12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad fin hon är! Kul med en till Welsh cob, är några stycken här nu! :banana:

@Ozen Förstår hur det är med svårfödda hästar, min tant är också supersvår att hålla i hull. Även på bete som skulle ge fånghästägare mardrömmar behöver hon extra kraftfoder (ja hon är givetvis kollad tänder, mask osv osv), har alltid varit sådan och jag har haft henne i 14 år nu. Man får gråa hår i förtid som hästägare men man kan inte göra mer än sitt bästa!

Tunn är hon men det är inget jag oroar mig över med tanke på hennes storlek. Hon har stödfodrats under hela sommaren och tar sig långsamt. Att revbenen skymtas & att de är lite kantiga tycker inte jag är så speciellt konstigt på 1 & 2 åringar :)

Jag förstår. Jag är antagligen bara färgblind för att hästarna här får enbart gräs. Fortfarande enbart gräs (ston med föl, åringar osv.) och ettåringarna ser ut såhär,

ooo_by_erehsidne-d7zd7kw.jpg

Är betet bra behövs inget foder. Inte ens för åringar.
Så här sent krävs ett redan bra hull som även ger en häst dess muskulatur i o m många beten är undermåliga nu och passar då andra typer av vuxna ponnies eller hästar.
Det spelar ingen roll om En häst klarar sig.
Jag tolkade ditt inlägg som den varit ännu smalare.
Springsteen var klok nog att ta bort sin från frodigt bete av motsatt anledning.

Ja sen när hon blev smal fick hon ju gå ut igen, eftersom att jag trodde att betet skulle dö av lite (Det var nästan helt nedbränt av stekande sol) och att jag hellre har henne med jämnåriga istället för en tjurig gammal welsh och en shetlandsponny. Men nej där fick jag... blev världens återväxt och nu är hon tjock igen. Blir hon inte smalare snart så får hon komma in på bantning igen. :mad:

@Springsteen
Min förra lilla cob var 137 cm som 2-åring och väldigt segväxande. Som 6-åring var hon ca 143-144 cm. Tror absolut att din fina tjej kommer att växa upp och bli medelstor D-ponny i alla fall.

I somras köpte jag en ny häst som är född 2012.
Hon är welsh cob och förväntas bli en (egentligen alldeles för) stor tjej. En lite känslig fröken men är hur cool som helst. Hon har inte gjort så mycket innan hon kom till mig, bara gått i flock med sin mamma och lite grundläggande hantering. Vi har mest lärt känna varandra lite i sommar och nu påbörjat lite tömkörning och frihetsdressyr. Insittning och inridnig för vänta till nästa sommar/höst.

10694290_10153185601203572_267374057317559912_o.jpg

1523831_10153182918453572_2133295049120830462_o.jpg

Men vad kul att höra, då kan man hoppas lite. :)

Men gud så fin din 12a är, helt underbar! Precis en sådan häst som jag vill ha. :love:

Lite hagmys från häromdagen. :)

655_by_erehsidne-d7zd8m2.jpg

Så himla bred över ryggen. Mina ben står rakt ut. Haha. Men hon har ju varit modell soffbord sedan barnsben. Inte för att hon ser så mycket annorlunda ut nu mot när hon var typ 9 månader.
canter_by_erehsidne-d62ix5b.jpg

Eller fölunge.
stallionbehavior_by_eldfuxen-d59k03d.jpg

Ligist var hon även! Trollunge...
whoho_by_eldfuxen-d5956kz.jpg

Senast ändrad:
Bombar tråden med ännu ett inlägg.

Var ute igår kväll och Storms överben på höger fram är varmt och hon såg lite stel ut. Annars kall och helt torr i ben och hovar. Så det blir liten hage med shettis i en vecka på veterinärs inrådan. Blir det inte bättre då så får han komma ut och röntga.

Och mitt inlägg till dig @Ozen var inte alls menat att vara drygt! Glömde smileys och halva inlägget. :eek: Men jag förstår att det inte är lika för alla och att vissa hästar är mer svårfödda. Jag är bara helt enkelt van vid att ettåringar och tvååringar är runda. :)

@Springsteen Ingen fara :) har bilder på de andra hästarna på betet och det är 2st av 7 som är för smala (men de var o andra sidan smalare när de kom :S ) resten är väldigt fina i hullet. Dock fångades bara den lilla svarta & fuxen på bild som är de två smala, ska knäppa några nya bilder så får ni se att det inte är så farligt smalt på betet :p

Tråkigt med överben, Gloria skaffade sig ett tidigare i somras... :mad:

@Ozen Förstår hur det är med svårfödda hästar, min tant är också supersvår att hålla i hull. Även på bete som skulle ge fånghästägare mardrömmar behöver hon extra kraftfoder (ja hon är givetvis kollad tänder, mask osv osv), har alltid varit sådan och jag har haft henne i 14 år nu. Man får gråa hår i förtid som hästägare men man kan inte göra mer än sitt bästa!
En hel del hästar o då fullblod eller med mkt inslag av det klarar ej att gå dygnet runt på bete. Been there... Bara att acceptera! Dessa får stå på stall på nätterna eller dagtid vid högt insektstryck. eller att man har en schysst ligghall o ro i flocken.

För en del räcker stödutfodring, men man får ju anpassa efter individen.

Det är givetvis svårare när man måste lämna bort på bete. Man kan inte titta på betet o tycka att det verkar bra. Hästarnas utséende är facit.
Jag skulle skicka min 5 åring på "bete" som bestog av ett berg:confused:. det gick bara ponnies där o för dessa funkade det kanske, men jag fick åka hem igen. Skulle givetvis ha åkt o kollat före, men ..Folk...

Visst är det fortfarande så att tunna hästar är tabu, medan tjocka bara är goa o "välmusklade". Nu vet nog de flesta att det är lika illa, men tunna blivande mkt stora unghästar ska inte hållas kort på mat- basta.
Min megastora fick 3 kg Krafft för att det stog så på påsen o höt vete Katten. Den hade inte en synbar muskel på de stora bogbladen o kantig över rygg o rumpa. Hur ska de kunna hålla ihop / bygga upp sin stora kropp? Det är nog svårt med muskler i den åldern.
Hingstar/ val busar mkt mer än ston
Även OCD kan uppkomma av ojämn glukostillförsel. Studie gjorda på travare.

Det är delvis pga denna erfarenhet plus mina vänners som jag vädjar till /skäller på :D andra att inte göra samma misstag..
Nu finns ju som sagt studier gjorda på detta.

Man påstog även till för nyligen att det var proteinöverskott som utlöste Fång. Protein var ej heller viktigt för vuxna hästar.:banghead:
Jag är dock med på att överviktiga hästar EMS med depåer omsätter protein till fett då metabolismen inte fungerar som den ska.

Vi rider våra hästar för lite överlag. Nästan inga hopphästar får fång. Vuxna hästar kan vara slanka, men de ska fortfarande ha muskler.

Men dina inlägg verkar propagera för fetma. Mager ska ingen vara men något i underhull är inte skadligt. Det är dock minsta övervikt.

Protein som inte används blir alltid fett.

Jag förstår. Jag är antagligen bara färgblind för att hästarna här får enbart gräs. Fortfarande enbart gräs (ston med föl, åringar osv.) och ettåringarna ser ut såhär,

ooo_by_erehsidne-d7zd7kw.jpg

sedan är det ju skillnad på olika raser och individer :) Hollie blev ju fin hos er men aldrig rund överlinje, vilket jag är övertygad om att inget foder i världen hade gjort henne vid den åldern, hon var helt enkelt en sådan typ och hennes växtfaser var enorma (som du säkert minns :D).

Hon har inte vuxit på höjden sedan maj detta år (bara bredden) och blev på gränsen till tjock(!) på betet :eek:

Första bilden en ettåring som gick på riktigt bra bete, andra bilden en 2åring på hemmaplan med bra bete men går inte att jämföra med förra sommarens hagar dock.

546844_10151554527036344_240291278_n.jpg

10653352_10152370686966344_2188264907212509121_n.jpg

sedan är det ju skillnad på olika raser och individer :) Hollie blev ju fin hos er men aldrig rund överlinje, vilket jag är övertygad om att inget foder i världen hade gjort henne vid den åldern, hon var helt enkelt en sådan typ och hennes växtfaser var enorma (som du säkert minns :D).

Hon har inte vuxit på höjden sedan maj detta år (bara bredden) och blev på gränsen till tjock(!) på betet :eek:

Första bilden en ettåring som gick på riktigt bra bete, andra bilden en 2åring på hemmaplan med bra bete men går inte att jämföra med förra sommarens hagar dock.

546844_10151554527036344_240291278_n.jpg

10653352_10152370686966344_2188264907212509121_n.jpg

Men nog blev hon rundare och rundare utan stödfodring som ettåring i alla fall! :)

Vore kul att se henne igen. Man kanske kan komma förbi med kameran? :)

Men nog blev hon rundare och rundare utan stödfodring som ettåring i alla fall! :)

Vore kul att se henne igen. Man kanske kan komma förbi med kameran? :)

Det gick åt rätt håll men är som natt och dag emot hur hon ser ut idag!

Du är varmt välkommen att titta förbi, med lr utan kamera :D Pma mig om dagar du kan! Jag har ju tänkt att hälsa på er också... men har inte varit där sedan Zolero togs bort.. känns lite jobbigt.

oj vad häftigt med en så stor welsh :) ska bli kul o följa :up:
Uppfödaren tror jag sa att hon har ett halvsyskon på 161,5 cm. Hade tänkt köpa en häst runt 150 cm men hon klampade rakt in i hjärtat så det va liksom kört. Tror hon kan bli en bastant dam när hon blir stor, saknas ju som sagt en del cm och dessutom massor av massa. Blir spännande att se!
Jag har lite dålig koll, har faktiskt inte läst igenom hela er långa tråd, vilka fler har welshar? :)

Men vad kul att höra, då kan man hoppas lite. :)

Men gud så fin din 12a är, helt underbar! Precis en sådan häst som jag vill ha. :love:

Hon är ju welsh, finns inget bättre :D
Du får hålla utkik om något år, tror de planerar att göra om samma kombination till våren.

Det gick åt rätt håll men är som natt och dag emot hur hon ser ut idag!

Du är varmt välkommen att titta förbi, med lr utan kamera :D Pma mig om dagar du kan! Jag har ju tänkt att hälsa på er också... men har inte varit där sedan Zolero togs bort.. känns lite jobbigt.

Ja men självklart, hon är ett år äldre. :)

Kul! Pmar. :) Förstår att det känns jobbigt. Var hemskt att åka till stallet i säkert 6-8 månader efter att Stella dog. :(

De fick en silage bal i hagen idag. Känns skönt att Storm är inne på svält ;) och rehab för sitt ben. Då kanske hon hinner banta lite innan hon ska ut igen. :)

Hon är ju welsh, finns inget bättre :D
Du får hålla utkik om något år, tror de planerar att göra om samma kombination till våren.

Det får jag verkligen göra! Welsh Cobs är underbara. Får nöja mig med min Welsh Partbred så länge. Hennes mamma hade troligen cob i sig dock. :)

En hel del hästar o då fullblod eller med mkt inslag av det klarar ej att gå dygnet runt på bete. Been there... Bara att acceptera! Dessa får stå på stall på nätterna eller dagtid vid högt insektstryck. eller att man har en schysst ligghall o ro i flocken.

För en del räcker stödutfodring, men man får ju anpassa efter individen.

Det är givetvis svårare när man måste lämna bort på bete. Man kan inte titta på betet o tycka att det verkar bra. Hästarnas utséende är facit.
Jag skulle skicka min 5 åring på "bete" som bestog av ett berg:confused:. det gick bara ponnies där o för dessa funkade det kanske, men jag fick åka hem igen. Skulle givetvis ha åkt o kollat före, men ..Folk...

Visst är det fortfarande så att tunna hästar är tabu, medan tjocka bara är goa o "välmusklade". Nu vet nog de flesta att det är lika illa, men tunna blivande mkt stora unghästar ska inte hållas kort på mat- basta.
Min megastora fick 3 kg Krafft för att det stog så på påsen o höt vete Katten. Den hade inte en synbar muskel på de stora bogbladen o kantig över rygg o rumpa. Hur ska de kunna hålla ihop / bygga upp sin stora kropp? Det är nog svårt med muskler i den åldern.
Hingstar/ val busar mkt mer än ston
Även OCD kan uppkomma av ojämn glukostillförsel. Studie gjorda på travare.

Det är delvis pga denna erfarenhet plus mina vänners som jag vädjar till /skäller på :D andra att inte göra samma misstag..
Nu finns ju som sagt studier gjorda på detta.

Man påstog även till för nyligen att det var proteinöverskott som utlöste Fång. Protein var ej heller viktigt för vuxna hästar.:banghead:
Jag är dock med på att överviktiga hästar EMS med depåer omsätter protein till fett då metabolismen inte fungerar som den ska.

Vi rider våra hästar för lite överlag. Nästan inga hopphästar får fång. Vuxna hästar kan vara slanka, men de ska fortfarande ha muskler.

Håller i stort med dig om det mesta, ffa om att man måste se till hästen och att den är facit. Ser den bra ut i kroppen så får den oftast i sig det den behöver annars får man kompensera där det behövs. Som sagt inte alltid så lätt dock, finns ju en gräns för hur mycket kraftfoder man vill ge en häst.
Är även med dig om att vi rider hästarna för lite idag, en timmes ridning och en nog så stor hage är inte detsamma för hur mycket en häst är gjord för att röra sig egentligen.

Håller dock även med @Pontevecchio här om att det är minst lika skadligt med överviktiga hästar. Sjävklart ska en häst vara rund i kroppen men det ska vara muskler, inte fett.

Men dina inlägg verkar propagera för fetma. Mager ska ingen vara men något i underhull är inte skadligt. Det är dock minsta övervikt.

Protein som inte används blir alltid fett.
VAR propagerar jag för fetma???

Underhull på en mkt ung häst som även påverkar muskulaturen är inte bra.
Jag vet att du o C. försvarar era ibland tunna unghästar med att det bara är bra. Nu visar inte C. bilden från i våras som jag reagerade på o även din o därför är ni på mig o ser rött.
Varför är det bara bete som kan få hästen fin? När den själv får äta så mkt som den behöver???
Det kan leda till Kompensation växande som M. Rundgren skriver i sin studie.
Då hinner inte rörelseapparaten med o du får rörelsestörningar som förvisso kan gå tillbaka.

Jag tycker bara att det är konstigt att ni som är unga lever kvar i det gamla.
Att man blir livrädd om stoet en gång har väl kraftig mjölk o sen bildar sin uppfattning efter det känns konstigt. Alla reviderar sina kunskaper med jämna mellanrum i livet. Så och jag.

Jag är väl alldeles för rak o osmidig i min kritik, men jag vill bara väl.
Jag är inte en som står i tittar på när andra gör konstigheter o flinar bakom ryggen o nästan hoppas att det ska gå åt pipan.
Ni kan strunta fullkomligt i vad jag skriver, men tydligen biter det.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka