12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv tycker jag allt är så väldans roligt så har aldrig tid för allt jag vill göra, eftersom jag låter hästen vara väldigt mycket samtidigt som jag så gärna VILL!

Detta har vi hunnit med;
Löslongering; skritt, trav, galopp, samt lång och låg form. Även tränat lite tempoväxlingar.
Lösträning i skogen; skritt, trav galopp bakom och framför. Inkallning, stanna på kommando långt framför, bakom osv. Tränat på att inte fokusera på att träna(slappna av) tränat på att när man blir plötsligt rädd för saker stannar man när matte säger till, samt får aldrig springa förbi mig utan ska springa till mig när han blir rädd.
Lastning; Inskickning i transport, gå upp när jag leder upp honom och håller på att träna med att sitta fast en stund i transport.
Övrigt; stå lugnt i gången, lyfta fötter, klippa man och bli sprejad myggsprej/glanssprej. Går att bli kliad överallt. Ensam i hage, stall, ute, i paddock osv.
Utrustning; Är van vid tömkörningsgjord, tömkörd när han var ca 1år. Kan stanna, skritt, trav och svänga. Van vid sadel, träns och har lite kvar på tränsningen, han vill göra allt i 110km/h.. Så vi tränar på att ta det lugnt.. Van att stå lugnt ute på stallplanen då matte spänner sadelgjord och trixar med stigläder, kan även stå stilla när matte går runt bakom till andra sidan/går sällan framför då jag gör det när jag vill att han följer mig(blir dubbel kommando annars och tränar in det senare om det behövs.)
"inridning"; Han kan parkera vid pall och stol. Vrider jag på mig kan jag be han gå framåt åt sidan och backa på små marginaler så det blir en perfekt uppsittning. Han är hängd på, sutten och skrittad på utan sadel i Sidepull. Med sadel är han sutten på, skrittad, styrd med vanligt träns och tredelatbett med parerstänger. Han är endast sutten på med sadel 3gånger, samma sak barbacka så sammanlagt 6gånger ^^

HAHA gud vad mycket vi hunnit med, men de är aldrig långa "träningspass" med klicker räcker det med 20min uppdelat på två pass för att introducera något och sedan för att befästa det, i alla fall för den här hästen. Vi är som pusselbitar och den här träningsmetoden är som gjord för honom, men exempelvis inte lika effektivt med min 09.a som visar stora frustrationer av det.

Allt de jag hunnit med är ju träning som vi haft sedan han var 9mån gammal, så det är ju mer än 1år :)

Wow, ja ni har verkligen hunnit med mycket! :) Lär bli världens coolaste unghäst att rida :up:

Jag måste också bromsa mig själv hela tiden så jag hoppas han åker tilbaka till lösdriften snart :o:p

Vet ni förresten om man får vara med på 3 års-testet för ponnyer med en övervuxen Welsh Cob? Alltså typ utom tävlan, bara för att få en bedömning? Visade sig nämligen att herrn hoppar riktigt bra så det hade varit kul att höra vad en domare sa om detta.

Wow, ja ni har verkligen hunnit med mycket! :) Lär bli världens coolaste unghäst att rida :up:

Jag måste också bromsa mig själv hela tiden så jag hoppas han åker tilbaka till lösdriften snart :o:p

Vet ni förresten om man får vara med på 3 års-testet för ponnyer med en övervuxen Welsh Cob? Alltså typ utom tävlan, bara för att få en bedömning? Visade sig nämligen att herrn hoppar riktigt bra så det hade varit kul att höra vad en domare sa om detta.

Jajamän, det får man! De har en egen klass om de är överhöjdare vad jag förstår. Kolla in http://www.ungponny.se/3_ar.html :)

Min lille skrutt kom tillbaka i lördags förra veckan. Jag var helt begeistrad. I tisdags blev jag översprungen av honom och en häst till så jag har stukat knät och fått en ledbandsskada. Lilleman får ha lite längre ledigt än planerat fast på hemmaplan...

Det som hände var att jag hade fodrat hästarna. Står bredvid lilleman i hagen och helt plötsligt blev hagkompisen (kallblodstravare på 14 år) rädd och sprang på skrutt som sprang på mig. Jag blev vräkt baklänges och slog armbåge (blir ärr där, gick ej att sy) och höft. Blev trampad på knät och dragen baklänges i en kullerbytta. Fick spendera natten på obs-plats på akuten då nacken inte kändes ok, men det avskrevs.

Jag som hade längtat så efter att få komma igång!!

@Charlottee Om man KAN longera är det hur bra som helst. Hästen ska inte flänga runt eller gå på liten volt.
Det behövs inte många gånger för att lära dem det man behöver o därmed inget slitage.
En rätt anpassad inspänning eller chambon senare ger hästen ro o liten felmarginal som tyvärr inte tömkörning på volt ger, eftersom linföraren kan påverka fel eller för mkt. Du blir väldigt Stark med långa linor! Ännu starkare med gramankoppling.

Tömkörning på rakt spår ute i skogen ger hästen vana att inte ha tryggheten vid sidan.

@_Smulan_ Min plan för nästa år är 3års testet så hoppas verkligen dom får vara med!:)

Maiden ska på sin sista utställning på lördag. Vi har vilat oss i form den här gången:D
Jag åker själv den här gången och visar henne själv också.
Eftersom jag inte kan springa i hennes tempo för fem öre och mest är rädd att snubbla el. att hon busar och fäller krokben för mig så brukar jag överlämna visandet till någon annan.
Men nu får jag klara mig helt själv den här gången så jag ser hela resan som ett äventyr och rolig utmaning för mig själv!:nailbiting:

I höst blir det lite tömkörning och promenader i skogen.
Nästa år matchning för 3års test och påbörja inridning.

@phie Fy så trist att bli skadad nu när du väl fått hem din lilla häst :cry: Hoppas du blir bra snart! Ser fram emot nya bilder också, han måste ju ha växt massor på betet! :)

@Charlottee Om man KAN longera är det hur bra som helst. Hästen ska inte flänga runt eller gå på liten volt.
Det behövs inte många gånger för att lära dem det man behöver o därmed inget slitage.
En rätt anpassad inspänning eller chambon senare ger hästen ro o liten felmarginal som tyvärr inte tömkörning på volt ger, eftersom linföraren kan påverka fel eller för mkt. Du blir väldigt Stark med långa linor! Ännu starkare med gramankoppling.

Tömkörning på rakt spår ute i skogen ger hästen vana att inte ha tryggheten vid sidan.

(Det var inte till mig men jag skriver ändå) Jag tror de flesta var överens om att longering kan vara bra för att lära hästen kommandon men inte är optimalt som motionsform. Inspänning hade jag aldrig använt, jag föredrar att lära hästen bära sig själv.

Vi tömkör inte på volt med unghästen? Vi följer raka spår lr tömkör ut i skogen.

Jag står fast vid att jag tycker den traditionella longeringen ÄR slitsamt. Klart att du med en VUXEN häst och diverse inspänningstyglar kan balansera upp den och ett par varv skadar knappast, men en vinglig unghäst gynnar det nog inte att springa runt runt runt direkt...

Men det är min åsikt.

Oja, vi har hunnit med MASSOR och det är så ROLIGT helatiden..
Men jag ska avslöja en hemlighet och jag har faktiskt redan hunnit bli avslängd. Hästen har egna åsikter och det var inte på bus, utan vi fick ett rent missförstånd och de blev som det blev. Men jag rättade till missförståndet, satte upp igen och han var glad igen. Spettsade öron inga som helst problem. Så det var 2.a gången han visar sin frustration i sitt liv med denna träningsmetoden. Jag dessvärre landade galet(på nacken) så blev en vända till Kiropraktorn i onsdags och det är först nu som värken börjar försvinna. Han har fått vila under tiden förutom lastträningen då ^^

Tror dock inte det kommer bli några problem att rida in, han är väldigt smart och fattar otroligt fort. Så jag bad om lite extra, när han tyckte att han fick godis där förut så han ska ha det igen, och då blev det för mkt helt enkelt. Men han får ju lång vila nu när jag har ont, så det är ju bra ;D

Obs! Blev faktiskt avslängd i skritt, men hästen hade mer spänst och balans än vad jag någonsin kunnat ana.. x)

Jag fattar inte vad ni sett för longering
:crazy:
Longering sliter inte om man gör rätt. Fattar inte att du lejer bort det.
Det är ju en del av tjusningen med att ha hästen som ung.
Jag börjar med tömkörning rakt ut i skogen, vilket ger framåt bjudning o är logiskt för hästen. Att följa vägen/stigen o den blir inte förvirrad när den ska svänga. Lär sig fort... det med.

Att den ska bära sig själv. Tja det gör de ändå. Hela dagarna.
Hela vitsen med förberedande träning är att lära den att bära upp sig med OSS PÅ! En ändamålsenlig form.
Därav HJÄLPtygel. Ingen sitter ju på. Att den får lära sig utan ryttare o inte bromsas som en tömkörd häst blir på rakt spår.
Den kan inte gå i Arbetstrav! DEN får anpassa sig istället för tvärtom. Det vill man inte när den ska börja ridas. Unghästar är nog så tveksamma innan bjudningen kommer.
Den får även ett stöd eller lär sig att sänka sitt huvud o kan därmed trampa på o över ryggen o därmed stärker sig för ngt som inte alls är naturligt. Sutten på.
.Tyvärr har jag först nu förstått att de allra flesta "tömkör" på ridbana o mest på volt.
Det är sällan hästen som är stark, utan handen o den långa linan där hela människans kropp släpas på.
Så stark blir man aldrig uppsuttet.

Visst är det många som låter hästarna springa hej vilt o när de äntligen lugnat sig är hästen trött o inget vettigt blev det. Då är det enbart slitage.
Läs gärna Klimkes "Unghästen"
Hans rutin o kunskap kan man inte klaga på. Fast säkert är det folk som vet bättre:p

Jag fattar inte vad ni sett för longering
:crazy:
Jag börjar med tömkörning rakt ut i skogen, vilket ger framåt bjudning o är logiskt för hästen. Att följa vägen/stigen o den blir inte förvirrad när den ska svänga. Lär sig fort... det med.

Att den ska bära sig själv. Tja det gör de ändå. Hela dagarna.
Hela vitsen med förberedande träning är att lära den att bära upp sig med OSS PÅ! En ändamålsenlig form.
Därav HJÄLPtygel. Ingen sitter ju på. Att den får lära sig utan ryttare o inte bromsas som en tömkörd häst blir på rakt spår.
Den kan inte gå i Arbetstrav! DEN får anpassa sig istället för tvärtom. Det vill man inte när den ska börja ridas. Unghästar är nog så tveksamma innan bjudningen kommer.
Den får även ett stöd eller lär sig att sänka sitt huvud o kan därmed trampa på o över ryggen o därmed stärker sig för ngt som inte alls är naturligt. Sutten på.
.Tyvärr har jag först nu förstått att de allra flesta "tömkör" på ridbana o mest på volt.
Det är sällan hästen som är stark, utan handen o den långa linan där hela människans kropp släpas på.
Så stark blir man aldrig uppsuttet.

Visst är det många som låter hästarna springa hej vilt o när de äntligen lugnat sig är hästen trött o inget vettigt blev det. Då är det enbart slitage.
Hans rutin o kunskap kan man inte klaga på. Fast säkert är det folk som vet bättre:p

axel, post: 16584712, member: 22602"]

Skulle longeringen vara en del av tjusningen med att ha en unghäst menar du? Hur tänkte du nu undrar jag.
Finns ju så många fler arbetsmoment där åtminstonde jag upplever mer gläjde lr hur man nu vill uttrycka det, tillsammans med sin unghäst.

Jag upprepar, "Vi tömkör inte på volt med unghästen? Vi följer raka spår lr tömkör ut i skogen."
Och därmed håller jag helt o hållet med angående detta, men blir lite fundersam över din kommentar.

Lite av det jag försökt få fram :up:

Det finns alltid folk som vet bättre än andra, denna debatt är ett lysande exempel på det.

Ja när du menar att all longering ger slitage. Klimke tyckte inte det.

Klart att det hela handlar om HUR man longerar.
Hjälptyglar är inte hela av ondo om man vet HUR de ska användas rätt.

Varför skriver du VI när du inte tömkör själv?

Vad vet DU om detta @axel?

JA jag har hjälp men det innebär inte att jag aldrig gör lr gjort det själv? Därav VI.

Har jag skrivit att hjälptyglar är blaha?

Jag minns heller inte att jag skrivit att ALL longering ger slitage? Jag tycker inte att det är att föredra för den unga oblanserade hästen däremot, kan ge slitage.

Sedan att jag inte är något fan av longering övht är min sak, jag dömer inte andra så varför ska du döma mig?

Ja när du menar att all longering ger slitage. Klimke tyckte inte det.

Klart att det hela handlar om HUR man longerar.
Hjälptyglar är inte hela av ondo om man vet HUR de ska användas rätt.

Varför skriver du VI när du inte tömkör själv?

Vissa läser bara det de vill läsa.. @Charlottee skrev ju precis ovan att hon tömkör, dock inte på volt?

Och jag håller absolut inte med dig om hjälptyglarna, att få hästen att böja på halsen är i min mening ingen ändamålsenlig form varken med eller utan ryttare. Men den diskussionen hör inte hemma i denna tråden.

Det hade då garanterat visats på film.;)

I min värld gör man jobbet själv.

Döm inte ut longering för att man inte kan själv eller gillar det!

Tömkörning är minst lika illa i fel händer eller mer i o m att du kan påverka mer.

Sorry. Jag ska inte sabba tråden mer. Vi är ense om att vara oense.

men nu tramsar du bara igen @axel och är ogin mot Charlottee. Vi gör en jävla massa som INTE filmas.
Vi är ett team där vi alla är jävligt tajta och jobbar på samma sätt, mao kan Charlotte likagärna hantera min unghingst under hovslagarbesök som jag kan hantera Hollie vid ett annat tillfälle.

Vi har inte bara våra egna unghästar utan vi jobbar som ett team med de vi har. Den personen som är vassare på tömkörning får ofta ta den större delen av det men det betyder inte att vi andra inte gör det nånsin.
Charlottee tömkörde tex min gamla häst för nån vecka sen ute i skogen. Medans jag ledde Hollie.

Du får gärna göra saker själv, vi tycker det är skitkul att göra saker ihop och se framsteg. Det viktiga är att det blir bra för hästen, inte att mitt ego smörjs.

Känns som om jag startade detta genom att skriva om att jag longerar Pasja (på mitt sätt ...), var inte meningen att det skulle bli debatt...! Alla gör vi på olika sätt, det viktigaste är förstås att det blir bra i slutänden, och det blir det ju oftast när det är erfarna människor som håller på med hästarna. Hur de än kommer dit de vill komma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka