12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Springsteen Jo, än så länge är han intakt s.a.s. Ska försöka visa honom på treårs och om han gör väl ifrån sig där kanske hans mandom är värd att satsa på. Om han nu inte blir helt odräglig innan dess, då blir det snippetisnipp ;)

@Charlottee Åh, hon ser så mogen och fin ut! Ljuvliga Hollie!

@_Smulan_ Men vaddå fet, han ser ju kalas ut! Bjussa på en uppställd bild, vetja!

@Io Oj, det var en stor tjej! Välkommen till welsh cob-klubben, hon är ursnygg :love: Har en liten welsh cob-pojke, kul med fler i tråden!

@MattiZ Wah, vilken läcker uppsyn! Vacker och intensiv :love:

10649729_10204522989417799_1489750274564674740_n.jpg

10676398_10204522989217794_3152882409457954677_n.jpg

10629766_10204522989337797_5062695352163921090_n.jpg

Jag tycker att det är svårt det här med foderstater.. Just nu har vi problem med att hitta hö som både passar unghäst samt mammahäst

@phie haha jadu den nya hästgnäggsappen funkar utmärkt! :D men jag håller med om att han börjar bli mer vacker ist för bara söt. Äntligen vuxen snart! ^^

@axel, vi lägger ned diskussionen. Jag säger emot dig av välmening av andra. Du är väldigt hård mot folk så fort en unghäst inte ser ut som en tunna. Alla unghästar växer inte jämnt och när de drar iväg kan de tunna ur. F. ö är jag 30+ så jag är ingen rookie.

Sist jag läste hade du problem med fölis tillväxt så lite ödmjukhet skulle inte skada från din sida. På tal om gammalt kanske det är dags att skrota det där tillskottet, det funkade uppenbarligen inte super..

Jag ogillar när folk insinuerar saker.
Vad påstår du återigen att jag skrivit.. om min egen fölis?
Jag skrev att jag inte skulle ha ngt emot kraftigare mjölk för att räta upp bakkotorna lite fortare-ett skämt!
Sen är det övriga obegripligt.

Varför ge den mkt unga hästen bra bete om det är så sunt att hålla den väl smal?
Stick i stäv med hur det "bör" vara eller hur?
Varför går hästar in i växtperioder?
De bör växa jämnt över året om tillgången är rätt om det inte är vildhästar vi pratar om. Jag är helt emot en fast foderstat. Hästar på bete äter selektivt o inte lika mkt var dag.
Det bör justeras efter hur den ser ut för dagen, efter vädret o senare efter uträttat arbete. Det som nästan alltid överskattas o vi får tjocka vuxna hästar. Eller så har de fri tillgång på riktigt bra foder (som de får göra på bete) o kompletteras med det som behövs.
Visst gör solljuset mkt för dem som med allt liv på Jorden.

Du har rätt i det, men jag brukar Gilla det jag gillar. Även vissa av dina o C.'s inlägg.

Jag ser inte rött bara för att ngn har en åsikt som inte passar mig.
Sorry för att jag sabbar tråden. På riktigt.

Jag chansar, först tänkte jag inte lägga ut någon bild på Fredrik men äsch. För mig är han perfekt i hullet men man vet ju aldrig vad andra tycker. Han har inte ens gått på bete utan hemma i våra hagar. Till och med fullblodet klarade av de hagarna utan att behöva stöd fodras men tunnade ur om hon gick bete någon annanstans. Dock har båda hästarna fått mineraler, betfor och salt hela sommaren.

Jag ska snart prova att hänga på honom och se vad han tycker om det. Han ska förhoppningsvis sittas på innan vintern men det är ingen brådska.

Han ser jättefin ut.
Lugn o fin nu....

Tack!

Han var rätt tunn i våras så jag tog ett träckprov på honom vilket visade att han var rätt så angripen av blodmask (den lilla) så efter den rejäla avmaskningen han fick efter det så har han tagit sig fint igen. Vi har drag i gräset i de två hagarna vi har och han äter mängder med hö redan. Tur nog är han mer glad i grovfoder än vad mamma hans var. Man är inte bortskämt med hästar som äter mycket hö/höensilage så det är skönt med lite omväxling.

Nu har vi haft bett i munnen för första gången. Hon har liksom vuxit i sig själv lite nu och mognat så det kändes rätt att introducera bettet nu. Lite konstigt tyckte hon allra först, men sen bara accepterade hon och sen åt hon hö med det nästan som en häst som haft i flera år. Kändes skönt att det var så enkelt och lätt.

Ingen proffsig bild direkt för det var lite krångligt att fota med bara en hand, men jag bjuder på det och så får ni en glimt av mitt stall fast det är okrattat och ostädat också ;)
Ismene_bett.jpg

@_Smulan_ Men vaddå fet, han ser ju kalas ut! Bjussa på en uppställd bild, vetja!

Han var faktiskt riktigt fet ett tag. Där vid virveln i ljumsken där det brukar gå in lite....gick snarare utåt, han var liksom jämntjock från bog till svans. Som en falukorv på ben :o Syntes som sagt inte så bra på bild då han inte får hängmage utan bara blir bredare. Nu har ha tack och lov redan gått ner en hel del och är precis lagom tycker jag. Sluta med kraftfoder och komma tillbaka till den roliga kompisen som vill leka hela dagen gjorde susen!

Uppställda bilder får jag typ aldrig för jag har aldrig några fotografer med mig så this is as good as it gets :D

2014-09-17131951_zpsabd56df6.jpg

2014-09-17131833_zps1023066a.jpg

@_Smulan_ Vilken fin kille du har! Vad har han för stam? Min förra welsh cob var likadan när hon blev tjock. De andra hästarna i hagen fick mer hängbuk medan hon från sidan fortfarande såg ok ut. Framifrån var det en anan sak...

Hur många planerar att visa på 3-årstest nästa år?
Jag har tänkt att ta mig till Örebros 3-års för ponny med min tjej.

Tack! Eller vad man ska säga, det är väl uppfödaren som ska ta till sig äran ;) Hans pappa Mr Majkman är e. Burhults Black Commence och mamma Minyffordd Milk Maid är från England och efter Pentrefelin Taliesin. Vem var din tjej efter?

Jag tänkte visa Musse på treårs här i Falkenberg vilket nog redan är i maj :nailbiting:

10696239_10204543093280383_5018228156866230887_n.jpg

10625134_10204543093240382_9213310959969018486_n.jpg

Vet inte hur det är med era unghästar, men åtminstone min behöver få ladda ur ibland. Måste säga att det märks stor skillnad nu när hon bara går hemma i hagen med mammahäst och står inne om nätterna. Förrut gick hon ju på lösdrift och är uppväxt med en massa andra unghästar som hon fått busa och härja med, men nu när vi flyttat hem dom så har hon inte riktigt någon att härja runt med, vilket känns tråkigt.. Som tur är så har hon inga problem med att underhålla sig själv som ni säkert ser..

Jag har tömkört lilleman idag, första gången sen jag tog hem honom igen. Det gick lite vingligt, och han var lite osäker på vad han skulle göra, men hunden gick före och var så fin motivation så då kom framåtbjudningen också och vi avslutade snabbt. Hittade dessutom ett träns åt mannen, där nosgrimman som jag hade hemma matchade så fint, så det var perfekt. Och så mätte jag honom, han var typ 97-98 fick jag det till, kanske att han kan växa över metern ändå.

@_Smulan_ Hon är e. Edition's Mr. Armageddon, ue. Fjordglimts Sir Thomson och u. Menai Cymro´s Pride. Örebro brukar vara bra, de burkar ha sitt treårstest på hösten, känns lagom att ha ett helt år tills dess. Kommer dock kännas lite knepigt att ha med min tjej som antagligen lär vara en bra bit över 155 cm bland alla ponnyer O_o

@Aliah Upplever inte att min är någon riktig busfröken, inte den förra heller som jag hade sen föl. Visst hade du en 08 som var med i 08:ornas tråd? Minns att det fanns ett superfint sto i den tråden som jag hängde lite i då.

@Emor Vad är det du har för litet?

Min tjej går fortfarande på bete och håller sig bra i hull.
Jag planerar att visa henne på treårs test nästa år. Någon som vet om/ när det är någon i Stockholms trakten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka