12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Io Håller med dig om att de ska ha mycket massa och ponnykaraktär.:)
Min 12:a är av den nättare modellen men jag hoppas hon blir hyfsat cobbig ändå!

Lite höstbilder på min welsh cob Maiden och hennes kompis Melinda också welsh cob fast 1år.

012_zps329d29dc.jpg

melindaochmaiden2sep-14_zps16a9a529.jpg

MelindaochMaidensep-14_zps0c87f7c1.jpg

vad fina dom är!
Även jag är lite svag för WC:ar... ffa deras utstrålning och typ, men vad jag hört verkar dom även ha ett trevligt huvud :bow:

I regel en bra hållbarhet?

@Charlottee Ofta trevligt huvud, men kan vara väldigt tuffa. Finns de som är extremt känsliga och har mycket spöken, min tjej som dog i våras var sån. Rädd för sin egen skugga och reagerade om matte bytte jacka. Otroligt rolig att jobba med då hon var lika uppmärksam och känslig då. Valde med flit ett coolare psyke nu.

Generellt är de en väldigt frisk ras också :)

Mätte mitt monster idag. 153 cm fram och 155 cm bak. Hon har vuxit 2 cm fram och troligtvis ännu mer bak sedan jag köpte henne i slutet av juni. Hon har varit jättekletig i ögonen senaste tiden, misstänker att ströt i ligghallen kan vara boven. Vi har provat med bränslepellets i år. Någon med erfarenhet av det? Vår shettis är också lite geggig, hon går inte ens i samma hage just nu men står och hänger precis vid staketet i anslutning till ligghallen så misstänker det kanske blåser på henne. De andra två hästarna har inte reagerat men de ligger å andra sidan inte och gräver ner sina huvuden i bädden heller så som hon gör... Så nu går hon ensam i egen hage bredvid ett litet tag för att se om det lugnar sig när hon inte kan gräva ner sig i ligghallen.

Divas betestid med ardennerna fick ett abrupt slut när hon för några veckor sedan fick mugg och skulle stå inne, stor sorg hade hon men fick gå med en av inackorderingarna. Hon vandrade bort sommarmagen så det var ju positivt. En tråkig sak är hennes platta hovar, ömmade mycket fram så jag satte skor på henne faktiskt. Om en vecka ska vargtänderna bort och kort efter det åker hon iväg på inridning. Sen blir det mys och lösgalopp här hemma över vintern och sen tillbaka för ytterligare träning och treårs till våren. Jag tycker det ska bli så skönt att leja bort rubbet är för gammal för att hålla på sånt. Det ska bli så spännande och hon börjar bli riktigt snygg faktiskt!

Storm som inte tycker att hon ska vila sitt överben!
s1_by_erehsidne-d7zvakw.jpg

s2_by_erehsidne-d7zvbcf.jpg

s3_by_erehsidne-d7zvbkn.jpg

Hon är ju superduper mega söt <3

Igår fick Meciliah många pluspoäng eftersom vi var iväg på tävling ett par timmar och hon gick ensam i hagen så länge. Lite opraktiskt att bara ha två hästar om man skall iväg med den ena.
Helt obrydd var hon över att bli lämnad ensam hemma så det känns jätteskönt. Tycker inte om att ha henne inne halva dagen om man skall vara borta så jag är glad över att hon lugnt kan gå ute i hagen ensam. Givetvis hade vi henne under uppsyn för att se att allt var lugnt men hon visade inga tecken på att vara stressad, hon tyckte nog att det var skönt att få ha höet i fred.

10648402_10204413232713950_2018293515117000711_o.jpg

Divas betestid med ardennerna fick ett abrupt slut när hon för några veckor sedan fick mugg och skulle stå inne, stor sorg hade hon men fick gå med en av inackorderingarna. Hon vandrade bort sommarmagen så det var ju positivt. En tråkig sak är hennes platta hovar, ömmade mycket fram så jag satte skor på henne faktiskt. Om en vecka ska vargtänderna bort och kort efter det åker hon iväg på inridning. Sen blir det mys och lösgalopp här hemma över vintern och sen tillbaka för ytterligare träning och treårs till våren. Jag tycker det ska bli så skönt att leja bort rubbet är för gammal för att hålla på sånt. Det ska bli så spännande och hon börjar bli riktigt snygg faktiskt!

In med bilder!!

Tycker inte det är fel att sko om hästen behöver det. Vad ska man göra? Är ens plikt att se till att hästen inte har ont i fötterna. Valde att sko min tidigare häst när hon var 1 år och 10 månader, har aldrig sett en så ömfotad häst faktiskt och hennes fötter var också väldigt platta. Fick en helt annan häst ögonblicket hon gick utanför stallet med sina nya skor.

Håller med, tycker inte heller att det är fel att sko nu om hästen är i behov av det.. alla har inte oömma stålfötter.

Hollie är barfota ännu men det lutar åt framskor snart under inridningen (ömfotad med tunna sulor, precis som sin mor) men tar nog bort dom under vintern för att slippa brodda, hon ska ändå ha ett uppehåll på ngr månader då.

Här har ni dagens Gloria som fäller som en tok! Men ser ni att hon är lite apelkastad? hoppas de håller i sig :d

ska förövrigt bli väldigt kul att mäta henne när jag kommer ihåg måttstickan. Hennes huvud har vuxit väldigt mkt under sommaren, känns som jag spänner ut grimman hela tiden... :eek:

10676410_10203749904726984_6298908809206095689_n.jpg

Här har ni dagens Gloria som fäller som en tok! Men ser ni att hon är lite apelkastad? hoppas de håller i sig :d

ska förövrigt bli väldigt kul att mäta henne när jag kommer ihåg måttstickan. Hennes huvud har vuxit väldigt mkt under sommaren, känns som jag spänner ut grimman hela tiden... :eek:

fina tjejen!

Hollies huvud har också vuxit :eek: haha miss långhuvud :D

Jag ska ut och fota henne lite i veckan så kanske någon kan hjälpa mig att lägga in bilderna, har aldrig lyckats få kläm på hur man får bilderna att inte vara pyttesmå :crazy:

Ehhh ooops

ehhh ooops :O gloria var det ju, det vet jag ju :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar