12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att ha gått stadigt framåt, börjat longera lite med sadel, löshoppat 2 ggr etc så är han nu lite halt från ingenstans, hoppas och misstänker hovböld, hoppas verkligen jag slipper åka till klinik då han inte är lasttränad eftersom jag håller på att lära honom att vara själv i boxen då han inte varit van vid detta när jag köpte honom och ja ohanterad överlag. Han fick ju lugnande när jag hämtade honom för att klara färden hem. Får se om hovslagaren hittar något....
bilder från hans framsteg:)

Om någon vecka eller så är det dags för Jack att prova på löshoppning för första gången. Det ser jag fram emot, känns riktigt spännande!

Idag hade vi ganska soligt för omväxlings skull, så kameran fick följa med till stallet. Jack var ganska livlig vilket försvårade uppställningsbilderna. Lyckades få till ett par som var helt okej som jag ska maila till uppfödaren också.

jd57.jpg

jd58.jpg

Min tjej fick foderstrupsförstoppning idag :cry:
Så himla obehaglig upplevelse. Har aldrig fodrat med torrt foder just p.g.a. av risk för just det men så har hon verkligen totalvägrat att äta maten om den varit blöt så hon har fått det torrt i alla fall. Kommer aldrig hända igen!

Efter några paniksamtal till veterinär, händer inne i munnen, massage tills vi fick kramp i armarna och springa som tokar på stallplanen så löste det sig. Men usch vilken otäck upplevelse det var att se sitt hjärta stå och krampa :cry:

Så idag blev det inget tränat av och inga kort heller. Slänger upp några suddiga och halvtrista bilder från igår kväll, första är på D och min syster.

b121824.jpg

b121827.jpg

b121828.jpg

Sen ville D visa syrran några av sakerna hon lärt sig sen sist hon var på besök.

Det är så himla kul att läsa om alla fina tolvor!

Lex har senaste veckorna gjort många steg på väg till att bli vuxen. Han har dragit ut vargtänder, varit och röntgats på klinik och fått en alldeles egen sadel utprovad. Röntgen var bara rutinkoll för att se om han hade några lösa benbitar och se att tillväxtzonerna ser ut som de ska, så långt var allt bra tyvärr hittades en gammal skada på strålbenet ena fram. Exakt när och vad han har hittat på vet jag inte och det är inte säkert att han kommer att hålla som ridhäst, inte så kul men det känns ändå bra att veta nu. Så vi ska göra vad vi kan för att optimera hans chanser med tex skoning och jag ska rida in honom i lite lugnare takt än vad jag hade planerat från början. Tur att han är snäll så det inte krävs en massa longering för att man ska våga sig upp på ryggen. Riktigt så långt har vi inte kommit än men jag hängt i ena stigbygeln i stallet, lagt mig över honom, hoppat på pallen, fört en massa oväsen och varit allmänt på honom. Tyvärr är han lite för stor för att man lätt ska kunna sitta upp utan att ta lite fart trots hög pall så jag tror vi fortsätter öva i stallet ett tag till innan jag sitter upp på riktigt.

Bild på min fina häst i nytt schabrak (älskar verkligen färgerna från Eskadrons vinterkollektion i år!).

Meh åh så tråkigt på din fina kille, hoppas fyndet inte kommer ha betydelse för hållbarheten,håller med dig om eskadrons kollektion.

• Gilla
Reactions: AW
@Io Men fy! Usch, snacka om en situation man inte vill hamna i. Har aldrig råkat ut för foderstrupsförstoppning, känns förstoppningen från utsidan? Tur att det släppte för tjejjan!

När vi åkte från kliniken kände jag mig helt tom, det är svårt att ta in något som man inte alls har tänkt på. Lösa benbitar eftersom han är ganska stor och kanske att tillväxtzonerna skulle vara sena eftersom han är så valpig i kroppen tänkte jag men inte en skada som med 50% chans gör att han inte kommer att hålla som ridhäst. Jag har aldrig sett honom halta och han har gått på toppensommarbeten så jag tror inte att de skulle missa att han stod på tre ben... Jag hoppas att det talar för att han håller.

Lex hovslagare har jobbat på klinik i en massa år så han har fått bilderna för att resonera med den veterinär som han har jobbat ihop med där angående hur han skos bäst. Tydligen är hovarna det viktigaste vid den här typen av skada. Det är under första eller möjligen första två åren som skadan kommer att visa sig, klarar han sig så lång ska allt vara bra :nailbiting:

Det är en väldigt konstig känsla när man inte riktigt kan planera framåt men jag tänker utgå från att han kommer att hålla men ändå vara beredd på det kan gå åt andra hållet. Sadelprovaren bokade jag trots allt efter klinikbesöket ;)

Lex har senaste veckorna gjort många steg på väg till att bli vuxen. Han har dragit ut vargtänder, varit och röntgats på klinik och fått en alldeles egen sadel utprovad. Röntgen var bara rutinkoll för att se om han hade några lösa benbitar och se att tillväxtzonerna ser ut som de ska, så långt var allt bra tyvärr hittades en gammal skada på strålbenet ena fram. Exakt när och vad han har hittat på vet jag inte och det är inte säkert att han kommer att hålla som ridhäst, inte så kul men det känns ändå bra att veta nu. Så vi ska göra vad vi kan för att optimera hans chanser med tex skoning och jag ska rida in honom i lite lugnare takt än vad jag hade planerat från början. Tur att han är snäll så det inte krävs en massa longering för att man ska våga sig upp på ryggen. Riktigt så långt har vi inte kommit än men jag hängt i ena stigbygeln i stallet, lagt mig över honom, hoppat på pallen, fört en massa oväsen och varit allmänt på honom. Tyvärr är han lite för stor för att man lätt ska kunna sitta upp utan att ta lite fart trots hög pall så jag tror vi fortsätter öva i stallet ett tag till innan jag sitter upp på riktigt.

Bild på min fina häst i nytt schabrak (älskar verkligen färgerna från Eskadrons vinterkollektion i år!).

Ojdå, tur i oturen att det märktes i så här pass god tid endå så att du kan lägga upp träningen därefter.. men trist på samma gång att få gå runt med en viss ovisshet hur framtiden ser ut. Vi skall hålla alla tummar och tår vi har att det bara är ett "fynd" som han inte alls kommer att lida något av!

Lo: Usch för foderstrupsförstoppning, det har ajg avrit med om en gång också och det är definitivt inget jag vill uppleva igen. Den gången fick vi inte det upplöst själva utan veterinären kom ut och satte ner en slang i matstrupen på hsäten i fråga. Den gången var det bara en hårsmån ifrån att vi skulle ha förlorat hästen..

När vi åkte från kliniken kände jag mig helt tom, det är svårt att ta in något som man inte alls har tänkt på. Lösa benbitar eftersom han är ganska stor och kanske att tillväxtzonerna skulle vara sena eftersom han är så valpig i kroppen tänkte jag men inte en skada som med 50% chans gör att han inte kommer att hålla som ridhäst. Jag har aldrig sett honom halta och han har gått på toppensommarbeten så jag tror inte att de skulle missa att han stod på tre ben... Jag hoppas att det talar för att han håller.

Lex hovslagare har jobbat på klinik i en massa år så han har fått bilderna för att resonera med den veterinär som han har jobbat ihop med där angående hur han skos bäst. Tydligen är hovarna det viktigaste vid den här typen av skada. Det är under första eller möjligen första två åren som skadan kommer att visa sig, klarar han sig så lång ska allt vara bra :nailbiting:

Det är en väldigt konstig känsla när man inte riktigt kan planera framåt men jag tänker utgå från att han kommer att hålla men ändå vara beredd på det kan gå åt andra hållet. Sadelprovaren bokade jag trots allt efter klinikbesöket ;)
Vad var det för typ av skada? Cysta? Fraktur? Pålagring? Annat?

Usch, vad tråkigt med skadan. Vi får hålla tummarna för honom. Han är superfin och vilken underbar bläs :love:

@Io Men fy! Usch, snacka om en situation man inte vill hamna i. Har aldrig råkat ut för foderstrupsförstoppning, känns förstoppningen från utsidan? Tur att det släppte för tjejjan!

Hon svullnade i kinderna först och sedan bakom ganascherna. Var som en stenhård klump i strupen och när hon krampade blev ju hela halsen superhård. Lät riktigt obehagligt när hon försökte att svälja.

Ojdå, tur i oturen att det märktes i så här pass god tid endå så att du kan lägga upp träningen därefter.. men trist på samma gång att få gå runt med en viss ovisshet hur framtiden ser ut. Vi skall hålla alla tummar och tår vi har att det bara är ett "fynd" som han inte alls kommer att lida något av!

Lo: Usch för foderstrupsförstoppning, det har ajg avrit med om en gång också och det är definitivt inget jag vill uppleva igen. Den gången fick vi inte det upplöst själva utan veterinären kom ut och satte ner en slang i matstrupen på hsäten i fråga. Den gången var det bara en hårsmån ifrån att vi skulle ha förlorat hästen..

Pratade med två veterinärer och de sa båda att så länge det inte börjar rinna slem och foder ur näsan på hästen så är det rätt ok. Fick tips om sockerbitar att ge för att se om det går åt rätt håll eftersom hästen inte kommer att äta så länge det är kritiskt och sockerbitarna smälter ju i munnen och kan inte orsaka mer stopp. Så socker i stallapoteket är tydligen bra att ha!

Idag var hon sitt vanliga pigga, glada och helt underbara jag. Hon har börjat komma travande i full fart så fort man visar sig i hagen och ropar på henne. Vilken underbar känsla det är! Jag älskar verkligen den här hästen så himla mycket.

Här kommer lite nya bilder från oss :) tredje uppsittningen. Denna gången styrde jag själv och la på skänklarna, inga problem:) Längtar så himla mycket efter att kunna rida ordentligt. Nu är det typ bara 1-2min åt gången :D
IMG_0904_zps505b35a2.jpg

IMG_0903_zps5da33001.jpg

Och idag blev det lite tömkörning och träna på det vi lärde oss förra helgen :)

10628108_10152386332741479_3363132785768327923_n_zpsd1cb6be0.jpg

Vad har ni för bett och nosgrimmor till era? Jag har alltid varit lite nosgrimmamotståndare :o men på tömkörningsträningen förra helgen föreslog tränaren att jag skulle börja använda remontnosgrimma på honom för att få bettet att ligga stadigare tills han vant sig vid det. Men jag tycker det ser ut som att man spänner ihop munnen på hästen med en sån?:o Vill att han ska uppleva allt så avslappnat och positivt som möjligt.

Jag personligen gillar inte remont eftersom den sitter så pass långt ner på hästens nosrygg, ju längre ner desto känsligare eftersom benet blir tunnare och där med mer tryck på mindre yta. Jag använder hellre aachen och den nedersta remmen väldigt löst spänt. Sedan har jag ju bett som har parerstänger ist så jag tycker bettet ligger väldigt stilla med hjälp av dem :)

Jag använder inte nosgrimma alls och på Musse har jag enbart haft kimblewickbett (utom på utställning där han haft ett rakt, något böjt hästskobett) med tungfrihet då han har en ganska stor valk på tungan så den behöver lite mer plats. Han kommer dock ridas in utan bett.

Det här har vi pysslat med på sistone.. Inget avancerat mao utan vi leker mest. Presenning, inkallning, sätta framhovarna på konstiga saker (brukar vara båda men nu var där lite för lite plats) och parkera inför uppsittning.

http://vid959.photobucket.com/albums/ae79/Flickan_album/video-2014-10-19-16-55-39_zpskbob3ecb.mp4

Första gången i paddocken med ryttare på ryggen ^^
Även första gången jag går upp på annan sorts pall än den vanliga, vilket krånglade lite men funkade utmärkt tillslut.
Som vanligt var han super taggad å framåt som en tok, rolig häst de här :love:

Jag ser ut som en tjockmullemeck typ och min pålle densamma. Han ser så liten ut på vissa bilder, sedan på den uppställda tycker jag han ser stor ut på något sätt. Men ja de känns ju som om han har mkt massa kvar att växa i, i alla fall ;D

Han ska dock få gå en del nu dessa två veckor, då jag flyttar 3.e november och hans bästa förutsättningar är hemma helt enkelt.
Är borta 7mån och i mitten på April åker han på tillridning. Jag kommer hem varannan och ibland varje helg med så :)

10629421_10152791698798094_3842898879544760064_o.jpg

10688481_10152791697998094_3533990739483810580_o.jpg

10012096_10152791698173094_3035093055744660350_o.jpg

10682312_10152791701698094_5902596299655345854_o.jpg

10620455_10152791699538094_8635728151084390097_o.jpg

Hej och hå vad duktiga alla unghästar håller på att bli, den ena utvecklas mer än den andra. Så även hemma hos oss fastän vi inte har så bråttom. Igårkväll var det dags för Meciliahs tur att ha ryttare på ryggen för första gången och det gick hur bra som helst. Inga konstigheter där inte :)

10527901_10204803767797083_9209409558583201796_n.jpg

Hur fasen bantar man en unghäst som inte får något foder? Musse är seriöst inte tjock längre, nu är han FET!:nailbiting::arghh::meh::banghead: Alltså så fet så han även börjat få hängmage och man inte kan känna några revben längre.. Kan ju inte motionera honom heller direkt mer än de promenader vi går typ 2 ggr/vecka..
Kan inte vintern komma snart!!!:mad:

Det var ingen hovböld utan en hålvägg i högerhoven som ställt till det, också därför det varit så diffust. Nu är det bara att se till att hålla det rent så ska det bli bra:)

Ismene har fått som ganska små knottror över ryggen helt plösligt. I tisdags kände jag inget när jag borstade men igår var det över stor del av ryggen. Hon blev dålig i magen i tisdags och lägger lite illa luktande ”koblajor” fortfarande. Tror ni det kan ha med saken att göra?

Något annat jag funderar på är ifall det är regnskållor. Jag har aldrig haft det på en häst förut och om jag kollar på nätet så är det bilder på ganska stora bölder och det är det inte. Sen tycker jag inte att hon är i nedsatt skick heller och dessutom står hon på box på nätterna så även om hon blivit blöt av allt regnande så torkar hon ju upp varje kväll. Men kanske ändå?

Hon har blank och fin päls men ganska tunn fortfarande. Önskar hon hade lite mer som ponnyerna här hemma, men hon är ju lite mer varmblodig så hon sätter inga mängder päls. Jag täckar ju henne helst inte om jag inte måste ännu. I övrigt pigg & glad som en lärka :)

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka