15 år och Hund?

RobbeJK

Trådstartare
Hej, nu är det så att jag går i åttan ca 20 min med tåg och buss från där jag bor från 7:45 till +/- 15:00, och jag har tänkt skaffa hund (Har passat släktingars hundar många ggr innan), har tänkt skaffa någon av dessa tre Schäfer, Husky, och Dobbermann. Jag får skaffa det för mamma på ett villkor att jag löser var den ska vara när jag är i skolan och mamma jobbar. Ekonomin är inget problem då jag får 1500 i månaden av amerikanska staten i typ barnpension elr vad det heter(Pappa var i marinen).
Undrar mest hur ni som pluggar gör? Har inga kompisar som kan ha den då vi alla går i skolan samtidigt, och känner inte många där jag bor då jag går i skolan i en annan kommun. Hade kunnat ha den hos min mormor men hon ska pensionera sig nu och måste då flytta. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det, har kompisar som har hund men alla de har minst en förälder/äldre syskon som är hemma mer eller mindre hela dagarna.

Uppskattar all hjälp! //Robert

Inte för att jag vill vara "häxan surtant", men det är ju inte enkla raser det där och alla raserna behöver få jobba mycket med ffa hjärnan, så hur ska du lösa den biten? Finns intresse, tid och möjlighet för att gå kurser och träna på närmaste bhkl?

Sen angående den ekonomiska biten så kostar en hund rätt mycket pengar per månad i foder, försäkring, ev hundvakt, kurser etc. så 1500 räcker inte så långt som man kan tro.

Har du inte tid för det ansvar en hund innebär så bör du vänta några år. Tänker speciellt på det här med skolan - det kommer troligtvis ta både en massa tid och ork, och det kanske inte finns så mycket över för att tillgodose en hunds behov då. Dessutom kostar det en del att ha hund, 1500 per månad kommer inte räcka så långt, speciellt inte om du vill ha pengar över till något annat än hundens underhåll.

Ang raserna du nämner så är de alla krävande och inte lämpliga om du inte vill vara riktigt aktiv med din hund, dvs syssla med bruks, drag, eller liknande. Dessutom är de oftast inte att rekommendera till oerfarna ägare pga sina egenskaper. Att ha passat släktingars hundar räknar iaf inte jag som någon större hunderfarenhet; det är ett stort kliv därifrån till att vara helt ansvarig över en egen hund.

Vad vill du göra med din hund? Det är tre väldigt olika raser du valt. Två bruksraser och en draghund. De två grupperna har väldigt olika behov.
Jag är Schäferuppfödare och skulle inte rekomendera min ras till en så ung person utan erfarenhet utan att ha en erfaren vuxen som backade upp till 100%. Schäfer är en väldigt spretig ras med två olika typer. En utställningstyp och en arbetande typ (den man brukar se hos polis, militär osv)
Det skiljer mycket både mentalt men också när det gäller viss hälsa mellan dessa två typer.

Mitt bästa råd är att börja skriva ner vad du vill göra med din hund och vilka egenskaper du vill att den ska ha. Skriv också ner vilka egenspaper du INTE vill ha, välj sen en ras som passar in efter dina önskemål.

Månadskostnaden kan du börja räkna från 2000:- med kurser. Behöver du sen betala för hundvakt/hunddagis kan det bli flera tusen till i värsta fall.

Har du planerat in hunden i ditt liv för de kommande 15 åren? Har du eller dina föräldrar en buffert för när den blir skadad?
Varför är just de raserna lockande? Vad vill du göra med din hund?

1500 kr är inte så mycket pengar, inte om man ska ha råd med foder, kurser, försäkringar och hundvakt.

En annan sak är att en seriös uppfödare är ansluten till SKK och måste då följa vissa regler gällande avtal mellan köpare och säljare bla. Dessa avtal är förtryckta och man får inte ändra i dem. Det är den juridiska ägaren till hunden som skriver på avtalen och är därmed den som är juridiskt ansvarig för hunden.
Är man under 16 år är man omyndig och har begrännsad sk rättshandlingsförmåga och får därmed inte ingå avtal. SKK rekommenderar att uppfödare inte ingår avtal med personer under 18 år.

Du kan läsa mer om detta på SKKs hemsida.

Om du köper hund så rekommenderar jag dig att absolut köpa en registrerad valp från kontrollerad avel och INTE en stamtavlelös hund på blocket...även om de säger att den är renrasig och har stamtavla.
Därför behöver du ha din mamma med dig genom hela köpet och hon får bli den som skriver på köpekontraktet och blir juridiskt ansvarig för både dig och hunden ;)

Inte för att jag vill vara "häxan surtant", men det är ju inte enkla raser det där och alla raserna behöver få jobba mycket med ffa hjärnan, så hur ska du lösa den biten? Finns intresse, tid och möjlighet för att gå kurser och träna på närmaste bhkl?

Sen angående den ekonomiska biten så kostar en hund rätt mycket pengar per månad i foder, försäkring, ev hundvakt, kurser etc. så 1500 räcker inte så långt som man kan tro.
Ja, jag vet; har väldigt mycket tid efter skolan (Ca 15:30 till 24:00 lär jag spendera hemma de flesta dagar) och har tänkt kolla med min mormor (Som bor i närheten och har haft en ca 20 hundar från cocker spaniel, till Sankt Bernhards) hur hon har gjort med det. Går gärna på kurser då jag inte har så mycket annat för mig. Börjar inse det nu men ska försöka fjäska lite för mamma, borde kunna få ca 2000 till i månaden så, och lite från mormor också kanske om det skulle behövas.

Har du inte tid för det ansvar en hund innebär så bör du vänta några år. Tänker speciellt på det här med skolan - det kommer troligtvis ta både en massa tid och ork, och det kanske inte finns så mycket över för att tillgodose en hunds behov då. Dessutom kostar det en del att ha hund, 1500 per månad kommer inte räcka så långt, speciellt inte om du vill ha pengar över till något annat än hundens underhåll.

Ang raserna du nämner så är de alla krävande och inte lämpliga om du inte vill vara riktigt aktiv med din hund, dvs syssla med bruks, drag, eller liknande. Dessutom är de oftast inte att rekommendera till oerfarna ägare pga sina egenskaper. Att ha passat släktingars hundar räknar iaf inte jag som någon större hunderfarenhet; det är ett stort kliv därifrån till att vara helt ansvarig över en egen hund.
Bra poäng, har börjat kolla på gymnasielinje nu och ska försöka bestämma mig inom snarast och utgå därifrån. Och med pengar so så jag svarade Gnist så ska jag försöka fjäska till mig ett par tusen till i månaden.
Är dock en rätt aktiv person och gillar att springa med hundar, men har dock inte tänkt använda den som brukshund direkt. Har dock kollat lite på olika kurser man kan gå med de men har inte kommit fram till något än.

Vad vill du göra med din hund? Det är tre väldigt olika raser du valt. Två bruksraser och en draghund. De två grupperna har väldigt olika behov.
Jag är Schäferuppfödare och skulle inte rekomendera min ras till en så ung person utan erfarenhet utan att ha en erfaren vuxen som backade upp till 100%. Schäfer är en väldigt spretig ras med två olika typer. En utställningstyp och en arbetande typ (den man brukar se hos polis, militär osv)
Det skiljer mycket både mentalt men också när det gäller viss hälsa mellan dessa två typer.

Mitt bästa råd är att börja skriva ner vad du vill göra med din hund och vilka egenskaper du vill att den ska ha. Skriv också ner vilka egenspaper du INTE vill ha, välj sen en ras som passar in efter dina önskemål.

Månadskostnaden kan du börja räkna från 2000:- med kurser. Behöver du sen betala för hundvakt/hunddagis kan det bli flera tusen till i värsta fall.
Tack för tipsen, ska kolla med några familjevänner också som föder upp hundar och se vad de säger, tål verkligen inte små/medelstora hundar och orkar inte med hundar med jättemycket päls. Har dessutom alltid gillat dessa raser jättemycket, men iom att du är uppfödare så tar jag att du kan dina grejer. Och som jag sagt till de andra två så ska jag försöka fjäskat till mig mer pengar.
(Missade din andra post) Har kommit fram till det också och den skulle stå på mamma, men jag skulle däremot betala för det och ta hand om den och så, men mamma skulle vara juridiskt ansvarig.

Har du planerat in hunden i ditt liv för de kommande 15 åren? Har du eller dina föräldrar en buffert för när den blir skadad?
Varför är just de raserna lockande? Vad vill du göra med din hund?

1500 kr är inte så mycket pengar, inte om man ska ha råd med foder, kurser, försäkringar och hundvakt.
Har flera släktingar som är galna i hundar som nog kan hjälpa till när som (De jobbar dock heltid hela högen) och har läst på hur folk som skaffade hund i min ålder har gjort och har kommit fram till att det nog inte lär bli några problem, har inte tänkt plugga utomlands, och som jag skrev till någon annan håller jag på att välja gymnasielinje och har redan preliminärt jobb hos släktingar (Dvs generösa tider). Angående pengarna igen, så har jag själv en buffert på ca 500tkr i fonder (Från min mormor) som jag har fått tillstånd att ta ut från om något skulle hända. Jag har alltid gillat stora hundar och framförallt Dobbermann har varit min favorithund sedan jag var riktigt liten (Då ickekuperad), har dock med tiden börjat inse att Dobbermann kräver väldigt mycket och inte är den bästa nybörjarhunden, men har börjat titta på liknande-ish hundar, vilket har lett mig till Schäfer och Husky, gillar också att de tål rätt mycket (Dvs att man kan busa med de etc.) Hade tänkt ha den framförallt som en sällskapshund men hade tänkt springa rätt mycket med den (Bor väldigt nära fält) och ha den i princip som en familjehund.
Och som jag nog har svarat mer eller mindre alla så ska jag försöka fjäska till mig pengar.

Tack för tipsen, ska kolla med några familjevänner också som föder upp hundar och se vad de säger, tål verkligen inte små/medelstora hundar och orkar inte med hundar med jättemycket päls. Har dessutom alltid gillat dessa raser jättemycket, men iom att du är uppfödare så tar jag att du kan dina grejer. Och som jag sagt till de andra två så ska jag försöka fjäskat till mig mer pengar.
(Missade din andra post) Har kommit fram till det också och den skulle stå på mamma, men jag skulle däremot betala för det och ta hand om den och så, men mamma skulle vara juridiskt ansvarig.

Om du inte gillar mycket päls så varning för Schäfer. De fäller mycket!!!
Tror även Husky gör det.
Tänk på att en Husky är avlad att få dra...mil om dagen. Då är den lycklig. Den passar dåligt för den som vill träna lydnad osv och ha den som sällskapshund. De har också en stark jaktdrift och kan vara svåra att ha lösa.

Är dock en rätt aktiv person och gillar att springa med hundar, men har dock inte tänkt använda den som brukshund direkt. Har dock kollat lite på olika kurser man kan gå med de men har inte kommit fram till något än.

I stort sett vilken hund som helst går att ha som motionskompis, du behöver verkligen inte en ras som är avlad för att springa mil efter mil för det. Alla hundar behöver också mental aktivering, och ju aktivare och mer bruksavlad hund, desto mer av den varan brukar de behöva. Det är där saker som lydnad, bruksgrenar, osv kommer in - de är riktig hjärngympa. Sen behöver man inte köra på tävlingsnivå eller så, huvudsaken är att hunden får använda skallen på något sätt.

Jag vill även be dig att inte vara så låst vad gäller hundens storlek - det blir ett väldigt smalt utbud av raser att välja mellan om du snöar in på att den ska se ut på ett visst sätt. Sen måste man kunna vara självkritisk också; visst, man kanske är jätteförtjust i en viss ras, men kan man ge en sådan hund vad den verkligen behöver? Finns det minsta tvekan är det klokast att avstå och se om det finns någon annan som skulle kunna passa bättre.

Om du inte gillar mycket päls så varning för Schäfer. De fäller mycket!!!
Tror även Husky gör det.
Tänk på att en Husky är avlad att få dra...mil om dagen. Då är den lycklig. Den passar dåligt för den som vill träna lydnad osv och ha den som sällskapshund. De har också en stark jaktdrift och kan vara svåra att ha lösa.
Förlåt om jag uttryckte mig fel, jag har inget emot hundar som fäller då jag redan har katter som fäller överallt, gillar dock inte stora pälsbollar så som Shetland Sheepdog etc. Det är sant, bra poäng, ska kolla på fler raser känner jag, är dock väldigt "petig" om man säger så (Usch vad hemsk jag låter nu men ja).
Har gått ut med en labrador ett bra tag nu, är väl typ den storleken jag är ute efter (Gärna större men ja) gillar dock inte faktumet att de äter allting (Den jag gick ut med är min morbrors och är väl sådär uppfostrat, väldigt bortskämd(För mycket) och har verkligen ingen självkontroll) men har för mig att mer eller mindre alla labradorer äter typ allt. Vet inte om det finns några blandraser som är liknande de jag nämnde? Kollade lite på Goberian (Mix mellan Golden och Husky) Verkar dock vara rätt krävande den också?

I stort sett vilken hund som helst går att ha som motionskompis, du behöver verkligen inte en ras som är avlad för att springa mil efter mil för det. Alla hundar behöver också mental aktivering, och ju aktivare och mer bruksavlad hund, desto mer av den varan brukar de behöva. Det är där saker som lydnad, bruksgrenar, osv kommer in - de är riktig hjärngympa. Sen behöver man inte köra på tävlingsnivå eller så, huvudsaken är att hunden får använda skallen på något sätt.

Jag vill även be dig att inte vara så låst vad gäller hundens storlek - det blir ett väldigt smalt utbud av raser att välja mellan om du snöar in på att den ska se ut på ett visst sätt. Sen måste man kunna vara självkritisk också; visst, man kanske är jätteförtjust i en viss ras, men kan man ge en sådan hund vad den verkligen behöver? Finns det minsta tvekan är det klokast att avstå och se om det finns någon annan som skulle kunna passa bättre.
Okej, det borde kunna lösas på ett eller annat sätt, lydnad hade jag tänkt träna från dag ett då hundar som inte har någon självkontroll kan vara rätt jobbiga, men ska kolla lite mer på det. Är inte helt säker, gillar verkligen inte småhundar (Typ allt under golden och labrador) men ska kolla lite ytterligare på det också, vet inte hur det är med Pyréenerhund? Läste precis lite om de och verkar hyfsat idealiska men är som sagt ingen expert på området och har inte läst mycket. Har läst det som står på kennelklubbens hemsida men det är ungefär det.
Vet inte annars om sk "Native American Indian Dogs"? Är väldigt intresserad mest pga mitt ursprung, men har dock inte läst på alls om dem.

Har Hundungdom några aktiviteter i närheten av dig? Jag tror du behöver ändra om lite i hur du tänker, hitta något du vill göra tillsammans med din framtida hund och välj ras utefter det. Du kommer att göra alla olyckliga om du väljer på utseende och liknande. Gå på kurser är såklart bra, men det du lär dig där är ju tänkt att aktivt användas sedan tillsammans med hunden i någon aktivitet. Kursen i sig är inte målet. :)

Raserna du är intresserad av i nuläget är nog inte de som kan göra de närmaste 10-15 åren roligast...

Börja med att hitta den ras du vill ha, eller rastyp. Se till att den är registrerad/stambokförd i SKK. Läs allt du kommer över om favorit rasen/raserna. Besök större utställningar o prata hund med ägare o uppfödare (alla hundägare älskar att prata om sin ras).

På större utställningar som Stora Stockholm brukar det finnas rasmontrar med innehavare av rasen som kam berätta mer o trevliga hundar att klappa/känna på. Knyt kontakter o fråga om att få komma o besöka några kennlar o träffa fler exemplar av rasen.

Okej, det borde kunna lösas på ett eller annat sätt, lydnad hade jag tänkt träna från dag ett då hundar som inte har någon självkontroll kan vara rätt jobbiga, men ska kolla lite mer på det. Är inte helt säker, gillar verkligen inte småhundar (Typ allt under golden och labrador) men ska kolla lite ytterligare på det också, vet inte hur det är med Pyréenerhund? Läste precis lite om de och verkar hyfsat idealiska men är som sagt ingen expert på området och har inte läst mycket. Har läst det som står på kennelklubbens hemsida men det är ungefär det.
Vet inte annars om sk "Native American Indian Dogs"? Är väldigt intresserad mest pga mitt ursprung, men har dock inte läst på alls om dem.
Var bor du?

Har Hundungdom några aktiviteter i närheten av dig? Jag tror du behöver ändra om lite i hur du tänker, hitta något du vill göra tillsammans med din framtida hund och välj ras utefter det. Du kommer att göra alla olyckliga om du väljer på utseende och liknande. Gå på kurser är såklart bra, men det du lär dig där är ju tänkt att aktivt användas sedan tillsammans med hunden i någon aktivitet. Kursen i sig är inte målet. :)

Raserna du är intresserad av i nuläget är nog inte de som kan göra de närmaste 10-15 åren roligast...
Ja, de har rätt nära där jag går i skolan. Jo jag vet, är dock en väldigt envis person, men som du sa lär det inte bli jättebra så, så ska försöka kolla lite mer och se om jag hittar något som pssar mig.

Börja med att hitta den ras du vill ha, eller rastyp. Se till att den är registrerad/stambokförd i SKK. Läs allt du kommer över om favorit rasen/raserna. Besök större utställningar o prata hund med ägare o uppfödare (alla hundägare älskar att prata om sin ras).

På större utställningar som Stora Stockholm brukar det finnas rasmontrar med innehavare av rasen som kam berätta mer o trevliga hundar att klappa/känna på. Knyt kontakter o fråga om att få komma o besöka några kennlar o träffa fler exemplar av rasen.
Okej, ska se om det finns någon utställning i närheten, borde inte vara jättesvårt att hitta.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 149
Övr. Hund Hej! Jag har alltid varit "kattmänniska" och har aldrig haft hund i familjen eller liknande. Efter att ha jobbat lite inom...
Svar
7
· Visningar
1 055
Senast: Theodor
·
Hundavel & Ras Min sambo och jag ska/vill skaffa vovve nästa år, något jag längtat efter länge och nu har tillfället när vi kan vara hemma med valp...
2
Svar
35
· Visningar
3 807
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Jag vänder mej till buke nu, eftersom jag inte kan vända mej någon annanstans. Jag bor hemma hos min pappa tillsammans med min snart...
Svar
7
· Visningar
1 093
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka