12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror jag får klippa av den lite. Den växer ju ut! Tänker inte dressyrsnagga men ett par decimeter...

Får köpa antibit och kleta i svansen, men frågan är om det färgar av sig. Ättika och citron kanske fungerar bättre.

Finns ju antibit i sprayform. Använde i manen på min förra då kompisen gnagde alldeles för mkt på den. Tror den var helt genomskinlig.

Har inte uppdaterat här på jättelänge, kanske ska presentera mina 12-or igen...
Köpte två stycken i stort sett ohanterade unghingstar förra sommaren, Milton och Melwin
Melwin då:

Melwin nu:

Melwin är en smart, social och tuff grabb! Älskar att vara med, är alltid först fram i hagen och frågar efter något att göra! Inkörningen är påbörjad med honom, han är tömkörd och har stått i skaklarna ett par gånger. En otroligt rolig häst att jobba med!

Milton då:

Milton nu:

Milton är lite mer reserverad, lite mer blyg än brorsan Melwin, behöver lite mer tid på sig med allting. Är gärna med på att göra saker, men i sin takt, lite mer eftertänksamt.

Båda är tillsalu nu, efter moget övervägande kom jag fram till att det är smartast, de kommer inte att passa in i spannet, Melwin pga av storleken (ser ut att bli betydligt högre än de andra) och Milton då han är lite för försiktig av sig...

Bebis har fått nytt träns! Det är ett eget hopplock av PS- Flat out samt av eget träns här hemma. Gillade varken Flat outs nosgrimma eller sidostycken, så bytte helt enkelt. Läderkvaliten är ju typ bättre på mitt träns för 500kr så det är bara nackstycket och pannbandet jag använder från ps ^^

Sedan en bild på skritt och travturen idag, lite längre än sist men gick som vanligt sista biten hem själv :) Gick super!

10462476_10152741944758094_624009760223386365_n.jpg

10689645_10152741945178094_3400719008226503887_n.jpg

7575_10152741945473094_934923414822306179_n.jpg

10635920_10152741945338094_6913622574474879611_n.jpg

Åh men toppen! Fick för mig att den var färgad. :)

Den är då vit/genomskinlig när jag sprayar med den men sen vågar jag inte svära på att den inte gulnar etc när den har torkat in. Min var ju ljus i man och svans men inte så vit som Storm. Du får testa på något mindre synligt ställe och se!

Fungerade iaf att hålla gnagarna borta :)

Sr glad och pigg ut. Min prinsessa är nog avundsjuk på alla andra lösdriftshästar kan jag lova er, men nöden har ingen lag!

Pigg och glad, ja det var hon verkligen. Hon har varit så fruktansvärt uttråkad i vanlig hage utan ungdjur att leka med.

Jag är mer avundsjuk på er som har hästarna uppstallade. Så himla jobbigt när leran kommer och när de vägrar stå i annat än leran. :p

Ni är så duktiga med era hästar! Min växer nu, högre bak än fram, igen. Testade att hålla båda tyglarna under hakan på henne och gå frammåt med lösa tyglar för att ta en förhållning samtidigt som jag sa ptroo. Gick inte att få henne frammåt först. Helkonstigt med att matte höll så och gick där. Så när vi väl kom frammåt med lösa tyglar (eftergift) så lärde hon sig att stanna ganska fort, dock måste ljudet vara med. Kan Nova bettet vara för mjukt? Tar väldigt lätt i henne då jag vill att hon lär sig för lätta hjälper.

@indra2012 jag kan tycka att för en oinriden häst så kan de väl bli lite otydligt vid tygeltag osv? Upplevde det med både min 11.a och 09.a varav en hade jag novabett på vid inridning och den andra raktbett med fasta ringar. Gick över till tredelat på båda men har nu återgått till novabett på 09.an, kan ju vara jag dom blir otydlig med novabett men det är vad jag upplevt iaf :) för mjukt kan det inte vara tkr jag det är ju de bästa med novabett :D

Pigg och glad, ja det var hon verkligen. Hon har varit så fruktansvärt uttråkad i vanlig hage utan ungdjur att leka med.

Jag är mer avundsjuk på er som har hästarna uppstallade. Så himla jobbigt när leran kommer och när de vägrar stå i annat än leran. :p

Jo det är ju fördelar och nackdelar med allt! Men jsut kompisbiten och de stora ytorna som de har att röra sig på saknar jag nu när min inte längre går på lösdrift. Sen att varje dag få plocka in henne till natten, gosa och ha det allmänt varmt och trevligt säger jag inte nej till, Och att slippa söka häst i vintermörkret är också skönt.

Igår hade vi ett riktigt urdåligt pass då ingenting tycktes fungera. Överenergisk häst som hade en massa energi som måste bort och lättstressad matte var ingen bra kombination och med facit i hand så hade det varit bättre om jag bara hade lämnat henne i hagen, men vi tog nya tag idag och for ut på en kort promenad samt repeterade gårdagens övningar som inte fungerade och nu satt alla bitarna på plats igen.

10392446_10204652235408868_646587871649740791_n.jpg

Jag har hittat en vagn år skruttponnyn! Den är ful, men funktionell även om den inte är precis vad jag önskar så får den fungera under inkörning och så byter jag ut den efter hand. Då var det bara att vänta på att selen kommer in på lager så att jag kan beställa en, och sen kan vi sätta igång med inkörningen ordentligt. Och just ja, föda barn ska jag göra här snart också, så jag är lite smidigare in och ut ur vagnen sen ;)

Ja jag är ju för lösdrift men iom att det inte funkade för Hollie hösten förra året så är jag nöjd över att ha henne uppstallad detta år! Ingen mugg och rasp, inte ens tendenser... hoppas det fortsätter så. Inga trasiga fötter... men så har ju jag en känslig individ har jag upptäckt :p men är tacksam för halvåret hon gick hos er, hon fick vara häst och lära sig hästspråk och lyfta på benen i kuperad terräng, vilket finns kvar i bagaget idag!

Härligt att storm är bra nu!

Hollie fick en ny kompis igår (hoppas denna stannar) och hon fick även en spark, den hästen satte ner foten så Hollie fick vackert lägga ner sin attityd... alltid början som är värst tycker jag, innan dom känner varandra :nailbiting:
Kylde benet först med kallt vatten och sedan kyl lera på... inget sår men svullen runt om. Ingen hälta så det lägger sig nog inom kort.

men med matte är hon världens snällaste :love:
10647018_10152406906971344_3886134504368029442_n.jpg

Till helgen åker Diva till min tränare för inridning. Jag skickar iväg henne av flera olika orsaker. Jag vill att det ska bli rätt från början. Hon ska gå tre-års med min tränare. Min tränare och hennes team är lätta och välbalanserade, jag är något tyngre och med sämre balans och det är inget jag vill utsätta min unghäst för. Det ska bli så himla skönt att få iväg henne, just nu är hon ett monster som är extremt uttrådad. Skor är på fram och pyttesmå vargtänder borta så nu är hon redo för att börja skolan :bump:

idag har jag åkt och hämtat hem Gloria, känns jätteskönt att ha alla hästar på samma ställe nu :) Hon gick rätt på transporten och stod snällt hela vägen hem (50min)
10665155_10203846495701698_1829924725098906207_n.jpg

Nu står hon och mumsar mat i boxen och ska snart få gå ut med de "nygamla" hästarna i hagen :)

Mätte Libro igår, 167 cm! Börjar fundera på vad det här kommer sluta på.. ;)
När jag fick hem honom i början av förra sommaren så var han bara 150 cm/mkh. Hoppas att han inte växer över 175 cm iallafall.
Han har dock en helbror som var 185 cm/mkh som treåring :p

Det går alldeles för segt här hos oss så jag ska försöka lägga på ett kol nu och komma upp i sadeln och skritta lite med ledare inom några veckor hoppas jag.

För stunden varierar vi sadeltämjning och hängning parallellt. Inga problem att sadla i stallgången och gå till ridbanan, men ibland på ridbanan gör han sitt yttersta för att kasta av sadeln i trav/galopp, så det behöver vi fortsätta jobba med.

Bedömer dock att risken att han gör sådant vid hängning och sådant är väldigt liten så vi gör det parallellt för att när han slutar bocka i högre farter lite snabbare kunna komma igång med "ridning".

Nu när det solblekta försvinner börjar han bli svart igen. Överväger att skicka in tagelprov faktiskt för han är aldrig brun på de klassiska ställena utan blir bara solblekt på sommaren och är annars svart. Bara för att jag är så nyfiken :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka