12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

1487701_10202477463080919_220470374_o.jpg

1463056_10202477469281074_1884670636_n.jpg

Glad Lucia allihopa :)

jag har tänkt att åka iväg på lite löshoppningar i vår såfort snön försvinner (om den nu kommer...)

Hon har fått följa med några gånger som handhäst nu senaste månaden och sen när det blir is & snö kommer hon få vila helt förutom att tränas lite med träns+bett i boxen möjligtvis även lite träning med att ha tömkörningsgjord på sig :) Innan betet i Maj ska hon ha blivit tömkörd lite lätt.

Jag kan ju passa på att rapportera lite, för här har det hänt lite grejer.

Jag har bara en tolva kvar hos mig, lilla Trassel med pepparkornsögonen har fått åka till fodervärd, och förhoppningsvis vill hon köpa honom till sommaren. Jag har känt att vi inte klickar, och den känslan har jag iofs haft ifrån start men försökt intalat mig att jag är löjlig. Ponnyn var absolut aldrig några bekymmer, han var snarare både den söta, fina, och den med potential. Men det spelar ju inte någon roll, om man inte klickar. Så iväg till fodevärd for han, och han ska kastreras där efter jul någon gång, blir nog bra tror jag!

Här hemma har vi haft isgata i snart en månad, och Trubbel har bara gått i hagen med polare, och haft det gött (där har det tack och lov varit isfritt, om än hårt och knöligt emellanåt) men igår regnade det som övergick till snö = snön fastnade i isen, och woila! Vi har inte ishalka längre. Så idag, för första gången på en månad, har Trubbel fått vara utanför hagen (dom kommer ju in i stallet utan att behöva gå på gårdplanen) och han var nöjd! Lite otålig till en början, kröp lite i skinnet på honom, men efter bara en bit så lugnade sig, och han är så himla lyhörd, otroligt kul!

Så så är det här hemma.

Storm fick bli lite tömkörd av tränaren idag. :D Hon har sin mors humör. :love: Så galet hur lik hon är sin mor. Blir sur, aldrig rädd. :cautious:

st13553535_by_erehsidne-d6y0rmo.jpg

Med skabbsadeln som vanligt. Hon är så himla duktig. Jag sadlar henne som en "vuxen häst". :)
78979795756353_by_erehsidne-d6y0rql.jpg

577575675878_by_erehsidne-d6y0ruk.jpg

Islandshäst!
565676575689797070780780788_by_erehsidne-d6y0rwa.jpg

Sen så gick det bra att gå framåt!

st58876666_by_erehsidne-d6y0s04.jpg

Fin hon är! Trubbel är långt bort ifrån att tömköras, han är ju lite speciell, och ja... Bitvis sköter han sig så bra, men ibland, som idag, är det bakslag bara i hantering, eller hagbeteende att jag undrar om jag någonsin komme våga påbörja en inkörning av honom...

Tack å hennes vägnar, hon är jättetrevlig att tömköra. Fick dock känna på styrning för första gången och då blir man suuur.
Tömkört har vi gjort sedan hon var 6 månader. :) Hennes huvud har blivit stort också. :o Måste köpa cob-grimmor nu.

När hon går att stoppa, starta och styra så ska vi låta henne släpa slanor och så. :)

Vad är det för något som han har för sig som gör att du tror att det inte kommer att gå att köra in honom?

Han är så stressad, bitvis sköter han sig jättebra under hantering, och bitvis får han panik, finns liksom inget mönster i det som jag kan se. Ibland kan han vara helt brydd över att vara själv i ligghallen eller hagen, ibland får han totalpanik över att han tappar de andra hästarna ur sikte. Han boxvandrar ju ute, och har så gjort till och från hela tiden, igår och idag har han haft en riktig stresshelg, skulle ta honom på stallgången för att fixa med hovarna som inte är på topp efter det konstiga vädret som vi haft, och han får totalpanik och kastar sig fram och tillbaka, någonting han aldrig gjort förut vid hantering på gången, någonsin. Han stod stilla sen, men var så uppstressad att han blev helt genomblöt vid flank och hals, och då hade han kompisen några meter bakom...

Jag vågar inte ens tänka på vad som skulle kunna hända om han får en såndär "panikstund" framför vagn, för innan år han helt cool oftast. Har hänt att han blivit sån under någon promenad också, från ingenstans brakar det loss och han blir okontaktbar för en stund... Även om det inte är långa stunder så känns det inte bra alls.

SÅÅÅÅ stolt över mitt lilla A-barn idag!

Han har haft en otålig period, men nu har han varit riktigt duktig. Hovslagaren berömde honom rejält idag och undrade när han skulle sluta växa ;) haha sedan så var han ensam i hagen i 20min och han varken sprang eller hetsade upp sig, gnäggade lite grann, men de var inte så farligt ^^

Värd mkt pengar idag, min stora luns :love:

Min flicka börjar också kännas stor:). Känns som hon väntar på att något ska hända. Bli lite aktiverad och åka på spännande saker. Men tiden räcker inte riktigt till nu, så vi väntar in våren innan vi hittar på något nytt.
007_zpsefbaca3c.jpg

Hon älskar att stå på gången och bli ompysslad!:love:
001_zps990d22c5.jpg

Gud så söt och uttrycksfull hon är...Maiden (?) visst heter hon så?

Vi har haft ett jääääkla jobb men att bryta loss underlaget i vår skrittmaskin
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-14 (9).JPG

det vi bilade loss var till stor del kolsvart mögel/Äckel som luktade apa. Som högst var "skiten" säkert 3 dm hög. Nu har vi dock fått ner allt till betongen (jaja liiite grus ligger kvar) men vi har sprayat virkon överallt i walkern och vi får helt nytt underlag imorgon eller i övermorgon.

Barnen har alltså sluppit maskinen sedan i lördags och fått nöja sig med hage när det varit ofryst och promenader annars.

Bessie
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-17 (8).JPG

Fancy
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-17 (6).JPG

Gillar du Fancy alltså?

Hon är för tillfället ponnyhög, fux-sur och en riktig madame ;) men väldigt begåvad. tog två dagar att få henne att fatta longering ( Skicka ut på varvet, "traaaava" och *smacksmack* "Gaaaaa- lopp" , ta in henne till mitten, byta varav osv..... :P

hennes mamma och äldre bror var riktiga puckon när det gällde precis ALLT (dvs. borsta, lyfta fötter, spola ben, sadla, svänga, trava, galoppera, slappna av osv....), så vi väntar på bakslag :meh: :P :)

Bessie är "in person" helt klart snyggare just nu

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-03X (1).JPG

hon ser ju ut som en riktig häst :P

synd bara att hon är det minst fotogeniqua (?) jag någonsin stött på. hon kan stå supersnyggt med spetsade öron och vaken blick ena sekunden, men precis n'r man tar fram kameran fäller hon öronen åt sidan och halvblundar (suck)

Något helt annat är ju Bessies bästis Hayley, alltid bra på kort
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd....x403/1450086_442766439180123_1843819319_n.jpg

Haha ja Hayley är väldigt fin också tycker jag :) Haha vissa hästar är så, min 09.a har öronen vända svagt bakåt eller nästan nedåt 80% av tiden jag är med honom. Resterande tid är öronen framåt och då när det verkligen händer något spännande ;) haha

Bessie ser verkligen klar och färdig ut ja, helt fantastisk. Mer vacker och mer häst lix :)

jättefin och uttrycksfull :d

ironwill kul med nya bilder! Saknar träningarna lite, blir ju inte av att man gör lika mkt själv :o

supercassie fina brudar båda två men fuxan är helt klart ponnysöt! :D

KL.
Vi har satt upp slowfeeding i alla boxar samt i hagarna, gissa vems häst som äter mest och typ bor brevid nätet i hagen?:o:D
Hollie har ärvt sin mors matlust.. finns ingen botten!

Idag hade vi finbesök av min brorsdotter som hälsade på snälla Hollie :love:

1488196_10151859367391344_915724802_n.jpg

Jäklar vad grov hon har blivit, kommer bli en rejäl tös av henne :love:

Läänge sedan jag uppdaterade här. Wix har bara fått gå på lösdrift med små pojkarna och bara blivit lite grundhanterad nu i höst.
Men idag tog jag alla 3 hingstarna på en promenad, och komiskt nog var det Wix som var den om skötte sig bäst :p
Även om han aldrig gått så långt hemifrån innan. Han gick lugnt bakom medan Ove sprang och lekte terrorist^^"

Ja hon är väldigt uttrycksfull och hon syns i mängden tycker jag:love:
Hon är ganska tuff och testar gärna ibland, men hon tål en tillsägelse och rättar sig snabbt och nöjt. Suger åt sig allt nytt som en svamp.

Hur är det med Hollie? Är muggen bättre? Vad har du för planer med henne?

supercassie Ja hon kallas för Maiden. Heter Linner Welsh Maid:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka