12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag så tog jag och Lilleman våra första steg uppsuttet! ;) Det var ingen konst, han funderade inte ens på vad jag gjorde där uppe, eller vad som hände när jag ändra och skifta på min vikt. Dessutom så kunde jag också stanna honom och jag kan flytta hans huvud bara genom att krama handen i tyglarna. Satt bara på kanske en minut eller något, tog ca 5-6steg och hoppade sedan av för att göra samma sak en gång från andra hållet. Superdukig kille, han har gjort såna framsteg :)

Men efteråt så provade vi att mäta honom, kom fram till att vi tror han är ca,126-127cm i mankhöjd... Jag som trodde jag köpte en liten-mellanstor C-Ponny. Hoppas han växer utav bara tusan.. Vad tycker ni, ser jag väldigt stor ut på honom?

dsc_0089_53efbc76ddf2b3304a3c62f8.jpg

dsc_0091_53efbc7addf2b308079c74a4.jpg

@Charlottee
Jag visste redan när jag köpte honom att jag skulle vara lite lång på honom, men som sagt så har han visat sig vara en bra bit mindre än jag trodde. :/ väger nästan lika mycket nu som när jag red liten shettis så vikten är inga problem iallafall. :) Men ser det katastrofalt ut? :nailbiting: Ja färgen är stencool, ska bli kul och se hur han ser ut till vintern.

@Charlottee
Jag visste redan när jag köpte honom att jag skulle vara lite lång på honom, men som sagt så har han visat sig vara en bra bit mindre än jag trodde. :/ väger nästan lika mycket nu som när jag red liten shettis så vikten är inga problem iallafall. :) Men ser det katastrofalt ut? :nailbiting: Ja färgen är stencool, ska bli kul och se hur han ser ut till vintern.

Jag tycker inte det ser katastrof ut, visst, du är lång men han är ju inte så gammal än heller. Han lär väl "biffa" på sig litegrann iaf? :)

@Charlottee

Du ser väl ut ungefär som jag gör på min 12a, något längre överkropp dock. Sen så är min ganska grov. De flesta som har kommenterat här tycker att det är ok. Jag väger dessutom med all säkerhet många fler kg än dig.

Idag så tog jag och Lilleman våra första steg uppsuttet! ;) Det var ingen konst, han funderade inte ens på vad jag gjorde där uppe, eller vad som hände när jag ändra och skifta på min vikt. Dessutom så kunde jag också stanna honom och jag kan flytta hans huvud bara genom att krama handen i tyglarna. Satt bara på kanske en minut eller något, tog ca 5-6steg och hoppade sedan av för att göra samma sak en gång från andra hållet. Superdukig kille, han har gjort såna framsteg :)

Men efteråt så provade vi att mäta honom, kom fram till att vi tror han är ca,126-127cm i mankhöjd... Jag som trodde jag köpte en liten-mellanstor C-Ponny. Hoppas han växer utav bara tusan.. Vad tycker ni, ser jag väldigt stor ut på honom?

dsc_0089_53efbc76ddf2b3304a3c62f8.jpg

dsc_0091_53efbc7addf2b308079c74a4.jpg
Den växer på både höjd o bredd.

Sen kan du sätta på en hoppsadel o ha korta stigläder:p

Kan L. Beerbaum så kan du:D. eller så rider du med isisfolk;)

Skämt åsido. I andra länder tänker man mer bara på vikten- inte den svenska estetiken.

Du ser väl ut ungefär som jag gör på min 12a, något längre överkropp dock. Sen så är min ganska grov. De flesta som har kommenterat här tycker att det är ok. Jag väger dessutom med all säkerhet många fler kg än dig.

vart då någonstans om jag får fråga?? :D

Storm är ju som sagt grövre, men som jag skrev @Akiraphoto så ser du inte ut att väga så mkt så det kommer säkert att funka ändå, att du ser lite lång ut är mer en estetisk sak, som tidigare inlägg menar :up:

@_Smulan_ ja visst har han det, men ändå tycker jag att han har jätte mycket kvar, känns som om han inte har någon massa alls ibland x) men han är ju en nätt typ också så man luras lite på det. För ibland tycker jag han e som ett sträck ;)

@Charlottee Vad vuxen hon genast såg ut :)

Min plutt har också börjat se stor ut. Fegade dock och har bara klippt topparna på hans man. Han går fortfarande på bete, men vi aktiverar oss ibland med tömkörning, utrustning och har börjat öva på att sitta upp med sadel. Det har hittills gått utan problem, oftast står han och gäspar. Han har vuxit någon cm eller två under betet, börjar närma sig 160 cm nu, så jag hoppas på kanske 165 till att sluta av med.

10628129_517712008359262_671894553138221718_n.jpg

På söndag blir det utställning med Wix. Han går sakta men säkert upp i vikt med men han har en bra bit kvar. Idag står han på fritt med hö, 3 liter hackad lusern och 5 dl hackad havre + mineraler. Inte kul när man lånar iväg och får hem en mager ponny med långa hovar :( Men han har lärt sig blixt snabbt hur man springer fint bredvid och ställer upp sig, Men om jag honom rätt vet jag inte, vi får se vad domaren säger på söndag :p

IMG_2759.jpg

IMG_2758.jpg

IMG_2756.jpg

Min lilla står nu i vinterhage utan bete, fodras istället med hö 4 ggr per dag. Snart kommer dom hem, åh vad jag längtar! Man blir bortskämd när man haft dom hemma, tycker det är drygt att åka iväg till stallet istället för att bara kliva utanför ytterdörren.

Lilleman håller dessutom på att växa ur sitt täcke, i strl 85 :D så nu ska jag jaga ett större, regntäcke. Hoppas på att hitta något bra.

Så har Wixen varit på sin första utställning Poängmässigt var det väl inget toppen betyg. Men var samtidigt saker som han kan utveckla så vi får se vad framtiden säger Han skötte sig bra iaf för va iväg för första gången så. Han stod som ett ljus i transporten både ihop med syrrans welsh sto på dit och hemvägen men även själv den timmen lite mer medan welshen ställdes ut. Lite uppe i varv inne i ringen och utanför. Ska visst va ett russsto som brunstar för han ska vakna :p
Poängen för dagen blev iaf:
Typ: långlinjerad god rastyp av lättare slaget 8p
H,H,B: rastypiskt huvud, lång ngt lågt ansatt hals, markerad manke, lång länd ännu ngt outvecklat bakpati 7p
Extremiter: nöjdaktigt benad, tät fram breddar stundtals bak 7p
Skritt: taktmässig men stel 7p
Trav: taktmässig kort 7p

Gångarterna är inge vidare på han för stunden, då han nu ömmar lite efter att vi försöker få ordning på hovarna efter att de var jätte länga och trasiga när han var utlånad. Han hade oxå när han kom någon låsning eller liknande bak som gjorde att man knappt kunde lyfta på det benet. Så tror det kan ändras en hel del både med exteriören och gången bara jag får upp han i bättre hull och får igång honom lite. Sedan var denna domaren jäkligt snål med poängen. Var en skitsnygg import hingst som oxå bara fick silver. Men man lär sig och utvecklas så länge man lever. Är iaf jätte nöjd med honom <3

DSC_2254.jpg

DSC_2291.jpg

@urkella : Jag tycker han ser fin ut och som en typisk unghäst. Kritiken låter ju som sådana saker som ändrar sig när han vuxit i sig :)
Så skönt att han är så lugn i hanteringen och att vara själv! Har köpt mig ett litet russföl själv och hoppas att han också ska vara sådär cool :)

@tabac vad kul! Hur stor är hon nu?

KL.
Hollie fick gå med ut på en liten promenad igår, med sadel på, passade på att testa lilla bron hos oss... hon traskade bara lugnt efter mig och hundarna och undrade nog mest varför matte tyckte det var så himla speciellt? :angel::D

Efteråt hoppade jag upp och skrittade ngr meter sedan av igen. Hon är så himla cool!
Som jag sagt förut, jag rider nog in henne på det här sättet i skogen under hösten, sedan blir det lite ridbana till våren efter vintervilan och innan treårs.

15418_10152327795771344_5461915489962978820_n.jpg
10530907_10152326766641344_3839530364937398686_n.jpg

Det är så kul att läsa om vad ni gör med era tolvor! :) Många har kommit så långt- det har inte vi precis .... Men idag var jag så nöjd med Pasja- vi gick promenad bland spännande grejer på gården och longerade lite emellanåt. Hon gick fint i båda varven, inga utbrytningsförsök, så vi tog en runda ner till äppelträdet ett par gånger så hon fick tugga i sig ett par äpplen. Sen tog vi en runda in genom lilla grinden till innergården, där det står en massa prylar som är kul att titta på. Hon är cool, tjejen, och tycker det är så himla kul att få följa med och göra grejer.
Har sällan någon som fotar, så jag bjuder på en bild från hennes födelse, som jag tycker är så söt ...
479445_385724801459089_146013009_o.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka