12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fenestra Väl sagt! men trodde du skulle behålla Bosse? trist men grattis till försäljningen och ett bra hem :)

Tycker inte att Hollie är så långt ifrån den första hästen du visar (också e HC?)

var tog svanhalsen vägen? :p
10363653_10152370690496344_4913146398849430783_n.jpg

Ja han är e Highcruiser! :)

Skulle väldigt gärna behållit Bosse MEN om jag inte säljer någon kan jag inte heller betäcka och jag säljer då i första hand valacker/hingstar för att göra plats för framtida föl. Vi äger just nu 11 hästar så jag kommer tids nog ha en egen ridhäst.

@Fenestra Väl sagt! men trodde du skulle behålla Bosse? trist men grattis till försäljningen och ett bra hem :)

Tycker inte att Hollie är så långt ifrån den första hästen du visar (också e HC?)

var tog svanhalsen vägen? :p
10363653_10152370690496344_4913146398849430783_n.jpg

Ja han är e Highcruiser! :)

Skulle väldigt gärna behållit Bosse MEN om jag inte säljer någon kan jag inte heller betäcka och jag säljer då i första hand valacker/hingstar för att göra plats för framtida föl. Vi äger just nu 11 hästar så jag kommer tids nog ha en egen ridhäst.

Tömkörde min ensam för första gången igår, har haft ledhjälp två gånger innan. Och det gick som om han aldrig hade gjort något annat :) jätteduktig!

Jag börjar få lite ångest över inridningen eller ja att sitta upp rättare sagt.

Efter att ha haft ett låångt uppehåll från allt vad ridning heter (förutom skrittat travaren runt kvarteret) så har man väl blivit lite feg och nu ska jag liksom försöka ta mig samman och sitta in en unghäst. Hjälp!

Värsta scenariot är att ramla av och dö, men egentligen så är det scenariot rätt så löjligt. Hästen är grymt snäll överlag, älskar allt nytt och tar allt man gör med honom med ro. Han har haft sele, sadel och jag har även halvlegat över ryggen på honom utan att han ens rörde ena örat :D

Jag har även en gammal hästkarl som kommer att hjälpa mig vid själva uppsittningen. Vi kommer ju börja med att jag bara står bredvid honom på en pall tills jag är lugn, hästen är det minsta problemet, tror jag. Det är vad mina dåliga nerver klarar av i nuläget. Men jag håller på att kräkas av rädsla även fast jag känner en viss längtan att få sitta upp på min fina häst.

För något åt sedan satt jag på en oinriden travare som var 176 cm över havet och lika rädd som jag är nu. Då var jag knappt ens nervös så jag förstår inte varför jag är så löjlig nu. Kanske för att jag blivit äldre :nailbiting:

Hade varit skönt att ha haft en orädd pilot. Men såna finns det nog inte gott om i håla.

Ååååååååå vilken bajshäst jag har! Nu när han blivit så jäkla fin och rund i kroppen så ska han gå och bli tjock i benen..
Han brukar bli det när han och 3åringen har busat rejält, vilket också syntes då han var lerig från knäna och ner på frambenen men ingen annan stans. Så de har väl krypit runt på knäna som vanligt och är överansträngd för att de springer så satans mkt.

Sedan så vill jag YAYA lite! Han är nämligen hela 162cm nu! :D men han blir väl 160 nästa vecka igen när hovslagaren kommer ;) hahaha I vilket fall tror jag han är inne i en växt period och får alltså vila tillsvidare ^^

Hoppar in i tråden då min 12 a ska sittas in nu och jag själv behöver lite tips ibland. Hon är efter flash Dancer i. M som är dressyr häst, hennes mamma är mest hoppstammad så vi får se hur kombinationen artar sig. Har inte vågat ta henne i bettet ännu utan bara i longerringen när vi promenerat i skogen. Vad började ni med för bett och vilka övningar gjorde ni för hand för att hästarna ska förstå vad stanna är, innan ni satt upp?

10404456_10204602532766333_1058174629545487391_n.jpg

1174710_10204602532966338_7869320444983857288_n.jpg

Jag brukar inte göra det så komplicerat, ända från när hon var liten så har hon ju lärt sig att ordet "prr" betyder att man ska stanna.
Sen innan ridningen så brukar jag göra likadant när hon har bett i munnen, at lite lätt i tyglarna å säga Prr.. det brukar inte vara något problem. Sen när man hoppar upp och rider så har jag alltid medhjälpare med som kan hjälpa till om det blir några missförstånd :)

På min kuse märks det att tömkörningen verkligen har satt en bra grund!
En av mina bästa vänner sitter på Libro några gånger i veckan. Just nu går vi mest runt, gör halt, testar styrning. Går bra att skritta på volter, tygeltag är han trygg i och börjar smått förstå att smackning och skänkel betyder samma sak. ;)

Han är så himla cool! Skrittar runt på gården, volten och gärdet. Nästa gång ska vi gå bort på en grusväg och gå på gärdet tillbaka till gården.
Blir så himla stolt över honom! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka