2 veckors väntan på abort *långt*

Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Det är just det scenariot du beskriver som man har hört om och som gör att jag är orolig. Även om jag är säker nu; vad kommer jag att känna när jag går på vul? Om jag ångrar mig där, då vete tusan hur det går med allt. Men det får jag/vi väl ta ställning till om det blir så.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Läs Madicks svar; hon har pekat ut det som du verkar ha missuppfattat ang utbildning.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Tack cooli! Ditt inlägg är det jag tänker ta till mig av mest och bära med mig! Du formulerade dig så bra och lyckades nog pricka in precis det jag oroar mig över - jag kände mig iaf lugn efter att ha läst ditt inlägg :)

Tack även LilleSkutt och Madick!

Och såklart alla som bidragit med konstruktiva bidrag i tråden.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Har aldrig gjort en abort och tror inte att jag skulle göra en heller.
Förstår att det måste vara ett jättejobbigt beslut dock.

Se till att få prata med den där kuratorn.
Många har fått klarhet i sina tankar så att de blivit 100% säkra på vad de vill, oavsett till vilket håll pendeln faller så att säga.

Har vänner som gjort aborter, "trots" att de redan har haft barn för att livsituationen just då absolut inte passat för ytterligare ett, och sådana som ändrat sig och inte gjort det, för att de -trots helt omöjliga livssituationer- kommit på att de ville behålla.
Och de mår bra i sina beslut idag också.
Det gäller bara att vara säker på vad man vill tror jag.
Ett barn är ett stort ansvar, men också en stor glädjekälla :love:.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

En abort är något du aldrig glömmer.

Va?

Jag gjorde en när jag va 16, tänker inte en sekund på det idag.
Den jag gjorde häromveckan kommer jag nog inte tänka på heller om ett litet tag.


TS:
KRAM till dig!

Jag är skriven i Lerum men fick göra min i Kalmar.
Så du kan göra den varsomhelst tror jag. Ring och kolla!
Lycka till!
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Har inte läst igenom tråden jättenoggrant men svarar ändå utifrån mig själv!!

Gjorde en abort 2001 då jag var 18år,hade stadigt sällskap som jag levde tillsamans med i en lägenhet.
Han var 22 år då och hade fast jobb, jag var arbetslös.
Jag ville behålla barnet då, men det ville inte han.
Fick gå till BVC och prata, grät till hon som satt där och sa att jag verkligen inte ville göra abort.:cry:

Fick tid i stan till abort,medicinsk redan i v.6
Fick två tabletter som jag skulle ta och återbesök om tre dagar(tror jag).
Tabletterna skulle sväljas där på plats så att dom ser att man tagit dom,det var jättejobbigt och mkt ångest.
Kände inget konstigt hemma, på återbesöket fick man ytterligare en tablett (tror jag,minns inte riktigt),sedan kom hemska smärtor.
Jag fick hur mkt morfin som helst och det gjorde ändå jätteont.

Tänker ofta på det barnet som skulle ha blivit, men ångrar det INTE för en sekund.
Det hade varit synd om det barnet, vi var absolut inte mogna för ett barn då.
Idag är vi fortfarande tillsamans och har varit gifta i 5 år(förlovade i 6 och tillsmans i 7år:love:)
Har två döttrar på 4 resp 2 år och livet är underbart!!:banana:

För min del var det tur att min man var såpass mogen och gick in och fattade detta beslutet, jag var bara ett barn och jag är glad att vi gjorde det.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Jag gjorde en när jag va 16, tänker inte en sekund på det idag.
Den jag gjorde häromveckan kommer jag nog inte tänka på heller om ett litet tag.

:eek:Man ska inte använda abort som preventivmedel.:crazy:
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Jag försöker säga att en abort är något som kommer följa med dig. Du kommer veta när ditt barn skulle ha fyllt 10, 20, 30 osv. Man glömmer aldrig.

Där håller inte jag med dig. Jag har ingen aning om när jag gjorde min abort eller hur gammalt barnet skulle ha varit idag. Det var rätt beslut därför har jag lagt det bakom mig. Kan tyckas lättvindigt men så är det för mig.
Vad man har för skäl till abort är var och ens ensak. Utbildning är ett lika gott skäl som tex medicinska som det var för mig. Det måste kännas att det är okej att sätta barn till världen och känna att man fixar det, för det gör man inte alltid hur mycket man än vill. Jag vet, har två små här hemma vars föräldrar trodde men inte klarade det.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Men då är väl min kille inte rätt man att skaffa barn med, om vi inte kan klara av en sådan här sak. Jag vet att min kille jättegärna vill ha barn - när tiden är mogen - så att börja skylla på honom finns inte på världskartan. Inte nu, inte sen. Vi var två om befruktningen, två om beslutet och är väl två om "skulden" om den skulle dyka upp...

Förlåt mig, men den där undersökningen kan jag inte ge mycket för, så länge du inte kan specificera vilken sorts par som var med i den.

Eftersom det var så länge sedan så minns jag inte alls var jag hittade den här studien och vem/vilka som gjort den/varit med.
Och som jag sa, det var det som fick MIG att ta det beslut jag gjorde.

Vad du gör är ju helt och hållet din ensak....
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

KL
Jag har själv inte varit i denna situation, men en av
mina bästa vänner har det. Hon gjorde abort när hon
var i 18-års åldern och ångrar det inte. Hon är nu gift
och har barn med samma man som hon blev gravid med
då.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Va?

Jag gjorde en när jag va 16, tänker inte en sekund på det idag.
Den jag gjorde häromveckan kommer jag nog inte tänka på heller om ett litet tag.


Så säger du nu ja. Jag gjorde en abort när jag var yngre och omogen som jag var så kände jag ingenting. Tyckte bara det var skönt att bli av med "parasiten" som jag kallade den. Inte ens när jag såg hjärtat slå på ultraljudet eller när jag såg den lilla klumpen på ett par centimeter ligga i en pöl med blod på golvet kände jag någonting.
Nu några år senare när jag har fått barn och förstår på ett annat vis vad som blir av en graviditet så har jag ångest när jag tänker på det och mår skitdåligt för att jag var så respektlös mot den som hade kommit för att bli vårt barn.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

:eek:Man ska inte använda abort som preventivmedel.:crazy:


Nu har hon inte direkt använt abort som preventivmedel. Iaf inte första aborten. Har läst i tidigare trådar om det. Man kanske ska tänka en extra gång innan man häver ut sig något sådär.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Håller med! Hur kan man göra ett sådant STORT misstag 2 gånger!

Men herrejösses vilket moraliserande det var på detta forum då.
Folk KAN begå misstag 2 ggr & vi vet inget bakom det heller, akn fast ha varit preventivmedel med i bilden som inte hjälpte.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Många förhållanden spricker även 1-2 år efter att barn kommit till världen. Och många många äktenskap slutar i skilsmässa (hälften?). Så; även om en abort kan göra att en relation spricker så kan ju även många andra saker göra samma sak..
Jag håller med dig. Och just därför känns det onödigt riskabelt för både barnet, mig och min pojkvän att inleda ett föräldraskap med de relationsmässiga förutsättningar vi har nu. Bättre att vi tror på att vi kan klara det, och sedan visar det sig att det inte funkar. Då har man iaf gått in med ärliga förhoppningar, än om man från början inte tror sig kunna klara det.

Fundera vidare du Forza och gå till kurator så kanske du känner dig mer "klar" över ditt beslut. Som någon skrev så tycker jag också att dina och din killes reflektioner över detta är ett stort tecken på mognad. Oavsett vilket beslut ni tar så kommer det att bli rätt för er!
Tack! Jag har försökt ringa för att boka om tiden, men deras telefonkötider var slut! :( Jag ska försöka med ett annat sjukhus.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

TS:
KRAM till dig!

Jag är skriven i Lerum men fick göra min i Kalmar.
Så du kan göra den varsomhelst tror jag. Ring och kolla!
Lycka till!
Tack! Jag har funderat över två sjukhus i ett och samma landsting, så om du kunde göra i ett annat landsting än du var skriven i borde ju jag kunna välja mellan de sjukhus vi har inom landstinget. Ska ringa, men vill inte göra det så länge jag har folk omkring mig och jag kan inte komma ifrån just nu :crazy:
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

jag vet att abort är ett svårt beslut, genomgick en medicinsk abort när jag var 17 och det är fortfarande en av de värsta sakerna jag har gått igenom och varje år påminns jag om det(har en kusin som föddes samma vecka som mina skulle fötts..)

Ofta mår man dåligt över ett sådant beslut, tur är väl det..så hemskt som man gick igenom en sådan här sak lättvindigt.

MEN jag ångrar aldrig mina abort, förhållandet tog slut och med tanke på vad han gjorde mot mig är jag lättad över att inte vara knuten till honom resten av mitt liv.

Forza, ta det lugnt, prata med en kurator och känn inte efter så mycket; det känns vidrigt även om det är "rätt" i just ditt liv.
du bestämer när du är redo att bli mamma ingen annan.

//slyntrollet, som alltid kommer sörja "sina tvillingar".
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Forza, ta det lugnt, prata med en kurator och känn inte efter så mycket; det känns vidrigt även om det är "rätt" i just ditt liv.
du bestämer när du är redo att bli mamma ingen annan.
Tack för dina ord! :love: :bow: Och tack till dig och er andra som har delat med er av era abortbeslut!

Väntar samtal från det andra sjukhuset, och ska då ta upp detta med kurator - om man kan få börja komma och träffa en redan nu.
 
Sv: 2 veckors väntan på abort *långt*

Kan ju också säga att jag blir säkrare på mig själv för varje timme som går. Och nu när jag fått samtalstid med det andra sjukhuset känner jag verkligen att det här kommer att ordna sig! Dessutom känner jag för första gången på länge att jag har min mor som jag kan vända mig till och stödja mig mot, och det känns så otroligt skönt! :love: Dessutom bästa kompisen, som jag pratade med samma dag jag fick beskedet, och hon ställer upp i vått och torrt!

Tack för pepp, stöd, kloka ord och tankar! :bow:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 159
Senast: Yrsel
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp