12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tömkörningen har lagt grunden för start och stopp hos Hollie, hon är ju insutten och skrittad på nu, i skogen kommer det automatiskt och då följa en annan trygg häst. Jag "jobbar" med henne någon gång här o där men hittills aldrig mer än 1 gång i veckan, vill gärna ha henne riden i alla gångarter innan vintern kommer med is och kyla :)

Idag kom Hollies nya kompis! Dom får gå i mindre hagar bredvid varandra i en vecka innan vi släpper ihop... min fröken har skinn på näsan så det räcker och blir över numera men jag hoppas det ska gå bra.

Lite nya bilder

10659158_10152392400116344_4031070987887671095_n.jpg
1146532_10152392360871344_7918441312958880567_n.jpg
1545838_10152392354156344_2281294091582271180_n.jpg

Hoppar in i tråden då min 12 a ska sittas in nu och jag själv behöver lite tips ibland. Hon är efter flash Dancer i. M som är dressyr häst, hennes mamma är mest hoppstammad så vi får se hur kombinationen artar sig. Har inte vågat ta henne i bettet ännu utan bara i longerringen när vi promenerat i skogen. Vad började ni med för bett och vilka övningar gjorde ni för hand för att hästarna ska förstå vad stanna är, innan ni satt upp?

Lär alltid in röstkommandon först så hästen lyssnar på dem. Sen börjar jag från marken med långa tyglar innan jag börjar tömköra. Är hästen sen van vid tömkörning och lyssnar till röstkommandon så är det inga problem att ta det med upp på ryggen.
Brukar oftast ha ett rakt bett med fasta ringar på unghästen.

Jag börjar få lite ångest över inridningen eller ja att sitta upp rättare sagt.

Efter att ha haft ett låångt uppehåll från allt vad ridning heter (förutom skrittat travaren runt kvarteret) så har man väl blivit lite feg och nu ska jag liksom försöka ta mig samman och sitta in en unghäst. Hjälp!

Värsta scenariot är att ramla av och dö, men egentligen så är det scenariot rätt så löjligt. Hästen är grymt snäll överlag, älskar allt nytt och tar allt man gör med honom med ro. Han har haft sele, sadel och jag har även halvlegat över ryggen på honom utan att han ens rörde ena örat :D

Jag har även en gammal hästkarl som kommer att hjälpa mig vid själva uppsittningen. Vi kommer ju börja med att jag bara står bredvid honom på en pall tills jag är lugn, hästen är det minsta problemet, tror jag. Det är vad mina dåliga nerver klarar av i nuläget. Men jag håller på att kräkas av rädsla även fast jag känner en viss längtan att få sitta upp på min fina häst.

För något åt sedan satt jag på en oinriden travare som var 176 cm över havet och lika rädd som jag är nu. Då var jag knappt ens nervös så jag förstår inte varför jag är så löjlig nu. Kanske för att jag blivit äldre :nailbiting:

Hade varit skönt att ha haft en orädd pilot. Men såna finns det nog inte gott om i håla.

Om du är så nervös rekommenderar jag dig att skicka han på inridning om du känner dig det minsta osäker. Att en ung oerfaren häst ska ridas in av en mkt nervös ryttare är inte bästa kombon. Du behöver vara lugn och trygg för att kunna guida och lugna din häst. Speciellt i början är det av stor vikt, för det är nu du ska lägga grunden för framtiden. Själv kommer jag att leja bort själva insittningen och inridningen av min egen unghäst.

Om du är så nervös rekommenderar jag dig att skicka han på inridning om du känner dig det minsta osäker. Att en ung oerfaren häst ska ridas in av en mkt nervös ryttare är inte bästa kombon. Du behöver vara lugn och trygg för att kunna guida och lugna din häst. Speciellt i början är det av stor vikt, för det är nu du ska lägga grunden för framtiden. Själv kommer jag att leja bort själva insittningen och inridningen av min egen unghäst.[/Q

Jag har funderat på att lämna bort honom. Jag vill att han ska förbli en cool häst, för det är han, tänk om jag skulle förstöra något, vore ju enormt trist. Det är första gången jag ska rida in en häst och jag känner mig osäker på om jag verkligen är kapabel att göra det.

Kl.
GUD vilken häst jag har, vilken framåtbjudning han besitter! ÅÅÅÅ blir tokig av glädje. Arbetar naturligt och söker sig även i form i skritt och trav. Kort pass på ryggen, endast 3-4min men han drog åt ett längre håll så fort han fick chansen, han ville INTE hem. Var ganska tydligt.. haha hoppar alltid av sista biten hem och skrittar av honom avsuttet. Såååå galet fin idag och positiv! :love:

*Glädjeskutt*

@et_flickan Jag har egentligen inte heller ridit in så mkt hästar. Min 09.a gjorde jag bara grunden på, skritt, trav, galopp i skogen på rakt spår. 11.an har jag gjort allt helt själv med och det har gått bättre, samt har jag hjälpt till med inridningen av 3ponnyer även där endast grunden, hänga, sitta in, skritt trav å galopp. Dock så har jag alltid känt mig 100% säker i hantering av hästar och unghästar, samt har jag godkänsla för att göra saker lugnt och metodiskt, så hästen aldrig behöver brusa upp eller bli orolig. Så känner du dig nervös över det så kanske det är bättre att lämna bort? Jag tänkte själv göra det med min 12.a men vi klickar så galet bra att nästan inga missförstånd sker alls. Så kanske åker han bara på tillridning när han är 3,5 ist ^^

@MattiZ
Härligt att det går bra och framåt för dig och din häst :)

Jag är väldigt lugn överlag när det gäller hanteringen och ridning av hästar, unga som äldre men det är just tanken på att ramla av och göra mig illa som får mig att bli väldigt nervös. Det har jag aldrig brytt mig om förut när man var ung och dum, hehe.

Jag ska sätta mig ner och fundera över hur jag ska göra. Att ta det lugnt och långsamt för både hästen och min skull, mest hästen då är en självklarhet om jag nu själv ska rida in honom. Om det blir gjort nu eller senare spelar egentligen ingen roll. Han har börjat gå in i en växtperiod igen så just nu blir det ändå inget, samt att älgflugorna är ett helvete här i Värmland, de är till och med i hagarna där det är rätt så blåsigt och öppet, stackars Fredrik blir tokig när de landar på honom.

Silhouette har också blivit tömkörd så hon förstår framåt (skritt, trav, galopp) halt och svänga. <hon har också övat på att stå stilla på kommando. Jag har hängt på henne vid ett tillfälle. (Blev upplyft, hängde, hoppade ner upprepade 3 ggr)

När sadelprovaren var här i fredags satt jag upp i stigbygeln, från pall, för första gången:bump:! Hon blev ledd ett varv på ridbanan och sedan satt jag av. (Såklart blev det köp av den sadeln:D) Vi upprepade detta i går.

Silhouette är lugn och jag har förberett henne väl, genom att dra och ruska och klappa på sadeln när hon har den på ryggen. Hängande stigbyglar på promenader, stå på pall bredvid henne, sätta foten i stigbygeln och tynga ner. Hålla i sadeln och hoppa upp och ner bredvid henne. Jag tänkte inte vara den första som satt på henne, men nu blev det så och det kändes nog bra för båda. Jag tänker upprepa detta ngn gång i veckan+ tömkörning. Om en månad tänkte jag anlita en duktig tjej så hon blir riden i alla gångarter innan vintern, men då har hon ju fått mjukstarta lite med mig innan dess. Jag har inte heller ridit in någon häst innan, så därför vill jag att grunderna läggs av ngn annan. Sen kommer vi att jobba vidare med tät kontakt av duktig tömkörare och tränare.

Jag tömkörde Musse en del förra vintern+i våras men gör inte det nu längre (liksom jag ställt in mina inkörningsplaner) då jag inte vill att han blir tygelstyrd. Däremot har vi så smått börjat kika på arbetet från marken. Vi har även börjat med löshoppning igen, här en bild efter hoppningen idag.

Mloumls_zps7ab1f1b8.jpg

Han har bannemig blivit tjock igen, sliter mitt hår bara jag ser honom :banghead:

@et_flickan Jag känner samma sak med min.. Jag har inte ridit in någon häst på egen hand förut. Jag är lugn och trygg från marken och där har vi ju kommit jättelångt. Men jag är lite orolig för ridningen, speciellt uteritterna. Vill inte "förstöra" honom och att han ska bli nervös på uteritterna. Jag har lite för mycket "tänk om"-tänkande :banghead: "tänk om det kommer en stor traktor nu" "tänk om vi möter en älg"...
Men jag är inte alls sugen på att skicka iväg honom. Brukar det finnas hjälp att få på hemmaplan? Alltså någon kommer ut och jobbar honom här? Det skulle passa optimalt för oss..

Jag tömkörde Musse en del förra vintern+i våras men gör inte det nu längre (liksom jag ställt in mina inkörningsplaner) då jag inte vill att han blir tygelstyrd. Däremot har vi så smått börjat kika på arbetet från marken. Vi har även börjat med löshoppning igen, här en bild efter hoppningen idag.

Mloumls_zps7ab1f1b8.jpg

Han har bannemig blivit tjock igen, sliter mitt hår bara jag ser honom :banghead:

Han är väldigt fin din kille!
Går inte att missa att det är en welsh cob :love:

Min förra häst var duktig i töm och mkt tömkörd. Riden akademiskt med sits-/vikthjälp. Hon tömkördes heller inte med mkt hand. Att hon förstod tygeltag var bara en fördel i början om det uppstod missförstånd då jag ju kunde förklara vad jag menade på ett sätt hon redan förstod och sedan fasa bort den hjälpen. Det är ju upp till dig hur du utbildar hästen uppsuttet. Sen tycker jag även att det är skönt att veta att det finns en nödbroms hästen lyssnar på i de enstaka fall det skulle kunna gå åt skogen.

image_542a72c3ddf2b36c51889e78.jpg

Här fortsätter arbetet! Min vän sitter på honom ungefär varannan dag, ibland sitter hon bara upp och andra dagar skrittar vi omkring lite. Idag så skrittade hon första gången utan att jag hade longeringslina, vi gick över ett gärde och en grusväg hem och avslutade med lite styrning i volten. Han är så himla cool, ingen stress alls över att lämna stallet eller att jag inte går bredvid.
Mellan varven så tömkör min mamma honom över stock och sten i skogen vilket också går bra. Inget behov av draghjälp eller hästkompis.
Jag sitter mest på en pall och tittar på, är gravid i v 30 och har en fruktansvärd foglossning. Längtar verkligen till våren när jag får sitta upp igen! :)

Han är väldigt fin din kille!
Går inte att missa att det är en welsh cob :love:

Min förra häst var duktig i töm och mkt tömkörd. Riden akademiskt med sits-/vikthjälp. Hon tömkördes heller inte med mkt hand. Att hon förstod tygeltag var bara en fördel i början om det uppstod missförstånd då jag ju kunde förklara vad jag menade på ett sätt hon redan förstod och sedan fasa bort den hjälpen. Det är ju upp till dig hur du utbildar hästen uppsuttet. Sen tycker jag även att det är skönt att veta att det finns en nödbroms hästen lyssnar på i de enstaka fall det skulle kunna gå åt skogen.

Visst kan man fasa bort det men jag tycker bättre om att lära hästen "rätt" från början istället för att lära om sen. Min nödbroms är att alla hästarna alltid vetat att "whoa" är STOPP. Alltid. Har funkat i varje situation. I värsta fall blir det ändå one rein-stop, inte fullt drag i tyglarna. Jag har dock bara behövt ta till det en gång på 15 år på en fd galoppör som bara sett en box/sandpaddock hela livet första gången han fick se kor komma springande. Han hade jag dock inte ridit in själv.
Så vi kommer enbart jobba akademiskt från marken vid hand och avancerad longering i vår så blir han väl förberedd att börja ridas så smått till hösten! :)

Storms man är så ful efter att åringarna har ätit på den i sommar. Funderar på att klippa av någon decimeter eller två för att den ska växa ut jämn och fin igen. Vad gör man? Suck.

Nu har jag haft hemma min Lex snart tre veckor, känns superkul att äntligen få börja med honom! Vi har börjat väldigt lugnt och har mest umgåtts första tiden och förra veckan fick han framskor. I går var han i ridhuset för första gången samtidigt som vi påbörjade longeringen i skritt. Idag fick han även trava några varv och han var väldigt duktig! Lex är stor och valpig så det känns väldigt bra att vi har så fina uteridningsmöjligheter här för jag tror att han kommer att må bra att gå mycket rakt fram. Helst ska han bara göra lite mindre skutt än de han gjorde när han var lös i ridhuset... :D :love:

Betar_zps90f48218.jpg

Storms man är så ful efter att åringarna har ätit på den i sommar. Funderar på att klippa av någon decimeter eller två för att den ska växa ut jämn och fin igen. Vad gör man? Suck.

haha Hollie råkade ut för samma sak i början på sommaren, om det var shettisarna lr halvblodkompisen ingen aning men någon tuggade man och svans :crazy:

Jag kapade manen i slutet av sommaren, då fick jag nog ;)

Ett tips är att smeta in "smaka illa" klet... det gjorde jag i solettes svans när fölungarna tuggade.

haha Hollie råkade ut för samma sak i början på sommaren, om det var shettisarna lr halvblodkompisen ingen aning men någon tuggade man och svans :crazy:

Jag kapade manen i slutet av sommaren, då fick jag nog ;)

Ett tips är att smeta in "smaka illa" klet... det gjorde jag i solettes svans när fölungarna tuggade.

Tror jag får klippa av den lite. Den växer ju ut! Tänker inte dressyrsnagga men ett par decimeter...

Får köpa antibit och kleta i svansen, men frågan är om det färgar av sig. Ättika och citron kanske fungerar bättre.

@et_flickan Även om jag har ridit in en del hästar funderar man ändå en del på hur de kommer att reagera på allt nytt. Är du väldigt osäker hade jag gjort allt markjobb som tex tömkörning och vänja vid olika situationer för att sen lämnat bort två-tre veckor när det är dags för ryttare. Då blir det inte så väldigt dyrt, ganska onödigt att betala för grundhanteringen om man kan göra den själv :)

För en dryg månad sedan la H&M WeLoveHorses upp en jättebra serie med Eamon Hickey, en av Sveriges absolut duktigaste på ung- och problemhästar. Jag blev jätteinspirerad även om jag har en stor del av det här tänket sen tidigare :up:

(tror det här är första delen men kan vara så att 1b egentligen ska vara först)

I brist på annat att göra så passade jag på att skicka Meciliah ett par varv över riset som låg och skräpade på gården. Tror nästan hon skrattade inombords åt mig så löjligt tyckte hon att det var :D

10644822_10204630786192651_8666922857552272586_n.jpg

10710929_10204630785912644_8004195426579096847_n.jpg

10466959_10204630784432607_1614536515682899783_o.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka