15 år och Hund?

Hade hund ett tag - det är mer än 20 år sen nu.
Men det jag tänker att hon var 42 cm över manken och det visade sig vara rätt perfekt. Stor nog att cykla med men ändå såpass lite att man kunde ta henne på armen om det behövdes. Lagom stor helt enkelt!

Hade hund ett tag - det är mer än 20 år sen nu.
Men det jag tänker att hon var 42 cm över manken och det visade sig vara rätt perfekt. Stor nog att cykla med men ändå såpass lite att man kunde ta henne på armen om det behövdes. Lagom stor helt enkelt!
Vad var det för ras?

Har flera släktingar som är galna i hundar som nog kan hjälpa till när som (De jobbar dock heltid hela högen) och har läst på hur folk som skaffade hund i min ålder har gjort och har kommit fram till att det nog inte lär bli några problem, har inte tänkt plugga utomlands, och som jag skrev till någon annan håller jag på att välja gymnasielinje och har redan preliminärt jobb hos släktingar (Dvs generösa tider). Angående pengarna igen, så har jag själv en buffert på ca 500tkr i fonder (Från min mormor) som jag har fått tillstånd att ta ut från om något skulle hända. Jag har alltid gillat stora hundar och framförallt Dobbermann har varit min favorithund sedan jag var riktigt liten (Då ickekuperad), har dock med tiden börjat inse att Dobbermann kräver väldigt mycket och inte är den bästa nybörjarhunden, men har börjat titta på liknande-ish hundar, vilket har lett mig till Schäfer och Husky, gillar också att de tål rätt mycket (Dvs att man kan busa med de etc.) Hade tänkt ha den framförallt som en sällskapshund men hade tänkt springa rätt mycket med den (Bor väldigt nära fält) och ha den i princip som en familjehund.
Och som jag nog har svarat mer eller mindre alla så ska jag försöka fjäska till mig pengar.

Låter inte alls som att varken husky, schäfer eller dobbis passar... De är dessutom väldigt olika.

Vad är det du vill leka som inte en mindre hund skulle klara? Och om du vill ha en större hund kanske du skulle kolla på någon piggare moloss? Eller kanske spets?

Och om nu släktingarna jobbar heltid, hur ska du lösa det med passning under dagen?

Vad vill du göra med hunden? Hur mycket tid kan och vill du lägga på motion och träning (inte hur många timmar du är ledig just den här årskursen)? Vilka grenar intresserar dig? Eller vill du "bara" motionera och träna vardagslydnad? Kan du tänka dig pälsvård? Hur tänker du kring skällighet?

En renrasig hund är att föredra. Då kan du följa släktingarnas hälsostatus och mentalitet och kan veta mer om vad du kan vänta dig ang hur din hund blir som vuxen (om du tänkt skaffa valp).

Man SKA vara petig i val av ras! Det finns så många så man kan alltid hitta någon. Generellt skulle jag inte välja de allra mest ovanliga, då det är svårt att hitta bra individer då. Jag håller med de andra dock- börja stolpa upp vad du vill ha för hund, vad du vill göra med den och vad du har för prioriteringar, innan du börjar fundera över ras. Här på buke finns många rasintresserade och -kunniga så när du har några kriterier klart för dig (tex runt 55 hög, ingen pälsvård, lätt att ha lös, inte kräva så mycket mental aktivering, hälsa är viktigt, eller vad du nu är ute efter), så fråga om råd!

Hur mycket är det tänkt att din mamma (och ev övrig familj) ska vara involverade i hunden? Visst kan en person ha huvudansvaret, men det går inte att vara opåverkad av att ha hund i familjen.

Och till slut- att köpa en alltför krävande ras (tex brukshund utan att vara intresserad av att träna specifika grenar) är att köpa på sig problem. De är skitjobbiga om man inte tar tillvara på det som gör de speciella. Min brukshund är jätterolig att träna med, men samma egenskaper som är roliga på träningsplanen är jobbiga i vardagen.

Gällande passning på dagarna: Jag har haft hund i 8 år och har hunnit med att vara student, heltidsarbetande, sambo, singel, föräldraledig och deltidsarbetande...
Sen några år tillbaka jobbar jag ca 80% och mycket kvällar och en del helger, medan min sambo jobbar kontorstider (när han inte är pappaledig). Jättebra ur hundlivets synvinkel: Jag hinner med deras aktivering på dagtid och de flesta dagarna klarar vi utan att behöva hjälp från någon annan. Högre lön och ledig tid tillsammans blir ju dock lite bortprioriterat. De dagar vi är borta mer än ca 5 timmar båda två, har vi haft dagmatte. Generellt så är det svårt att hitta någon bra för längre perioder, men det har funkat även om det blir lite påfrestande. Betalar 100 kr/dag och hund.

Jag fick en stor blandrashane av bruksraser när jag var 14.
Allt jag ville göra på den tiden hade jag kunnat gjort med en toypudel.
Små hundar är underskattade.
Jag har både liten och stor nu och de små orkar exakt lika mycket som de stora.
Fast en liten är betydligt enklare att hitta hundvakt åt och att få plats med i bilen och slår inte ner saker med svansen inne.
Kolla på en liten.
Du kan ge en liten en chans.

Och jag säger det är inte storleken som är den viktiga utan hundens framavlade egenskaper.
Det finns stora raser som är väldigt enkla och kravlösa och det finns små som kräver massor...och tvärt om.

Välj ut alla raser vars egenskaper matchar. Stryk sen de som inte tilltalar utseendemässigt :)

Och jag säger det är inte storleken som är den viktiga utan hundens framavlade egenskaper.
Det finns stora raser som är väldigt enkla och kravlösa och det finns små som kräver massor...och tvärt om.

Välj ut alla raser vars egenskaper matchar. Stryk sen de som inte tilltalar utseendemässigt :)
Ja.
Jag tänkte bara som ung åker man ju ofta kollektivt till hundträning.
Då är det väl lättare att släpa med en papillon än en Berner sennen.
Och det är ofta lättare för en mormor att passa än liten än en stor.

Min dotter fick sin hund nu när hon började nian, hon var väldigt inne på en bordercollie för hon skulle minsann träna den och tävla (och då har vi haft hund hela hennes uppväxt så hon visste vad det innebar). Jag påpekade dock att det kunde vara så att hon behövde flytta till internat på gymnasiet eller inte skulle kunna ha hunden när hon sen flyttade hemmifrån om kanske 5år och vad skulle hon göra då? Vi skulle absolut kunna ha hunden kvar här men en så arbetskrävande hund skulle mamma (jag alltså) inte orka med att aktivera fullt ut och risken är att hunden skulle må dåligt.
Det blev en welsh corgi cardigan istället och nu efteråt så har dottern insett att hon är väldigt glad att hon inte fick en bc då hon ska hinna med skola och häst också. Dessutom så fungerar den alldeles utmärkt att träna med (kursetta på valpkursen) och orkar hänga på på en ridtur också och kräver såklart en hel del träning och aktivering för att må bra men på en nivå som är lagom för oss.
Det bästa vore om du och din familj kan samarbeta kring hunden och hjälpas åt samt diskutera vad som händer om du inte kan ha kvar den om nåt år? En lättare/mindre hund kanske kan stanna inom familjen även om du får förhinder pga studier/jobb om några år. En större mer krävande hund är svårare att omplacera. Du är i en ålder där det kommer hända mycket närmaste 5-10 åren och man kan ju aldrig förutse hur livet kan ta sig men man kan försöka tänka igenom troliga scenarion och se hur de skulle kunna lösas.

Om jag vore du skulle jag vänta ett par år. Du har hela livet på dig att skaffa hund så du behöver inte skaffa dig drömhunden nu. Jag säger som många andra att om du nu måste ha hund så kolla på lite andra raser också. Jag skulle jättegärna vilja ha en schäfer men jag vet att tiden räcker inte till en sån än fast jag har ekonomin och intresset. Därför så har jag valt en mer lättsam ras till att börja med.
Sedan är det som så att man låser fast sig lite grann med hund. Det är inte bara att åka ut på fest eller äventyr då man vet att man har en hund där hemma som väntar och det är inte säkert att man får tag på hundvakt. För det är inte alltid säkert att den får följa med. Så tänk både en, två och tre gånger extra innan du skaffar dig en hund oavsett ras.

Låter inte alls som att varken husky, schäfer eller dobbis passar... De är dessutom väldigt olika.

Vad är det du vill leka som inte en mindre hund skulle klara? Och om du vill ha en större hund kanske du skulle kolla på någon piggare moloss? Eller kanske spets?

Och om nu släktingarna jobbar heltid, hur ska du lösa det med passning under dagen?
Vill kunna busa med hunden utan att vara orolig över att den ska flyga halvvägs genom rummet, nej, men har alltid ogillat små hundar och gillat stora, småhundar (Från mina erfarenheter) är så bjäbbiga och när de skäller så får jag huvudverk direkt, stora hundar däremot också från mina erfarenheter skäller ofta mindre, och när de skäller är det oftast mycket mörkare och låter inte som en 12 åring i målbrottet som ska sjunga opera. I princip så är jag väldigt partisk till fördel för stora hundar, är väl i princip det jag försöker få fram. Har kollat lite på till exempel Mastiff men min lillebror (8) blir livrädd varje gång han ser de, har försökt förklara att de inte kommer äta upp honom men han tror inte riktigt på det. Husky är dock hans absoluta favorithund. Utifrån vad jag sett är spetsar oftast rätt små? Och de stora som jag har sett på nätet är jag inte helt säker vad jag tycker om, gillar Malamute och Husky utav de, men de flesta känns inte alls som min typ av hundar, ingen aning varför, tror bara inte att jag kommer vara lika engagerad med en hund som jag är tveksam till att skaffa från början.

Vill kunna busa med hunden utan att vara orolig över att den ska flyga halvvägs genom rummet, nej, men har alltid ogillat små hundar och gillat stora, småhundar (Från mina erfarenheter) är så bjäbbiga och när de skäller så får jag huvudverk direkt, stora hundar däremot också från mina erfarenheter skäller ofta mindre, och när de skäller är det oftast mycket mörkare och låter inte som en 12 åring i målbrottet som ska sjunga opera. I princip så är jag väldigt partisk till fördel för stora hundar, är väl i princip det jag försöker få fram. Har kollat lite på till exempel Mastiff men min lillebror (8) blir livrädd varje gång han ser de, har försökt förklara att de inte kommer äta upp honom men han tror inte riktigt på det. Husky är dock hans absoluta favorithund. Utifrån vad jag sett är spetsar oftast rätt små? Och de stora som jag har sett på nätet är jag inte helt säker vad jag tycker om, gillar Malamute och Husky utav de, men de flesta känns inte alls som min typ av hundar, ingen aning varför, tror bara inte att jag kommer vara lika engagerad med en hund som jag är tveksam till att skaffa från början.

Om du tilltalas av den typen av utseende så föreslår jag att du tittar på de mer sällskapsavlade varianterna. Eurasier, Keeshound.... Inga småhundar heller.

Vad vill du göra med hunden? Hur mycket tid kan och vill du lägga på motion och träning (inte hur många timmar du är ledig just den här årskursen)? Vilka grenar intresserar dig? Eller vill du "bara" motionera och träna vardagslydnad? Kan du tänka dig pälsvård? Hur tänker du kring skällighet?

En renrasig hund är att föredra. Då kan du följa släktingarnas hälsostatus och mentalitet och kan veta mer om vad du kan vänta dig ang hur din hund blir som vuxen (om du tänkt skaffa valp).

Man SKA vara petig i val av ras! Det finns så många så man kan alltid hitta någon. Generellt skulle jag inte välja de allra mest ovanliga, då det är svårt att hitta bra individer då. Jag håller med de andra dock- börja stolpa upp vad du vill ha för hund, vad du vill göra med den och vad du har för prioriteringar, innan du börjar fundera över ras. Här på buke finns många rasintresserade och -kunniga så när du har några kriterier klart för dig (tex runt 55 hög, ingen pälsvård, lätt att ha lös, inte kräva så mycket mental aktivering, hälsa är viktigt, eller vad du nu är ute efter), så fråga om råd!

Hur mycket är det tänkt att din mamma (och ev övrig familj) ska vara involverade i hunden? Visst kan en person ha huvudansvaret, men det går inte att vara opåverkad av att ha hund i familjen.

Och till slut- att köpa en alltför krävande ras (tex brukshund utan att vara intresserad av att träna specifika grenar) är att köpa på sig problem. De är skitjobbiga om man inte tar tillvara på det som gör de speciella. Min brukshund är jätterolig att träna med, men samma egenskaper som är roliga på träningsplanen är jobbiga i vardagen.
Hade tänkt busa väldigt mycket med den och även leka med mina släktingars hundar (Korsning mellan labbe och schäfer, Sankt Bernhard, Berner Senner och någon form av blodhund tror jag) Springa, sjukt mycket springande, gå i skogen (Kan nog få till 10km i veckan i skogen) Eventuellt gå på någon form av agility eller liknande, cykla med den. De 1.5 närmaste åren kommer jag lägga ca 2 timmar om dagen ute med hunden (vardagar) och allt mellan 3 och 8 på helger. Är rätt intresserad av lydnad då jag hållt på lite med dressyr med hästar innan (Slutade dock då jag tyckte att de flesta var skittaskiga mot hästarna), och eventuellt agilitybana (Om det heter det. Jag hade nog kunnat tänka mig pälsvård, men min frisör håller i pälsvård för hundar också, hon är dock en familjevän så vi får allt gratis där. Har inget emot skällande hundar sålänge det inte går för långt eller blir för bjäbbigt, lite det jag ogillar med småhundar.

Okej tack för tipset! Ska börja göra en lista och utgå lite från den.

Mamma är väldigt svag när det kommer till djur och kommer ställa upp när det behövs, och kommer garanterat leka med den när hon är hemma och ge den mat om jag inte är hemma etc. Hon är en väldigt strikt mamma dock och gillar att micromanaga, så kommer i princip bestämma lite vad jag gör med den, men det mesta har hon inget emot. Min lillebror däremot vet jag inte riktigt med, han älskar huskies men ogillar stora hundar? (Han är inte jättekonsistent) Så får väl se hur mycket han är engagerad. Min mormor älskar hundar och kommer garanterat ta hand om den flera dagar i månaden (Tar till exempel ledigt i flera veckor om min morbror ska resa någon stans för att ta hand om hunden)

Ja, börjar märka det nu, har dock kollat lite på Sankt bernhard? Min mormor har en och har inget problem alls med att hålla den när den går efter en katt eller liknande, och min mormor har inte jättemycket jobb med den heller; verkar inte vara jättekrävande hund?
Sen är problemet att min lillebror ogillar de flesta hundraserna, och med en mamma som favoritiserar är hans ord lag. Men man kan alltid muta honom i värsta fall.

Jag fick en stor blandrashane av bruksraser när jag var 14.
Allt jag ville göra på den tiden hade jag kunnat gjort med en toypudel.
Små hundar är underskattade.
Jag har både liten och stor nu och de små orkar exakt lika mycket som de stora.
Fast en liten är betydligt enklare att hitta hundvakt åt och att få plats med i bilen och slår inte ner saker med svansen inne.
Kolla på en liten.
Du kan ge en liten en chans.
Som jag skrev till någon annan nu så orkar jag verkligen inte med småhundar, och tror inte de passar så jättebra med släktens hundar då alla har bjässar. Vi har också en väldigt stor bil (Suv) där vi (relativt) lätt plats med både sankt bernhard och berner senner samtidig (Lite halvjobbigt men det går om man bara ska köra en kort bit) Det är ju det med hundvakt också som är problemet, men har alltid mormor som ställer upp - hon ska också gå i pension nu till våren så kan nog passa hund på dagtid - om hon inte är på möte med sin loge.

Ja.
Jag tänkte bara som ung åker man ju ofta kollektivt till hundträning.
Då är det väl lättare att släpa med en papillon än en Berner sennen.
Och det är ofta lättare för en mormor att passa än liten än en stor.
Lär nog bli körd rätt ofta, då min mormor alltid tycker "Nej men inte ska du åka tåg, jag kör dig istället". Dessutom så har min mormor en Sankt Bernhard just nu, och ogillar småhundar ungefär som jag; så tror stor passar bättre om hon ska passa den.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 149
Övr. Hund Hej! Jag har alltid varit "kattmänniska" och har aldrig haft hund i familjen eller liknande. Efter att ha jobbat lite inom...
Svar
7
· Visningar
1 055
Senast: Theodor
·
Hundavel & Ras Min sambo och jag ska/vill skaffa vovve nästa år, något jag längtat efter länge och nu har tillfället när vi kan vara hemma med valp...
2
Svar
35
· Visningar
3 807
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Jag vänder mej till buke nu, eftersom jag inte kan vända mej någon annanstans. Jag bor hemma hos min pappa tillsammans med min snart...
Svar
7
· Visningar
1 093
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka