Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack!
Det är westerngrenen trail man utgår ifrån. Alltså "hinder" i form av bro, grind, trav- eller skrittbommar, ryggningshinder etc (kan varieras i oändlighet i både utformning och svårighetsgrad). Påminner en hel del om hindermomentet i WE. Trail finns även som "halter" eller "in-hand" (samma sak men olika namn beroende på vem som arrangerar) då man leder sin häst runt banan. Hästen ska passera hindren på ett bra sätt och vara följsam, man får/bör inte röra hästen eller flytta den genom att putta på den. Men med en ung, grön häst är det bättre att göra det om det behövs, och ta en sämre poäng än att skapa förvirring eller obehag (men det är min filosofi).
Jättebra sätt att miljöträna gröna och/eller unga hästar (eller ryttare för den delen) och vänja dem vid tävlingsmiljön. Mitt mål vid varje tävling har varit att åka dit, stå i collecting ring och gå ett varv på banan, klarar vi något hinder så är det en bonus. Det viktigaste är att hästen åker hem med en bra upplevelse. På vår första tävling klantade jag mig och placerade henne fel inför ryggningshindret, istället för att stöka för mycket så lade jag en volt och placerade om henne. Detta ledde till att vi blev diskade men det var helt medvetet. Hästen märkte ju ingen skillnad, hon kände ju bara att hon gjorde rätt och bra och fick beröm.
När man sen ska tävla uppsuttet så kommer allt "stök" runt omkring med speaker, musik, publik, domare etc att vara vardagsmat.
Macha är helt cool när vi är ute, men hon blir ju trött, därför åker vi sällan och stannar inte länge. På bilden ovan "tigger" hon från kioskdamen
På WRAS hemsida (wras.se) Western Riders Association of Sweden. Finns en tävlingskalender under "tävlingar". Tävlar man på E-nivå, vilket är prova-på klass behövs ingen licens eller medlemskap i klubb. Man kan också vända sig till närmaste westernklubb, den hittar du också på WRAS hemsida. Jag vet inte i vilken del av landet du bor, det är ju olika hur aktiva olika klubbar är med träningar och sådant. Jag har sådan tur att det finns en person som anordnar öppna trailträningar (både uppsuttet och handhäst) där vi hjälps åt och tränar ihop.Vad kul det låter! Var hittar man sådana tävlingar?
Ni får en bildbomb av mig med!
Lånade två fölbilder från tidigare ägare ^^ Så vet inte riktigt åldern på fotona
9mån-
1år-
2år-
Vad roligt att se alla fölbilder! Här kommer Maiden
Fölbilder från uppfödaren.
Maiden ca 3mån foto från uppfödaren
8mån.
Maiden 1år
Maiden 1,5år
Maiden 2år
Här händer inte heller så mycket just nu. Mätte dock monstret idag och han har nu passerat ponnystadiet och är 148-149 (lite oklart när marken var något ojämn)!
Hittade även 2 bilder som uppfödaren tagit när han var föl
Kära bukefolk, nu ska ni bli bildbombade på hög nivå
Haha hoppas ni inte får ont i ögonen av alla bilder
Men åh Han är sin mamma upp i dagen. Fy tusan vad söt han var!