12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Haha vilket gulligt litet lermonster du har! Fina Storm. Herregud vad glad jag är att vi har torr vinterhage nu, trotts regnet verkar backen ta upp det mesta och pållarna håller sig rena förutom på frambenen ;) 12.an och 11.an leker något gud förbannat så han står mest i hagen nu efter sista löslongeringen :)

Jag fick höra om ett gammalt tips på hur man ser hur stor hästen blir. Man tar ett balsnöre och håller det mellan yttersta spetsen på kotan på frambenet och sedan upp till armbågen. Sedan flyttar man handen från kotan och uppåt då så hamnar man på en viss höjd över manken. Gjorde detta med Cash och han skulle då sluta på 168. Är det någon som vet om detta stämmer? :) Stod även med i en bok som jag har. Hästhållning i praktiken tror jag den heter x)

Sedan stod det Från och med att hästen fyllt 1år, menar de då att man kan mäta på detta sätt fram tills att hästen växtklart? För isf ska min fjuttiga 2,5åring på 150 bli 158.. Vilket inte är troligt i mina ögon xD

jättefina bilder trots smutsig storm (hjälp vad lerig!) :eek::D

gillar speciellt bilden på bron!

Hon ser också ut att ha vuxit till sig i modellen, tjusig!!

Mattiz det där måttet brukar vi testa på unghästarna för skojs skull, väldigt individuellt hurvida det stämmer dock är min erfarenhet.

Aaaa, ja men jag kan tänka mig att det är väldigt individuellt. Cash som lär växa mycket kan jag tänka mig hamnar runt 165 iaf, men WallE som snart är 3år hamnar väl knappast på 158-160 som balsnöremetoden säger ;)

Jag gillar henne också väldigt mycket. :love:

Mattiz, Ja alltså vi har ju 8 hästar på 10 hektar med en hel del skog.
Men nederst i hagen så är det lerigt och hästarna tycks älska att rulla runt i leran. :crazy:

Charlottee, Hon vältrar sig i leran. :eek: Hon älskar den! Hon rullar sig först i leran, sen så springer hon och dom andra fölen
runt och leker i leran. Sedan så rullar hon sig i granbarr i skogen. :devil:

stt_by_erehsidne-d70y0km.jpg

Hon hade förresten på sig träns för första gången igår! Gick hur bra som helst. :)

Vilket gulligt lermonster:). Mina unghästar rullar sig aldrig, vill knappt gå i leran.

Maiden har mest gått i hagen och lekt med sina kompisar sen i höstas. Nu har vi börjat ta lite promenader igen. Hon är väldigt pigg och på tårna. Märks att hon behöver upprepa lite ledarskaps övningar.;)

Vi har riktat in oss på tvåårs talang och lite mer utställningar i sommar. Hon älskar att arbeta och får man henne "med sig" så tror jag hon blir riktigt trevlig!
027_zpsf1a8f99c.jpg

Här jävlas hon med min man och ska bita honom:meh:
MaidenmedMattias_zps880ef12a.jpg

Maid_zps3f24f0a3.jpg

Haha Storm kommer nog alltid vara en smuttsig häst ;) Du har fått henne att smaka på leran nu kommer hon aldrig glömma det! haha mina är ju tvärt om, de vill helst inte gå i leran alls, de har gjort en stig in i lösdriften så de slipper klaffsa i den lilla leran som finns xD De är så kinkiga...

Mira: Vad fin hon är! Hur stor var hon nu igen? :) Hon har ju en riktigt härlig busig bläs! Riktigt charmigt :D

Hon är ca 142cm nu och några cm till i bak. Hoppas hon blir över 150cm:). Hon blir ju ganska grov så jag borde väl inte bli som en jätte på henne...Fast det kommer nog kännas ovant. Jag är ju van vid halvblod.

Idag provade hon en sele och sedan en tomkörnings gjord. Inga problem, bryr sig inte alls. Lite konstigt när jag spände gjorden bara.

Aaaa, men det blir hon nog. Får man väl hoppas i alla fall så du inte känner att hon blir för liten! :) Jag hoppas min håller sig mellan 165-167. Högre eller lägre vill jag inte ha honom ;D haha Det var så länge sedan jag hade "stor" häst så man vill väl kanske inte börja på över 170 iaf ;)

Visst är det härligt med obrydda ungpållar. Cash reagerar inte längre på gjorden. Han har haft på sig den flera gånger, men har bara använt den, tömkört 1 gång. Ska vänta längre med det, vet kommer ut snart igen för att kolla till inhyrningshästen så tänkte be han kolla på tänderna igen. xD Jag är så mesig, men vill inte att vargtänderna ska titta fram iaf.

KL

Hänt lite med grabben tycker jag :D

Juni
Bild007_zpsb5a756a5.jpg

September
4A94EE31-41E8-4094-88B5-440F515C79F0-4508-00000A8EA832FEC3_zpsf3152627.jpg

Början av oktober
B6486DF9-CE9F-4B47-A556-B4C5279DF298-703-000001C41581377D_zps5ebb9252.jpg

Början av december
27d8f14a5ffc11e3976812ea60f10a0e_8.jpg

Igår
7a908e44762611e3a10912e7d4c7f15b_8.jpg

Här hos oss i uppland regnar det var och varannan dag.inga bilder på winni nu då det är så tråkigt väder och hästarna
springer runt i flytlera"blä"
Om det fortsätter så här kommer det inga nya bilder på Winni förens vi flyttat ut på våran gård vi köpt där hagarna
ser ut att vara bättre dränerade och är det inte det så får vi fixa det.Alltid bättre att lägga ner pengar på sitt eget och inte det man bara hyr.

Men titta, ankungen börjar bli en svan! :)

Bilder på mitt lilla lurv har jag inga nytagna, han börjar däremot bli hyffsat snygg, och tjock...

titta så fiiiin Ove har blivit! Det har hänt MYCKET tycker jag! :d

KL.
Pga frökens rasp har jag nu testat hårtorken på bakbenen efter tvätt O_o cool 2åring som tog det hela med ro, medans somliga boxgrannar satt som frimärken på väggarna :D

Min duktiga Hollan!
644024_10151894502391344_2145022120_n.jpg

Fina Hollie! :)
Tänkte lite på det du sa ang.låna ut mamman till avel, kom på att det kunde vara en bra lösning och att hon bör kunna få ett föl till. Hennes mamma fick sitt sista föl som 23-åring och Benedictin har tatt sig på första försöket bägge gångerna hos oss samt att årets fölning gick smidigare iom.att hon fölade året innan. Kan vara värt att fundera på. Eller vad tror ni?.
*kl*

Är stolt över Prinsen idag! Han fick springa lite med sadel och stigbyglar nere och han reagerade inte speciellt mycket. Visade upp en härlig galopp också. Är så nöjd med honom och toppen i skallen! :love:

Bildbevis:

xkoz6d.jpg

2s7ewe1.jpg

wsjs3.jpg

:)

hur gammal är stoet?

Man ska komma ihåg att det är svårt att sälja,låna ut avelsston nu, men har hon något att tillföra aveln, så tycker jag absolut att du ska höra dig för :)

duktig lillpojken är! mkt värt med ett bra huvud!

hehe menar du mitt sto eller Nougat s?

Mamma till Hollie är iaf utlånad och dräktig, fölar i juni :D

Skicka hit det fölet när det är fött sen :love: Älskar både Hollie och Zolero. Saknar se honom :( Finingen.
Så har inget emot en liten en efter det stoet. Hon är så fin!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka