2011 års små Isis fölisar

Sv: 2011 års små Isis fölisar

Tänkte detsamma, kanske inte hör hemma här... men 100 000?
OINRIDEN?

Alla gör ju som de vill, men grimma på en 2 veckors tycker jag verkar korkat. Dom behöver inte vara 100% hanterbara i den åldern!!

Inget illa personligt mot dig, men detta är min åsikt :)

Den svenska avundsjukan.

Antagligen lika korkat som jag tycker det verkar att låta en häst gå som vildhäst hela uppväxten och sen hux flux hoppa på den och sätta på
grimma etc
Det är just för att mamma häst levt som vildhäst nästan hela livet som
hon och fölis är extra skygga...

Let´s agree to disagree....:)
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Tindra från Bäjeby född den 27/6 (22 dagar för tidigt)
e. Ask från Gullunge
u. Frenja från Luveryd
Nu är hon silversvart men kanske blir hon skimmel. På bilderna är hon ca 5 timmar gammal.

_MG_4977.JPG

_MG_4994.JPG


Hon är min, bara min :love:
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Den svenska avundsjukan är det knappast, jag har redan min fantastiska häst, så även Tessinino.
Det var bara en enkel fråga och något jag reagerade på när jag såg annonsen.
Inget illa menat men intressant hur folk tänker ...
Jag själv skulle ALDRIG betala dom pengarna för en sån häst, oavsett stam.
Tycker som sagt bara att det är intressant.

Fölis är supersöt, mamman likaså!
Men en fråga måste man väl få ställa utan att vara avundsjuk eller elak? Eller?
Alla är inte ute efter bråk bara för att man inte håller med en annan person, min fråga var riktad till dig för att förstå hur du tänkte iom priset o.s.v.

Så tänk efter innan ni anklagar alla som inte håller med er för att bara vara ute efter bråk ;)
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

I det här läget håller jag med Tina, Tessinino och Michis ang föl med grimma i hagen. Har sett föl fastna med grimman på väldigt olyckliga sätt och skadat sig illa. Har heller aldrig haft något problem med att sätta på grimma på de ca 20 föl vi fött upp som alla varit lugna och trygga när de är några månader gamla, i stall under konstant övervakning. Aldrig utomhus i hagen när de är små.

Tror också fölet är fux, sådär ljusa ben är typiskt för fuxföl, de brukar mörkna när fölpälsen ramlar av, men den som lever får se :)

Tillbaka till ämnet. Vi väntar fortfarande på gårdens fjärde föl. Håller tummarna för ett sto. Stoet ser sprickfärdigt ut och jag tycker synd om henne i den här värmen, skönt att de kan gå ner i sjön och svalka sig samt in i stallet och utestallet när det blir för varmt.
folfolfol26.jpg


Stofölet som föddes för en vecka sedan har jag inte heller presenterat.
Lilla Vera (är inte helt säker på namnet än) från Snäcksjön
u. Perla frá Bakka. 2:a klass 5-g sto
ue. Baldur frá Bakka
e. Kjarni frá Kalfsstödum.
Kolsvart med några strån i pannan.
Hon verkar ha lite problem med ena örat, men jag hoppas att det ordnar upp sig. Annars kommer hon väl se lite lustig ut resten av livet, stackarn. Hon var helt enorm när hon föddes.
folfolfol07.jpg

folfolfol03.jpg

folfolfol15.jpg

fol2.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Fáfnir har oxå ett knasigt öra.
Dock inget han lider av men det ena örat e mycket mera öppet och mer päls i samt att öronspetsen är böjd innåt!
lite charmigt är de allt! :D
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Jag själv skulle ALDRIG betala dom pengarna för en sån häst, oavsett stam.
Tycker som sagt bara att det är intressant.

Men en fråga måste man väl få ställa utan att vara avundsjuk eller elak? Eller?

Så tänk efter innan ni anklagar alla som inte håller med er för att bara vara ute efter bråk ;)

I det här fallet kan två saker hända:
Antingen blir hästen såld och då är det väl bara att gratulera Fettso till en sjukt bra affär, eller också blir inte hästen såld.

Jag antar att de flesta är inne på alternativ nummer två, så även jag. Men det är väl inget att hetsa upp sig över eller tycka är intressant.

Vad som vore riktigt intressant vore ju om hästen blev såld till det priset. DÅ pratar vi spännande marknad när man ser folk som nästan skänker bort inridna, välmeriterade hästar... ! :idea:
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Den svenska avundsjukan är det knappast, jag har redan min fantastiska häst, så även Tessinino.
Det var bara en enkel fråga och något jag reagerade på när jag såg annonsen.
Inget illa menat men intressant hur folk tänker ...
Jag själv skulle ALDRIG betala dom pengarna för en sån häst, oavsett stam.
Tycker som sagt bara att det är intressant.

Fölis är supersöt, mamman likaså!
Men en fråga måste man väl få ställa utan att vara avundsjuk eller elak? Eller?
Alla är inte ute efter bråk bara för att man inte håller med en annan person, min fråga var riktad till dig för att förstå hur du tänkte iom priset o.s.v.

Så tänk efter innan ni anklagar alla som inte håller med er för att bara vara ute efter bråk ;)

Sorry tar åt mig för lätt:o

Jag vet att det är överpris, men jag drog en rövare bara hehe
Vill inte sälja men skulle man få så mkt pengar så kanske....:p

Är jättelkuven ang grimma eller inte.
Vill eg vänta om det går med att ha grimma, men tror det kommer bli jättesvårt då hon är äldre att få på den?
Dom blir ju ganska stora fort...
Hon är dessutom jätteskygg...
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

*Knapplån*

:love: Har hämtat hem Álfadís från Hörgull idag :)
Hoppas det blir bäbis den här gången!

32529970.jpg

32529971.jpg

32529972.jpg

32529973.jpg


Álfadís hemma i hagen igen
32529974.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Då är jag med :)

Ang grimma så är det för mig ett big no no. Enorm skaderisk och det är inte svårt att vänja in dom på grimman när dom är lite äldre. Där jag jobbat har fölen fått på sig grimma för första gången i samband med första verkningen/vaccineringen/ id koll. Inga som helst problem!
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

*kl*

Vi har inte heller några grimmor på i hagen på våra föl. Det vill jag inte riskera.
Vi "verkar" våra föl när deras mammor ska in var 8:e vecka så en del föl är inte gamla alls när de får känna momenten första gången. Då har vi aldrig grimma på dem utan de är lösa. Går hur bra som.
Det är aldrig några problem när det är dags för grimma på.

Vårt andra Gneistiföl blev också ett sto. Vi är så nöjda med hans första föl!! :d

265018_231845376842260_100000503992896_963854_4970149_n.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Lägger in bilder jag tagit på grannarnas två stoföl, först en som är e Prins från Knutshyttan.
DSC_0664.jpg


DSC_0675.jpg


DSC_0731.jpg

Massor med långa ben.. mycket att veckla ihop!

32530595.jpg


32530597.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

*kl*

Jag har grimma på Fáfnir ibland, dock aldrig utan uppsikt i hagen.
Den brukar åka på ca 10 minuter var eller varannan dag, när jag är i hagen och borstar av Draken å myser med dem lite.
Tycker det funkar fint, han är ju van vid detta nu och bryr sig inte när ja sätter på den och tror inte de kommer bli några problem längre fram heller...... :D
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

*Knapplån*

:love: Har hämtat hem Álfadís från Hörgull idag :)
Hoppas det blir bäbis den här gången!

Kul! :) Du kanske såg vårt sto Gletta där (hos Gaukur)
Hennes föl är E. Hörgull, sen har jag ett 1-årigt sto hemma E. Hörgull med.

Ang. grimma på fölen, vi brukar ta in dem på box när vi ska ta på dem grimma, då går det ganska smidigt, och ibland är de så pass tamma att man knappt behöver ha inne dem på boxen.
Jag menade inget illa om det med grimman, men jag tyckte bara att det kan vara en onödig risk :) kan ju gå väldigt illa ibland
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

KL.
En av mina bästa vänner, som har Erro nu, fick imorse en frisk, kry och extremt pigg Kraftur frá Bringu-dotter.
:love:
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Ett tipps till alla er som undra om färg och ev skäck anlag på fölen.
Man kan skicka tagel till USA eller England det kosta max 300 kr och kan testa mot väldig många färger. Maila mig så få ni länken. Tagel ta man själv.

Vi gör det på våra där vi är osäker och om vi vill har om de har dubbla anlag.

Man kan testa, för vanlig skäck, sabino 1, röd, svart, brun faktor. Gul och champange anlag. Skimmel och Silver samt Perl och LWO.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Kul! :) Du kanske såg vårt sto Gletta där (hos Gaukur)
Hennes föl är E. Hörgull, sen har jag ett 1-årigt sto hemma E. Hörgull med.

Ang. grimma på fölen, vi brukar ta in dem på box när vi ska ta på dem grimma, då går det ganska smidigt, och ibland är de så pass tamma att man knappt behöver ha inne dem på boxen.
Jag menade inget illa om det med grimman, men jag tyckte bara att det kan vara en onödig risk :) kan ju gå väldigt illa ibland


Japp jag var uppe och kollade på ditt sto med föl :love:
Har du bild på åringen?
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Det lutar åt att grimman åker av nu....;)

Rymmer era föl mkt?
Min går ut och in som hon vill ur hagen, mkt irriterande även om hon är
söt och full av bus :love:
Vi har tre trådar och ström men som sagt går ändå ut...

På rymmen...
32531823.jpg
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 369
Senast: Ninnurur
·
Hundavel & Ras Min kompis hund gick bort i vintras och hon funderar lite på en ny hund nästa år. Tidigare hund var en Basenji och det var helt rätt...
2
Svar
23
· Visningar
2 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp