Hej! Jag är 14 år och ska antagligen få min första häst! Har provridit en ponny som fyller 20 år i år. Vissa tycker tydligen att det är lite gammalt men egentligen tycker inte jag det. Jag vill ha en trygg ponny för skogsturer och mys! Hört att en ponny oftast blir runt 30. Tycker ni att en äldre ponny skulle passa mig? Inga jättenegativa svar tack.
Jag köpte själv en 18-åring som inte var riden på länge. Idag är hon 20 och superfin! Det tog mig ett halvår att bygga upp henne och jag rider med tanke på ålder, d v s noga med uppvärming, inte rida "in i kaklet", massage och stretching, tandkontroll var sjätte månad o s v. Men vad viktigaste är; jag VET att jag köpte en äldre häst och vad det innbär. Hon är inte och kommer inte till att bli någon tävlingshäst mer än lite lägre klasser då och då, hon kan inte hoppa högre hinder är 80 cm (även om inte hon fattar det ) MEN jag kunde inte få en bättre förstahäst. Pigg, glad, välutbildad, snäll som ett lamm, har varit med om det mesta så hon är tryggheten själv i alla lägen. Så även om hon bara ge mig 5 år sammanlagt så blir det fantastiska år som ger mig såååå mycket.
Jag har sett alltför många som köper för unga och outbildade hästar/ponnyer för "framtiden" där allt blir pannkaka. Särskilt då till yngre ryttare som du, har det blivit så trist för ryttaren inte har kunskap och erfarenhet att utbilda och fostra en unghäst.
Så jag tycker du gör helt rätt om du bara är medveten om att det är en äldre ponny och att det medför att den kommer inte att följa dig upp i vuxen ålder och att du inte kan planera en tävlingskarriär men tänk vad en stabil ponny kan ge dig till det är dags att ta steget till en häst!