Själv tycker jag allt är så väldans roligt så har aldrig tid för allt jag vill göra, eftersom jag låter hästen vara väldigt mycket samtidigt som jag så gärna VILL!
Detta har vi hunnit med;
Löslongering; skritt, trav, galopp, samt lång och låg form. Även tränat lite tempoväxlingar.
Lösträning i skogen; skritt, trav galopp bakom och framför. Inkallning, stanna på kommando långt framför, bakom osv. Tränat på att inte fokusera på att träna(slappna av) tränat på att när man blir plötsligt rädd för saker stannar man när matte säger till, samt får aldrig springa förbi mig utan ska springa till mig när han blir rädd.
Lastning; Inskickning i transport, gå upp när jag leder upp honom och håller på att träna med att sitta fast en stund i transport.
Övrigt; stå lugnt i gången, lyfta fötter, klippa man och bli sprejad myggsprej/glanssprej. Går att bli kliad överallt. Ensam i hage, stall, ute, i paddock osv.
Utrustning; Är van vid tömkörningsgjord, tömkörd när han var ca 1år. Kan stanna, skritt, trav och svänga. Van vid sadel, träns och har lite kvar på tränsningen, han vill göra allt i 110km/h.. Så vi tränar på att ta det lugnt.. Van att stå lugnt ute på stallplanen då matte spänner sadelgjord och trixar med stigläder, kan även stå stilla när matte går runt bakom till andra sidan/går sällan framför då jag gör det när jag vill att han följer mig(blir dubbel kommando annars och tränar in det senare om det behövs.)
"inridning"; Han kan parkera vid pall och stol. Vrider jag på mig kan jag be han gå framåt åt sidan och backa på små marginaler så det blir en perfekt uppsittning. Han är hängd på, sutten och skrittad på utan sadel i Sidepull. Med sadel är han sutten på, skrittad, styrd med vanligt träns och tredelatbett med parerstänger. Han är endast sutten på med sadel 3gånger, samma sak barbacka så sammanlagt 6gånger ^^
HAHA gud vad mycket vi hunnit med, men de är aldrig långa "träningspass" med klicker räcker det med 20min uppdelat på två pass för att introducera något och sedan för att befästa det, i alla fall för den här hästen. Vi är som pusselbitar och den här träningsmetoden är som gjord för honom, men exempelvis inte lika effektivt med min 09.a som visar stora frustrationer av det.
Allt de jag hunnit med är ju träning som vi haft sedan han var 9mån gammal, så det är ju mer än 1år
Wow, ja ni har verkligen hunnit med mycket! Lär bli världens coolaste unghäst att rida
Jag måste också bromsa mig själv hela tiden så jag hoppas han åker tilbaka till lösdriften snart
Vet ni förresten om man får vara med på 3 års-testet för ponnyer med en övervuxen Welsh Cob? Alltså typ utom tävlan, bara för att få en bedömning? Visade sig nämligen att herrn hoppar riktigt bra så det hade varit kul att höra vad en domare sa om detta.