12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Ozen
Världens minsta Macha. Bilderna från uppfödarens Tibblekigers hemsida.
1367379_orig.jpg

5881272_orig.jpg

@Ickiz Härlig uppsyn på din grabb! :)
@Digbil Grattis till fina resultat! Roligt :)

Här händer inget direkt, Chicago går tillsammans med de andra unghästarna och har det gott. Dock så var hovslagaren här förra veckan; det hela gick bra men Chicago var mycket förorättad och var inte helt med på det hela från början (en av ettåringarna hade mycket bestämt meddelat att hovslagaren var livsfarlig när han fick hovarna verkade och Chicago trodde på detta). Men det hela gick bra :)
Här har vi fått ett jäkla väder här, åska och regn nästan varje dag, en del gånger flera gånger per dag. Nog för att det har varit torrt i marken, men jag gillar inte riktigt att ha åskan här så ofta…

dsc_0086_1_53eb78632a6b22957ccd6b39.jpg

Närmaste actionbild jag har kommit på ett tag, grabbarna är alldeles för lugna :p
dsc_0060_1_53eb802ce087c31117c23967.jpg

Baby-bilder! Man kan knappt fatta att de växt så fort, på bilden är Chicago ca 2-3 veckor.
russ-chicago-fire-12-228_205969494.jpg

Ca två och en halv månad.
chicago_fire-tva_manader_071_50193aa5ddf2b3046d000007.jpg

Min står still på 160 cm, men är högre i manken än korset? Brukar sådant också räta ut sig eller kan det stanna så? ;) Just nu är han fin i hullet men det var nog i rättan tid jag tog hem honom, inbillar mig att överlinjen är tunnare nu än den var i juli så nu blir det övervakning och snart stödfodring. Klarar sig era på bara bete fortfarande? :)

Lite bebisbilder

Tack!
Det är westerngrenen trail man utgår ifrån. Alltså "hinder" i form av bro, grind, trav- eller skrittbommar, ryggningshinder etc (kan varieras i oändlighet i både utformning och svårighetsgrad). Påminner en hel del om hindermomentet i WE. Trail finns även som "halter" eller "in-hand" (samma sak men olika namn beroende på vem som arrangerar) då man leder sin häst runt banan. Hästen ska passera hindren på ett bra sätt och vara följsam, man får/bör inte röra hästen eller flytta den genom att putta på den. Men med en ung, grön häst är det bättre att göra det om det behövs, och ta en sämre poäng än att skapa förvirring eller obehag (men det är min filosofi).

Jättebra sätt att miljöträna gröna och/eller unga hästar (eller ryttare för den delen) och vänja dem vid tävlingsmiljön. Mitt mål vid varje tävling har varit att åka dit, stå i collecting ring och gå ett varv på banan, klarar vi något hinder så är det en bonus. Det viktigaste är att hästen åker hem med en bra upplevelse. På vår första tävling klantade jag mig och placerade henne fel inför ryggningshindret, istället för att stöka för mycket så lade jag en volt och placerade om henne. Detta ledde till att vi blev diskade men det var helt medvetet. Hästen märkte ju ingen skillnad, hon kände ju bara att hon gjorde rätt och bra och fick beröm.
När man sen ska tävla uppsuttet så kommer allt "stök" runt omkring med speaker, musik, publik, domare etc att vara vardagsmat.
Macha är helt cool när vi är ute, men hon blir ju trött, därför åker vi sällan och stannar inte länge. På bilden ovan "tigger" hon från kioskdamen :D

Vad kul det låter! Var hittar man sådana tävlingar?

Vad kul det låter! Var hittar man sådana tävlingar?
På WRAS hemsida (wras.se) Western Riders Association of Sweden. Finns en tävlingskalender under "tävlingar". Tävlar man på E-nivå, vilket är prova-på klass behövs ingen licens eller medlemskap i klubb. Man kan också vända sig till närmaste westernklubb, den hittar du också på WRAS hemsida. Jag vet inte i vilken del av landet du bor, det är ju olika hur aktiva olika klubbar är med träningar och sådant. Jag har sådan tur att det finns en person som anordnar öppna trailträningar (både uppsuttet och handhäst) där vi hjälps åt och tränar ihop.

Och glömde självklart! Dagsfärsk bild från i em! Resten bombar jag er med imorgon eller när jag har tid ;)

Just nu är det bara huvud och rumpa som växer, tycker han ser lite lustig ut, men nog måste han växa i sitt numera större huvud? Inte för att det är för stort kanske, men han har alltid haft så extremt litet emot kroppen att de känns extra konstigt xD

10609467_10152625590838094_4411285154456875171_n.jpg

Här händer inte heller så mycket just nu. Mätte dock monstret idag och han har nu passerat ponnystadiet och är 148-149 (lite oklart när marken var något ojämn)!

2014-08-13191902_zpsff57d908.jpg

Hittade även 2 bilder som uppfödaren tagit när han var föl :love:

IMG_1497_zps599c3359.jpg

IMG_1432_zpsef719c1b.jpg

Men åh :love: Han är sin mamma upp i dagen. Fy tusan vad söt han var!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka