12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken jättefin liten kille @urkella ! Kommer garanterat bli ännu snyggare när han blivit ordentligt omskött ett tag. Ska bli kul att följa honom! :)

Just nu går vi mest promenader om vi gör något men nu ska vi snart dra igång med unghästträffarna igen vilket Herr Jagärsåj*vlasnygg kan behöva :P Ser också fram emot att han åker tillbaka till lösdriften så han blir satt på plats av gamla stenhårda valacken igen! Hade tänkt ha kvar honom på betet september ut egentligen men vädret har ju inte varit något att hurra för. Nu har det dock varit fint igen de senaste dagarna så vi får se..
Här är lite bilder från igår, kassa mobilbilder som vanligt..

M1_zps8fd80b1d.jpg

M2_zps308b9093.jpg

M3_zps86bc077f.jpg

M4_zps98e45ecf.jpg

Här är soundtracket till (enligt Musse)..

Vilken jättefin liten kille @urkella ! Kommer garanterat bli ännu snyggare när han blivit ordentligt omskött ett tag. Ska bli kul att följa honom! :)

Just nu går vi mest promenader om vi gör något men nu ska vi snart dra igång med unghästträffarna igen vilket Herr Jagärsåj*vlasnygg kan behöva :P Ser också fram emot att han åker tillbaka till lösdriften så han blir satt på plats av gamla stenhårda valacken igen! Hade tänkt ha kvar honom på betet september ut egentligen men vädret har ju inte varit något att hurra för. Nu har det dock varit fint igen de senaste dagarna så vi får se..
Här är lite bilder från igår, kassa mobilbilder som vanligt..

M1_zps8fd80b1d.jpg

M2_zps308b9093.jpg

M3_zps86bc077f.jpg

M4_zps98e45ecf.jpg

Här är soundtracket till (enligt Musse)..

herrejösses.
fölet ser ju jättestort ut.

Hur fick det plats o hur kom det ut:eek:

Hahahaha, ja, hon ser faktiskt stor ut på bilden! Och faktum är att hon är rätt mycket större än sin mamma nu som tvååring. Plannja (mamman) är ett ganska litet och nätt arabsto. Pasja har nog ärvt mycket av sin maffiga pappa Glaz.

@Charlottee Vilken häftig Hollie:d Har ni sällskap av annan häst också? Hur sitter du upp där ute i skogen? Någon som håller? Pall? Tänk att våra 12or har blivit så redo nu. Härlig ridmiljö ni har!

Vi kämpar fortfarande på med den envisa hovbölden på höger bak som Silhouette har drabbats av. Har blivit några rundor till evidensia i Helsingborg, men nu är vi förhoppningsvis snart av med eländet. De har fått karva upp en del av hoven så för att avlasta kommer hon att skos på måndag när gipset ska av. Sedan ska vi också komma igång!:bump:

@Mettan Nu har jag bara suttit upp 2 ggr, första gången i skogen med sällskap och andra gången nu satt jag upp på ridbanan efter skogspromenaden faktiskt ( just för att vi inte hade något hästsällskap denna gång utan bara fotgängare ;) ) men ingen longering lr dylikt. Vi har alltid någon som håller och leder. Nu klev jag upp via en pall (vilket är att föredra på en unghäst) men första gången var vi ju som sagt i skogen... men nu är ju detta en häst som är van vid att jag klänger samt inga tendenser till sadeltvång osv och verkar uppenbarligen lita på mig till 110% :love: det syns i blicken...

Haft lite olika upplägg på unghästarna tidigare, eftersom alla är individer, vad som passar en kanske är helt fel för en annan. Även om målet är detsamma :up:

Men vad tråkigt med hovbölder! Dom kan vara envisa :( håller tummen! Inga nya bilder på din fina flicka?

Bild från uppsittningen på ridbanan, om ett par veckor testar vi igen.
10634316_10152335025601344_1168402460_n.jpg

När winni står brevid halvbrosan som mätte 175 på 3årstestet så är hon inte så mycket mindre skulle tippa på 166-171 och väldigt betes rund:eek:
@tabac vad kul! Hur stor är hon nu?

KL.
Hollie fick gå med ut på en liten promenad igår, med sadel på, passade på att testa lilla bron hos oss... hon traskade bara lugnt efter mig och hundarna och undrade nog mest varför matte tyckte det var så himla speciellt? :angel::D

Efteråt hoppade jag upp och skrittade ngr meter sedan av igen. Hon är så himla cool!
Som jag sagt förut, jag rider nog in henne på det här sättet i skogen under hösten, sedan blir det lite ridbana till våren efter vintervilan och innan treårs.

15418_10152327795771344_5461915489962978820_n.jpg
10530907_10152326766641344_3839530364937398686_n.jpg

@Mettan Nu har jag bara suttit upp 2 ggr, första gången i skogen med sällskap och andra gången nu satt jag upp på ridbanan efter skogspromenaden faktiskt ( just för att vi inte hade något hästsällskap denna gång utan bara fotgängare ;) ) men ingen longering lr dylikt. Vi har alltid någon som håller och leder. Nu klev jag upp via en pall (vilket är att föredra på en unghäst) men första gången var vi ju som sagt i skogen... men nu är ju detta en häst som är van vid att jag klänger samt inga tendenser till sadeltvång osv och verkar uppenbarligen lita på mig till 110% :love: det syns i blicken...

Haft lite olika upplägg på unghästarna tidigare, eftersom alla är individer, vad som passar en kanske är helt fel för en annan. Även om målet är detsamma :up:

Men vad tråkigt med hovbölder! Dom kan vara envisa :( håller tummen! Inga nya bilder på din fina flicka?

Bild från uppsittningen på ridbanan, om ett par veckor testar vi igen.
10634316_10152335025601344_1168402460_n.jpg
Kul att hon är så duktig! :)

Satt på trollet för ett tag sedan. Promenerade till hagen, tyckte att jag kunde sitta lite såhär eftersom att jag hade ett extra grimskaft. Satt av och släppte ut. :) Tycker att hon är överraskande klar i kroppen. Men hon lär växa mer, hoppas jag. :p

1231ewrwer_by_erehsidne-d7x1dys.jpg

Funderar på om det går att få tag i bettlösas träns i storlek ponny. Vill nog helst rida in på på bettlöst i skogen när det väl kommer till saken.

Oj vad dessa 12:or växer och utvecklas.
Hos oss väntar vi nog med insittningen ett par månader till, känns som om det behövs lite mera tid och mognad innan det är dags för något sånt :)

Samma här, jag vill att longering och tömkörning ska sitta bra först, och det gör det inte ännu. Faktum är att vi inte ens har börjat med tömkörningen .... Men det kommer. Och jag brukar tänka att araberna är lite sena i sin utveckling, så det gör inget om det drar ut på tiden.
Är vansinnigt förkyld, så får se om jag orkar, men hade tänkt longera lite i paddocken idag och introducera trav- sakta av- stanna.

Samma här, jag vill att longering och tömkörning ska sitta bra först, och det gör det inte ännu. Faktum är att vi inte ens har börjat med tömkörningen .... Men det kommer. Och jag brukar tänka att araberna är lite sena i sin utveckling, så det gör inget om det drar ut på tiden.
Är vansinnigt förkyld, så får se om jag orkar, men hade tänkt longera lite i paddocken idag och introducera trav- sakta av- stanna.

Tänker lika som dig att jag vill att både longering och tömkörning skall sitta ordentligt först och vi har inte heller hunnit börja med tömkörningen.. känner dock ingen panik utan vi tar det när vi känner oss redo :)

Jag hade ju tänkt köra in Musse nu i höst/vinter men jag har börjat revidera detta då han ju är tänkt att bli ridhäst och jag dels inte vill att han
*utvecklar sin skjutkraft för mycket innan han utvecklat sin bärkraft
*blir tygelstyrd
Dessutom har han just nu ett koncentrationsspann på ca 5 sekunder och ett tålamodsspann på en sekund så jag är inte jättesugen på att sätta mig i en vagn bakom..

Idag hade jag en unghäst som bokstavligt talat ville springa på transporten, försökte raskt springa upp flera gånger. Hemska unge! hah, så idag har vi jobbat med att bara gå på när matte säger att det är okej ;) Samt har vi stängt för bakom för första gången och satt fast honom! det var första gången sedan han var 9mån! SÅÅ stolt!

Han blev lite orolig först och ryckte bakåt två gånger, men jag lugnande ner honom och han fick äta massa godis. Sedan så tog vi ner lemmen igen efter 10min ca och då tryckte han sig mot bommen bak en gång till och blev sedan cool lugn igen. Stod och vilade på bakbenen och väntade på att det var okej. Tog bort bommen bak och väntade lite till, sedan backade han snällt och sakta på kommando :love:

Här fast i transporten <3
10516592_10152665775338094_7828515510336491388_n.jpg

Och jag är tvärt om, jag bryr mig inte alls om longering. Den är bra att ha om man vill se hälta annars så tycker jag att den är onödig. Använder det aldrig direkt, har longerat ett par gånger och det tog 10 minuter att lära in. Springa runt i ring tycker jag är så slitsamt. Tömkörningen har jag ingen nytta av vid inridning heller då jag använder ett annat signalsystem till unghästarna såhär i början, även om vi lekt lite med det också då jag hade planer på att köra in. Arbete vid hand tycker jag är bättre att använda, men det kommer sedan när de faktiskt ska jobba.

Eftersom att Storm har hanterats ca. 1-3 gånger i månaden sedan hon var ett år, så har vi hunnit med väldans mycket. Typ ha sadel på och krama runt magen, vänja med allt långsamt, Hon bryr sig inte om något alls, hon tycker allt vi gör är naturligt (utom att kratsa hovarna...) Kommer absolut inte ha någon användning av longering eller dyl. För oss kommer det bara att vara att sitta upp och rida ut i skogen när det är dags att rida. Får väl leta reda på någon snäll häst att slänga upp min sambo på som får gå först.

Men jag skrittade några meter på ridbanan idag! Helt kontroversiellt eftersom att jag inte tycker att unghästar har på ridbanan att göra. :rofl:
Eftersom att vi skulle röra på oss typ en långsida på 40 meter, så hade jag till och med på mig ridkläder! :p

12_by_erehsidne-d7x8s7k.jpg

134_by_erehsidne-d7x8rw9.jpg

13_by_erehsidne-d7x8rzt.jpg

Nu vill jag förtydliga lite; jag longerar inte traditionellt. Ser inte heller någon mening med att springa runt, runt, och ser också faran med förslitningsskador på en ung häst. Nej, jag använder det som ett sätt att lära in kroppsspråk och kommunikation. Mer som arbete vid hand. Har alltid bara grimma och rep, lär hästen att byta varv på kommando, att longeras på rakt spår, över bommar, runt koner osv. Att öka och minska tempot, stanna för bara röst och kroppsspråk, byta gångart för bara röst och kroppsspråk.

Tömkörning tycker jag är jättebra, men även där är jag inte traditionell. Blir mer som long- reining. Allt som kan göras för kommunikation och som stärker den unga hästen tycker jag är jättebra.

Även det som du gör!:)

Vill tillägga att med en tvååring blir det inte fråga om riktigt arbete, utan korta pass för kommunikationens skull. Och mycket promenader och miljöträning, förstås.

jag kan faktiskt inte se fördelarna med longering alls, ung som gammal, ser bara att det sliter tyvärr... och upplever att många hästar blir stressade av det dessutom. Nu menar jag den traditionella longeringen. Jag använder mig endast av den för att kolla hältor, även på rakt spår förstås.

Tömkörning däremot tummen upp :up: där har man möjlighet att påverka och hjälpa hästen på helt annat sätt.

Hollies pappa Highcruiser tävlade nära mig idag, for dit för att se honom men missade just pga byte i startlistan :arghh: typiskt! Han satte första kvalet till msv:a... så himla kul med en avelshingst som tävlas och tränas övht :up:

Själv tycker jag allt är så väldans roligt så har aldrig tid för allt jag vill göra, eftersom jag låter hästen vara väldigt mycket samtidigt som jag så gärna VILL!

Detta har vi hunnit med;
Löslongering; skritt, trav, galopp, samt lång och låg form. Även tränat lite tempoväxlingar.
Lösträning i skogen; skritt, trav galopp bakom och framför. Inkallning, stanna på kommando långt framför, bakom osv. Tränat på att inte fokusera på att träna(slappna av) tränat på att när man blir plötsligt rädd för saker stannar man när matte säger till, samt får aldrig springa förbi mig utan ska springa till mig när han blir rädd.
Lastning; Inskickning i transport, gå upp när jag leder upp honom och håller på att träna med att sitta fast en stund i transport.
Övrigt; stå lugnt i gången, lyfta fötter, klippa man och bli sprejad myggsprej/glanssprej. Går att bli kliad överallt. Ensam i hage, stall, ute, i paddock osv.
Utrustning; Är van vid tömkörningsgjord, tömkörd när han var ca 1år. Kan stanna, skritt, trav och svänga. Van vid sadel, träns och har lite kvar på tränsningen, han vill göra allt i 110km/h.. Så vi tränar på att ta det lugnt.. Van att stå lugnt ute på stallplanen då matte spänner sadelgjord och trixar med stigläder, kan även stå stilla när matte går runt bakom till andra sidan/går sällan framför då jag gör det när jag vill att han följer mig(blir dubbel kommando annars och tränar in det senare om det behövs.)
"inridning"; Han kan parkera vid pall och stol. Vrider jag på mig kan jag be han gå framåt åt sidan och backa på små marginaler så det blir en perfekt uppsittning. Han är hängd på, sutten och skrittad på utan sadel i Sidepull. Med sadel är han sutten på, skrittad, styrd med vanligt träns och tredelatbett med parerstänger. Han är endast sutten på med sadel 3gånger, samma sak barbacka så sammanlagt 6gånger ^^

HAHA gud vad mycket vi hunnit med, men de är aldrig långa "träningspass" med klicker räcker det med 20min uppdelat på två pass för att introducera något och sedan för att befästa det, i alla fall för den här hästen. Vi är som pusselbitar och den här träningsmetoden är som gjord för honom, men exempelvis inte lika effektivt med min 09.a som visar stora frustrationer av det.

Allt de jag hunnit med är ju träning som vi haft sedan han var 9mån gammal, så det är ju mer än 1år :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka