Sv: 12rna del 4
Hej!
Jag har nog skaffat mig en -12:a och har läst lite om Era - jättekul!
Men.... det är min första unghäst någonsin, så det är lite pirrigt!
Tänkte höra med Er, hur långt komna är Ni med Era i hantering?
Berätta gärna vilken månad och vad det är för ras så jag har lite att jämföra med!
Hur tänker Ni lägga upp året? Har ni lagt mål, typ "så här" långt ska vi ha kommit i juni etc.
Går Era på lösdrift? Med jämnåriga eller hästar i olika åldrar?
Välkommen och grattis!
Cash var min första riktigt unga unghäst, köpte en 3,5åring förra året så jag säger att Cash är min första unghäst egentligen
Cash är född 23 Maj så likt Gloria är han 1år och 8månader, några dagar hit och dit
Ja alltså hanteringen är klockrent i alla vardagssysslor som lyfta på benen, vara i stallet ensam, stå i gången stilla, täcke av och på de få gånger jag använder det. Spola av ben är inte hans favorit syssla men det går bra. Han är tömkörd några gånger och är väldigt lyhörd.
Vi tränar även löslongering i alla tre gångarter med klicker och godis, där fokus just nu ligger på att få till den långa,låga och runda formen i galoppen framför allt. Sedan tränar vi också att gå ute löst i skogen där det gäller att alltid lyssna på mig men samtidigt kunna slappna av. Han har svårt att släppa fokus och överanstränger hjärnan sin om han kan x) (inte varje dag man säger att man inte vill ha fokus ;D) Samt går han med som handhäst då och då och ska bli mer nu när han har vargtänder istället för tömkörning.
Lastträningen ska vi även fortsätta när våren kommer. Hittills har han bara gått in i transporten och ätit foder, inte fastknäppt eller liknande.
Jan-Mar Gå med som handhäst + lite löslongering och promenader.
Mar-Maj Tömkörning kommer ligga i största fokus. Vargtänder ska ut innan Mars.
Maj-Juli Så är han på sommarbete och ska mest vila, blir säkert någon myspromenad bara för att vi har eget sommarbete
Aug-Sep Här har jag en månad där jag ska se vart han står. Insittning ska ske, samt all invänjning av sådant. Mycket promenader för att stärka mer självförtroende. Sedan börjar jag möjligtvis skolan 1 september så jag vill ha han helt trygg med insittningen innan dess.
När jag sedan får tid över och kommer hem från skolan så ska insittningen upprepas och så småningom hinna rida lite smått under "jullovet." Sedan får han vila från mig och skickas på inridning nästa år i Mars/April
JAPP min plutt går på lösdrift och kommer göra så länge han ska vara här. Han går i blandad flock, med två unghästar på 3år och 5år samt en som är 22år och en som är 23år. Grannen precis intill har även hästar som är 9mån, 2år, 6år, 9år och 26år. Så de leker även med varandra längs med staketet kan man säga