12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
VAR propagerar jag för fetma???

Underhull på en mkt ung häst som även påverkar muskulaturen är inte bra.
Jag vet att du o C. försvarar era ibland tunna unghästar med att det bara är bra. Nu visar inte C. bilden från i våras som jag reagerade på o även din o därför är ni på mig o ser rött.
Varför är det bara bete som kan få hästen fin? När den själv får äta så mkt som den behöver???
Det kan leda till Kompensation växande som M. Rundgren skriver i sin studie.
Då hinner inte rörelseapparaten med o du får rörelsestörningar som förvisso kan gå tillbaka.

Jag tycker bara att det är konstigt att ni som är unga lever kvar i det gamla.
Att man blir livrädd om stoet en gång har väl kraftig mjölk o sen bildar sin uppfattning efter det känns konstigt. Alla reviderar sina kunskaper med jämna mellanrum i livet. Så och jag.

Jag är väl alldeles för rak o osmidig i min kritik, men jag vill bara väl.
Jag är inte en som står i tittar på när andra gör konstigheter o flinar bakom ryggen o nästan hoppas att det ska gå åt pipan.
Ni kan strunta fullkomligt i vad jag skriver, men tydligen biter det.

varför drar du in mig igen? Tänkte hålla mig utanför denna gång men nu känner jag mig tvungen att kommentera.

Min har varit tunn av och till ja men huvudsaken måste väl ändå vara att man försöker göra något åt det under tiden? Och NEJ hon har aldrig varit mager som du i tidigare debatter hävdat. Har fått medhåll från veterinärer, hovslagare och diverse annat hästfolk under hela hennes uppväxt, att hon är ok. Aldrig har någon andats ordet mager. Bara du.
Angående bilden från i våras, Du pratade om vassa bogblad och därav mager bla, hur många 1-2 åringar blivande stora har inte spetsiga bogblad? Speciellt som hon har ärvt sina stora bogblad av sin mor i detta fall. Dom fyller ut i samband med att dom breddar sig, skulle hon vara vuxet rund över bogen så tidigt skulle jag vara orolig.
Du hävdar att du talar om för folk av välmening, må så vara att det är din grundtanke, men den spårar oftast ur till påhopp.
Vi tycker olika.

Bilden från i våras, april -14
Ingen vacker växtfas DET kan jag däremot instämma om och tycker dessutom att dom flesta hästar blir påverkade negativt av fällningsperioder denna tidpunkt. Men i övrigt ser jag en normal växande unghäst?
10685685_10152375454126344_524626801_o.jpg

...när jag ändå är igång så...en bild från jan -14 och inget gräs så långt ögat når. En annan vinkel och en schysst växtfas gör mkt för ögat.
1503427_10151909013146344_1128377787_n.jpg

Nu tycker Hollie att vi ska lämna ämnet :D
10612669_10152370703376344_7449505412018705182_n.jpg

Senast ändrad:
Min tjej går fortfarande på bete och håller sig bra i hull.
Jag planerar att visa henne på treårs test nästa år. Någon som vet om/ när det är någon i Stockholms trakten?

Kul! :) Jag vet inte hur det är för ponny, men vi håller ju också till i sthlmstrakten och planerar att visa på strömsholm för stor häst. Brukar gå av stapeln april/maj om inte jag minns galet.

@_Smulan_ Hon är e. Edition's Mr. Armageddon, ue. Fjordglimts Sir Thomson och u. Menai Cymro´s Pride. Örebro brukar vara bra, de burkar ha sitt treårstest på hösten, känns lagom att ha ett helt år tills dess. Kommer dock kännas lite knepigt att ha med min tjej som antagligen lär vara en bra bit över 155 cm bland alla ponnyer O_o

@Aliah Upplever inte att min är någon riktig busfröken, inte den förra heller som jag hade sen föl. Visst hade du en 08 som var med i 08:ornas tråd? Minns att det fanns ett superfint sto i den tråden som jag hängde lite i då.

@Emor Vad är det du har för litet?

Jo det stämmer, Minna kallades hon efter samma hingst som Meciliah :) Blev tyvärr tvungen att sälja henne ifjol på grund av att jag blev gravid och inte hade möjlighet att behålla alla hästarna.. ångrar det beslutet än idag trots att jag vet att hon har det bra..

Jag skriver tunn o omusklad- inte mager.

Jag vill få en balans i att ni hävdar att blivande större hästar ska se gängliga o rangliga ut.
Nej det ska de inte.

I o m att du o P. är ett o anses kunniga o därmed tongivande lägger jag mig i. Vi tycker olika!
En häst som kommer att väga ca 700 ska inte ha samma mängd mat som en på 500.
Det är inte betet som ska vara det enda som bättrar på den.
Nu senast var det en tunn häst som t o m var tunn på bete som ni försvarade som gjorde att jag gick igång igen.
Vi fick dock se hur de bör se ut. Oavsett blivande storlek.

Men sluta Axel, du överdriver och hittar på.
Vi matar våra hästar med kraftfoder från början. Aldrig några stora mängder
men varje dag på betet för att de ska få i sig de mineraler de behöver.

Du måste kunna se skillnad på lite tunn eller något omusklad och KATASTROF som du gärna skriver om allt hela tiden. Gloria var inte toppensnygg just nu men so what? hon kommer överleva och hon kommer garanterat inte ta skada utan blomma ut.

Jag har vänner som haft unghästar på samma ställe som IW, de har varit långt ifrån snygga
då lösdrift är tufft för småhingstar. De växte 5 cm när de kom in på box. Förvandlingen från tuffsig 1-2åring till blank 4åring är stor. Oavsett vilka tillskott du ger.

/p som just nu har en unghingst med för stort pannben. Som han kommer växa i, med tiden.

Fint att du drar in mig i ert bråk.

Jag tycker att man får se över om ens häst kan gå på lösdrift eller ej. Är hästen för smal så för man minsann ändra på hästens situation. Det finns något som kallas ägaransvar och man får se till att ta hand om sin egen häst och i sådana fall plocka in hästen, eller komma ut och fodra mer om inte fri tillgång till hösilage med kvot på 10 och ett kg kraftfoder räcker. Folk måste inse att lösdrift inte passar alla hästar, vissa beten passar inte alla hästar. Jag förstår verkligen inte varför jag ska dras in i det hela och mitt val av uppstallning?

Jag visade helt enkelt en bild på ettåriga ston, i och med att det var ett sto vi pratade om i tråden.

• Gilla
Reactions: Io
Jag tog det stället som ett exempel eftersom Axel alltid hänvisar till det som det ultimata.
Jag försökte bara visa på att ett sätt inte funkar för alla.
Det finns ingen självklar lösning.

Och att ifrågasätta Olivia tycker jag var hårt av dig.

Jag skriver tunn o omusklad- inte mager.

Jag vill få en balans i att ni hävdar att blivande större hästar ska se gängliga o rangliga ut.
Nej det ska de inte.

I o m att du o P. är ett o anses kunniga o därmed tongivande lägger jag mig i. Vi tycker olika!
En häst som kommer att väga ca 700 ska inte ha samma mängd mat som en på 500.
Det är inte betet som ska vara det enda som bättrar på den.
Nu senast var det en tunn häst som t o m var tunn på bete som ni försvarade som gjorde att jag gick igång igen.
Vi fick dock se hur de bör se ut. Oavsett blivande storlek.

JAG hävdar inte att dom ska utan att dom ofta gör det, ofta talar man om just gängliga rangliga unghästar när dom är stora av en anledning... du kan inte förvänta dig att en grand danios ska vara lika välväxt och klar som tex en jack russel valp...

Jag tycker att Gloria såg "lite" tunn ut men eftersom ni var flera som påpekade det och fick ett vettigt svar, förstår jag inte varför jag OCKSÅ ska lägga mig i den frågan övht.? Ägaren förklarade att hon var medveten om det och hästen ifråga stödfodras... och eftersom det absolut inte handlar om någon mager stackare är jag övertygad om att hon har koll.

På dig låter det som om vi skulle medvetet banta ner våra unghästar och propagerar för att snåla på maten, säg mig VAR STÅR DET SKRIVET? ... helt galet... snälla du jag kan försäkra dig att dom får precis den maten dom behöver och mer därtill. Snacka inte skit.

Jag tog det stället som ett exempel eftersom Axel alltid hänvisar till det som det ultimata.
Jag försökte bara visa på att ett sätt inte funkar för alla.
Det finns ingen självklar lösning.

Och att ifrågasätta Olivia tycker jag var hårt av dig.

Ja men jag förstår inte varför du ska dra in mig. Jag vet mycket väl att du inte gillar hur jag har min häst.

Är man någorlunda klok och kunnig så borde man förstå att det är olika för alla hästar och att man borde sträva efter en situation som håller ens häst i så gott skick man förmår.

Du har inte varit sen att pika utan att nämna något direkt till mig att min häst är för fet och att det är fruktansvärt hemskt med tjocka unghästar.
Vilket jag är medveten om och att hästen växlar mellan hagar.

Jag frågade helt enkelt Oliva om inte hästen såg lite väl tunn ut för att vara en tvååring, speciellt ett sto. Hingstar är mer förståeligt då de ofta är mer aktiva och leker mer. Men ett sto har jag aldrig sett revbenen på som tvååring såvida det inte är något knas.

Alla tycker olika och jag tycker inte att det är okej med tunna hästar, speciellt inte om man avfärdar det och inte gör något åt det. (Vilket Olivia svarade att hon gör. :)) Jag ser ingen som helst fördel med det, men ifrågasätter det inte i var och varannan tråd när du talar dig varm om hur det inte är farligt. Men det är ju knappast optimalt heller. Jag lär säkerligen få en pik för att skriva det här, jag har ju en fet häst, vilket du tycker är fel. Jag tycker också att det är fel, men liksom du anser att du har rätt att kommentera och skriva hur det är fel med tjocka hästar, när du själv kämpar med en rätt så tunn häst, så bör andra ha rätt att skriva att de inte håller med om att det är optimalt med smala och tunna hästar.

Min egen är det ett helvete med och hon har bytt hagar hela sommaren. Nästa sommar blir det inget bete, hon klarar det knappt nu och kommer verkligen inte klara det nästa sommar när hon behöver ännu mindre gödning.

Det här är ett diskussions forum, Men vad fint av dig att fortsätta att bråka och förstöra tråden mer. Olivia svarade trevligt på min fråga och tog inte illa upp. Förstår inte varför du tar så illa upp?

Ärligt talat så tycker jag att dina inlägg är betydligt mer otrevliga än Axels. Sen så tar jag inte Axels sida för att jag alltid håller med Axel, eller för att Axel tycker att bilden på ettåringarna jag visade var bra. Vi har nog inte ofta kommit överens om något här på forumet över åren om jag får säga det själv. Men du för en riktigt otrevlig stämning i tråden och drar in mer och mer konflikter.

Detta är ett diskussionsforum, tråden ligger på avel. Om man inte kan fråga varför någons häst ser ut som den gör. Ja varför ens ha tråden? Det är ju det som är det intressanta?

Jag tycker att det är trist att folk slutar lägga in bilder för att alla som inte visar en häst i utställningsskick får direkt skit och ska ifrågasättas. Vi har sett bilder på Gloria länge, hon har alltid sett fin ut. Varför måste hon ifrågasättas när hon visar en bild som du inte tycker är optimal?

Jag tycker det är trist att man måste skriva försvarstal så fort man visar en bild på sin häst om hästhållning/hantering/fodring/skötsel osv osv osv osv. En bild på buke säger inte allt om en persons kunnande och erfarenhet.

Hur du sköter Storm är din ensak och jag har inte försökt pika dig utan varit klar om min ståndpunkt.
Visst får man diskutera men just nu är det bara ett konstant tjat.

Jag tycker att det är trist att folk slutar lägga in bilder för att alla som inte visar en häst i utställningsskick får direkt skit och ska ifrågasättas. Vi har sett bilder på Gloria länge, hon har alltid sett fin ut. Varför måste hon ifrågasättas när hon visar en bild som du inte tycker är optimal?

Jag tycker det är trist att man måste skriva försvarstal så fort man visar en bild på sin häst om hästhållning/hantering/fodring/skötsel osv osv osv osv. En bild på buke säger inte allt om en persons kunnande och erfarenhet.

Hur du sköter Storm är din ensak och jag har inte försökt pika dig utan varit klar om min ståndpunkt.
Visst får man diskutera men just nu är det bara ett konstant tjat.

Och jag tycker att det är bra med folk som bryr sig och undrar. Även om du må se det som elakheter och illvilja. Om en häst är smal och någon frågar, oj varför är den smal? Så är det inte att kasta skit utan det är någon som undrar varför hästen ser ut som den gör. Men det är tydligt att du inte kan se skillnaden mellan skit och en genuin fråga. Ömma tår?

Och ärligt talat så är det du som tjatar i tråden, det är du som fortsätter att bråka och dra in folk i bråken. Sen så beskyller du andra för att göra det. Det vore himla trevligt om du gjorde det du förutspråkar. Var det inte du som tryckte till axel och nämde hennes föl och deras problem som inte är relevant i tråden? Sen drar du in mig i bråket också. Som jag hållet mig utanför då jag fått svar av Olivia. Någon måtta får det väl vara, Man kan ju diskutera på ett civiliserat vis.

Jag tycker inte att det endast var en "varför smal" fråga utan en onödig pik som pågick i flera sidor där andra hakar på. Axel skrev att föl ska se ut som bodybuilders, därav min
kommentar om ballerinafötter.

Jag är sick and tired på denna diskussionen med Axel så släpper detta nu och intar en
annan approach istället.

Ser fram emot att se fina bilder på 12orna när de börjar jobbas i höst.

Senast ändrad:
Storm är inte varm i sitt överben längre men står fortfarande inne nattetid och liten hage på dagen. Bra för fläsket också. Men vi har bokat kliniktid på tis nästa vecka. Hon är ju inte halt men nog är det något som ser lite underligt ut tycker jag. Får se vad vet. Säger. Vill nog ha röntgenplåtarna på det tror jag.

Jag har ingen egen erfarenhet av WC själv @mira men har sett en hel del på sistonde och tänkt på en sak. Blir de lurvigare med åren? Som åringar ser de nästan halvblodiga ut tycker jag i typ men fullvuxna wc är ofta väldigt pampiga med mycket man och hovskägg. Eller avlar man en nättare typ nu?

@Pontevecchio Jag är absolut ingen expert på WC, jag har tidigare mest haft halvblod!

Tror det avlas fram fler sportigare modeller nu. Mina två är väldigt olika i modell. Maiden är mycket ädlare än den andra. Sen växer de ju länge och blir grövre.

@Pontevecchio De tar några år för dem att bredda sig ordentligt, händer mycket mellan 3-5 år. Enligt rasstandarden så vill man ha dem med så mycket massa som möjligt. Hovskägget är lite olika, de får ha rätt mycket men det får aldrig bli grovt så som kallbloden har. Min förra cob hade lite och rätt tunn man medan min nya har man för 3 hästar. Däremot hade den förra mycket mer hovskägg medan den nya knappt har något alls.

@mira2013 I mitt stilla sinne hoppas jag verkligen inte att aveln går mot allt mer sportigare modeller. Massan och ponnykaraktären är ju det som gör cobben till en cob, annars kan man ju lika gärna köpa någon ädlare ponny eller halvblod. Sen är ju de svenska hästarna tunnare än de man ser i UK och det är ju tur med tanke på hur feta många är där borta.

Tack @Io, jag har en del vuxna i min närhet och de är som du säger betydligt bredare än de unghästar jag ser på nätet. Förstår att de breddar sig men ibland är det otrolgit stor skillnad! Fina är de iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka