Sv: 12rna del 4
*kl*
Oj, nu var det jättelängesen jag skrev här! Har läst ikapp nu och det är verkligen kul att se bilder på allas 12: or, de har verkligen utvecklats!
Jag var ju på utställning med Musse i november och det var väl både positivt och negativt. Tyvärr var han i en ganska grov växtfas och domaren tyckte bla att han var av svag hingstkaraktär vilket enbart resulterade i 34 poäng men jag är ändå extremt nöjd med honom då han var supercool hela tiden, både på utställningsplatsen, i ridhuset och i transporten. När vi skulle köra hem tyckte han vi var för sega med att plocka ihop grejerna och gick in själv i transporten :P
Kan dock konstatera att det här med utställning nog inte är något för oss då jag inte tycker att hästar ska bete sig så som i princip samtliga som var där betedde sig, och de som var "värst" (skrikiga, springiga utan hänsyn till den som ledde) fick högst poäng
Om det är det som är hingstkaraktär och ska premieras är jag glad glad att min har svag sådan. Lite tråkigt dock att man hellre ser att hästen är showig (i flera fall var detta egentligen bara=stressad) än att hästen har ett bra temperament. Nåja, min unghingst hade lika gärna kunnat visas av Alfred 7 år som var med som av mig och det tycker jag är ett bra betyg.
Till vardags hittar vi på saker ungefär varannan dag, ca 10-20 min per gång och varierar mellan lättare longering (lära sig kommandon, gå några varv i skritt+trav åt båda hållen), tömkörning med träns (vi ska börja med draglinor och släpa i veckan), promenader och trickträning. Han är som vanligt supercool och positiv till allt, höjdpunkten på dagen verkar enligt honom vara när när jag kommer till lösdriften för då vet han att vi ska hitta på något.
Vi är även några vänner som allihop har 12: or av blandade raser och kön så vi har börjat ha unghästträff en gång i månaden där vi kör lite trail vid hand, tömkörning mm. Så småningom ska vi även ha lite lättare löshoppning med dom små.
Från utställningen
Tränar lite trail
Julkort med barnet som också är dryga 1,5 år nu. För bilderna lät vi dom leka fritt på en äng med några väldigt sugna hästdamer i andra änden som sprang och skrek på Musse men han ville hellre vara med oss
Han mäter förresten 145 över manken nu och 146,5 över rumpan