En hel del hästar o då fullblod eller med mkt inslag av det klarar ej att gå dygnet runt på bete. Been there... Bara att acceptera! Dessa får stå på stall på nätterna eller dagtid vid högt insektstryck. eller att man har en schysst ligghall o ro i flocken.
För en del räcker stödutfodring, men man får ju anpassa efter individen.
Det är givetvis svårare när man måste lämna bort på bete. Man kan inte titta på betet o tycka att det
verkar bra. Hästarnas utséende är facit.
Jag skulle skicka min 5 åring på "bete" som bestog av ett berg
. det gick bara ponnies där o för dessa funkade det kanske, men jag fick åka hem igen. Skulle givetvis ha åkt o kollat före, men ..Folk...
Visst är det fortfarande så att tunna hästar är tabu, medan tjocka bara är goa o "välmusklade". Nu vet nog de flesta att det är lika illa, men tunna blivande mkt stora unghästar ska inte hållas kort på mat- basta.
Min megastora fick 3 kg Krafft för att det stog så på påsen o höt vete Katten. Den hade inte en synbar muskel på de stora bogbladen o kantig över rygg o rumpa. Hur ska de kunna hålla ihop / bygga upp sin
stora kropp? Det är nog svårt
med muskler i den åldern.
Hingstar/ val busar mkt mer än ston
Även OCD kan uppkomma av ojämn glukostillförsel. Studie gjorda på travare.
Det är delvis pga denna erfarenhet plus mina vänners som jag vädjar till /skäller på
andra att inte göra samma misstag..
Nu finns ju som sagt studier gjorda på detta.
Man påstog även till för nyligen att det var proteinöverskott som utlöste Fång. Protein var ej heller viktigt för vuxna hästar.
Jag är dock med på att överviktiga hästar EMS med depåer omsätter protein till fett då metabolismen inte fungerar som den ska.
Vi rider våra hästar för lite överlag. Nästan inga hopphästar får fång. Vuxna hästar kan vara slanka, men de ska fortfarande ha muskler.