2011 års små Isis fölisar

Sv: 2011 års små Isis fölisar

Åhh vad är det där för hongst känne rigen den?=) vilken låång man=) fuxskäck är såå fint..

Angående priset på stoet är det ju på tok för stort.. risken man tar när man lägger in oseriösa annonser på sin häst är att den dagen man väl ska sälja den kan folk dra åt sig öronen och inte svara eftersom man kommer ihåg den första oseriösa annonsen.
100 tusen är alldeles för mkt om du kollar ute bland annonserna får du nästan en ung blivande VM häst eller iallafall SM hästar som är utbildade.

Angående grimma på föl det är en sak man själv får välja och jag tror att dessvärre måste man själv få vara med om en olycka om just föl med grimmor för att man själv skall sluta använda.
Men jag själv skulle inte ha grimma på varken sto eller föl i hagen eller boxen just för föl busar så mkt med stoet. De stegrar, biter i stoets grimma hoppar och far runt som tokar.
Men det är ju min åsikt och andra gör precis som de vill det är ju inte olagligt att ha grimman på så inge fel har ju gjorts:)
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

jag som själv har en rymmarhäst kan rekomendera 4 tråd till och med 5 i vissa fall där hästen verkligen rymmer.
OCH det viktigaste STRÖM se till att hagen är 100% rätt dragen och att elen funkar.

Själv löste jag rymmarproblemet med stakethage:love: A- staket och en tråd längst under gör att min häst numera är i hagen:banana:
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Det lutar åt att grimman åker av nu....;)

Rymmer era föl mkt?
Min går ut och in som hon vill ur hagen, mkt irriterande även om hon är
söt och full av bus :love:
Vi har tre trådar och ström men som sagt går ändå ut...

På rymmen...
32531823.jpg


Ja vårt första föl rymde titt som tätt innan han kom till en flock med flera föl, då slutade han direkt. Vårt sto fölade ju hemma vid så vi hann inte få iväg henne till en flock innan fölning, hon fick sedan åka med fölet på 7:e dagen till en sto/föl flock och då slutade han som sagt på en gång.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

*kl*
Så kom då äntligen det fjärde och sista fölet för säsongen. Ett stoföl stod bredvid mamma Glod när jag var ute i hagen tidigt imorse. Ännu ett svart föl, vi bedriver ingen färgavel direkt.... Man hade dock kunnat önska sig någon annan färg för ovanlighetens skull, men icke!
u. Glod frá Audholtshjauleigu, ett femgångssto som givit fantastiskt fina avkommor.
uee. Orri
e. Kjarni
Det lilla stofölet är alltså helsyster till Amor, Jenny och Hreggis hingst som förhoppningsvis visas om i år.
11glodfol06.jpg

11glodfol10.jpg

11glodfol04.jpg

Fler bilder finns som vanligt här.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Ja vårt första föl rymde titt som tätt innan han kom till en flock med flera föl, då slutade han direkt. Vårt sto fölade ju hemma vid så vi hann inte få iväg henne till en flock innan fölning, hon fick sedan åka med fölet på 7:e dagen till en sto/föl flock och då slutade han som sagt på en gång.


Meningen var ju att jag skulle få 3 föl i år, men tyvärr gick ju två ston tomma :(
Sen eftersom Alfadis var tom vågade jag inte ha henne ihop med Stassa då hon skulle föla, Alfadis är nämligen en mkt lekfull häst och hon leker ganska våldsamt, ska dock släppa ihop när den lilla växt till sig lite :)
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Fortsättning Divan...

32534109.jpg

32534123.jpg


Bonusbild på mamsen...
32534151.jpg


Ögonen är förresten fortfarande blå ;)
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

du undrade på namn åt lille vackre hingsten?
är Amor för enkelt? han e så söt!
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Kveikja har fått sin fölis!!!!

folfinjus.jpg


folkanagru.jpg


folform.jpg


Det är en liten tös, hon har inte fått något namn ännu... Det skall vara något som passar att ropa på i hagen. Har funderat lite på några namn, men det är svårt för jag har inga direkta favoriter när det gäller stonamn... tips o förslag någon??
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Amor är jättefint, vi gillar lite enklare namn, men den lille herrn har ett halvbror uppfödd hos oss som heter samma sak, så namnet är redan taget tyvärr. Välkomnar fler förslag!

11glodfol02.jpg

11glodfol03.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Vad fiin hon är :love:
Jag tycker han får väldigt fina avkommor!
Fina Deilir!!

Katla, hekla är fint tycker jag ! :)
Jag vill också ha föööl, nuuuu! haha
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

*kl*

Igår, 1 Juli, 23:15 tittade detta underbara sto ut uppe i stallet!
Hon blev perfekt, och precis vad vi beställde.....musblack & sto :D

Får ja lov att presentera Elja från Eljansgården
e: Andvari från Stenlia ee: Flipi från Österåker ue:Toppur frá Eyjólfsstödum

DSC_1653.jpg


DSC_1652.jpg


DSC_1648.jpg


DSC_1647.jpg


DSC_1630.jpg


DSC_1629.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Tilda-Hon är jättefin :love:
Men tror inte hon är musblack...

Såhär såg min Prins ut när han kom för 2 år sedan..
Han blev helt svart....det brukar nog dom älggrå bli...

28300975.jpg

28300983.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Så Sööööt!! Jag har hört gott om Andvari, skall bli kul o följa denna lilla tös!

Men någon musblack blir hon nog inte tyvärr. Hon blir nog svart... Musblackar föds aprikosfärgade med gråare partier på nosryggen och en skarp ål på ryggen. Men hur som helst så ser hon jättefin ut!

så här:
wpid-kvmormor.jpg

(Kveikja som föl)
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Igår ledde vi ut Kveikja o fölis! Ville se till att fölis fick en chans att smaka på tråden i dagsljus o under överinseende. O Oj vad hon gillade världen där ute! Det tog inte många minuter innan hon gick på tråden, reagerade bra o stabilt o backade o stod länge o tittade -VAD var det??? Haha...

Sen knatade de vidare ut på gräset(bättre än äta under tråden på gruset...) o lillan for runt som en tokstolla!!! Kveikja oroligt efter, varje gång hon brummade på ett speciellt sätt så tvärnitade fölis! Hon kommer bli bra på sliding stop en dag :D Men jag såg inte ett enda travsteg, det är en liten passråtta vi har fått(eller förhoppningsvis töltmaskin då). Galopp, pass o typ tölt, varv efter varv...

När vi sedan skulle leda in dom igen (mängder med fäbromsar runt dom) så kom vi upp till ligghallen, fölis kikar in, stannar o vänder på en femöring o far iväg i full passgalopp o bocksprång ner ut på gräset. Haha, hon ville va kvar där ute där det var roligt! Kveikja fick springa efter o så gick jag in o hämtade ett exemtäcke istället så hon inte skulle fara illa av bromsarna. Så var de ute till sena kvällen innan vi gjorde ett nytt försök att gå in. Nu har de stått inne hela natten trots öppen dörr och har de inte själva gått ut nu så leder jag snart ut dom o det blir sista gången jag styr det sen får de sköta det själva. Måste bara ladda kamerabetteriet först ;)

Här är från gårdagens race...
tvarnit.jpg


minipass.jpg


kormedmorsan.jpg


passratta.jpg


racefolis.jpg


bgkfolis1.jpg


Vi har ett namn på gång oxå, jag skall bara känna på det under dagen. O sluta kalla henne fölis...
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Fy tusan vad söt, jag smälter ju totalt :love:
Nu vill jag också ha en fölis! Bara ungefär en månad kvar för Eyja nu...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 369
Senast: Ninnurur
·
Hundavel & Ras Min kompis hund gick bort i vintras och hon funderar lite på en ny hund nästa år. Tidigare hund var en Basenji och det var helt rätt...
2
Svar
23
· Visningar
2 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp