12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mira2013 Cash drog ut sina vargtänder i höstas när 11.an gjorde det inför inridningen. Så jag har väntat länge med att ha bett i munnen efter, eftersom jag inte vill att han ska känna någon smärta eller koppla ihop det med att de kanske gjorde ont att dra ut tänderna osv. Jag är en riktig fjant med sånt, så ville ha de gjort tidigt :)

@Evolution är det min älg som är skyldig? :o

-

Ove är nu sutten på, det kändes bra och ska sitta upp nån gång till i stallgången sen får det bli ute samma procedur och sen i hagen bredvid polarna. Så går allt enligt planerna är han skrittad i skogen innan nyår :)

Idag var vi iväg och löshoppade Libro och de andra hästarna i stallet. Han har rätt bra teknik och rättar sig själv med galoppen. Men får tyvärr lite dåligt självförtroende när vi höjer upp. Stannade när vi höjde upp oxern till 120, hoppade dock 115 när vi la ner främre bommen snett, med lite övertalning. Har galoppen och bjudningen men vågar inte riktigt, men vi har ju våren på oss också. :)

Kass kvalité, men en film iallafall. ;)
Tror att det ligger på 90 cm.
Länkar från mobilen, ni som sitter vid dator kanske inte kan öppna den då?

Vi var också ute på höstpromenad idag. Försökte ta några bilder men det gick sådär. Musse har två lägen; frysa och attackäta (trots att de har jättemycket gräs i hagen och han mer och mer ser ut som en gris i kroppen) eller hoppa runt en som en studsboll och försöker få en att leka. Som min andra häst då, förutom att hon inte äter :banghead: Dessutom hade jag med hunden som börjar bli halvdöv och senil. Bäddat för success med andra ord. O_o

Några blev dock ok
Houmlstmusse-143_zpsac0c0e37.jpg

Houmlstmusse-14021_zps5dc41ec3.jpg

Houmlstmusse-142_zps5a7bf544.jpg

@Sofie.S Var det första gången han löshoppade? Vi tänkte också försöka komma iväg på lite löshoppning framöver. Tog premiärturen i transport tillsammans (han har åkt med uppfödaren tidigare) i helgen och han var superduktig. Åkte visserligen bara en kort bit och gick lite i skogen och sen lasta på och åkte hem igen.

Vi avancerar långsamt framåt. Nu är han sutten på i skritt ute i skogen några gånger, travad en kort bit uppsuttet i helgen. Är numera styrbar och start/stoppbar i tömkörningen. Han är så otroligt rolig att jobba med, cool men ändå vaken och gillar verkligen att jobba. :)

Min har vargtänderna kvar, kollades upp innan sommaren och han hade en som inte riktigt kommit fram än. Så jag avvaktare och ser hur det artar sig. Har inte börjat inverka med bettet än utan rider och tömkör i grimma.

@Sofie.S om det bara var andra gången han löshoppade tycker jag inte det är så konstigt att han inte tog 1.20, hos unghästutbildaren jag jobbade hos hoppade vi sällan över 1m de första 4-5 gångerna.

@Gabby_Ossi
Du har antagligen rätt. Lätt att bli ivrig när han får det att se så lätt ut!
Förhoppningsvis så ska det inte vara några problem att hoppa högre när han får lite rutin. :)

Melwin går från klarhet till klarhet, tömkörningen går riktigt bra, även om han alltid måste kolla om han behöver gå först...

Tankarna börjar ju komma nu om jag kanske ska satsa mot 3-års om han är kvar till våren, han rör sig trevligt och hoppar som en gummiboll när han själv vill. Han är ju än så länge inte löshoppad men han har studsat över både grindar och boxväggar med god marginal...

@Io: han är ett russ, inte rymningsbenägen längre, han tyckte bara inte om att vara själv när jag fick hem honom! Nu är det inga problem dock:p

Gu
Melwin går från klarhet till klarhet, tömkörningen går riktigt bra, även om han alltid måste kolla om han behöver gå först...

Tankarna börjar ju komma nu om jag kanske ska satsa mot 3-års om han är kvar till våren, han rör sig trevligt och hoppar som en gummiboll när han själv vill. Han är ju än så länge inte löshoppad men han har studsat över både grindar och boxväggar med god marginal...
@Io: han är ett russ, inte rymningsbenägen längre, han tyckte bara inte om att vara själv när jag fick hem honom! Nu är det inga problem dock:p
Så trevlig uppsyn!
Gillar ju verkligen russ!

Glömde ju en grej. En av våra 12or var ju tv- kändis i lördags, Bessie ( Behind the scream) var med i tv4as vinnare i inslaget " Paola pratar" . Så, om ni vill hänga med på en tur på banan på bessie, kolla Paola på prao eller liknande på atgplay :D de flesta brukar tycka det är kul. Nu gick hon ju verkligen inte fort, men kul att hon är så fin, stabil och snäll att vi kan sätta upp en tröttare som aldrig ridit galoppör på banan på henne, tycker jag

Woho det går framåt. Dag nr två uppsuttet, kör en intensivare i fyra dagar nu. Imorgon är planen att det ska skrittas på lina uppsuttet och likaså på lördag sen får han stå fram till onsdag torsdag då det blir samma procedur igen ute i hagen.

Han sköter sig så himla bra, står still när jag sitter upp och lyssnar över förväntan bra. Och han balla inte ur när jag la intill skänkeln idag.

10727300_1487796718137719_1285508992_a.jpg

Har era unghästar börjat tappa tänder ännu?

Libro's tandkött börjar förändra sig lite, det börjar dra sig uppåt lite.
Varför jag undrar är att jag måste lyckas boka tid på tandvårdsklinik för att reglera några hörntänder samtidigt som han börjar tappa mjölktänderna.

Är just nu väldigt ambivalent till om jag ska anmäla oss till unghästutställningen den 1 nov som jag hade tänkt. Visst vill ju domarna (tyvärr) se dom ganska tjocka men JAG skäms över hur han ser ut nu. Och det finns inte så mycket jag kan göra åt det heller då de inte får någon mat förutom gräset som är kvar och någon näve krubbskrammel tre dagar i veckan för att få i honom mineraler+b-vitaminer. Dessutom är han, liksom förra hösten, i en brutal växtperiod just nu; överbyggd med kort tjock hals och trött. Dessutom har han växt 2-3 cm sedan mitten av augusti och mäter nu 150 cm!

Tror vi får stanna hemma och ta det lugnt iår så får vi komma igen till våren.

@_Smulan_ Har ni varit iväg på utställning tidigare? Åk iväg och se det som ett träningstillfälle inför nästa år.

Har sällskap med mig ut till fröken D i helgen så hoppas på lite fint väder så ska vi nog få till några nya bilder på mitt troll.

@_Smulan_ tänkte också att ni kanske skulle åka bara för träningens skull? :) för övrigt är de ju toppen att han är så stor det är nog de maffigaste jag vet. En welsh cob på 155+ :love:

Jo vi har varit ute 2 ggr tidigare och sen åker vi regelbundet på unghästträff med hästar han inte känner så ut kommer han ju ändå. Nästa vecka ska vi åka till terrängbanan och (longer-)hoppa tex.

Dessutom ska jag på halloweenfest kvällen innan OCH samma kväll utställningen är :P

@MattiZ Ja det är asbra! Jag är ju rätt lång (176) så han får gärna bli några cm till.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka