12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår em hämtade jag hem min tolva, Fiorentina (SWB). Blir spännande att se vad hon blir för nån :)

1508633_10152453554152483_3497522771554671973_n.jpg

@AmyPond Grattis vilken snygging :love: stam?

@jennyjenny Jag tycker det låter som regnskållor, dom behöver inte få hemska stora bölder som bilder på nätet visar... regnskållorna jag har sett irl har varit små, många krustor typ.

Hollie har fått ngr enstaka detta år ( och hon står på stall samt regntäcke vid skitväder annars naken) hon är ganska känslig i huden generellt. Men jag skulle nog rådfråga vet angåenden din om det ej försvinner, kan ju såklart även handla om något annat men någon form av reaktion är det ju.

@Charlottee : Ok, tack för input! För det är små krustor kan man ju säga. Det har ju varit väldigt regnande de senaste dagarna (och idag), så kanske att hon är lite känslig då.
Jag ska ge det lite tid då att läka ut själv så länge det inte blir värre. Men annars får jag ta ut veterinären helt enkelt och kolla över det. Tack för hjälpen :)

@manhattan_2006 vad skönt att det "bara" var en hålvägg :)
@_Zacke_ jag satsar på att inte ha nosgrimma än på ett tag. Men det beror nog mest på att jag rider i grimman som jag har utanpå (snart kapson, den ska bara hämtas först)

-
Igår var det premiär. Han var pigg och stirrig och tänkte innan att antingen sitter jag upp eller så blir det bara lite longering med tanke på att jag inte hade medhjälpare med mig. I longeringen hade han bjudning (äntligen...) och där mitt i en trav kom stigbyglarna i otakt vilket gav reaktion i form av en bebisbockserie. Detta var första gången han gjort nått i samband med träning så det var skönt att se att han inte reagerade värre för det där hade jag suttit kvar på.

Beslutade mig för att sitta upp och han stod snällt även denna gången :love: sen åkte jag mest med och försökte svänga lite. Stanna och gå funkar bra men såklart inte perfekt. Imorgon kör vi igen :bump:

Min lilleman har fått lite vila efter att vi tömkört och miljötränat ett tag. Matte ska nu pluppa bebis, och sen stabilisera vardagslivet samt beställa sele. Så blir det inkörning sen i vinter då vi kör igång igen!

Såhär ser våra hagar ut i oktober :D man kan ju lura ögat och tro att det är sommar!

Hollie har faktiskt fortfarande gräsmage och snart november, matte jublar!

Just nu gör hon nada och får fortsätta med det ett tag till, men sedan ska vi testa trava lite igen samt första galoppen, innan vi tar vintervila och klassar oss som inridna. Till våren blir det mer i utbildningssyfte inför treårstest.

10728851_10152452018446344_883299972_n.jpg
10743723_10152452015936344_2132768373_n.jpg

Såhär ser våra hagar ut i oktober :D man kan ju lura ögat och tro att det är sommar!

Hollie har faktiskt fortfarande gräsmage och snart november, matte jublar!

Just nu gör hon nada och får fortsätta med det ett tag till, men sedan ska vi testa trava lite igen samt första galoppen, innan vi tar vintervila och klassar oss som inridna. Till våren blir det mer i utbildningssyfte inför treårstest.

10728851_10152452018446344_883299972_n.jpg
10743723_10152452015936344_2132768373_n.jpg

Är hon fortfarande dålig i benet? Såg någon bild tidigare i tråden om sparkskada? Trist. :(

@Charlottee : Ok, tack för input! För det är små krustor kan man ju säga. Det har ju varit väldigt regnande de senaste dagarna (och idag), så kanske att hon är lite känslig då.
Jag ska ge det lite tid då att läka ut själv så länge det inte blir värre. Men annars får jag ta ut veterinären helt enkelt och kolla över det. Tack för hjälpen :)

Låter helt klart som regnskållor. Storm fick förra året, jag lät det vara tills det såg ut som om de skulle trilla av, då plockade jag bort och shamponerade områdena med hibiscrub. Sen så försvann det, vet dock att vissa får ge penicillin för att få bort det.

Låter helt klart som regnskållor. Storm fick förra året, jag lät det vara tills det såg ut som om de skulle trilla av, då plockade jag bort och shamponerade områdena med hibiscrub. Sen så försvann det, vet dock att vissa får ge penicillin för att få bort det.
Ja, det är nog skållor helt enkelt..Bra att få höra fler som bekräftar den misstanken tack :) Det är lättare att ta itu med en sak när man vet lite mer om vad det är.
La du täcke på Storm när det regnade när hon hade skållorna så att hon höll sig torr hela tiden? Och hur gör du i år med täcken? Känner du att du måste "akta henne" för regn?
@Charlottee : Hur resonerar du i år med regn och fukt? Är det täcke på direkt då?
Har varit iväg och köpt regntäcke nu till Ismene och jag kan säga att detta kommer att bli en kamp. Hon hatar täcken.... :rage:Men det här vill jag ju inte ska bli värre så hon får väl bara vänja sig... Hade ju hoppats att slippa ha täcke på i ett eller kanske två år till tills hon var mer igång i träning.

Ja, det är nog skållor helt enkelt..Bra att få höra fler som bekräftar den misstanken tack :) Det är lättare att ta itu med en sak när man vet lite mer om vad det är.
La du täcke på Storm när det regnade när hon hade skållorna så att hon höll sig torr hela tiden? Och hur gör du i år med täcken? Känner du att du måste "akta henne" för regn?
@Charlottee : Hur resonerar du i år med regn och fukt? Är det täcke på direkt då?
Har varit iväg och köpt regntäcke nu till Ismene och jag kan säga att detta kommer att bli en kamp. Hon hatar täcken.... :rage:Men det här vill jag ju inte ska bli värre så hon får väl bara vänja sig... Hade ju hoppats att slippa ha täcke på i ett eller kanske två år till tills hon var mer igång i träning.

La inte på täcke då hennes var så milt. Det störde henne inte mer än att det kliade lite.

Blir inget täcke i år heller hon är en unghäst och jag ser det som en säkerhetsrisk då hon leker med sina kompisar. :) blir det så att hon får skållor igen så får man lösa det då. Oroar mig inte så mycket för det, fångar man det innan det blivit illa så brukar det inte vara så farligt. :)

Storm har inte ens ett täcke. :eek: jag har ju tonvis med 135 täcken men har faktiskt inte köpt något åt henne än. Har inte behövt ett täcke sedan hon var nyfödd och hade stallägarens pudels täcke på sig. Sen har hon väl använt sin mammas fleece täcken ett par gånger. Kanske dags att skaffa lite täcken nu. :p

Små knottror kan vara en reaktion på ett foderbyte.
Regnskållor bildas ofta under täcken i fuktig miljö, pga att täcket är tätt och att det är varmt.

åååh, minns när min dam skulle ha täcke på sig, hade haft fleecetäcke innan utan problem, men regntäcket.... jäklar.. :rage::yuck::devil:Hon högg och sparkade efter en -VARJE gång. Tills hon slutade tvärt, från den ena dagen tills den andra så bara accepterade hon...

Min Libro kommer att stallas in om ca 2 veckor, kommer dock att gå i lösdrift hagen under vintern. Tanken är att bara täcka om det är -20 eller ordentligt snöoväder. Förhoppningsvis kommer de fortsätta att söka skydd i skogen eller i lösdriften.

"Vi" har premiär travat nu också! Skrittade iväg till ett gärde, blåste som sjutton och regnade lite smått, men med öronen framåt så travade han glatt rakt fram! :D På grusvägen hem till stallet så släppte ryttaren lite på tygeln och han travade glatt. Stod och tittade på och kände mig alldeles lycklig, det såg så naturligt ut!

Han har börjat testa lite när vi ska gå förbi volten och ut från gården. Med hästsällskap så kliver han på. Utan sällskap får jag hjälpa till. Det är som någon osynlig gräns, vid samma ställe så kliver han plötsligt på och glömmer bort mig och jag kan gå bakom. Tror dock att det handlar om att "polletten" ska trilla ner.
Vid tömkörning har det aldrig vart några frågetecken om att lämna gården. :)

Jag resonerar som så att täcke på även för unghästen vid kallt blötväder om hagmiljön kräver det, dvs inget skydd. Vi har inget skydd i hagarna dom går i nu, varför ska korthåriga Hollie behöva stå och härda ut när hon inte har möjligheten att själv söka skydd? Finns ingen anledning.
Sedan vill jag att hon oftast går naken för att sätta päls, så det gör hon i regel men då med undantag för kallt heldags regn. Men har väldigt sällan täcket på dygnet runt om hon nu har haft ett regntäcke på under hagvistelsen.

Det viktigt att hålla din torr nu om regnskållor men även lika viktigt att hålla det luftigt. Jag skulle täcka utomhus om heldagsregn men inte enstaka skurar, och låt henne alltid stå naken inne. Du kan även tvätta med antibakteriellt typ som tips ovan hibiscrub.
Jag har aldrig behövt det på Hollie dock, hon har fått så milt och dom trillar bort av sig själv.

Hoppas det löser sig :up:

Stämmer även som @rebus säger, regnskållor kan bildas under täcken pga fuktigt och varmt. Jag tycker därför att det är viktigt att huden får lufta och ingen häst bör stå med täcken 24/7 utan att huden får andas ibland. Skräckscenariot är ju hästar som alltid står med dubbla lr tredubbla täcken vid varma temperaturer ( om jag ändå ska sticka ut näsan kan jag tycka att helt galet med tre täcken oavsett hur kallt det är iofs men men ).

Jag får inse att jag var bortskämd med min förra unghäst som var en dröm i all hantering. Denna donna är ganska ouppfostrad och otålig :p Hon vill inte stå still i gången, inte hålla hovarna still eller ens lyfta bakhovarna :banghead:. Matte måste påminna sig om att hon är dåligt grundhanterad och säkert blivit stressad i försäljningsstallet jag köpte henne från, plus att hon är en bebis. Men i all annan träning är hon otroligt trevlig, kelig och snäll. :love: Djupt andetag, och öva öva öva...

Tack @rebus , @Charlottee och @Springsteen . Jag gör som så att jag tränar med täcke nu, med en viss framgång faktiskt så hon kanske vänjer sig till slut. Hoppas på att hon ger upp helt som @mooi s häst och bara accepterar. Jag tror faktiskt att det inte är långt borta nu :-)
Jag har helt öppna hagar utan naturligt skydd och hon har en tunn päls, så blir det täcke på när det är riktigt blött. Men inget på inomhus så det får vara luftig för som @rebus skriver så får det inte bli varmt och för tätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka