RobbeJK
Trådstartare
Bra poäng(er), ska försöka snacka med mamma om det, ska försöka komma på en lösning för det.Min dotter fick sin hund nu när hon började nian, hon var väldigt inne på en bordercollie för hon skulle minsann träna den och tävla (och då har vi haft hund hela hennes uppväxt så hon visste vad det innebar). Jag påpekade dock att det kunde vara så att hon behövde flytta till internat på gymnasiet eller inte skulle kunna ha hunden när hon sen flyttade hemmifrån om kanske 5år och vad skulle hon göra då? Vi skulle absolut kunna ha hunden kvar här men en så arbetskrävande hund skulle mamma (jag alltså) inte orka med att aktivera fullt ut och risken är att hunden skulle må dåligt.
Det blev en welsh corgi cardigan istället och nu efteråt så har dottern insett att hon är väldigt glad att hon inte fick en bc då hon ska hinna med skola och häst också. Dessutom så fungerar den alldeles utmärkt att träna med (kursetta på valpkursen) och orkar hänga på på en ridtur också och kräver såklart en hel del träning och aktivering för att må bra men på en nivå som är lagom för oss.
Det bästa vore om du och din familj kan samarbeta kring hunden och hjälpas åt samt diskutera vad som händer om du inte kan ha kvar den om nåt år? En lättare/mindre hund kanske kan stanna inom familjen även om du får förhinder pga studier/jobb om några år. En större mer krävande hund är svårare att omplacera. Du är i en ålder där det kommer hända mycket närmaste 5-10 åren och man kan ju aldrig förutse hur livet kan ta sig men man kan försöka tänka igenom troliga scenarion och se hur de skulle kunna lösas.