2 barn + häst

lovehorses

Trådstartare
JAg vet att det kanske finns hundra trådar om detta men jag måste få ställa min fråga/fundering.
Vi (min man och jag) har en son på 3 år, blir 4 i april. Jag har länge varit lite bäbissugen igen men inte fått klartecken från min man.
Nu i helgen sa han att det kanske börjar bli dags för en till, jag blir superglad.
Men sen kommer alla funderingar kring livet.

Jag har en häst på foder nu, har planer på att kanske köpa den.
Men om det blir en till hur hinner man?
Jag är rädd för att jag måste lämna tibax honom och då kanske han går tilll slakt.:crazy:
Jag sku ju kanske kunna hitta någon medryttare, men tiden måste ju ändå finnas för att jag någongång i veckan kan fara till hästen annars känns det fel och ha den kvar.

Snälla säga att det går att ha den kvar!!

Kan säga att ja harhästen inackorderad för tillfälle har ej möjlighet med eget stall....

Sv: 2 barn + häst

Jag väntar mitt andra barn om tre veckor, och jag har precis köpt en häst till :laugh: Så nu har jag två halvblod i ridbar ålder. Nu har jag hästarna hemma så dels hålls kostnaden ner något plus att jag tycker jag hinner med allt jag ska.

Det är ju jättesvårt att råda andra hur man ska göra, jag vet bara att hästarna har varit mitt andningshål från familjelivet med allt vad det innebär av blöjbyten, vaknätter, husrenovering mm. Jag hade inte klarat mig utan mina hästar. Som du själv sa, skaffa en medryttare som hjälper dig ett par dagar i veckan, resten bör du hinna med själv.

Vad säger din man, är han medveten om att du behöver ha egentid lika väl när ni har två barn som när ni har ett?

Jo hästen/stallet har varit mitt andningshål att komma bort från speciellt när jag jobbar hemma.
Min man har sagt att jag måste ju skära ner på hästeriet nu när det kommer en till om ett bra tag.
Jag vet inte hur jag ska göra och jag förstår att andra har svårt att säga men det är bra att höra andra erfarenheter.
Jag tänkte att man skulle då prova att ha hästen kvar, märker man att det inte funkar får man fundera andra vägar...

Mera synpunkter!

Skära ner på hästeriet, vad menar han med det? Vill du det? Lägger du väldigt mycket tid hos hästen idag?

Jag drog ner på min ridning när jag blev föräldrer, det hade jag räknat med. Men aldrig att jag skulle ge upp hästarna helt! Både min man och jag har egna stora intressen som tar tid, vi hjälps åt med barnpassning.

Har själv två barn + häst(ar). Så länge barnen är små märker man ingen skillnad på ett eller två barn. Det jag kan tänka mig är när båda barnen börjar med aktiviteter (ännu har vår lille son ingen egen aktivitet och den store killen har hittills bara två dagar/veckan). Då är jag beredd på att det blir tidvis tuffare att få tiden att räcka till.

Men helt klart skulle jag inte få tiden att räcka till om jag inte hade haft en sambo vars "hobby" är att vara hemma med barnen. Han har inga egna intressen, och det ger ju mig en hel del frihet att lägga upp min stalltid fritt.

Jo hästen/stallet har varit mitt andningshål att komma bort från speciellt när jag jobbar hemma.
Min man har sagt att jag måste ju skära ner på hästeriet nu när det kommer en till om ett bra tag.
Jag vet inte hur jag ska göra och jag förstår att andra har svårt att säga men det är bra att höra andra erfarenheter.
Jag tänkte att man skulle då prova att ha hästen kvar, märker man att det inte funkar får man fundera andra vägar...

Mera synpunkter!

Jag väntar mitt fjärde barn om ett par månader, har 6 egna hästar (4 som rids, har några som hjälper mig sporadiskt med ridningen nu, men gör det allt stallarbete och normalt när jag inte är gravid rider jag det mesta själv) och 1 inackordering. Jag planerar inte att dra ner på hästeriet det minsta! (Och det räknar inte min man med heller!;):love:)

Vill man så går det! Man kan ju dock aldrig förutspå framtiden, man kanske får ett barn med särskilda behov, man kanske inte vill hålla på i stallet lika mycket som förr osv, men då får man såklart välja om. Men som det är nu så planerar jag att fortsätta som tidigare!

Har ju bara ett barn nu även om tankar finns på ett till och min fundering (har samma tankar som du) har varit att skillnaden att lämna ett eller två hos pappan är ju inte jättestor, den stora omställningen kom ju när ettan kom....Sen har jag medryttare som tar hästen 3 dagar, två riddagar och en pysseldag. Utan det hade jag inte klarat det, har också hästen inackorderad vilket gör att det tar en stund att ta sig till stallet....

Jag skulle fixa en medryttare, då kan du ju ändå åka till hästen och pyssla.
Jag väntar mitt 5:e barn och har dessutom 2 bonusbarn och har 3 hästar. En är sambons , en är min och en är bonusdotterns.
Jag har 2 små på 1 1/2 och 2 1/2 och de andra får hjälpa till med ridning och skötsel när det är dags.

Har ju bara ett barn nu även om tankar finns på ett till och min fundering (har samma tankar som du) har varit att skillnaden att lämna ett eller två hos pappan är ju inte jättestor, den stora omställningen kom ju när ettan kom....
Exakt, den största skillnaden är mellan 0 och 1 barn, det är inte alls lika stor skillnad mellan 1 o 2 eller mellan 2 o 3...

Jag väntar mitt fjärde barn i april och har 10 hästar på gården.
Jag nerprioriterade förvisso hästarna när ettan var liten och har inte ridit särskilt mycket sen dess. Det beror förvisso också på att jag inte har någon ridbana = svårt att rida på kvällarna när maken är hemma, plus att maken veckopendlade de första åren vi hade barn, så jag hade ändå inte kunnat rida eftersom jag är ensam hemma med barnet/barnen när han är borta. Och då rider inte jag.
Det är alltså inte enbart en nackdel att ha häst inackorderad när man har barn. Fördelen är att det oftast finns någonstans att rida även om det är mörkt ute. Man lämnar barnet/barnen till pappan några timmar för att få egentid i stallet, samtidigt som pappan får chansen att umgås med barnen på egen hand och skapa sig en egen relation till barnet där ingen mamma finns med och lägger sig i...

Fördelen med att ha stallet hemma är att man kan greja med hästarna när tid finns, nackdelen är att tiden tenderar att gå åt till något annat när man inte behöver planera in att "åka till stallet"...

Jag har min häst inackorderad, så jag slipper morgon bestyren. Åker till stallet på kvällarna efter vi nattat barnen. Har medryttare 1-2 dagar/veckan. Men alla ställer up på varandra i vårt stall så om vi ligger i maginfluensa el likn så får jag hjälp ändå :0) (Har två barn kan till läggas) Det är klart att det blir lååånga dagar eftersom jag jobbar åxå. Men allt går om man bara vill, och om man har en sambo som kan vara hemma på kvällarna.

De jag har funderat på är att betala lite extra till stallägaren i hyra så att hon kan mocka m.m. Sen måste jag hitta en medryttare som är villig att betala en liten summa/månad.
Allt löser sig på något vis.
Roligt att höra att det går iallfall.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar