12 veckors valp, går sin egen väg

Bacardirazz

Trådstartare
Jag köpte min första hundvalp för några dagar sedan, han är 12 veckor och väldigt trygg, självständig och modig för sin ålder.

När han kom hem till oss i början följde han med (går i längre koppel) när vi gick runt på tomten om på en mindre grusväg.
Nu efter ca 4 dagar följer han inte alls med, han går åt andra hållet och springer iväg utan att bry sig om vart föraren befinner sig. Har även testat att bara gått iväg från honom men han bryr sig inte till jag blir tvungen att stanna efter 5m när kopplet tar slut.

Har även testat att gömma mig i stallet när han är lös för att se när han börjar leta upp "ledaren" men han hittar bara på något annat att sysselsätta sig med.

När vi går framåt brukarr han också bara stanna och kolla i princip och kommer inte när man kallar på honom heller (gjorde det de första dagarna).

Planen är att vi ska gå valpkurs men har inte hittat någon innan sommaren som passar mina arbetsider så blir senast i höst. :)

Sv: 12 veckors valp, går sin egen väg

Gör så att valpen tycker det är kul att komma till dig, ha kanske någon godis eller leksak så att den blir belönad när den väl kommer fram till dig. Det är som att träna inkallning trots att han bara är 12 veckor.

Jag skulle nog tycka att det var anmärkningsvärt om han redan funkade på inkallning och följde dig överallt.
Varför skulle han göra det? Han har ju bara känt dig ett par dagar. Och hundar bryr sig inte om att leta ledare, däremot kan de leta personer de har en lönsam relation till.
Du har ingen lönsam relation med en hundvalp du bara haft ett par dagar.

Jag kör valpinkallning på min nio-veckors så här:
Sätter mig på golvet/marken en bit ifrån valpen och sträcker ut armarna, sen gäller det att vara tyst och kalla in när valpen redan springer mot dig. Inte innan SAS Döp beteendet, tro inte att om du tjatar valpen namn att den ska komma av sig själv. Sen är det bara att belöna med julaftonsröst, kanske en bit skinka.

Håller med Blandrastik på samtliga punkter men tänkte också tillägga att hur mycket hunden söker upp sin förare kan helt bero på, inte bara individ, utan även ras. En brukshund är i generationer avlad för att ha ett tätt samarbete med föraren och jag upplever att dem är betydligt mindre benägen att försvinna utom synhåll en tex jakthundar som faktisk är avlad föra att jobba självständigt långtifrån föraren även om dem jobbar med föraren (vilket den förhoppningsvis gör senare i jaktskogen)

Som exempel. Jag har aldrig varit med om att våra schäfrar som 12 veckors valpar har gått av gården, alltså små utflykter vist men ändå så att dem är i närheten och aldrig att den lämnar de övriga hundarna.
Sambons jakthund var ca 12 veckor när han rymmer från gården. Sambon hittade honom i grannens kohage hängandes i en kossvans :nailbiting:
Hunden hade alltså inte bara gått från gård och övriga hundar, han har passerat ett mindre skogsskifte,passerat grannes hus och ned i nästa grannens kohage och fort gick det. Ni kan ju tänka Er rädslan innan sambon fick tillbaka hunden.

Vad är det för ras?
Som övriga skrivit så är det skillnad hur kontaktsökande raser är.

Har själv en Parson russell och det är en ras som inte är speciellt kontaktsökande. Det gäller att alltid belöna kontakt, så att hunden lär sig att det är positivt att ta kontakt med dig.:)
Att träna med just kontakt är viktigt (specillet om man har en jaktras), lättas tycker jag är om man kan ha hunden lös.
Med koppel kan de bli lite loja och inte söka kontakt på samma sätt, de är ju redan i kontakt med dig via kopplet.;)

Börja inomhus om du inte kan va ute, inne brukar ju också va mindre störning.
Att öva på inkallning som Blandrastik nämnde är helt perfekt.
Att alltid belöna hunden när den söker kontakt med dig utan att du ber den. Belöna behöver inte alltid betyda godis kan vara beröm/lek eller kel.

Lycka till!
Du kommer säkert få mer hjälp på valpkursen.

*kl*
BC är framavlad för att kunna jobba självständigt på många hundra meters håll från föraren.

Lär man inte hunden att det är lönsamt med kontakt, så kommer den att vandra iväg.

Haller med. Min rottis sag alltid till att vara innom synhall nar hon var liten, det hindrade henne dock inte fran att attakera allt som rorde sig ... inclusive lov, hastsvansar, hoppa efter faglar i luften och allt annat rorligt. Det gallde for mig att bli roligare an nagonting annat och att se till att halla tillracklig koll for att aldrig igen hitta henne hangandes i en hastsvans.:nailbiting:

Jag ocksa:nailbiting: Det tog hur lange som helst att mocka stall nar Mandy var liten for att jag maste halla koll pa exact var hon var och vad hon gjorde samtidigt. :p

Skulle jag tappa bort min 12-veckorsvalp skulle jag få andnöd.:p

De hade nog sambon också. Har varit med om att den hunden en gång rymt ur hundgården (då ett år gamal) och jag hade fullständig panik och då kom han ändå när jag ropade men bara känslan när man inte ser hunden....

Man är ju så naiv eller jag är nog de för skulle en valp försvinna utanför mitt synfält så skulle ju inte första tanken vara att den ha dragit av gården man börjar ju leta runt de andra hundarna och närliggande buskar mm men de kan ju gå skit fort! Kanske tur för sambon att hunden hade ståndskall direkt vid hagen så husse fick en Hint vart valpen va.

Men Själv kommer jag ju alltid hävda att nå liknande aldrig skulle ha hänt/aldrig kommer att hända när jag finns i närheten :p

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka