12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Kastrering för ponny nr 1 bokad! 14 januari blir det knips knips för lilleman. Huliganen får vänta ett litet tag till.

Fina Zolero, honom kommer man nog sakna ett tag framöver! Speciellt i 11.ornas tråd :(

Men Hollie är ju riktigt fin nu och inte alls muskelfattig som det visst hintades om i en viss tråd. Tycker det är synd att folk ska överreagera som de gör. Men för att komma till saken tycker jag inte du ska vara över orolig över henne! :)

Jag måste få tummen ur och börja fota mina små monster som numer inte kan låta varandra vara knappt 1 minut. De BARA bråkar och slåss och jagar varandra.. Huliganer! Jo tack.. Fast det var ju hela anledningen till att jag köpte en 11.a ;) hahaha min plan lyckades tillslut alltså!

Läste om bilderna i den andra tråden, herregud.... Hollie är ju jättefin! Att dessutom jämföra sommarbilder med vinterbilder blir ju inte helt rättvist, men jag tycker ändå Hollie gick vinnande ur den "striden". Hade valt Hollie alla gånger! Så som hon ser ut nu är målet med min.

Ni som har räknat ut foderstat till era tolvor, hur mycket Mj får dom totalt? Jag har fortfarande problem att få i min hö så jag får fylla krubban istället :/

MattiZ & Evolution

TACK! Jättekul att ni tycker hon är så fin!

Det är ju upp till var och en, och för mig får man tycka hon är ful om man vill, men utan muskler och mager? rejält underutvecklad?? näe då måste jag reagera, för det är hon verkligen inte :)

Men vi fick ju flera fina kommentarer sedan angående hull och typ :love:

Det är ni helt klart värda! Fina kommentarer alltså för Hollie är ju likt Fjärilsviol en riktig drömpålle i min värld :D

Sen kanske hon inte har lika mycket hull som min i nuläget men han har precis avslutat sin långa växtfas och ser någerlunda jämn ut och jag kan nästan kalla honom tjock ;) (en lättnad med tanke på hur han såg ut på sommarbetet) Men Hollie är ju inte undernärd för det :)

Man känner revbenen först när man tar i lite, så han har lagt på sig! Han samlar nog fett tills nästa växtfas, för så fort han växt klart i manken nu där han håller på för stunden så kommer han säkert gå in i en ny växtfast. Han har ju aldrig avslutat en växtfas och stannat där utan gått in i en ny direkt efter xD tyvärr...

Även jag tycker att Hollie är jättefin och förstår inte alls "påhoppen" kring hennes hull och muskulatur.

Jag kanske inte är bäst på att avgöra sånt då jag måhända blivit lite fullblodsblind de senaste åren, men ändå ;)

Och så nyheter från oss...

I måndags kom två nya 12or till stallet. :bump:

1. Meliza. Sto, Mingun - Melanie/Music streak.
Docksöt! Mer, nästan svart med bara lite ljusbrunt runt mulen och lite vita tecken i ansiktet och en prickig fot bak.
Vi har haft tre av hennes storasystrar (samma mamma) och det ska bli mkt intressant att se om hon präglats lika hårt av gamla Melanie som de andra... Samtliga har varit väldigt stoiga, sura i boxen, mkt snabba och vrålstarka. Samtliga tre har varit omöjliga att centra till start (dvs den långsamma galoppen till startboxarna innan loppet) de har fått ledas till start, då de annars stuckit :cautious:
Meliza är redan van vid ryttare och kommer från en uppfödare vi känner väl.
Hon kommer nog växa lite till och får såklart en mjukstart hos oss med promenader på området, longering osv. Så vi lär känna henne.
Enligt utsago gick hon direkt på släpet hemma på gården....

2. Izmael, hingst Mandrake el mago - Indiana Crow/ diaghlyphard.
Izmael är brorsa till imanuel och indibow som redan står i stallet, och likt Meliza har vi haft ännu fler syskon till honom tidigare. Hans uppfödare skickar alltid en eller två åringar per år till oss för träning.

Vid 09 i måndags åkte jag från Täby med en av våra hästägare och hans hästlastbil ut till ljusterö för att hämta den lille grabben.
Väl där förstår vi att vi även ska ta med Izmaels bästa kompis, en ponny i samma ålder som vi ska lämna av på vägen tillbaka till Täby. Ponnyn har rest förr. Izmael är aldrig lastad.

Jag tar på mig hjälm och går och bekantar mig med grabben medan övriga ställer i ordning det sista med transporten, samt stängslar upp ute på gårdsplan så att ingen kan springa iväg om de kommer lösa.

Izmael hade INGA planer på att gå på släpet, gick snällt fram till rampen men sedan parkerade han en hov i varje hörn av stallplanen och blåste drake och rullade med ögonen. Efter ca 30 min lyckades jag muta upp honom med en hov på rampen, men inte längre. Jag kände på mig att lina bakom rumpan inte skulle vara en hit, och mycket riktigt så blev det panik så fort han ens såg linan och ännu värre när den nuddade ett hårstrå i svansen... Högst upprörd (dock inte särskilt rädd) reste han sig tills jag var tvungen att släppa och sedan balanstravade han omkring på stallplanen en stund.

Vi bestämde oss för att testa att lasta ponnyn först, eftersom den ju hade åkt förr och så tänkte vi att Izmael kanske skulle tycka det var mindre läskigt om hans kompis stod på transporten. Ponnyn var lite skeptisk, men accepterade lina bakom rumpan och gick efter en liten stund i princip att lyfta in. Väl inne stod han snällt och tuggade Hö. Transporten är en tvåhästarslastbil där de åker baklänges.
Izmael verkade tycka att det var mindre läskigt när hans kompis redan var på och vi gjorde flera lyckade försök tills vi insåg att det inte skulle funka att ha honom ytterst, han är för stor (eller egentligen är han ju inte det, men det gick liksom inte att övertyga honom att han fick plats genom att gå fram hela vägen till höet med framdelen) Suck,korkat av oss. Så vi får börja om. Av någon anledning får den innan så lugna ponnyn panik och reser sig, fastnar med frambenen :nailbiting: när väggen är stängd (hon som lastade honom hade inte justerat grimskaftlängden, så de var för långa för honom). Som tur är så hade vi ju vår starke hästägare med oss och han lyckades lyfta loss ponnyn :o. Eftersom vi var tvungna att tänka om så skulle ju ponnyn lastas av. Då ville den inte gå av :banghead: tog säkert en kvart att få av honom.

Vi ställde in båda pojkarna i stallet och diskuterade lite hur vi skulle göra. Jag gick in med en tuss Hö till Izmael och klappade om honom. Vi tog en liten kaffepaus och gick in för att värma oss (det var vääääldigt råkallt).
Efter lite taktiksnack kom jag och uppfödaren överens om pleg. Så när vi fikat klart gick vi ut och plegade båda.

Sedan var det på't igen och nu var det betydligt lugnare inställning hos Izmael även om han fortfarande var EXTREMT medveten om alla som var på stallplanen, varenda vindpust, och framförallt spanade han efter linan...
I drygt en timme stod jag och lockade och pockade, klappade, kliade, berömde... Upp på rampen, ett framben in i transporten, får plötsligt syn på spånet på golvet SOM FLYTTAR PÅ SIG om man drakblåser mot det= backar ut snabbt som vinden (repetera detta ett tiotal ggr så förstår ni) . Jag skulle vilja se statistik på hur många gånger jag sa "koooooom killen" och/eller "duuuuktig, braaaaa!" Under den här dagen... Sen gick han tillslut på. Likaså ponnyn.

Det var ett äventyr helt enkelt.

Chefen som var kvar på Täby hade räknat med att vi skulle komma med honom runt 13.00. Vi lastade av 17.10 :meh:

Bilder på båda nya kommer när jag inte sitter med padda.

Vad skönt att ni fick "hem" honom även om det tog tid.

*kl*

Vi håller på och funderar över hur vi ska göra med inridningen av Prinsen vi vill ju rida in honom själva. Men där han står just nu finns inga bra tränings möjligheter , bara en rund paddock.

Vi funderar på om vi ska flytta honom till ridskolan till hösten som har ett nybyggt stort stall och 2 ridhus och en stor vanlig paddock. Han skulle dock inte få lika stor hage som han har nu och skulle antagligen gå själv.

Om han står där han är nu skulle vi behöva hyra en transport varje vecka. På ridskolan skulle vi få hjälp av tränare också.

Hur hade ni gjort?

:bow:

Cash börjar se ut som en svan under vinterpälsen tycker jag! Han är verkligen nöjd med livet och njuter i fulla drag av att ha en lekkompis! Han verkar så mentalt trygg, lugn och nöjd nu så det är inte sant! ^^

1521702_10152132174538094_446021076_n.jpg

1524921_10152132173918094_1831712902_n.jpg

MEN underhalsen finns kvar när han tar fram den sidan.. Fortfarande, men jag tror han kommer bli en rolig häst, för han flaggar väldigt mycket, speciellt vid tömkörning :D haha
1557693_10152132175083094_1620846810_n.jpg

Nougat, jag hade nog stallat in han där bättre möjligheter finns! :) faktiskt, om man har möjlighet till det så tror jag du tjänar mycket på det :)

Tycker ni han har stora knän?
DSC_0073_zpse50bab32.jpg

vad fin han ser ut nu! härligt att det blev lite bilder :)

supercassie tack, nej jag blev också väldigt ställd O_o men det är överspelat nu.

rooooligt med nya pluttar! Meliza är ju underbart söt!!!

KL.
Hollie är sådär road av herrbesöket :D (lite konstig vinkel)
1598171_10151896453791344_721594105_n.jpg

... och här ägnar vi oss åt att hårtorka bakbenen :wtf: dumma rasp!
MEN VILKEN SNÄLL HÄST!
1601337_10151900715251344_13318123_n.jpg

vi körde öppen hemma på våra förra våren, båda blev sjuka, men efter att par pencillinkurer så :crazy:

vill inte skrämma upp dig, går säkert bra utan komplikationer för många också! jag har ingen bra erfarenhet av det bara.

KL.
Nu har vi i söder också snö!!! tjohooo perfekt för hollies rasp med kylan :D

En snöbild från imorse, tre fuxdamer delar på frukosten, slowfeedingnäten är grymma!
1477360_10151902922171344_1802380007_n.jpg

Vi hade lite snö under natten, men var borta när jag vaknade i morse. JIPPIE! Tänk om hela året klarar sig utan mer snö <3

Cash tog långtid att läka men den var lite i senaste laget, blev väldigt varmt. Men vi tvättade noga varannan dag i 2 veckor och det läkte jätte fint efter det :) Remii 09.an läkte helt utan några komplikationer på ca 10dagar :)

Problemet här är att det är så långa bilresor om jag vill göra sydd, vilket inte är möjligt, så det får liksom lov att gå bra eller vad man ska säga.

Jag hoppas dock att det kommer gå fint! :)

KL
Trafikträning! Helt ok reaktion tycker jag! :) (stäng på ljudet)

Mindre imponerande är min 18-åriga ponny som tyckte såhär om sin frukosthög en morgon....

Underbart med snö! Hoppas raspen blir bättre snart! :D

Vi njöt av snön idag vi med!

9555555556666_by_erehsidne-d71r9xu.jpg

8765777_by_erehsidne-d71r0mj.jpg

567890_by_erehsidne-d71r0d9.jpg

45689999_by_erehsidne-d71r0qr.jpg

Något skitig? Hon var så lerig med blöt lera att jag slängde på ett täcke under sadeln. :cautious:
77777777766666_by_erehsidne-d71r0vc.jpg

987654_by_erehsidne-d71r9dr.jpg

Humör! När det gäller att gå åt ett håll som hon inte har lust med. :meh:
755555566666_by_erehsidne-d71r9jx.jpg

Hoppa "dike" :D
8765432_by_erehsidne-d71r9rv.jpg

Charlotte: Hoppas Hollies rasp blir bättre! Jag däremot misstänker det på en av mina tjockisar. Så jag tänkte fråga vad du rekommenderar att tvätta med? ^^ Vad som fungerat bäst.

Jag tvättar med hibiscrub, hårtorkar torrt och sedan smörjer jag med mjukgörande på krustorna så att dom tillslut lossnar. Benevix heter salvan som jag använder mig av nu, men har testat silonsalva och salicylsyrevaselin innan som också fungerar bra.

det är ett helsike med rasp, men nu ser hon bättre ut!

Ironwill
härligt med lite vinterbilder! Och pojkvänner är bra att ha ibland ;) kul att han följer med till stallet och hälsar på.

emor förstår det, men det går säkert bra för er :) håller en tumme!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka