12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jättefina alla hästar är, nu börjar ju verkligen den spännande tiden för vår 12or, det som de flesta av oss suktat efter, inridningen!

Jag kommer inte börja rida in förrän hösten nästa år.. Väntan är lååååång! :nailbiting: :arghh:

Dagens Musse (som efter en regnskur var förvånansvärt ren!) :

Mstall1_zpsf7a8cf9f.jpg

Mstall2_zps5f592b7d.jpg

Mstall3_zpsc8a2910c.jpg

@_Smulan_ Han är ju något gudomligt snygg enligt min åsikt! Måste helt klart erkännas.

kl. Mitt benrangel svarar numera toppen bra på södfodringen och har gått på sig igen. Mkt nöjd, men han ser fortfarande ut som en smal liten pinne. Kan knappt vänta till våren, då lär han väl ändå ha fått lite massa! hhaha ;D

Även en kort fundering, ska troligtvis flytta och jag har möjlighet att ta med honom, men även möjlighet att låta honom vara hemma på lösdriften till våren. Kommer ändå komma hem 1 gång i veckan eller varannan och han hanteras ändå varje dag bara inte av mig. Då får han ju ändå vila helt oberoende av flytt och växa på sig, vi ska ju ändå inte vara med på något treårstest eller så, vad blir bäst? jag har svårt att bestämma mig x)

Min benget växer (igen) 166,5 fram och 167,5 bak. Så det närmar sig!

Hittat sadel har jag gjort nu med så förhoppningsvis är han skrittad på i skogen till nyår. Sen har jag lite planer för han i vår :)

@_Smulan_ Han är ju något gudomligt snygg enligt min åsikt! Måste helt klart erkännas.

kl. Mitt benrangel svarar numera toppen bra på södfodringen och har gått på sig igen. Mkt nöjd, men han ser fortfarande ut som en smal liten pinne. Kan knappt vänta till våren, då lär han väl ändå ha fått lite massa! hhaha ;D

Även en kort fundering, ska troligtvis flytta och jag har möjlighet att ta med honom, men även möjlighet att låta honom vara hemma på lösdriften till våren. Kommer ändå komma hem 1 gång i veckan eller varannan och han hanteras ändå varje dag bara inte av mig. Då får han ju ändå vila helt oberoende av flytt och växa på sig, vi ska ju ändå inte vara med på något treårstest eller så, vad blir bäst? jag har svårt att bestämma mig x)

Tack! Längtar efter att se hur han ser ut nästa sommar :) Han har växt väldigt mycket på bredden sista tiden och verkar fortfarande vara i en växtfas så han känns lite lite trött. Men så är det ju fällningssäsong på g med, har för mig det var samma förra hösten.

Hmm, är det lösdrift dit du ev tar med honom? Annars är det kanske att föredra för en unghäst och även för motionens skull så han rör sig mycket även om han vilar från arbete?

@_Smulan_ ja jag tror det finns vra lösdrift där borta men ska inte ropa bingo före jag vet. Jag vill ju gärna att den håller en viss standard om han ska flytta med :) men ja lösdrift finns. Vore ju bra om han kunde gå i den isf ^^

@_Smulan_ Så fin han är! Väldigt fin uppsyn :) Är han hingst eller valack?

Kul för er som har tänkt att äntligen påbörja inridning nu i höst! Vi väntar iaf ett år till och känns hon mogen nästa år så påbörjas det nog lite smått under sommaren.

"kl" (vad skriver man nu för tiden?)
D snurrade in sig i en lina förra helgen och blev rätt sårig på benet. Såg inte direkt halt ut men svullnade upp lite, efter rådfrågning av vet så valde vi att avvakta. Då jag inte riktigt har tyckt att hon tagit full belastning på bakbenen och jag har misstänkt senskada på henne så kom vet ut igår för att titta på henne. En liten markering på ett av bakbenen och vid UL så kunde vi se en förändring i djupa böjsenan upp mot hasen. En mycket liten skada men ändå en skillnad mot det andra benet. Så fröken skulle väl egentligen behöva hållas lite lugn men får fortsätta att gå ute i stora hagen med sina kompisar då hon håller sig lugnast där. Återbesök om 5-6 veckor. Passade även på att spola rent tårkanalerna och shit vad gegga det kom ur ena ögat :wtf:

Trassel skrämde livet ur mig idag, när jag skulle lunchfodra så hade han blod på frambenen, och jag börjar leta efter sår men hittar inget. Får en snilleblixt och öppnar munnen på skrället, jodå, ännu en tand borta och han har nu en ful dubbelglugg uppe fram. Ser inte klok ut alltså :rofl:

Io: Åh så trist med skadad häst, hoppas hon blir bra snart!

@_Smulan_ Så fin han är! Väldigt fin uppsyn :) Är han hingst eller valack?

Kul för er som har tänkt att äntligen påbörja inridning nu i höst! Vi väntar iaf ett år till och känns hon mogen nästa år så påbörjas det nog lite smått under sommaren.

"kl" (vad skriver man nu för tiden?)
D snurrade in sig i en lina förra helgen och blev rätt sårig på benet. Såg inte direkt halt ut men svullnade upp lite, efter rådfrågning av vet så valde vi att avvakta. Då jag inte riktigt har tyckt att hon tagit full belastning på bakbenen och jag har misstänkt senskada på henne så kom vet ut igår för att titta på henne. En liten markering på ett av bakbenen och vid UL så kunde vi se en förändring i djupa böjsenan upp mot hasen. En mycket liten skada men ändå en skillnad mot det andra benet. Så fröken skulle väl egentligen behöva hållas lite lugn men får fortsätta att gå ute i stora hagen med sina kompisar då hon håller sig lugnast där. Återbesök om 5-6 veckor. Passade även på att spola rent tårkanalerna och shit vad gegga det kom ur ena ögat :wtf:

Han är fortfarande hingst :)

Hoppas din tjej håller sig lugn nu då så det läker bra!

Idag var vi iväg till veterinären. Skitsnäll att lasta både dit och hem. Duktig dam!

Troligtvis har hon bara sparkat sig på överbenet, då hon är något halt vi longering i ena varvet på höger fram. Ordinerad vila i 10 dagar på box på natten och ute i hage på dagen med shettiskompis. Klockren på böjprov högt och lågt.

Vi röntgade överbenet och det sitter bra till på griffelbenet och skaver inte på någon sena så det är positivt. För att utesluta lösabenbitar i de andra benen så röntgade vi och hittade inga lösa benbitar eller problem någonstans. Så det är skönt att ha det gjort. Frågade nämligen vad de rekommenderade och båda veterinärerna ansåg att det var bäst att röntga innan några problem dök upp för att om de nu skulle bli halta av en lös benbit så har benbiten troligtvis redan börjat göra skada på hästen. Känns toppen att hon är ren i benen. Hovlederna så också toppen ut, de kom med på röntgenplåtarna av kotorna för att hennes ben är så pyttesmå. :p

Idag var vi iväg till veterinären. Skitsnäll att lasta både dit och hem. Duktig dam!

Troligtvis har hon bara sparkat sig på överbenet, då hon är något halt vi longering i ena varvet på höger fram. Ordinerad vila i 10 dagar på box på natten och ute i hage på dagen med shettiskompis. Klockren på böjprov högt och lågt.

Vi röntgade överbenet och det sitter bra till på griffelbenet och skaver inte på någon sena så det är positivt. För att utesluta lösabenbitar i de andra benen så röntgade vi och hittade inga lösa benbitar eller problem någonstans. Så det är skönt att ha det gjort. Frågade nämligen vad de rekommenderade och båda veterinärerna ansåg att det var bäst att röntga innan några problem dök upp för att om de nu skulle bli halta av en lös benbit så har benbiten troligtvis redan börjat göra skada på hästen. Känns toppen att hon är ren i benen. Hovlederna så också toppen ut, de kom med på röntgenplåtarna av kotorna för att hennes ben är så pyttesmå. :p
Tråkigt men skönt att det såg bra ut i benen! :) röntgade också Gloria för att utesluta lösa benbitar innan det blir något problem med det men hon var också ren som tur var :)

Idag har vår Bosse åkt, såld till en jättetrevlig familj.
Lite blandade känslor men de verkar passa så bra ihop så det känns tryggt..

Gällande hull och tillväxt.. även fölen går in i olika tillväxtfaser så jag tror inte enbart det beror på födotillgången.. Mina människobarn har också olika tillväxtperioder.. Det verkar vara inprogrammerat.

Ja så länge de inte har varit klena av olika anledningar och sen helt plötsligt börjat växa för att de får mat.

Detta för mig är ideal hullet men få har så fina rumpor.. platt rygg, hjärtrumpa och revben som man kan skönja.. det är för mig perfekt hull på en betesunghäst.. Hingst sensommar som 1.5 åring. Röntgad runtom som 3-4 åring helt ren.
180688_165988396784400_7667043_n.jpg

206790_176769375706302_3854529_n.jpg

Bosse som jag nämnde ovan har alltid legat lite lite högt i hull oavsett tillväxt eller ej... han har sina tillväxtperioder ändå...

Bosse som föl
198322_380098265373411_344613806_n.jpg

10599507_10204461997371710_1339274656981508778_n.jpg

Två år på bilden ovan. Ngt överhull..

Jag tror vi får trösta oss med att med små avvikelser korta perioder så blir det nog bra häst av de flesta ändå. :)

Sen inför inridning så matar jag gärna på lite extra så de hullar sig lite mer, det tar mycket på dem om man skickar iväg på inridning så de kan behöva ha lite att ta av i början.. Vill absolut inte att de ligger lågt i hull inför inridningsperiod.

@Fenestra Väl sagt! men trodde du skulle behålla Bosse? trist men grattis till försäljningen och ett bra hem :)

Tycker inte att Hollie är så långt ifrån den första hästen du visar (också e HC?)

var tog svanhalsen vägen? :p
10363653_10152370690496344_4913146398849430783_n.jpg

vad skönt!!! :banana:

... borde jag alltså röntga Hollie redan nu efter lösa benbitar? Tåls att fundera över faktiskt.

vad skönt!!! :banana:

... borde jag alltså röntga Hollie redan nu efter lösa benbitar? Tåls att fundera över faktiskt.

Min veterinär och hans kollega tyckte att det var säkrast att göra så för att ta bort dom innan de ska ridas in och innan de hunnit göra någon skade. Deras åsikt var att risken fanns att om man upptäcker lösa benbitar genom hälta så har de ofta börjat göra skada redan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd