12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har Musse flyttat tillbaka till lösdriften. I anslutning finns också flera beteshagar som det hunnit växa upp en del gräs i igen sen det gick hästar där så de kan nog gå där utan att behöva hö ett tag framöver :up:
Hade hoppats på att det skulle bli lite spring så man kunde få några fina bilder men icke.. De kände igen varandra direkt och stod bara och munhöggs som om de aldrig varit ifrån varann :love: I slutet av månaden tillkommer även en ung valack samt en 18-årig valack som var avelshingst tills han var 9.

Loumlsdr1_zps23c48f15.jpg

Loumlsdr2_zps64418b20.jpg

Loumlsdr3_zpsd62e8338.jpg

Buset gjorde ju även att min lilla tjockis plötsligt såg väldigt lagom ut i hullet, yay! :D

Helt underbar färg! Men vad smal hon är, är det revbenen man skymtar? Har hon svårt att ta sig? Dom andra såg lite tunna ut dom med.

Jag har tvärtom problem med Storm. Hon är fet istället :crazy:

Tunn är hon men det är inget jag oroar mig över med tanke på hennes storlek. Hon har stödfodrats under hela sommaren och tar sig långsamt. Att revbenen skymtas & att de är lite kantiga tycker inte jag är så speciellt konstigt på 1 & 2 åringar :)

Åh va roligt!! va långbent o fin hon är :d ska ta hem Gloria i början/mitten av oktober från betet och då ska jag börja sitta in henne :)

tack!!! :D jag har sagt det förr men hon blir faktiskt bara snyggare och snyggare.... så nu undrar jag när vänder det? :eek: :nailbiting::D
.... det vill jag absolut inte såklart men unghästar är unghästar... man vet aldrig!

Vad roligt att du ska börja sitta in Gloria snart :up: ser framemot uppdatering!
vilken lååång svans hon har redan!!! härligt!

Jag håller med, för cash vände det ju fort även om jag stödfodrade nu. Han e fortfarande lite tunn å kantig, men ökar sakta så jag ser vad som är lagom :) kanske växer han äntligen! :D

Tunn är hon men det är inget jag oroar mig över med tanke på hennes storlek. Hon har stödfodrats under hela sommaren och tar sig långsamt. Att revbenen skymtas & att de är lite kantiga tycker inte jag är så speciellt konstigt på 1 & 2 åringar :)
Med åringar... kanske, men inte med 2 åringar som ska ha jättebra bete.
Hon ska inte behöva se ut så på "bete". Bra bete för bantare.
Ser ut som våtmark med endast näringsfattigt tuvgräs. Det syns oxå på kroppen i vad folk brukar tala om som proteinbrist. Den äter mycket näringfattigt gräs o får då bara stor buk. För lite av både energi, proteiner o sannolikt mineraler
Det finns bra bete på andra sidan staketet.
Jag hade flyttat den nu. Den borde vara skitsnygg, men ligger för lågt Heinekeskalan.
En blivande stor häst ska inte hållas kort på mat för att försöka förhindra att den växer som den är programmerad för genetiskt.
Det är inte bra att den sen växer ikapp när/ om den får lagom med mat. Då kan den få störningar i kroppen.Kompenserar för den tiden där maten var fattig.

Man har provat på hundar att ge dem lite mat o det fick allvarliga konsekvenser.
Titta på hur fina alla föl är i kroppen. Bodybuilders. De som växer som tusan!
men så fort människan börjar styra maten så.....

Ditt resonemang är från förr innan man gjorde vetenskapliga studier.
Jag kanske uppfattas som stygg, men så länge det ger ngn form av eftertanke så kvittar det.

Å andra sidan visar all forskning att fetma är otroligt skadligt för hästar, särskilt hos unga hästar.

Det är skillnad på att vara mager och att vara en gänglig tonåring.
en viss undervikt är aldrig skadligt. Eftersom Gloria tillskottsfodras kan du nog vara lugn med att hon får de vitaminer och mineraler hon behöver. Inget bete i Sverige ger tillräckligt med mineraler, det måste alltid tillsättas.

Och föl ska vara runda men inga bodybuilders, det är då man får ballerinafötter på dem.

Ser ut som våtmark med endast näringsfattigt tuvgräs. Det syns oxå på kroppen i vad folk brukar tala om som proteinbrist. Den äter mycket näringfattigt gräs o får då bara stor buk. För lite av både energi, proteiner o sannolikt mineraler
Jag hade flyttat den nu. Den borde vara skitsnygg, men ligger för lågt Heinekeskalan.
En blivande stor häst ska inte hållas kort på mat för att försöka förhindra att den växer som den är programmerad för genetiskt.
Det är inte bra att den sen växer ikapp när/ om den får lagom med mat. Då kan den få störningar i kroppen.Kompenserar för den tiden där maten var fattig.

Man har provat på hundar att ge dem lite mat o det fick allvarliga konsekvenser.

Jag kanske uppfattas som stygg, men så länge det ger ngn form av eftertanke så kvittar det.

Håller med. Självklart kan alla unghästar börja falla ur litegrann på tex bete men det viktiga är då vad man gör åt det. I detta fall hade jag plockat hem hästen och fodrat upp med mer proteinrikt foder, detsamma gäller övriga unghästar på bilden. Är nog inte många unghästar som kan gå på bete ända fram till oktober. Min plockades hem redan i slutet på augusti, det fanns gräs men hade jag haft kvar honom hade han garanterat börjat falla ur. Att ge kraftfoder på bete är lite som att slänga det i sjön, välts ut och vips så är 50% borta.

Men snälla du, de går i en hage på som är flera km lång och bred. Att de råkar stå just på det stället när jag fotade är inget jag kan göra något åt tyvärr. Hon stödfodras med både kraftfoder, olja och lucern och bara för att de går på bete betyder inte det att de inte får annan mat som hö t.ex. Självklart hade jag velat att hon skulle vara "skitsnygg", men tyvärr är det inte så enkelt som du verkar tro.

Håller med. Självklart kan alla unghästar börja falla ur litegrann på tex bete men det viktiga är då vad man gör åt det. I detta fall hade jag plockat hem hästen och fodrat upp med mer proteinrikt foder, detsamma gäller övriga unghästar på bilden. Är nog inte många unghästar som kan gå på bete ända fram till oktober. Min plockades hem redan i slutet på augusti, det fanns gräs men hade jag haft kvar honom hade han garanterat börjat falla ur. Att ge kraftfoder på bete är lite som att slänga det i sjön, välts ut och vips så är 50% borta.

Men bara för att de går på bete betyder inte det att de inte får annan mat än gräset? jag förstår ju självklart att de flesta hästar inte klarar sig på bara gräset. Övriga 1-åringar är tyvärr inte mina så de kan jag inte säga något om, synd bara att nordsvensken inte kom med på bild för den har blivit för tjock istället... Fast jag tar ju in henne i stallet så hon får äta så det är inget som går till spillo :)

Jag är inte blind, klart jag ser att hon är tunn men ni behöver inte oroa er. Byter ut ordet "bete" mot "sova ute" eftersom jag faktiskt har henne i stallet också och bete verkar inte vara så populärt... ;)

Är betet bra behövs inget foder. Inte ens för åringar.
Så här sent krävs ett redan bra hull som även ger en häst dess muskulatur i o m många beten är undermåliga nu och passar då andra typer av vuxna ponnies eller hästar.
Det spelar ingen roll om En häst klarar sig.
Jag tolkade ditt inlägg som den varit ännu smalare.
Springsteen var klok nog att ta bort sin från frodigt bete av motsatt anledning.

Återväxten nu i aug/september har varit enorm. Om man tror att det är klent tryck i det som växer har man inte tittat ordentligt.

håller helt med dig.

Återväxten är fantastisk i år!

Nu sover min inne sedan slutet av aug och fodras därefter, men inga mängder alls. Och hon är i min mening perfekt i hull nu. (finns helbild på föregående sida).

10407925_10152370697801344_7158591255396770196_n.jpg

@Springsteen
Min förra lilla cob var 137 cm som 2-åring och väldigt segväxande. Som 6-åring var hon ca 143-144 cm. Tror absolut att din fina tjej kommer att växa upp och bli medelstor D-ponny i alla fall.

I somras köpte jag en ny häst som är född 2012.
Hon är welsh cob och förväntas bli en (egentligen alldeles för) stor tjej. En lite känslig fröken men är hur cool som helst. Hon har inte gjort så mycket innan hon kom till mig, bara gått i flock med sin mamma och lite grundläggande hantering. Vi har mest lärt känna varandra lite i sommar och nu påbörjat lite tömkörning och frihetsdressyr. Insittning och inridnig för vänta till nästa sommar/höst.

10694290_10153185601203572_267374057317559912_o.jpg

1523831_10153182918453572_2133295049120830462_o.jpg

Är betet bra behövs inget foder. Inte ens för åringar.
Så här sent krävs ett redan bra hull som även ger en häst dess muskulatur i o m många beten är undermåliga nu och passar då andra typer av vuxna ponnies eller hästar.
Det spelar ingen roll om En häst klarar sig.
Jag tolkade ditt inlägg som den varit ännu smalare.
Springsteen var klok nog att ta bort sin från frodigt bete av motsatt anledning.

Varför jag har stödfodrat henne under hela betet (och fortfarande) är just för att få upp henne i vikt. Tyvärr ligger hon för tillfället i kategorin "svårfödd" men jag tror hon tar igen sig snabbt när hon slutat växa :) Var glad att du har hästar som lägger på sig för här kan man proppa i henne hur mkt som helst utan att det händer något.... (jaaaa hon är avmaskad, kollat av veterinär & equiterapeut)

håller helt med dig.

Återväxten är fantastisk i år!

Nu sover min inne sedan slutet av aug och fodras därefter, men inga mängder alls. Och hon är i min mening perfekt i hull nu. (finns helbild på föregående sida).

10407925_10152370697801344_7158591255396770196_n.jpg
ja hon är jättefin! :love:

Min förra lilla cob var 137 cm som 2-åring och väldigt segväxande. Som 6-åring var hon ca 143-144 cm. Tror absolut att din fina tjej kommer att växa upp och bli medelstor D-ponny i alla fall.

I somras köpte jag en ny häst som är född 2012.
Hon är welsh cob och förväntas bli en (egentligen alldeles för) stor tjej. En lite känslig fröken men är hur cool som helst. Hon har inte gjort så mycket innan hon kom till mig, bara gått i flock med sin mamma och lite grundläggande hantering. Vi har mest lärt känna varandra lite i sommar och nu påbörjat lite tömkörning och frihetsdressyr. Insittning och inridnig för vänta till nästa sommar/höst.

10694290_10153185601203572_267374057317559912_o.jpg

1523831_10153182918453572_2133295049120830462_o.jpg

ååh så snygg!! hur stor tror du hon kommer att blir? hon ser ju jättestor ut redan nu :up:

Hon är ett charmtroll :love:

Hon kommer nog bli upp mot 160 cm, vilket kanske inte är så stort i storhästvärlden men det är stort om man är Welsh Cob. Mätte henne vid köpet och då var hon ca 152 cm, rumpan är några cm högre än manken nu. Jag är van med en liten D-ponny sedan flera år tillbaka så hon känns stor för mig men jag börjar vänja mig.

Hon är ett charmtroll :love:

Hon kommer nog bli upp mot 160 cm, vilket kanske inte är så stort i storhästvärlden men det är stort om man är Welsh Cob. Mätte henne vid köpet och då var hon ca 152 cm, rumpan är några cm högre än manken nu. Jag är van med en liten D-ponny sedan flera år tillbaka så hon känns stor för mig men jag börjar vänja mig.
oj vad häftigt med en så stor welsh :) ska bli kul o följa :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka