12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Superkul att läsa om alla 12or , jag har haft lite tid att skriva, desto mer tid att läsa ( har man lite på jobbet och jobbar på ett företag som ägnar sig åt hundar, hästar och katter kan man absolut läsa här, känns sämre att skriva på arbetstid).

Våra 12or, hayley, bessie, meliza, molly (holy empire) och Daisy ( dharawal) tuffar på.
Meliza och molly har kvalat ( visat att de klarar ledvolt, canter till start, startboxmoment och tid på distans) .
Övriga damer har en stund kvar men framförallt bessie ( behind the scream) tror jag tål att väntas på. Hon har det härliga psyket jag gillar hos ett ungt sto, bra aktion och ser superfin ut xteriört

Ja, för nytillkomna är " mina" 12or galoppörer

Bidrar med en liten Instagram-film på lilleman. Ibland flashar han till sig när han rör på fläsket, men inte idag :p

http://iconosquare.com/p/826155690294893380_30793189

Vi tar det fortfarande ganska lugnt pga mitt knä. Vi har hunnit med att gå som ledhäst på skrittur samt lekt med presenning och annat som inte alls var läskigt enligt den unge mannen.

Kommer bli en riktigt tjusig kille av honom när han fått massa om ett par år :d

Så kul att se bilder/film på alla era hästar!

Mitt toktroll växer, sambon hälsade på henne idag och frågar om jag sett hur jättelånga benen är på henne :crazy: Hon växer mycket och får snart sluta upp med det!
Vi jobbar sakta på, har jobbat lite med långtygel den senaste veckan och hon börjar fatta vad det handlar om. Kommer jobba mestadels i skritt fram till våren då jag ska opereras och inte får springa/hoppa något förrens tidigast i slutet av mars. Så fröken kommer inte att utbildas speciellt mycket den kommande tiden. Min plan är i princip att komma igång med tömkörningen i skritt och lite trav kommande veckor innan operationen.

Kommer bli en riktigt tjusig kille av honom när han fått massa om ett par år :d

Så kul att se bilder/film på alla era hästar!

Mitt toktroll växer, sambon hälsade på henne idag och frågar om jag sett hur jättelånga benen är på henne :crazy: Hon växer mycket och får snart sluta upp med det!
Vi jobbar sakta på, har jobbat lite med långtygel den senaste veckan och hon börjar fatta vad det handlar om. Kommer jobba mestadels i skritt fram till våren då jag ska opereras och inte får springa/hoppa något förrens tidigast i slutet av mars. Så fröken kommer inte att utbildas speciellt mycket den kommande tiden. Min plan är i princip att komma igång med tömkörningen i skritt och lite trav kommande veckor innan operationen.

Tack!

Får ju bjuda på lite nya bilder på henne! Jobbigt med operation, får du inte myror i benen av bara tanken?

Första traven idag på Hollie - check! :D

Låter som om vi håller igång regelbundet, men så är inte fallet. Vi har inte gjort ett dyft sedan sist och idag fanns hjälpande händer samt en lucka så sadlade, hoppade upp och tog 3 långsidor i trav efter skrittande. Allt detta med en ledare förstås.
Nu har jag en stencool tjej och hon är väl förberedd inför denna uppgift, lite i taget.

@Charlottee Härlig känsla att få ha travat! :D

Vi ska testa att trava på Libro på grusväg första gången har vi tänkt, snart nog. :) Sist så skrittade ryttaren och Libro iväg ca 500 m på grusväg, skrittade runt på ett gärde och skrittade hem igen, samtidigt som jag lunkade med som moraliskt stöd, dock långt bakom. ;) Längtar verkligen till när jag får sitta upp efter vintern!

Libro har hela tiden vart så himla lugn, nästan loj! Men sist visade han lite nerv, busade lite på gärdet, dansade lite i sidled och såg allmänt full i fan ut. ;) Han busar lite, stannar upp och kollar/luktar på skänken och går sedan framåt igen.
Så himla roligt att kunna vara med från början! :)

Jag som hade planer på att sitta och skritta med ledare de närmsta veckorna får lägga det på is. Han har troligtvis blivit rejält biten på manken av en hagkompis, han är svullen och har ONT som bara den. :(
Med min tur kommer han inte vara sutten på förrän snön smält i vår...

Ja det är en speciell känsla på sin egna häst, egna uppfödning :) men det handlar ju om att stå i lättsits och bara åka med såhär i början. Hon kan en viss broms men annars tar jag inte i munnen övht , vi förlitar hos på ledaren, en sak i taget. Föredrar ju skogen, men i brist på lämpligt hästsällskap för en bebis så har det blivit ridbanan ngr enstaka tillfällen såhär långt. Vi skippar ju dock hela longeringsbiten, behövs inte. Leder henne runt med sadeln på innan jag sitter upp, någon gång har min bekanta tömkört innan.

Din Libro verkar lika cool som min, det är skillnad mellan olika individer.
femåringen jag rider nu, tog lång tid att rida in, sadeltvång. Babysteps och noga med att inte forcera fram någonting.
Vi började den här tiden men satte upp första gången i början av det nya året. En del förberedande tömkörning MED sadeln på innan dess. Det blev ändå ett treårstest.

En annan 3½ åring började vi på våren som 3åring, han var oklar i kroppen innan dess. Inget treårstest och ett långt sommarlov tror ägaren har börjat lite smått att komma upp i sadeln igen nu precis innan nästa vintervilan.

Inte många månader kvar nu innan vi kan kalla våra småttingar "treåringar" :p herregud vart tar tiden vägen....

Jag som hade planer på att sitta och skritta med ledare de närmsta veckorna får lägga det på is. Han har troligtvis blivit rejält biten på manken av en hagkompis, han är svullen och har ONT som bara den. :(
Med min tur kommer han inte vara sutten på förrän snön smält i vår...

ajaj men vilket skit :(

Ser ni bitmärken också? Finns ju fler sätt att skada manken, lite knepigt ställe

ajaj men vilket skit :(

Ser ni bitmärken också? Finns ju fler sätt att skada manken, lite knepigt ställe

Ja eller täcket hade två hål på var sida om manken och så fortsatte den skyldiga "kompisen" bita honom på manken när han kom ut i hagen igen.

Men självklart kommer jag kolla upp det om det inte försvinner över rimlig tid. Men lägligt nog så var det när han togs in för vaccination som det hela hade hänt så veterinär var redan på plats och gjorde bedömning direkt :)

Ååå vad nöjd jag är med min gråa!:love:

I torsdags tog vi första turen med transporten, det märks att lastträningen har gjort så stor nytta, det var bara att gå rakt in både hemma och när vi skulle hem. Det var även första gången vi var på ridbanan. Hästar som busar i hagen brevid och massa nytt att titta på, men inte jagar han upp sig för det :) Idag var det då dags för våran första träning på samma bana. Det gick hur bra som helst och tränaren tyckte att han var väldigt positiv, lättlärd och välhanterad, då blir man allt stolt :D
Vi började tömköra med grimma som han är van men det blev inte många varv för än vi bestämde att gå över till bett och även fast det var första gången så lyssnade han sååå fint!:d
IMG_0217-1_zps649b362d.jpg

Förra helgen var det även dags att sitta upp igen för andra gången. Första gången var 1 månad sen så jag tänkte att nu får jag nog börja om lite från början, men inte då! Det var bara att sitta upp, skrittade ett varv med ledare och sen satt av igen :)
IMG_4705_zpsd947d914.jpg

Kul att läsa nu efter ett tag, alla verkar på g lite ändå. :)

@Evolution Tråkigt att han blivit biten så rejält! :/

Själv har jag och Cash kommit en bit på vägen, skriver upp dagar jag rider och där emellan får han vila helt så att det inte blir för mycket. Han busar rejält i hagen ibland med så svetten rinner, så det är lika bra han får vila då :)
Men eftersom jag inte har ridsällskap här ute så rider jag ensam och allt har gått bra hittills, det som har varit läskigt har varit en stor rosa höpåse som hängt vid andra hagen och en lång stor gren som legat rakt över vägen. Ingen av gångerna har han reagerat med större reaktioner och jag är super nöjd å stolt! I skogen på våra korta mini rundor tar han initiativ själv, han vill gärna trava HELA TIDEN och undrar bestämt varför man inte får göra det. Men allt går så bra så bra, jätte roligt är det ^^

Vad roligt det är att läsa om alas framsteg. Själv har jag fått lite ofrivillig sjukledighet på grund av att jag fick en ordentlig blödning i v 35 så nu får jag endast ta det lugnt fram til BF. Husse ställer dock upp och pysslar om hästarna lite då och då.. Meciliah fick följa med honom och hämta morgonposten denna morgon. Väldigt nyttigt för våran pigga tjej som verkligen inte är någon latmask.. Full av energi, bus och upptåg och kan ha väldigt svårt att hålla sig i skinnet :)

10441057_10204732425173562_9159799971561592118_n.jpg

maidenokt_zps1255a623.jpg

Maiden på promenad!
På onsdag ryker hennes vargtänder. Någon mer som tagit bort dem?
Sen ska hon börja förberedas inför 3års test nästa år.

Så många fina bilder på alla era hästar :love:
Just det här året mellan 2 och 3 tycker jag är så roligt att följa utseendet på dem, då går ju från bebisar till vuxna hästar mer och mer!

Måste få med mig en kamera ut och ta lite kort jag med.

maidenokt_zps1255a623.jpg

Maiden på promenad!
På onsdag ryker hennes vargtänder. Någon mer som tagit bort dem?
Sen ska hon börja förberedas inför 3års test nästa år.

D har blivit av med sina, tog bort dem innan hon fick vänja sig med bett. Jag tycket det är lika bra att ta bort dem direkt så att man vet att det iaf inte är tänderna som ställer till något om de skulle börja krångla med munnen. Vart ska du visa på treårstest någonstans?

Jag finns i Stockholmstrakten så det blir väl Södermanland el. Norrtälje.
Hon är welsh cob och visas som ponny, så då ska hon inte ridas. Hon är van att ställas ut och vara på nya ställen. Hon behöver mest träna på hoppningen. Som tur är så får jag hjälp av min ridlärare som är jätteduktig att visa fram hästar:).

Jag finns i Stockholmstrakten så det blir väl Södermanland el. Norrtälje.
Hon är welsh cob och visas som ponny, så då ska hon inte ridas. Hon är van att ställas ut och vara på nya ställen. Hon behöver mest träna på hoppningen. Som tur är så får jag hjälp av min ridlärare som är jätteduktig att visa fram hästar:).

Jag kommer också visa min som ponny eftersom hon också är Welsh Cob, trots att hon väl lär vara närmare 160 cm nästa år när det är dags. Har tänkt att visa i Örebro då de oftast har sina på hösten, ger ju lång tid att hinna förbereda sig. Vi har knappt tränat något än och kommer inte hinna så mycket innan våren heller pga att jag ska opereras. D har bara provat hoppa lite och är jätteduktig. Jag har tänkt att göra det själv trots att jag inte har så mycket erfarenhet av visning, mer bara som ett lärtillfälle och som en rolig grej. Vill ju visa henne på Welsh riks också men då vill jag nog ta hjälp av någon som kan visa häst.
Vart i södermanland går treårstestet och i vilken stad?

Jag har för mig att Södermanlands Hästavelsförening brukar ha treårstester i Ökna. Dom brukar ha på våren i maj.
Maiden har bara hoppat 2-3 ggr och hon klev mest över hindren. Men nu får jag bättre hjälp så jag hoppas hon kommer tycka det är roligt. Jag har visat själv på utställning, men det är tyvärr inte alls min grej. Jag blir alldeles för nervös och sen kan jag verkligen inte springa:angel:. Jag sabbar mest för min häst då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka