12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Hellez1 jag har redan suttit in och skrittat. Men jag fortsätter med det 1gång i veckan tills de känns bra. Sedan så får han vila. Om de inte är massa med snö och is rider jag sedan in honom ordentligt i November, vila ända fram till Mars. Sedan tar jag upp det igen efter det. Vila igen och sedan åker han på tillriding i Maj ^^

@Sofie.S Grattis :) Vår plan är att börja jobba lite igen om någon vecka. Då blir det tömköra i skogen och skritta uppsuttet en kort stund någon gång i veckan. I slutet av september kommer vi ha tillgång till ridbana igen, så då kommer vi nog testa lite löshoppning. Tänkte även börja inverka lite med bettet som än så länge bara suttit på. Får se hur långt vi kommer i ridningen innan vi tar en längre paus under november till januari. Sen blir det nog lite löshoppning och tömkörning och repetition av hänga och sitta upp. I mars tänkte jag börja rida lite smått igen och sen får vi se om vi är redo för treårs i maj. Kommer att lägga in viloveckor och vi kommer kanske göra olika övningar tre dagar i veckan när vi håller på.

Min plan än så länge (ändrar mig till och från) är att hiva på sadel snart o börja promenera med den och börja hänga när den är accepterar (han är longerad med sadel så bör inte vara värsta grejen och får hoppa "upp på" honom med ena armen över utan att han bryr sig). Har valt att pausa från arbete i paddocken, dels bjuder han dåligt där inne i longeringen och då väntar jag hellre utan blir lite följa John på sin höjd där. Sen när hängningen är ok börjat jag kravla upp på han och slutligen skritta med ledare. Planen just nu är att rida in han i skogen, han tycker det är roligare att vara där än i paddocken så bäst är väll att vara där.

Förhoppningen är att sitta upp i oktober och sen får vi se hur långt vi hinner, i januari blir det lite vila iallafall :)

Reviderar mitt svar angående foder för det sa bara PANG så började han bli tjock :o Fattar inte varför för det är verkligen inte mycket gräs kvar och det kan inte vara mycket näring i heller. Så nu kommer han få 0,5 kg lusern och någon näve breed bara. Syns inte så bra på bilden hur tjock han blivit, han får liksom inte hängmage utan blir rund som en tunna.. :banghead:

2014-09-06190548_zps985eb730.jpg

@manhattan_2006 @_Smulan_ billiga pollar ni har i foderkostnad ;)

Ove äter (det går åt rätt håll men man kan skyffla i han hur mycket som helst känns det som)
2 kg lusern
1,2 kg havre
0.4 kg betfor
0,7 kg soja
3 dl olja

I vinter blir det fri tillgång på hösilage och 9 kg hö nattetid. Än har vi bete så det räcker till Ove o Darwin, de får ett par kg hö bara på dan.

Min e billig i drift, men blev som jag förhagade. Han har blivit tunnare trotts att de nu går på fri tillgång på grovfoder igen, samt får han 3dl kraft muskel. Men jag ska öka lite helatiden tills det hjälper ordentligt. Han är inte svält smal och man ser inte revbenen men de känns ju. Så de är bara att göda på! :)

Silhouette går fortfarande ute på bara gräs, mineraler och salt i hagen. Hon är fin i hullet, men vi kommer att sätta in en hösilagebal om några dagar. Om ett par veckor, när nya ligghallen är klar börjar vi med lite krubbskrammel på kvällen också. Vi har bra värde på hösilaget, så kompletterar bara med linfröolja, selen och ev lucern längre fram.

@manhattan_2006 @_Smulan_ billiga pollar ni har i foderkostnad ;)

Ove äter (det går åt rätt håll men man kan skyffla i han hur mycket som helst känns det som)
2 kg lusern
1,2 kg havre
0.4 kg betfor
0,7 kg soja
3 dl olja

I vinter blir det fri tillgång på hösilage och 9 kg hö nattetid. Än har vi bete så det räcker till Ove o Darwin, de får ett par kg hö bara på dan.

Ja det verkar som att han kommer vara det, när han växt som mest har det gått åt en del foder men nu verkar det ha lugnat sig lite på den fronten. Tur för mig för min andra häst kan man trycka i hur mycket som helst utan att hon blir tjock. Nästan så man börjar gråta av lycka om hon får en liten antydan till gräsmage någon sommar.. :angel:

Ja det är ju lite mission impossible när de är svårfödda :p jag lever i tron om att den dan farbror Ove slutar växa så kommer han vara billigare i drift. Men just nu, mjahahaha.

Du kanske skrivit det men hur stor är din nu?

Håller tummarna
Ja det är ju lite mission impossible när de är svårfödda :p jag lever i tron om att den dan farbror Ove slutar växa så kommer han vara billigare i drift. Men just nu, mjahahaha.

Du kanske skrivit det men hur stor är din nu?

Håller tummarna för att du har mer tur än mig :up: Köpte tanten när hon var 4 och hoppades på detsamma. Nu är hon 18 och är precis lika svårfödd som då :banghead:

Musse är ca 147-148 nu, någon cm högra över rumpan. :) Hoppet lever om att han ska bli 150+..

Det blir han säkert, de växer ju några år till :)

Ah hösilaget räddade typ halva foderkostnaden.
Havre 1 kg
Betfor 0.4 kg
Vetekli 0.2 kg
2 dl olja

Viss skillnad :bump: typ strax över 1000 lappen billigare. Kämpigt bara när man beställt hem massa lusern och sen får en oväntad vändning i analysen (kalcium kvoten var hööög)

@Monifa Billig och billig, över 450 kr i månaden på bara kraftfoder i nuläget när det ändå finns lite gräs kvar, har en stark känsla av att det kommer behöva ökas framåt vintern;) Har inget proteinrikt grovfoder så har alltid fått ge unghästarna några kg krafft pluss protein eller 125.
Din är kanske lite större än min och behöver mer tillskott, vad vet jag.:confused:

Hur stor är din? Min Hälge har väll egentligen alltid behövt mycket mat, han växer ju hela tiden tycker jag...
Han är normalstor, har dock inte mätt honom sedan innan sommaren, då var han 161 så skulle tippa på 162-163, dock lite överbyggd just nu så högre bak. Jag har inte haft honom sålänge har därför inte kunnat räkna ut slutgiltig mankhöjd men skulle gissa på 165-167.

Samma problem här, inte lätt att hitta passande sadlar.. Sen när man har en riktig kortryggad stackare så blir det ännu värre. Hade hoppats att hon skulle kunna ha sin mors wintec, men den ideen får jag nog glömma :(

10606444_10204484123726181_8232412569579082451_n.jpg

Misstänker att det kommer bli ett himla meck med att hitta sadel till Musse med. Kort rygg, rund som en tunna och bred som en ladugårdsvägg.. Kommer dock rida in honom med barbacka/fårskinnssadel så det får bli ett senare problem.

Ännu en fråga om treårs (ja, jag är ute i mycket god tid :D ); vad gäller ang träns? Läste bara att det ska vara ett träns utan för mycket bling och med nosgrimma men måste det vara ett engelskt träns? Hade eg täntk inhandla ett annat anatomiskt träns men såg att PS nu även har ett akademiskt och iom att vi ändå ska ha ett sådant så känns det ju lite ovärt att köpa ett annat träns bara för treårstestet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka