13,62% pudel, så det så..

Blandrastik

Trådstartare
Brukar kolla på Blocket-hundar för att fördriva tiden ibland, då står det ofta typ: 12% Collie, 25%Labbe eller liknande som blandis.

Men hur är det egentligen, om jag korsar tre raser då har jag väl knappast exakt 33,33% av varje ras?

Finns det nåt sätt att säga att någon av raserna borde överväga, eller är det bara ett DNA-test som kan säga?

Sv: 13,62% pudel, så det så..

Ett DNA-test kan idag inte säga något sådant. DNA-test kan man använda för att kolla om en viss hund kan vara förälder eller ej.
PL

Om man vet föräldrarna så är det enkelt. Hade en som var 62,6% BC 25% schäfer o 12,5% vorsteh.
PL

Vet inte men mamman var renrasig sch o pappan bland mellan sch/bc, så då bör ju blandningen bli 75/25...som att du blandar en del juice med 3 delar vatten typ :D

I första korsningen mellan 2 raser är procentsatsen säker - hunden är 50% av den ena rasen och 50% av den andra. Sedan finns det inga säkra %. Om man korsar en 50/50 pudel/cocker med en 50/50 pudel/schäfer kan det i teorin bli en 100% pudel. Allt beror på vilka anlag som skickas vidare från respektive förälder.

Nu är det ju i praktiken en obefintlig chans/risk att alla anlag från samma ras paras ihop, men teoretiskt finns den möjligheten. Lika gärna kan dock pudelanlagen helt missa att föras vidare.

Det var närmast det jag undrade, så har man tre raser i en hund så finns det inget som säger att den är 33,33% av varje alltså.

Nej, det är helt omöjligt att sätta % på rastillhörigheten när man passerat 50/50.

Enklast kan man göra ett litet test med t.ex stenkulor. Lägg lika många av två färger i två olika skålar. Plocka över hälften från varje skål, utan att titta naturligtvis, och lägg dem i en ny skål. Vad får du för %? Gör om testet 4-10 ggr och du har en kull andra generationens blandrasvalpar. Ju fler kulor du har från början, desto rättvisare utfall.

Du kommer med största sannolikhet att få olika % av rastillhörighet på alla individerna i "kullen".

Jag talar snarare om procent ingående raser.
Gör experimentet med några miljoner kulor så skall du se att spridningen blir väldigt liten!
PL

Du menar alltså att om jag korsar min tik som är låt säga; Schäfer-Labbe med en Pudel så blir valparna: 25%Schäfer, 25%Labbe och 50% Pudel?

Ja men hur detta slår på olika egenskaper är en annan sak. I ditt fall kommer varje en ha en uppsättning från pudel o en från antingen labbe eller schäfer.
PL

Du menar alltså att om jag korsar min tik som är låt säga; Schäfer-Labbe med en Pudel så blir valparna: 25%Schäfer, 25%Labbe och 50% Pudel?

Risken som jag tror är att många blandar ihop detta du skriver ovan med exakt hur egenskaperna nedärvs. Många skriver tex på buke att de inte vill ha en vallande hund, och köper då en BC-korsning av någon outgrundlig anledning, och utgår från att den korsande rasens egenskaper helt ska släcka ut vallanlagen, eller att en rottis/dobermann/schäfer blir mindre krävande en en renrasig ifrån någon av raserna.

Är det verkligen så ?? För det har jag aldrig sett skrivet.
Jag vill inte ha en vallande hund därför vill jag har en´blandis med BC..
Jag har haft ett flertal ( och har en nu) blandisar med Bc i...och jag måste ju ha haft all tur i världen för ingen av mina har varit nervvrak.

Står nu senast i den gamla BC-tråden som varit aktuell igen :)

Där tipsades om att om man inte ville ha en vallande BC så kan man ju köpa en BC-blandis ..

Jag har haft ett flertal ( och har en nu) blandisar med Bc i...och jag måste ju ha haft all tur i världen för ingen av mina har varit nervvrak.

Oj, jag ser det flera ggr i veckan. Som Calazirya skriver, senast här på buke för någon dag sedan. Eller folk som inte orkar med en "renrasig brukshund" utan köper en schäfer/rottis istället.

...eller att en rottis/dobermann/schäfer blir mindre krävande en en renrasig ifrån någon av raserna.
Jag resonerar precis tvärtom. Har man otur kan man få "de jobbigaste" egenskaperna från båda raserna:crazy: Blir då ingen lätt hund. Köper man en renrasig vet man vad man får i kopplet och kan aktivera hunden därefter. Ex vissa BC-blandningar kan ha så mkt vallning i sig att det blir problem i vardagen, men de har ändå för lite anlag för att bli "dugliga" vallhundar. Min åsikt.

Jag resonerar precis tvärtom. Har man otur kan man få "de jobbigaste" egenskaperna från båda raserna:crazy: Blir då ingen lätt hund. Köper man en renrasig vet man vad man får i kopplet och kan aktivera hunden därefter. Ex vissa BC-blandningar kan ha så mkt vallning i sig att det blir problem i vardagen, men de har ändå för lite anlag för att bli "dugliga" vallhundar. Min åsikt.

Öh. Ja? Ingen säger emot.

Ser det ofta på blocket.

"Trevliga familjehundar som inte behöver valla för far och mor vallar inte. BC-korsningar"

Tjohej du... typ.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 349
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 914
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 351
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka