12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att alla som har unghäst vill göra det som är bäst för hästen och att alla hästar är olika och vissa saker passar en och vissa saker passar en annan. Vissa av oss har unghästar som är modiga och trygga i sig själva och som inte bryr sin nämnvärt om det händer något oväntat eller nytt medan andra av oss har lite mera försiktiga och känsliga hästar som behöver mera tid på sig att smälta nya saker. vissa av unghästarna utvecklas tidigare medans vissa är väldigt sena.
Vissa av oss rider in våra unghästar när de är två och andra kanske väntar tills de är fyra. Några föredrar longering framför tömkörning medans andra inte tycker om varken dera.
Det är inte hela världen fastän man tycker olika och alla har rätt till sin åsikt, man kommer fram till lika saker på olika sätt eller så kommer man fram till helt olika saker beroende på vad som händer. Alla har rätt till sin egen åsikt, men jag tycker att det är bra att man kan disskutera och fundera här i tråden utan att hoppa på varandra. Sen kan vi alla givetvis ha fel ibland och alla gör vi misstag ibland som vi blir tvugna att stå för. Ibland kan den andra ha rätt och då är det bra om man kan lära sig av varandra och få lite tips och ideer.

10482909_10203914515326327_3210444847658749888_n.jpg

Det hade då garanterat visats på film.;)

I min värld gör man jobbet själv.

Döm inte ut longering för att man inte kan själv eller gillar det!

Tömkörning är minst lika illa i fel händer eller mer i o m att du kan påverka mer.

Sorry. Jag ska inte sabba tråden mer. Vi är ense om att vara oense.

nu blir det snudd på personangrepp @axel

Enligt dig visar jag för mkt film, jag vill minnas någon som tidigare sa att hon gillade att se "mina" hästar?
Jag kommer fortsätta visa film, sorry att göra dig besviken ;)

Återigen, jag dömer inte ut longering. Har en annan åsikt bara.

det är ganska kaxigt av dig att hävda att jag varken kan longera lr tömköra eftersom du inte har sett FILM på det! :p

men nu tramsar du bara igen @axel och är ogin mot Charlottee. Vi gör en jävla massa som INTE filmas.
Vi är ett team där vi alla är jävligt tajta och jobbar på samma sätt, mao kan Charlotte likagärna hantera min unghingst under hovslagarbesök som jag kan hantera Hollie vid ett annat tillfälle.

Vi har inte bara våra egna unghästar utan vi jobbar som ett team med de vi har. Den personen som är vassare på tömkörning får ofta ta den större delen av det men det betyder inte att vi andra inte gör det nånsin.
Charlottee tömkörde tex min gamla häst för nån vecka sen ute i skogen. Medans jag ledde Hollie.

Du får gärna göra saker själv, vi tycker det är skitkul att göra saker ihop och se framsteg. Det viktiga är att det blir bra för hästen, inte att mitt ego smörjs.

Vill verkligen understrycka detta inlägg! Vi jobbar i team och hjälper varandra, vilket är väl jättebra om man har den möjligheten?

Det är roligt dessutom!

@axel Jag ser gärna att ena stallkompisen tömkör eftersom hon är grym på det men det betyder inte att jag inte kan det alls? Samtidigt som jag hjälpte henne att rida in sin 3åring eftersom jag gör mig bättre som första pilot, men det betyder inte att HON inte KAN det själv heller?

Jag är glad att jag inte varit själv många gånger :)
Jag longerar tant en del och kommer säkert göra det med Lilleman med. Men de har en helt annan egenbalans.

Aliah, håller helt med dig och vi jobbar väldigt olika med de olika unghästarna. Ingen är den andra lik men har man känt mödernet i 10+ år så känner man igen mycket av beteendet.

Idag har Musse gjort samhällstjänst och agerat gräsklippare. Vi har eh...haft roligare saker för oss i sommar än att klippa gräs för jämnan och betet börjar ta slut i hästarnas hage så-win win! Red hem på kompisen och hade Musse som handhäst vilket var bra miljöträning för vi passerade både får, kor och andra hästar (ston :angel:), diverse fordon samt red genom samhället. I trädgården utsattes de sedan för både trädgårdsmöbler, leksaker, tvätt och höns. Men de skötte sig kanon och det var så mysigt så man helst hade gjort det varje dag :)

2014-09-01155853_zpsd9cdd64f.jpg

Mannen och Musse kontemplerar lite

2014-09-01150905_zpse3a3fb91.jpg

@_Smulan_ så mysigt! :)

Här är ponnyerna hemma nu, och jag njuter i fulla drag. Idag medans maken lagade mat och roade dottern passade jag på att gå ut och ta en promenad med Trasselsudden. Vi gick genom en vattenpöl, lite otäckt. Över ett brunnslock, mycket konstigt. Över ett övergångsställe, en bro, under en tunnel, förbi en åkgräsklippare, några andra hästar, en timmerbil, fler bilar och en traktor med släp= inte konstigt alls.

Han tackade mig dessutom ödmjukast för sin goda gegga på mineraler, vitaminer och några pellets genom att kleta ut hälften i min nacke, som försvann under min tröja. Mycket mysigt. Tur han är sockersöt iaf, den lilla rackaren. Och så börjar nog rumpan dra iväg såg det ut som, så jag ska kontrollmäta honom imorgon, och sen hålla lite koll, har jag tur kanske han växer lite till, hade inte skadat direkt :)

Vill verkligen understrycka detta inlägg! Vi jobbar i team och hjälper varandra, vilket är väl jättebra om man har den möjligheten?

Det är roligt dessutom!

Ibland önskar jag att min bästavän bodde kvar här ute med mig så att jag också hade hästhjälp och teambuilding! Typ.
Jag ÄLSKAR att jobba själv med mina hästar, känns som om jag på något sätt lär mig se vad de tänker ibland.
Samtidigt så blir det ju väldigt ensamt i längden. Fast det funkar utan med :)

Har nämligen ridit min plutt i skogen ensam idag, men det gick jätte bra. Lite spänd var han i början men mest tyckte han det var as kul.
Underbart var det, härlig känsla! Gick en lång bit med honom innan jag hoppade upp från en jordkant 30cm hög. Blev som en pall.
Sedan skrittade vi en bit av "mini"rundan(Hela rundan är max 5min). Hoppade av sista biten och gick tillbaka till stallet :)

KL.
Vi hade ut en välkänd sadelprovare igår, ej till Hollie men bla femåringen jag rider. Har varit med förut men finner det lika intressant varje gång att ta lärdom av hur en sadel bör ligga, och att testa flera bra sadlar... känna skillnaden hos hästen... hur ryttaren sits ändras osv :up: självklart var detta bara flotta märken :o och smakar det så kostar det, men det är helt klart värt det.
När min fröken är vuxen blir det sadelutprovning för henne också men nu får hon nöja sig med en billigare variant som ligger hyfsat, det går det med.

Denna bekanta sadelutprovare är även B-tränare och domare i dressyr, fick syn på Hollie i stallgången och gav henne väldigt fina ord på typen och hur hon står så korrekt på alla fyra fötter (har jag aldrig tänkt på men nog så viktigt) jag blev självklart väldigt glad över orden :love:
Hon höll även med om att hon ser ut att vara klar i kroppen i princip så där var jag inte helt fel ute.

vad jag hade velat ha kvar hennes storebror Z (första avkomman undan mammahäst) nyfiken på hur han hade sett ut som en 3åring... :(

Senast ändrad:
Hur mycket äter era unghästar?

Min tvååring + treåring hade fri tillgång till hösilage, vi körde ut en 150kg's bal och klippte upp hål i den, men efter två dagar hade de dragit av all plast och mejat ner hela balen och använde den hellre att ligga på.. ;)
Så nu lassar jag ut mängder av hösilage varje dag i uteboxen. Om jag räknat rätt så kommer nya balen att räcka i 7 - 8 dagar, vilket känns som ganska kort tid?
Stor hage med tillhörande skog, men de står och äter i stort sett hela dagarna..

10648402_10204413232713950_2018293515117000711_o.jpg

Lillprinsessan fastnade på bild :) Snart skall även hon slippa ur den tråååååååkiga sommarvilan och få komma ut och göra något vettigt lite nu som då :)

Hur mycket äter era unghästar?

Min tvååring + treåring hade fri tillgång till hösilage, vi körde ut en 150kg's bal och klippte upp hål i den, men efter två dagar hade de dragit av all plast och mejat ner hela balen och använde den hellre att ligga på.. ;)
Så nu lassar jag ut mängder av hösilage varje dag i uteboxen. Om jag räknat rätt så kommer nya balen att räcka i 7 - 8 dagar, vilket känns som ganska kort tid?
Stor hage med tillhörande skog, men de står och äter i stort sett hela dagarna..

Räcker en 150 kg bal i 7-8 dagar så får dom ju bara 18,75-21,4 kg att dela på om dagen. Det är ju inte mycket alls, såvida du inte har små ponnyer. Min äter nog betydligt mer och är C-ponny. Går på lösdrift och behöver mycket mat om vintern.

Sedan så bör du absolut inte lämna plast på balen då det är lätt för hästarna att tugga i sig plasten. Ska man fodra med fri tillgång så måste det finnas en ordentlig utfodringsplats.

@Sofie.S vi ska fodra med hösilage fritillgång i vinter o räknar med 20 kg/dag per häst. Våra balar väger 700 kg ungefär vilket blir i runda slängar 8 dagar per bal.

Ove käkar 1 kg lusern, 1,5 dl soja, mineraler, 0,5 kg havre, 0,5 kg betfor. Viktmåtten är ungefärligt bara, inte vägt exakt än. Ska börja öka upp när jag vet vad grejerna väger i mitt mått :)
Mugg har vi dragit på oss också på 3 av 4 fötter. Var ju så dum o pillade bort rugorna när det bara var lite sen exploderade det typ. Tvättar med grönsåpa sen sköljer mer vatten, sen baddar/gnuggar med nått bakterie svamp dödande sen torkar jag noga och slutligen smörjer jag med helosan (men köpt inotyol som innehållet zink så ska börja med det istället)

Såhär ser farbror ut nu, 165 fram o 167,5 bak (om jag inte missminner mig)
10632446_276883162517243_465646162_a.jpg

10369425_616271681803941_1522012686_a.jpg

@Springsteen Vi tar inte heller bort plasten förens vi kan ta bort den och inte ens min pilliga 12.a drar i den. Vi ställer ju våra balar rakt upp och ner i hagen med höhäck runt som vi konstruerat själva. Så plasten gör ju att de i botten av balen inte blir dåligt, då den står på backen. Det går utmärkt så plasten i vårat fall hjälper ju mer än vad den stjälper. ^^

Just nu får Musse 1,5 kg lusern och 0,75 kg Mustang Breed (+olja och foderjäst för han har redan börjat fälla lite) då det nästan inte är något bete kvar. I vinter kommer han gå på lösdrift med fri tillgång på hösilage som vanligt och då får han ingen lusern. Skulle tro att han äter minst 15-17 kg /dygn, kanske uppemot 20 kg när det är riktigt kallt. Tycker de står och äter jämt men hittills har han inte blivit tjock då de även tillbringar ett antal TIMMAR med att springa runt och busa och jaga varandra.. :angel: Vi tar av all plast och ställer balen i en foderhäck utanför ligghallen.
Räknar med att ge ungefär samma i kraftfoder som nu minus lusernet men det beror såklart på hur analysen ser ut på hösilaget.

Nu tar vi ju som sagt bort plasten och jag hade inte vågat lämna kvar minsta lilla bit heller för unghingstarna ser varje liten grej de hittar som en potentiell leksak. Boys will be boys.. :cool:

@Springsteen Vi tar inte heller bort plasten förens vi kan ta bort den och inte ens min pilliga 12.a drar i den. Vi ställer ju våra balar rakt upp och ner i hagen med höhäck runt som vi konstruerat själva. Så plasten gör ju att de i botten av balen inte blir dåligt, då den står på backen. Det går utmärkt så plasten i vårat fall hjälper ju mer än vad den stjälper. ^^
Jag skulle ändå inte våga lämna plast på, då risken finns att de får i sig den. Det skulle jag aldrig förlåta mig själv för om det skulle inträffa. :crazy:

@Springsteen Ne alla är vi olika :)

Kl.
Båda busar med ute på tur, gick väl sisådär och Cash fick mig att sätta hjärtat i halsgropen två gånger, men de kom alltid tillbaka efter de varit på en egen vända mitt i skogen själva. Jag kände att det fick räcka, gav beröm då de kom fram på kommando efter andra gången och sedan kopplade jag 12.an medans 11.an fortfarande fick gå lös. Vi har lite att jobba på när det gäller sammarbete med andra hästar har jag märkt ^^ Alltid kul med något nytt.

10453308_10152681895273094_7839809140474509675_n.jpg
10686955_10152681895568094_2691685284320539228_n.jpg

Min lilla plutt har just nu välförtjänt minivila. Senaste veckorna har vi övat tömkörningen (start, stopp och sväng), början till longering, hukar mig (fokus har varit att gå ut på spåret och hålla sig där i skritt och även halt, nyttig övning för mitt plåster till häst) och uppsittning med sadel. Vi har inte tillgång till någon ridbana på betet, så vi har övat i skogen och på vägarna ikring. Än så länge har vi bara jobbat i grimma.

Ni andra som planerar att rida in era, hur ser er planering ut? Vi kommer fortsätta med tömkörningen och lägga till lite ridning till uppsittningen framöver. Har tyvärr inte tillgång till hjälp så ofta, så vi tar lite extra tid till att befästa allt. Eftersom min kommer bo på lösdrift så kommer han få vila under de mörkaste månaderna, kommer kanske inte hitta honom i jättehagen i mörkret..

@Hellez1
Jag har redan gjort "grundjobbet" med min Libro, dvs hängt och suttit på honom ett par gånger. Just nu tömkör vi några gånger i veckan rakt fram i skogen.
Eftersom att jag är gravid i 6:en månaden så kommer en kompis att hänga och sitta på honom nu i höst, kommer ta några kortare skritturer i skogen och bara träna på start, stopp och svänga.
I mars är jag antagligen i bra form och kan fortsätta inridningen med som mål att visa på treårs testet.

Löshoppa kommer vi göra två gånger innan vintern för att sedan ta uppehåll till mars, då kommer vi nog löshoppa 1-2 gr månaden.

Så ser planen ut just nu. :) Hur ser din plan ut?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka