Har man inte råd att ha hund, så tar man jobb man kan få. Som 14-15åring utgörs detta troligen av att klippa gräs, hjälpa äldre att handla, sitta barnvakt/djurvakt eller om man är bra på digital konst så kan man tjäna på att sälja bilder online. Sök sommarjobb och lägg de pengar du tjänar in på hög till den blivande hunden. I gymnasiet får man ju studiebidrag, det är inte så mycket pengar dock. Och de pengarna ska kanske räcka till annat än bara hundpassning? Är ju inte precis gratis det här med hundar, bara inköpspriset på 15000kr är ju en rätt stor summa för den som inte har en månadslön, försäkring, vaccinering, veterinärvård för oförutsedda skador/olyckor, ersättningskostnader om hunden förstör andras egendom (till exempel kompisens skor), utrustning, leksaker, hundmat (och hundmat om hunden inte äter det första fodret och fodret efter det
) och så hundpassning på det. Om du bor hemma och troligen kommer få lämna hunden hos din mamma om du flyttar i gymnasiet eller högskola/universitet så kan det ju vara lämpligt om hon får vara med och bestämma ras, för det är ju hon som ska ha hunden en stor del av dess levnadsperiod.
Jag blev ensamstående med hund och katter när jag flyttade till lägenhet när det var dags att börja plugga. 4300kr i hyra, 2500kr i hunddagis, kanske 700kr i hund och kattmat och så köp av kurslitteratur på det, varje månad. Min hund levde bara ett år till efter flytten (hon var gammal) men det är ju något man kan bli ruinerad på. Och om du bor i Lund så får du antagligen lägga på 1000kr på både hyra och hunddagis. Studiebidraget är bara på 3000kr och med lån kan man få uppemot 9000kr vissa månader, men då har man ju en jättestor summa att betala tillbaka när man studerat klart. Det är förstås några år kvar tills du börjar plugga, men om du vet vilka summor du har att försöka få in varje månad så kan du ju planera redan nu! Jag skulle gärna ha hund igen, men jag har inte råd att ha hundpassning, inte råd till inköpspriset och familj som inte vill ställa upp som hundvakt mer än nödvändigt (pga allergi hos dem). Men så är jag också arbestlös och studerande fortfarande, men det hjälper ju föga att man har skitbra förutsättningar för att ha valp nu när det är så mycket annat som fattas