1990 kg eller 2700 kg?

E

ekonomisk

Vilket skulle ni välja. Jag ska köpa en ny Thule Elite och valet står mellan en 2700 kg och en 1990 kg. Jag har bil och BE körkort.

Om jag köper 1990 så kan jag köra med min mindre bil ibland...

Är det svårt att sälja vidare en 2700 kg?

Åhh hjälp mig i min ångest:confused:

Sv: 1990 kg eller 2700 kg?

Jag är inte så insatt i transporter men jag skulle fundera över vilken/vilka hästar jag kommer att transportera ofta i den. Om jag lätt kan få låna en dragbil till den tyngre transporten (eller du har kanske 2 bilar)?

Då 1990 kg släpet även det troligen måste köras av en BE-korts innehavare ( då jag inte känner till någon bil som får dra 2000 kg med B-korts behörighet) så är nog bägge släpen lika "svårsålda". Fördelen med 2700 kg är ju då lastkapaciteten så jag skulle utan tvekan välja det tyngre.

Vad menar du att du kan köra 1990 släpet med din mindre bil?? Förstår inte den frågan eftersom släpets totalvikt är av mindre intresse om du har BE- körkort??

Jag får t ex åka och besikta det med min andra bil...om jag inte fattat det fel så kan jag köra det tomt bara inte ekipaget överstiger 3,5 ton??

Har jag fel?

Men vad får din mindre bil dra? För får du dra 1990 släpet med den mindre bilen så borde du få dra 2700 släpet med den också. För som jag skrev i förra inlägget, det är ytterst få (om några alls) bilar får dra så "tunga" släp såvida du inte har BE, men det hade ju du.
För det är väl totalvikten på släpet du menar som är 1990/2700?

Nä, min stora bil får dra 2800 kg...med BE

Min lilla får bara dra 1500 kg....och det är här de lärda tvistar...vissa säger att jag kan dra ett 2000 släp tomt el med en häst med den..bara ekipaget ej överstiger 1500+bil =3500 kg och en del säger som du...inte alls

Vilket ska det vara??:confused:

Om jag har fattat rätt så kan man med BE kort räkna släpets egenvikt och lastvikten, och således anpassa släp-körningen till många olika bilar. Totalvikten spelar då ingen roll, det är den faktiska vikten som räknas.

Så om släptes egenvikt är mindre enn 1500 (vilket dom flesta är) så kan du lätt köra det med den mindre bilen, oavsett vilken totalvikt släpet har. Dock får man anpassa lasten, så det inte överstiger det bilen får dra.

(Tror jag har fattat rätt iaf :angel:)

När man har E-behörighet så är det den faktiska vikten på släpen son räknas. Alltså vad den väger just då den dras efter bilen. Så om 1990 släpen tom väger 800 kg så är det 800 kg som räknas som vikt. Lastar du sedan något i den låt säga en häst som väger 500 kg så blir det 800 kg + 500 kg = 1300 kg som är vikten. Vilket du får dra med den lilla bilen.
Det är med B-kort som man går efter totalvikten på släpet som står i registeringsbeviset, i det här fallet då 1990 eller 2700 kg oavsett om de är med eller utan last. Så med ett B-kort finns det ingen som kör lagligt med dessa som det ser ut idag. Med ett E-kort kör man lagt med bägge så länge släp + last inte väger mer än vad bilen får dra i ditt fall då 1500 kg och 2800 kg

Om du har BE får du dra ett släp med vilken totalvikt som helst så länge draghandsken passar till kulan. Släpet får dock inte ha en bruttovikt (dvs släp+last) som överstiger bilens maximala släpvagnsvikt har jag fattat det som. Men det där bör väl du som har BE kunna?

Då måste du gå in i reg. beviset och kolla vad som står där. Du har 2 olika uppgifter:
*Max släpvagnsvikt med B-kort
*Max tillåtna släpvagnsvikt

Max tillåtna släpvagnsvikt är det då som gäller för din del och den får således inte vara lägre än släpets tjänstevikt. Sen måste du då också ta reda på dom olika släpens tjänstevikt för att sedan jämnföra dessa uppgifter.

Kan säga att FÖRSÄKRINGEN skilje sig rätt mycket.. Under 2000 kg hade vårt släp en helförsäkring som gick loss på 365 kr/år. Sedan vägde vi upp till 2100 kg. SLAM, 3731 kr i helförsäkring/år.

Personligen hade jag valt 2700 kg ändå, för att kunna lasta "vad jag vill" så länge bilen pallar dra (vi får dra 3000 kg med nuvarande bil, 3500 kg med förra).

Om jag har fattat rätt så kan man med BE kort räkna släpets egenvikt och lastvikten, och således anpassa släp-körningen till många olika bilar. Totalvikten spelar då ingen roll, det är den faktiska vikten som räknas.

Så om släptes egenvikt är mindre enn 1500 (vilket dom flesta är) så kan du lätt köra det med den mindre bilen, oavsett vilken totalvikt släpet har. Dock får man anpassa lasten, så det inte överstiger det bilen får dra.

(Tror jag har fattat rätt iaf :angel:)

Japp, detta har jag med förstått, så mha mitt BE-kort kan jag dra 1890 med min bettan 1500+maxlast 390kg.

Har ett släp med totalvikt 2000kg och jag betalar 740 kr/år för helförsäkring. Hade jag valt samma försäkringsbolag som på bilen hade försäkringen kostat 2900. Ingen större skillnad på villkoren... Men visst är det skillnad, helförsäkring på mitt 1250kgs släp kostade 350 kr/år.

TS: Jag hade valt totalvikt 2700kg!

det där lät inte rätt... om din lilla bil får dra 1500 kilo så är det 1500 kilo i brutto som gäller och inget annat. Släpet kan vara reggat på vad du vill bara du inte lastar i mer än att totalvikten på släpet är 1500 kilo

ja, ni...detta är så förvirrande...

Visst borde jag kunna detta, jag med mitt BE....men är fortfarande osäker...alla säger olika...och till mitt försvar läste jag teorin på distans:D

Detta har jag fått fram:
Bruttovikt för min "lilla" bil och släp - högst 3390 kg m. BE

Vilket innebär att jag med BE får dra 1890 kg...och det är detta flera av mina vänner går efter..

Om jag köper ett 2700 kg är det 1100 kg tungt tomt - lastar jag 1 häst - 1600 kg.

MEN sen är det ju en annan sak om det är tjänstevikten man ska gå på...då torde mitt släp vara helt outstanding för tungt, då den får vara på 1500...

Jag blir:confused:

Du läser registreringsbeviset. Där står allt du behöver veta.

Under raden vad bilen max får dra hittar du den vikt du ska hålla dig till. I ditt fall är det BRUTTOVIKTEN som räknas, d v s tjänstevikt och aktuell last på släpet.

Om det står att du får dra max 1500 kg med bilen, får du ta ditt släp och lasta det så att det - om det vägs - max väger 1500 kg. OAVSETT totalvikt och maxlast enligt släpets regbevis.

Ett klargörande kanske kan vara på sin plats. Om man har BE-kort är det släpets faktiska vikt när du drar det som räknas och INTE släpets registrerade totalvikt. Har man bara B-kort är det dock tvärt om. Har man BE kan man alltså dra ett släp som har en registrerad totalvikt som är högre än vad bilen får dra så länge som den faktiska vikten på släpet inte överstiger den vikt bilen får dra. Alltså inget problem att hyra ett 2000kg-släp om man bara får dra 1800 kg

Hittatde detta på en annan sida....har också varit i kontakt med vv + kollat i min gamla BE-bok. Verkar som att jag får dra den STOOORA med min lilla Bettan.:banana:

Då är ju saken klar - en Thule Elite 2700 hämtas snart:bump:

Jag har 1990kg på mitt släp enbart för över 2000kg så blir försäkringen dyrare och jag behöver ändå inte så mycket lastvikt.

Tjänstevikt 795kg nuvarande lastvikt (med rätt bil): 1195kg

Men jag kör ca 1300kg totalvikt nu när jag är ute och åker. Tror bilen får dra max 1500kg

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 214
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
784
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka