20 årig ponny

Hej! Jag är 14 år och ska antagligen få min första häst! :love: Har provridit en ponny som fyller 20 år i år. Vissa tycker tydligen att det är lite gammalt men egentligen tycker inte jag det. Jag vill ha en trygg ponny för skogsturer och mys! Hört att en ponny oftast blir runt 30. Tycker ni att en äldre ponny skulle passa mig? :) Inga jättenegativa svar tack.

Jag köpte själv en 18-åring som inte var riden på länge. Idag är hon 20 och superfin! Det tog mig ett halvår att bygga upp henne och jag rider med tanke på ålder, d v s noga med uppvärming, inte rida "in i kaklet", massage och stretching, tandkontroll var sjätte månad o s v. Men vad viktigaste är; jag VET att jag köpte en äldre häst och vad det innbär. Hon är inte och kommer inte till att bli någon tävlingshäst mer än lite lägre klasser då och då, hon kan inte hoppa högre hinder är 80 cm (även om inte hon fattar det :D) MEN jag kunde inte få en bättre förstahäst. Pigg, glad, välutbildad, snäll som ett lamm, har varit med om det mesta så hon är tryggheten själv i alla lägen. Så även om hon bara ge mig 5 år sammanlagt så blir det fantastiska år som ger mig såååå mycket.
Jag har sett alltför många som köper för unga och outbildade hästar/ponnyer för "framtiden" där allt blir pannkaka. Särskilt då till yngre ryttare som du, har det blivit så trist för ryttaren inte har kunskap och erfarenhet att utbilda och fostra en unghäst.

Så jag tycker du gör helt rätt om du bara är medveten om att det är en äldre ponny och att det medför att den kommer inte att följa dig upp i vuxen ålder och att du inte kan planera en tävlingskarriär men tänk vad en stabil ponny kan ge dig till det är dags att ta steget till en häst!

20 år för en ponny som mår bra är ju ingenting, om du inte ska tävla. Det blir perfekt för dig 3-4 år eller mer. Alla som är yngre och har eller har haft problem av något slag är ett betydligt sämre köp. Lycka till!
/Nappson

Ts : så länge ponnyn varit skadefri och är frisk och ni besiktar den noga utifrån åldern så om den som sagt varit skadefri och är fin så kan ni ju ha massor med fina år framöver ! De ponnyer jag haft och känner under mina snart 40 år med häst, har varit pigga, friska och arbetsbara upp emot 27-30 års ålder . Även haft ett par ponnyer själv som vi tyckte skulle pensioneras från tävling vid 20 bara för åldern och hur mycket de tävlat osv, men de trivdes inte alls med det så fick ändra mig och de tävlades under yngre ryttare några år till i lägre klasser och var lyckliga med det då pensionstanken som sagt för dem var tidigare än de själva ville ;)

Sen går det ju som de flesta svarat klokt, inte att räkna med det givetvis för 20 år är gammalt. Men är du medveten om det och att ponnyn inte hänger med troligtvis mer än några år osv tycker jag det låter som du får mycket glädje av den :) . Klokt att skaffa en fin trygg läromästare , även om det givetvis hade varit mer optimalt i fråga om ålder att den kanske snarare var 15 än 20 .

Senast ändrad:
Ts : så länge ponnyn varit skadefri och är frisk och ni besiktar den noga utifrån åldern så om den som sagt varit skadefri och är fin så kan ni ju ha massor med fina år framöver ! De ponnyer jag haft och känner under mina snart 40 år med häst, har varit pigga, friska och arbetsbara upp emot 27-30 års ålder . Även haft ett par ponnyer själv som vi tyckte skulle pensioneras från tävling vid 20 bara för åldern och hur mycket de tävlat osv, men de trivdes inte alls med det så fick ändra mig och de tävlades under yngre ryttare några år till i lägre klasser och var lyckliga med det då pensionstanken som sagt för dem var tidigare än de själva ville ;)

Sen går det ju som de flesta svarat klokt, inte att räkna med det givetvis för 20 år är gammalt. Men är du medveten om det och att ponnyn inte hänger med troligtvis mer än några år osv tycker jag det låter som du får mycket glädje av den :) . Klokt att skaffa en fin trygg läromästare , även om det givetvis hade varit mer optimalt i fråga om ålder att den kanske snarare var 15 än 20 .

Precis, det är väldigt individuellt hur en ponny/häst håller. Vår ena ponny "sa stopp" för tävling när hon var 18, hon ville inte mer. Visst kunde man hoppa lite för hemmabruk och galopp i skogen och hoppa stockar och pinnar var hon helt med på men tävling, det ville hon inte. Hon hade då tävlats i 10 år. Men hon blev en fantastisk förstaponny och skogsmulle till en ny liten ryttare. Pigg och välriden och helt trygg att rida och hantera.
Å andra sidan hade en kompis till mig en ponny som tävlade hoppning som 26-åring! Givetvis de lägsta klasserna men så mycket hennes lilla dotter lärde sig på den ponnyn!

Jag tycker absolut inte att det är något fel med att köpa en äldre ponny. Jag har precis köpt min egna första ponny och han ska också fylla 20 i år. Om du känner dig trygg med honom och han fortfarande är pigg och fräch så ser jag inget dåligt med att köpa en äldre läromästare :up: Ponnyer brukar hålla länge att rida på och jag tror säkert att du har många fina ponny år tillsammans med den.

Hej! Jag är 14 år och ska antagligen få min första häst! :love: Har provridit en ponny som fyller 20 år i år. Vissa tycker tydligen att det är lite gammalt men egentligen tycker inte jag det. Jag vill ha en trygg ponny för skogsturer och mys! Hört att en ponny oftast blir runt 30. Tycker ni att en äldre ponny skulle passa mig? :) Inga jättenegativa svar tack.
Jag sålde min då 18-åriga ponny till en 13-årig tjej. Nu fyller ponnyn 26 och är i en mycket god form, tror ekipaget vann en debutantfälttävlan förra året tom :). Så nog finns solskenshistorier men man riskminimerar inte direkt när man köper en så gammal häst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 062
Senast: Strandad
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 069
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar