12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

välkommen! :)

Min Hollie är en swb f. 25/5 och gick på lösdrift fram till nov med ett tiotal ston i olika åldrar. Idag är hon installad och hagsällskapet består av 2 andra äldre ston.

Hon är hanterad lagom, pysslar när jag har tid men jag känner ingen stress. Igår testade hon träns för första gången!

Planen inför detta år är tömkörning i vår, sommarbete och mer tömkörning till hösten samt påbörja inridningen. Sedan vintervila för att återuppta "träningen" in på det nya året och matchas inför treårstest om hon känns mogen.
Ja och så tänkte jag åka iväg för löshoppning.

Välkommen hit! :)
Vad är det för någon liten häst du har köpt/tänkt köpa?

Min lilla Musse är en Welsh Cob-hingst på 1 år och 9 månader nu. Vi har hunnit med ganska så mycket, förutom grundhanteringen är han longerad i skritt och trav (mest för att han ska veta vad det handlar om+signalerna), tömkörd i skritt och trav med både grimma och bett samt med draglinor, haft på sig sele och sadel, tricktränat lite (kan podest, buga+början på spansk skritt), tränat trail vid hand och lasttränat. Och så har vi varit på utställning också.
Däremot kommer jag inte sitta på min förrän hösten när han är 3 så rätt mycket senare än de flesta andra här.

Planen är att fortsätta tömköra och prova på löshoppning ett par ggr i vår, sedan får han gå på bete i sommar (kanske blir några promenader då men ingen "träning"). Möjligtvis att vi åker till någon utställning på sensommaren, det beror lite på hur han växer. I höst ska han köras in ordentligt och löshoppa mer och sen får han vila några veckor nästa vinter. Våren -15 blir det matchning inför hingstpremieringen OM jag tror vi har någon chans.;)

Tack för Era uppdateringar, det känns inte som vi är jättemycket efter ändå! :)

Det är en mecklenburgare som ev flyttar hem till mig. Han är född i Tyskland och har således redan varit med om en del äventyr!
Han är dessutom lite senare än Era, eller ja, född i juli om jag minns rätt.

Är det någon som redan kastererat sin 12:a?

Min 12.a kastrerades precis någon vecka eller två innan han fyllde 1år :) Hade jag fått som jag velat hade han fått vara hingst tills han var 3, men nu bor jag hemma så då blir det på moderns villkor.. :P

Välkommen och kul med en till -12:a :)
Min är född 7 juli SWB e. JJ RayBan ue. D-day. Vi har mest fokuserat på vardagsgrejer (typ lastning, slänga på saker över ryggen, stå still i stallgången, lyfta fötterna utan att döda matte och såna saker) och även börjat nosa på longeringen och tränset men skjuter upp det lite tills han är kastrerad.

Han är uppstallad och (här o häpna) även täckad nu när isvindarna drar över Öland. Men han har å andra sidan lika mycket vinterpäls som min shettis har på sommaren...

KL
Jag ska tvätta häst idag. Och avlusa honom. Min plutt har helt enkelt skaffat inneboende utan att prata med mig först :mad: pälsätare. Ska behandla med bayofly eller va tusan det hette.

Välkommen, roligt med en till 12:a:).

Min Maiden är en welsh cob, också 1år och 8mån.
Vi har hittills tränat mycket lastning och miljöträningar. Varit på några utställningar. Hon kan stå själv ute och inne, lyfter hyfsat på fötterna vid verkning men behöver träna mera med det!
Hon har provat träns några ggr. och blivit longerad några varv ibland.

Idag har vi varit på löshoppning för första gången!:)
Hon tyckte att plastlinorna, hinderstöden och bommarna var jätteläskiga från början. Vi gick först runt några varv så hon fick kolla läget. Sen släpptes hon och travade i bästa welsh traven runt och "hoppade" över några bommar. Fick henne tillslut att galoppera och hoppa ett litet litet kryss.:D

Hon skötte sig jättebra, men måste träna på att lösgaloppera tror jag!
Tjusig trav hade hon i alla fall!;)

Ska försöka få någon att filma nästa gång.

Hooho jag måste bara skryta om min fruktansvärt dyra men fula 2åring idag! :love:

2.a gången jag har med honom som handhäst på skogen och jag som vanligt förväntar mig en massa sura miner från gamlingen som normalt sätt ogillar min yngling. Men icke. Gamlingen var glad framåt och visade Cash allt man behövde tänka på, farten alltså! haha

Efter 2 försök att få galopp som blev misslyckade lyckades Cash förstå den 3.dje gången och efter det gick allt perfekt. En fin lång galopp gjorde susen och skritten på hemvägen frustade båda så nöjt att jag aldrig trodde de skulle sluta. En helt underbar tur och jag är så stolt över båda, men mest över Cash eftersom han bara gjort detta en gång tidigare :love:

Och på tal om ohyra tror jag han gått och dragit på sig ringorm :S Blääää ska köpa medel imorgon och behandla direkt... Så får jag kolla igenom de andra också..

Välkommen till tråden, kul att du skaffat en 12:a :D

Jag har en Welsh Partbred född 18/5. Jag gör lite allt möjligt med min, tömkör, promenerar, har haft på träns en gång. Sadeltam är hon och så vidare.

Vi fick ännu mer snö idag. :love:
st367890_by_erehsidne-d72o556.jpg

st4766555_by_erehsidne-d72o5be.jpg

Quinny: Välkommen!:) Kul med en till i gänget!
Jag har ett SWB sto e: Sir Oldenburg-Master. Hon är född den 20 maj, så 1 år och 8 månader. Hon går på lösdrift och verkar trivas bra med det. Jag stallar bara upp dem om det är storm eller nyår eller dyl.

Jag försöker ligga i fas med boken "unghästar" och än så länge håller vi planen. Dvs hon kan Ledas, vara uppbunden, lyfta fötter och bli verkad, ha benskydd, vara ensam inne och ute. Jag aktiverar henne ca 2 ggr/vecka

Under hösten har vi tömkört med träns, gjord+ schabrak och svanskappa. Vi har också gått på en del promenader och tränat lite trail in hand hemma och vi har tränat på lastning och jag lastar henne själv, så nu är vi redo att åka på några löshoppningar under våren.

Jag ska även fortsätta med tömkörning och sadelvänjning under våren. Hon har vilat ca 8 veckor under vintern och sedan blir det bete till våren/sommaren igen.

När vi sätter igång igen i höst är tanken att hänga och sitta in henne om hon är i hyfsad växtfas. Sen vila till vintern och sedan satsar vi kanske på treårs om vi är redo:)

Här kommer Silhouette!!

Gänget

Santano & Silhouette

OJ, 100 år sedan jag skrev något här nu :eek:

Vad fina alla hästar är! Ser ut som att de flesta börjar växa ikapp sig själva lite :)

Vad dina små är söta Emor :love:
Glimma kommer nog inte heller stanna inom ramen, hon är 98 cm fram och ca 100 cm bak redan. Bådar inte gott men vi får väl se :)

Bild på lilla skrållan från igår i snön som äntligen kommit :love:
Tyvärr blir våra fläckar mest pissgula i den kritvita snön :mad:

1500910_10202757967766372_210264357_o.jpg

1524048_10202757967846374_874902766_o.jpg

1598558_10202757964246284_15666469_o.jpg

Och med mamma och lekkamrat

1521230_10202730817047621_307039082_n.jpg

Hej! Quinny.
Jag har ett Kigermustangsto som är 1 år och 7 månader. Hon går på lösdrift med en fyraåring och ett äldre sto som har ett åttamånaders hingstföl vid sidan.

Hon har haft sele och tömmar, påbörjat tömkörning med sidepull. Hon måste få bort vargtänder innan man lägger på bett. Hon har laststränat lite, gjort lite markövningar typ skicka över småhinder, skicka mellan tunnor, över pressening etc. Hon står uppbunden, blir spolad och kan vara ensma. hon har inte haft sadel eftersom jag bara har en ganska stor tung westernsadel.

Målet för i år är att jobba på från marken och komma ut på nån westerntävling och starta i någon halterklass (trail at hand eller showmanship). Ev kommer hon att köras in.

Hon är tämligen orädd, arbetsvillig och nyfiken så det mesta går rätt bra.

mms_20131231.jpg

Våra två grabbar är fortfarande hingstar. Kingen (fjordingen) ska visas på hingstpremieringen i Vetlanda i september så Mirre får också ha kvar sin manlighet ett tag till ;)

Kl*

Var längesen jag uppdaterade, men det efterfrågades bilder på Mirre så tänkte lägga upp några.

Mirre, "Mystic River" e. Bocaccio Arden ue. Fleetfoot, köptes i vårvintras genom en annons på fb. Sedan dess har han mest fått gå och äta upp sig. Nu börjar det dock dyka upp lite humör så mer hantering står på schemat framöver ;)

Kingen, "King Lii" e. Kim Hero ue. Bross, är vår uppfödning som vi som sagt ska visa i höst. Han har hanterats mer än Mirre. Han har lite nerver och vi anser att han har behövt aktiveras tidigt (nu i höstas) i små steg för att allt inte ska komma som en chock. Han behöver lite tid på sig helt enkelt :) Han är tömkörd, har haft draglinor och vagn bakom sig (inte fastspänd).

image.jpg

imagemirre2.jpg

imagemirre.jpg

Senast ändrad:

Tack så enormt mycket för allas uppdateringar - jätteskoj!

I lördags var jag och hämtade min lilla plutt, så nu är han hemma! Eller, han är tillfälligt uppstallad hos en kompis tills jag hittar ngn vettig lösdrift. Under tiden tänkte jag checka av hur långt han har kommit och lära känna honom lite!
Bachelor, kallas Bobbo, är född i juli 2012, således 1 år och 6 månader, efter Monopol Hästak - Underworld xx.

Mitt första intryck av honom är att han är en stencool kille. När vi skulle lasta honom gick han rakt på, gnäggade lite efter sin kompis när vi stängde transporten, men stod blickstill hela resan (på ca 1 timme).
Lastade av honom, inga bekymmer. In i boxen, började mumsa hö med en gång.....
I söndags var jag ute för att checka till honom (och för att se så det verkligen var sant att han är min). Vi har ju snöstorm här nere och i byn Bobbo är uppstallad i så var det riktigt jävligt, blåshål!! Han stod i en hage mellan 2 lösdrifter (den ena innehåller 4 st okastrerade 3 åringar och den andra 3 st 3-åriga ston). Båda lösdrifternas invånare hade tagit skydd inne i lösdrifterna så min kille stod "ensam". Han hörde dom, men såg dom inte. Men han stod bara o mumsade på sitt hö! <3 Gick in o kliade lite på honom o snackade lite....

Idag ska jag låta honom vara helt, men imorgon tänkte jag åka dit och borsta lite o checka av så hovar kan lyftas osv. Tror visserligen inte det är några konstigheter.....

Är det någon som redan kastererat sin 12:a?

Förra ägaren kastrerade min i Juni eller Juli -13. Han är född i April-12.

Vad roligt att titta på alla era fina hästar. Läser lite för att känna att jag är på banan. Förhoppningsvis flyttar han hem till oss från lösdriften i mars och då kommer vi börja hantera honom dagligen. Nu blir det bara någon gång i veckan. Så man kan väl säga att han har vintervila nu. Lika bra iom att det är så förbenat kallt.
Så i sommar kommer han få "jobba" (tömkörning, promenader och löshoppning.. kanske prova med en sadel på ryggen) och gå så mycket ute som möjligt i hage med grannens hästar.

Jag har anmält mig till en längre körkurs under våren också också. Behöver all input jag kan få :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka