12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Ja, denna dagissjuka är ju mer regel än undantag, såhär års har vi ju ofta ett par-tre st som står med tjockt gult och lite hosta. Inte så konstigt egentligen då de ofta kommer från mindre stall med typ bara mammahäst och en eller ett par kompisar de växt upp med. Och så kommer de till ett stall med 15-20 andra hästar. Då är ju förkylningen ett faktum :meh:

För vår del gör det ju inte så mkt, det får ta den tid det tar. De som är lite sjuka får gå små promenader för hand och öva på att följa, se sig omkring på området, gå ner och titta på andra hästar som springer på banan, öva på att stå uppbundna osv. :)

De två bästisarna hayley och bessie visar sig vara väldigt olika i psyket. Bessie är cool, lugn och ganska tuff. Verkar inte tycka något är speciellt läskigt och liksom tuffar på rakt fram som man ber henne. Hayley är något mer spooky, ser sig om efter "farliga" saker, gör tvära kast i sidled när hon väl hittar dem. Detta är iofs inte superförvånande, vi har haft hennes storebror i stallet och han var inte mkt bättre ens som vuxen häst. (Vi kallade honom barbiehästen)

Det är kanske så man kan/bör göra. Det har varit ett alternativ som jag funderat på. Kan ju kanske vara bra att träna på att vara inne på box samtidigt som man får fika lite.

Quinny: Verkligen jättekul :D Har du kvar fröken?

_Smulan_: Nej, han är hingst än så länge och det lär ju bidra till ett högre behov.

Den 7 januari var jag med en kompis till skåne och hämtade hem hingsten king louie som hon har köpt.passade då på att hälsa på Winnis pappa warsteiner.han var väldigt trevlig och vinter lurvig och visade sin gång i hagen :) fin äldre herre..

Tack Charlottee.

Vad kul att det gick så bra med tömkörningen av Hollie :) Hon ser verkligen stor ut på den bilden. Växer hon igen?;)
Jag har ju också haft proffshjälp att tömköra Silhouette. Nu sist tyckte han att hon och jag är mogna för att göra det på ridbanan utan hans hjälp. Iallafall i skritt. Sillan har bra koll på tömtagens betydelse och är inte rädd för tömmarna mot baken/benen. Däremot får man "tjata" på henne för att hon ska gå aktivt fram. Men hon blir inte sur iallafall. Jag använder ett smalt tredelat bett på henne med bettskivor. Hon trivs bra med det. Nosgrimma har vi inte provat än.
Jag hoppas också att hon blir smidig att rida in. Tänker att hon är stor och inte så kvick i sina rörelser som den andra förvuxna ridponnyn (krutdurken) jag har här. Dessutom är hon inte tittig utan cool i skallen.:love:

yes hon växer igen :eek::D

Kul att det går bra att tömköra för dig med! Vet ej hur hollie kommer svara i framtiden på bett men med sidepull/grimma var hon iaf känslig, och inte alls stressad heller över tömmarna på baken... fick snarare tjata lite på henne också :D men det är rätt normalt med ungar innan dom förstår och lär sig.
Det var iaf kul att testa och leka runt lite i skritt, till våren blir det nog skogen för en naturlig framåt bjudning.

en bild på fröken fräken.. trava vet Hollie hur man gör! :love:
149314_10151925687066344_1522073884_n.jpg

Ja jag känner A.R Jag har köpt två av mina hästar av henne:) hon seminerar även mitt sto som även hon är köpt från hennes gård men med en annan ägare.Highcruser har jag hälsat på ett antal gånger och även sett riden av J som rider honom.mycket trevlig hingst och det är även king louie :)

Cash vet också hur man travar, mycket bättre än hur man galopperar ;) Han har som sagt börjat bli ful igen, men vad jag märkt så har han växt igen sig fram igen. Hm vet inte hur jag ska tolka hans konstiga växtfaser men han är 158,5 fram nu mot tidigare 157 och han är 159 bak, så han är jämn igen :) Börjar bli väldigt maffig tycker jag, men jag ser honom som enorm redan, fast min 09.a känns jätte liten som är 159.. Konstigt de där, men måste vara att jag fick Cash när han bara var 140 så han har ju växt en hel del och känns därför större? xD

Då är det inte så stor höjdskillnad mellan din och min Isadora :).
Isa är nu 162cm fram.
Så ljuvlig att pyssla och arbeta med :love:
1010404_10151823528175951_1021209873_n.jpg

68391_10151823528120951_1866600597_n.jpg

Fått prova ut ett Cob-träns då storlek Full var för stort...:D
Hälsar vördnadsfullt på sin mormor Forsythia <3
76269_10151823459620951_1863129463_n.jpg

Äh, hela texten försvann... :rage:

Så här ser min ut just nu:

75615_559564830785849_66716317_n.jpg

Han har orsakat sig själv en rejäl sårskada nedanför framknät med tillhörande sårficka och bakterier men det verkar som om leden klarat sig. Ca 133 cm fram och lite högre bak men han har vuxit ganska jämnt hela tiden och börjar "tyvärr" se ganska färdig ut i proportionerna. Dock är han ju född i augusti så snart 1,5 år så jag borde rimligtvis kunna förvänta mig några cm till i alla fall :nailbiting:. Han är swb-welsh cob sek c.

Tack vare den usla vintern, diverse sjuka medhjälpare och eget ryggskott och nu skadan, ligger vi efter med träningen. Han har haft träns några gånger, är tömkörd med draghjälp några rundor längs vägarna här ovanför. Nu är närmaste planen mer fokus på ensamträning så att jag inte blir så beroende av medhjälpare, samt kliva över och i lösa skaklar. Han lär sig så väldigt fort att det är en balans mellan för lite och uttråkning så jag har avvaktat kanske lite onödigt mycket men nu när det blir ljusare ute blir det mer varannan-veckas-träning och så hoppas jag han kan dra släpa lugnt i rep eller skaklar före mars månads utgång, sedan blir det dåligt underlag så då blir det nog helvila - möjligtvis introduktion av löshoppning. Ifall inkörningen går bra kan det nog hända vi försöker hitta något väldigt lätt skogsarbete i sommar för shettis så får han vara med och dra i skogen (vi har egen skog).

Han är okastrerad och än så länge väldigt lätthanterlig.

KL

Jag skaffade ju min kille lite på "vinst eller förlust", har aldrig sett honom i rörelse. I lördags hade jag ägt honom i en hel vecka... ;)
Så igår tiggde jag till mig 5 minuter i ett ridhus för att se vad jag köpt, stoppade in lillkillen (som gick in i transporten utan några bekymmer) och körde iväg.

Här är en liten filmsnutt (han ville busa hela tiden, svårt att filma samtidigt som man tittar och ska få honom att förstå att han ska röra på sig...)

https://www.youtube.com/watch?v=K5oOJrsqbvg&feature=youtube_gdata_player

Vad härligt det ser ut. Skulle vilja ta med min till ridhus och låta han släppa loss. Han vill verkligen också.

Men, nu har han en viloperiod iom kyla kombinerat med lösdrift. Väntar tills det blir plusgrader. Min häst står flera mil från "min" ridklubb.

Hur långt åker ni med era ungdomar för att träna/busa?

Jag släpper ofta Musse en stund i ridhuset innan eller efter vi "tränat" så han får busa av sig lite. Ett tag var det ju bara lervälling i hagarna här och sen frös det på och blev puckelpist istället :cautious: Det är full fart på honom ändå men man märker att han tycker det är rätt skönt att kunna röra sig utan att behöva tänka på underlaget.
Närmsta ridhus för oss är ju då....ptja 40 meter till dörren kanske :D Det ligger vägg i vägg med ligghallen. Men ridhuset där vi har unghästträffarna är ca 1,5 mil bort.

herregud stackare :( men otroligt skönt om ni klarat leden!

håller tummen!

victovie kul med bilder på isadora! med sina 162cm är hon ju faktiskt större än Hollie på 160cm... men syns inte på bilderna tycker jag, hon ser inte alls stor ut juh :p otroligt näpen och söt!

Thelma min rödhåring har bara varit i ridhus en gång under sitt liv, och det var som föl. Vi har inget eget på gården men finns flera inom väldigt kort avstånd.
Känns dock oviktigt nu men till våren vill vi introducera löshoppning för första gången, då blir det ridhus. Hon är ganska resvan för sin ålder dock iom tur-retur till sommarbete och hem, samt ett klinikbesök. Hon står som ett ljus! Började fundera på om jag tappat hästen :eek: när jag hämtade hem henne sist... :D

Vi har ridhus på gården där vi hyr in våra hästar, det är jätteskönt :) Vi slytta hem hästarna till våren till vårat eget ställe så då får vi åka en mil för att komma till ridhus..

Jag åker inte iväg och tränar min fjutt alls, han får träna hemma helt enkelt. Och just denna vintern har vi minimalt med is, endast på huvudvägen som används av bil, där jag inte är. Så jag är rätt nöjd utan ridhus denna vintern i alla fall :)

Cash var dock skitjobbig idag.. Vi skulle ta en helt vanlig lugn promenad i skogen, men han var och yrderunt som en galen höna. Usch vad jobbig han var xD Sökte bara uppmärksamhet, ville överträna och var helt tokig... Så tillslut kopplade jag honom och orkade inte jobba längre eftersom han inte kunde slappna av eller ta det lugnt. Det får helt enkelt bli en tur imorgon då han får följa med som handhäst så han blir av med överskottsenergin :')

1504206_10202822633309959_393209497_o.jpg

Eftersom vi inte kommer ha lika stor tillgång till ridhus när vi flyttar hem hästarna så prioriterar jag lite ridhus träning just nu.. Vi gör inget avancerat utan vänjer oss mest med att vara där och att koncentrera oss korta stunder.

Idag gjorde jag som jag sa. Trotsade den grymma stormen vi har och tog en tur med Cash som handhäst. Woho gamlingen var sjukt pigg så det var mycket att hålla koll på två hästar samtidigt x) Men gud vad härligt det var, gamlingen var såååååå nöjd och Cash med, mycket galopp och ett bocksprång för Cashens del, tur han är lyhörd för fler bocksprång blev det inte :)

Mycket nöjd med dagen, men jag önskar jag fick lite bättre fason på 09.an då han och Cash har lite mer lik galopp, det är knappt så Cash orkar galoppera i samma takt som gamlingen. Men det får gå tillsvidare ^^

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka