12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Ja men då är det bara å börja skrubba, nästan helt säker på att det är det faktiskt. Så de löser sig nog, de försvinner säkert snart på Hollie ska du se! ^^

Haha härligt, jag önskar också att jag hade ridhus vägg i vägg.. Men närmsta ridhuset är 1,5mil bort. Så det får vi åka till när vi skaffat vinterdäck till transporten ;)

Så här såg min terrorist ut idag, jag är sjukt nöjd med att vår träning börjar etablera sig i hjärnan hans ;) För nu gör han likadant när han leker i hagen. Nästan i alla fall, bättre ner med huvudet en rakt upp i alla fall :D

1545159_10152139048253094_52025270_n.jpg

1521329_10152139048173094_2077948791_n.jpg

Sedan jävlades han bara resten av tiden ;)
1512669_10152139049963094_1600072708_n.jpg

1607058_10152139053148094_1346464264_n.jpg

1526293_10152139053393094_499811995_n.jpg

OCH vad var det jag sa! Inte för att det syns på bilderna, men så fort han börjar bli jämn sätter röven fart igen, så nu tycker jag han är skitful igen och rumpan i vädret xD Blir tokig.. hhaha :D

Senast ändrad:

Åhh, är så avis på alla fina snöbilder.. Varför är det bara vi som bara har regn hela tiden?:(
MattiZ: Nu måste du ju lägga ut en bild på rumphästen! ;)

Lilla grodan växer! Han kommer inte stanna på a-ponny mått, jag skulle gissa på att han växer över faktiskt, sist jag mätte honom var han 102 vid manken, och 105 vid rumpan, sen växte framdelen ikapp och nu har rumpan börjat dra ifrån igen... :crazy:

Trubbel försöker flörta med Humle, som inte är direkt imponerad ;)

Och eeh ja, han lär ju inte falla ur direkt... Maken till tjockis alltså! Dock är det en hel del päls där, tack och lov.

Så himla söt :love: måste ta o mäta min igen, va ett tag sen.

*kl*
Gloria tömkördes idag för 2:a gången. Hon skötte sig jätte bra men blir väldigt okoncentrerad för allt annat runt omkring är sååå mycket roligare att titta på ;)

blev inga bra bilder för fotografen höll på att förfrysa fingrarna ;)
2014-01-13_143043_52d42df12a6b2225b6fbd2d3.jpg

skarmavbild_2014-01-13_kl_191959_52d42e6488e59d7c93ec3dce.png

2014-01-13_142544_52d42e079606ee168cd0e12d.jpg

Så söt hon är!

Jag är sugen på att tömköra grodis också, men just nu är vi så igång med renoveringen här hemma och vill få klart det. (vi har bott på 45 kvm ett tag hela familjen och nu blev jag less :p så jag känner att då dom ändå bara står och vi har fått -20 ute, och jag har kallstall, dvs, samma temp i stallet som ute, så då får dom stå ett tag till...

Tveksamt om det blir några Rumpbilder på Rumphästen alltså ;) hahaha
Beror mest på vädret imorgon tror jag ;'D

Vad roligt med tömkörningsbilder.. de har jag också tänkt köra igång med någongång i vinter :)

jag planerar också att introducera tömkörning snart, på väldigt basic nivå. Leka fram det lite, kanske väntar till våren dock iom underlaget hos oss.

Kul med uppdatering ifrån er alla och härliga vinterbilder :love:

KL.
IDAG har Hollan prövat träns med bett för första gången! Tungan var överallt men sedan fick hon syn på havren :d haha!

Lånade en kompis träns med ett mindre bett för att kolla lämplig storlek, därav är tränset lite stort ut. Bettet var 10,5 men en aningen stort bara, så ska kolla på en mindre storlek.

Var har era i bettstorlek nu?

Och här kommer den obligátoriska "första gången bilden" :D

994998_10151910629086344_1089778132_n.jpg

Ironwill
härligt med lite vinterbilder! Och pojkvänner är bra att ha ibland ;) kul att han följer med till stallet och hälsar på.

Himla bra! Han följer med 1-2 dagar i veckan och har fått ett nytt fotointresse! Tur att man har två stycken systemkameror. :D

Ska börja ta Storm som handhäst med "min" nya häst när den kommer hem! Ska bli roligt, hoppas att jag får till lite bilder på det snart. :)

Lugnade hon ned sig med tungan sen? Över tränset menar jag. :)

men hallå NY HÄST??? nu har jag missat något :D

ja hon hade ju bara på sig tränset för en kort stund men lugnade sig med tungan, verkade inte tycka det var obehagligt men en ovan känsla såklart :)

Haha oj obligatorisk bild, det har jag och Cash missat. Han började ju tömköras i höstas när jag skrev att jag blev så sugen så han var invand vid träns och bett innan dess. Men sist nu när jag tömkörde i December så märkte jag att han inte tyckte det var lika skönt i munnen. Så jag misstänkte vargtänder men lät honom vara då istället och gjorde ingen big deal av det. Dock ska vi fortsätta tömköra i grimma för han är så lyhörd att jag inte tror det är några problem :)

Matte var ju dessutom tvungen att kolla om han litar på henne. Mig alltså xD öm så igår i hagen stod jag och rotade igenom hans mun och visst var det små små små småååå vargtänder på g :) Så han får vara utan bett och träns till våren, då får vet plocka ut dem ^^

Jag har en bettsamling grande av kortare bett du kan testa :)
har lite olika varianter också, några lite tyngre vilket de brukar gilla.

Hej!

Jag har nog skaffat mig en -12:a och har läst lite om Era - jättekul!
Men.... det är min första unghäst någonsin, så det är lite pirrigt!

Tänkte höra med Er, hur långt komna är Ni med Era i hantering?
Berätta gärna vilken månad och vad det är för ras så jag har lite att jämföra med!
Hur tänker Ni lägga upp året? Har ni lagt mål, typ "så här" långt ska vi ha kommit i juni etc.

Går Era på lösdrift? Med jämnåriga eller hästar i olika åldrar?

Hoppas det är okej att jag kommer med frågor.... :)

En närmre presentation av herrn kommer när allt är spikat! :D

Hej!

Hej och väkommen! spännande med första unghästen, mycket roligt (och inte så roligt jobb ;) ) väntar

Berätta gärna vilken månad och vad det är för ras så jag har lite att jämföra med!

Gloria som min heter är ett halvblod med en gammal svensk stam men är reggad som korsning eftersom hon inte har en godkänd pappa. Hon är född 17 maj så är alltså 1år 8mån.

Hon kan allt som ingår i vardagshanteringen såsom: lyfta hovar, stå uppbunden, ta på/av täcke, borstas, ledas, spola av benen osv. Hon är van vid tömkörningsgjord och vi har precis börjat lite smått med just tömkörning och hon är även med som handhäst ibland :) haft träns+bett några gånger

Vårat "problem" som vi tränar mycket på är att hon är väldigt flockbunden, så vi tränar mycket på att vara själv i både stall och hage just nu.

Hur tänker Ni lägga upp året? Har ni lagt mål, typ "så här" långt ska vi ha kommit i juni etc.
Jag har gjort en liten planering som jag har tänkt att följa om allt går som det ska :)
Mars-Maj är det tömkörning som gäller och ska även komma iväg på 2st löshoppningar. Sadel ska hon även vänjas vid.
Maj-Sep är hon iväg på bete
sep-okt är det dags att börja hänga lite på henne
okt-dec är det dags att sitta upp och rida lite
dec-mar vintervila

Min går inte på lösdrift utan står i stall på nätterna (dock lång utevistelse) I hagen går hon med 4 andra hästar i varierande åldrar och kön. Sommartid går hon på bete med ca 7-10 andra ungston (1-4år)

:D

Välkommen! :)

"Mina" 12or är ju blivande galoppörer, engelska fullblod. Liksom travhästar så "tas" ju galoppörer hyfsat mkt tidigare än de som ska bli "ridhästar".

Jag slänger in lite bilder och uppdateringar om våra 5 12or då och då, och jag tror att de flesta som läser/skriver tråden är med på att galoppörerna kommit lite längre än jämnåriga inom andra discipliner. :)

Så våra senaste veckan då.

Hayley och Bessie
galopperar tillsammans mycket snyggt på stora banan
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-01-14 (2).JPG

påväg hem efter träning, glada miner
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-01-14 (3).JPG

Fancy efter longering
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-01-133.JPG

Meliza i hagen
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-01-14 (4).JPG

Izmael får testa att ha pad och sadel (dock ingen spänd gjord)
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-01-14 (5).JPG

Hej!

Välkommen och grattis!
Cash var min första riktigt unga unghäst, köpte en 3,5åring förra året så jag säger att Cash är min första unghäst egentligen ;)

Cash är född 23 Maj så likt Gloria är han 1år och 8månader, några dagar hit och dit :)

Ja alltså hanteringen är klockrent i alla vardagssysslor som lyfta på benen, vara i stallet ensam, stå i gången stilla, täcke av och på de få gånger jag använder det. Spola av ben är inte hans favorit syssla men det går bra. Han är tömkörd några gånger och är väldigt lyhörd.

Vi tränar även löslongering i alla tre gångarter med klicker och godis, där fokus just nu ligger på att få till den långa,låga och runda formen i galoppen framför allt. Sedan tränar vi också att gå ute löst i skogen där det gäller att alltid lyssna på mig men samtidigt kunna slappna av. Han har svårt att släppa fokus och överanstränger hjärnan sin om han kan x) (inte varje dag man säger att man inte vill ha fokus ;D) Samt går han med som handhäst då och då och ska bli mer nu när han har vargtänder istället för tömkörning.

Lastträningen ska vi även fortsätta när våren kommer. Hittills har han bara gått in i transporten och ätit foder, inte fastknäppt eller liknande.

Jan-Mar Gå med som handhäst + lite löslongering och promenader.
Mar-Maj Tömkörning kommer ligga i största fokus. Vargtänder ska ut innan Mars.
Maj-Juli Så är han på sommarbete och ska mest vila, blir säkert någon myspromenad bara för att vi har eget sommarbete ;)
Aug-Sep Här har jag en månad där jag ska se vart han står. Insittning ska ske, samt all invänjning av sådant. Mycket promenader för att stärka mer självförtroende. Sedan börjar jag möjligtvis skolan 1 september så jag vill ha han helt trygg med insittningen innan dess.

När jag sedan får tid över och kommer hem från skolan så ska insittningen upprepas och så småningom hinna rida lite smått under "jullovet." Sedan får han vila från mig och skickas på inridning nästa år i Mars/April :D

JAPP min plutt går på lösdrift och kommer göra så länge han ska vara här. Han går i blandad flock, med två unghästar på 3år och 5år samt en som är 22år och en som är 23år. Grannen precis intill har även hästar som är 9mån, 2år, 6år, 9år och 26år. Så de leker även med varandra längs med staketet kan man säga :)

Jag ska börja rida lite på den grå "big mama" märren från lösdriften. :D Storms fejk mamma. :)

jasså "big mama" :D Kul!!!

Ponte jättegärna tack! milda enkla 2delat till en unge :)

KL.
Tänkte fånga solen idag för lite tjusiga vinterbilder, men snömoln kom in samt hann jag inte förren em tyvärr.. dock blev det bilder iaf :p

1526603_10151912629701344_1184612962_n.jpg

1526603_10151912629711344_918241875_n.jpg

1017134_10151912566646344_1069696303_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd