2 hanar, 1 tik - slagsmål?

Erikaa

Trådstartare
Det var nyligen någon som pratade med min syster när hon var hundvakt att man aldrig ska släppa ihop just 2 hanar och 1 tik tillsammans eftersom att tiken då går till attack mot den svagare hanen. Ligger det någon sanning alls i det hela?

Mvh Erika :)

Sv: 2 hanar, 1 tik - slagsmål?

Jag har varit med om detta, inte med mina egna hundar, men några bekantas.

En tik ,en hane och en kastrerad hane, tiken hade fungerat med bägge innan, men när alla tre träffades ihop flög tiken på den kastrerade hanen, inget allvarligt men skulle jucka på honom och mucka gräl.

Jag vet inte om detta var en tillfällighet som jag alltid trott eller om det ligger något i det du säger:d

Aldrig hört talas om att det skulle vara så. Det beror väl lite på hur hundarna är oxå. Min ena tik har gått mycket ihop med just två andra hanar och det har aldrig varit problem.

Däremot har jag varit med om att en hane som i vanliga fall var väldigt förtjust i min tik, flög på henne när de var lösa i en större flock, dock ångrade han nog sig väldigt snabbt då min, i vanliga fall menlöst snälla tik, blev förbannad och gav honom en omgång :devil::angel:;)

Folk har så mycket underliga ideer för sig.

Även jag instämmer.

Som motbevis kan jag dra exempel där jag varit ute på promenader (jag har alltså gått själv med hundarna) tre hanar och en tik, två hanar och en tik, flera tikar och någon enstaka hane, flera hanar och flera tikar, enbart hanar, enbart tikar... Alla tänkbara kombinationer m.a.o. (Bor/jobbar man på kennel med ca 20 hundar har man en del hundar att plocka ihop i olika promenadgäng :p)

De promenadgängen har jag inte bara haft i koppel. De har fått springa lösa, de har ibland bott ihop, ibland har de inte bott ihop men ändå fått gå ut ihop osv. De enda gångerna det blivit problem har varit när det varit spänt mellan två specifika hundar, kanske pga väldigt jämn ålder, nära till löp eller annat. Oftast har det (med de andra hundarna) gått helt utan några som helst problem.

Tvartemot erfarenhet har.. har sett en tik som styrde upp ett begynnande slagsmal mellan 2 hanar. (Totala gruppen var 4 hanar och 1 tik)

En kanongo underbar rottietik, borjade det gruffas mellan pojkarna sa gick hon emellan och brot upp det innan det blev mer an smasnack.

Om det stämde skulle vår hane åka på stryk varje gång vi besökte svärföräldrarna som har 1 hane och 1 tik. :angel:
Men dessa går så bra ihop så.

Snarare att hanarna kan bråka om tiken

jag som har en kastrat o en okastrerad hanhund fungerar utan problem med ytterligare en hanhund (okastrat) samt 1 tik, i samma umgänge har det även varit 2 ytterligare tikar.. visserligen var första mötet lite tjaffs, min kastrerade muckade mot kompisens okastrat vilket resulterade i att en utav tikarna la ner min o sa ifrån.
Inge mer med det, vid näste besök så var det inge muck :)

Hemma hos mig bor det 2 hanar och 1 tik.

Det enda som jag märkt är att det kan bli lite osämja just vid höglöpet, men ligger tiken instängd i ett annat rum under den tiden så är det lugnt.

Vid tillfällen när alla tre ska ut samtidigt kan det bli lite fnurr i hallen, men bara vi kommit ut så är det lugnt igen.

Min flock var väldigt harmonisk och trevlig när jag hade två hanar och en tik. Äldsta hanen var 10 år äldre än de andra, men det skiljer bara 8 mån mellan tiken och yngsta hanen.
Kanske beror det på individerna, men bland mina så är det tiken som har svårt för andra tikar, hanarna har aldrig varit problem att släppa ihop med andra oavsett kön.

Jag kommer absolut att skaffa en hanvalp när det är dags att utöka flocken igen.

/Migo

Hemma hos mig bor det 2 hanar och 1 tik.

Det enda som jag märkt är att det kan bli lite osämja just vid höglöpet, men ligger tiken instängd i ett annat rum under den tiden så är det lugnt.

Vid tillfällen när alla tre ska ut samtidigt kan det bli lite fnurr i hallen, men bara vi kommit ut så är det lugnt igen.

Vill bara tillägga, när tiken höglöper, annars är det lugnt i hallen

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
645
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 140
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka