12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Jag har mätt min tokfrans idag. Han är 101-102 cm i mnkh, och 105 vid rumpan. Han tänker bli stor!

hehe ja menar Fancy, som finns i det första inlägget tillsammans med en brun! :D

mira2013 Hollie mår jättebra men vi bråkar fortfarande med rasp :wtf: men hon är inte påverkad mer än krustorna.

Planen med fuxan är inridning till hösten och sedan treårstest våren -15, dvs om hon är klar i kroppen för det, hon har en del att växa i :)

Jag går runt och velar lite med Cashen. Troligtvis blir det lite ändrade planer och jag börjar plugga till hösten. Jag har löst situationen bra för de andra hästarna jag har redan. 09.an ska ju säljas så är det bara. Gamlingen får stanna här på gården tills han inte orkar längre och 11.an blir lite av en delad häst mellan mig och min mor. Då hans gångarter passar hennes skada så hon kan rida honom.

Cash där emot vet jag inte än. Allt beror väl på om jag har råd att ta med honom. Tänkte i alla fall låta honom vara då hela hösten när han är 2,5år så mina planer går lite i stöpet där. Sedan så blir det nog att skicka honom på inridning efter det istället. När han är 3. Så hinner jag med honom under ett kort jullov kanske. Han kommer såklart inte bli ohanterad under tiden, men mer än att gå in och bli borstad, fixa med hovarna, hovslagaren osv blir det troligtvis inte. Är det okej för en unghäst? Jag vet heller inte om man får sommarlov som högskoleelev, har dålig koll. Men det kanske är en bra vila efter 2månader av inridning i alla fall. Och efter det kanske jag har råd att ha honom nära skolan då istället, hösten han är 3,5år? Eller om jag lämnar ut honom på foder. Vilket känns hemskt eftersom jag inte lär ha hunnit rida honom speciellt mkt själv. Blubb.

Jag är snart klar med min första termin på högskola/universitet. Vi har inte jullov men det finns dom som har det.
Du kommer ha tid med honom även när du läser. Man har nästan evig flex, det är få låsta timmar, du får disponera din tid som du själv tycker passar. Sen är ju frågan om man orkar ;) du orkar ändå inte sitta från morgon till kväll med plugg utan att gå ut nåt, det är perfekt med en paus och åka till stallet och använda kroppen lite :)
Själv har jag 2 katter, 2 hundar och 2 hästar och läser på heltid på universitet.....

Hah härligt, vilket lyft jag fick nu! Tack :)

Då kan jag planera in honom till andra året så kan jag hålla igång honom. Känns bättre nu så. Ja men jag har hört det att vissa har ett litet kort jullov, men inte alla. Hur är det med sommaren, pluggar man då också eller är det lov som gäller? ^^ Jag har väldigt dålig koll på ledigheter när det gäller universitet :)

Kapar er tråd med lite universitets och hästinfo :)

Jag läste 5,5 år tung universitetsutbildning och hade häst! Inga problem med tiden, finns viljan är det ofantligt skönt att få en paus i allt vad sitta stilla och plugga heter. Terminerna på hälsouniversitetet Linköping var slutet på augusti till 1,5v in i januari sedan 10 dagar ledigt och slutklämmen 1 v in i juni. Vilket i praktiken innebär styvt 3 månader sommarledigt. Så inget jullov (tentaplugg) men å andra sidan är INGEN ledig i mitten på januari = resor är sjukt billigt. :D vet de som pluggade till sjuksyrra hade sina tentor innan jul och vad sedermera lediga, fast det gillar inte CSN (risken blir att man blir utan studiemedel).

Jag hade dessutom verksamhetsförlagd utbildning i 2,5 år vilket innebar att jag ex kunde få åka till Värnamo och bo i 4v, eller Jönköping i 2v osv. Men jag hade mina hästar på lösdrift och en underbar stallägare som såg till pållarna så det gick med. Ekonomiskt gick det runt, jobbade lite extra ibland men jag hade råd med både lägenhet, bil och pållar. Ska tillägga att jag inte har något annat aktivt intresse :)

Finns det en vilja så klarar man utan problem att ha häst och vara student!

Helt underbart låter det ju som! Nu ger ni mig massa hopp! Klart jag vill ha hästen med mig :)
Blir ju ganska så jätte toppen att ta med honom hösten då jag börjar 2.a året. För då är Cash 3,5år och inriden, haft sin vila och troligtvis hinner jag sätta igång honom då också. Jag planerar ju nämligen att gå Hippolog, så det låter ju härligt att man i alla fall har tid att ta en stund varje dag åt hästen emellan allt plugg! Kul att ni kunde ge mig massa hopp i mörkret. Jätte glad över tips och åsikter om detta! :D

532139_10152092587538094_34011171_n.jpg

God Jul på er, önskar oss ett bra 2014 då säkert många av våra 12: or ska ridas in :D

1535373_10201895254401885_357625050_n.jpg

Haha vad söta bilder! Kul att fler gjorde lite "julkort" :D Ja gud jah, 2014! Det blir ett väldigt händelserikt år för min del. Ser fram emot det!

Sötnos, hoppas jag får en likadan i samma kulör nästa år!
Mina tolvor är världens mysproppar men Bosse testade mig lite härom veckan då han tyckte han kunde krypa under tråden när jag släppte ut. Påföljden blev att han fick en stöt i ryggen och troligen slog det i hovarna också. Det tog mig sen 1,5 timme och en stukad tumme innan han kunde passera genom grinden igen på ett vettigt sätt. Men skam den som ger sig, var tvungen att direkt ta tag i det annars hade jag kanske fått en skenkula på halsen.

Vad jag lärde mig av detta, stäng av strömmen vid ut och intag.

God jul alla i tråden önskar Lassemannen och jag! (han är för övrigt runt 140cm nu)

1476310_10202905258775267_998965394_n.jpg

God jul!

Visst är din typ quarter?

Vi har ju tre 12 or i stallet och jag är rätt säker på att vår minsta är iaf 142... Fbl iofs så de växer ju tidigare.

Han ser fin ut, vad tycker du om honom såhär långt?

Visst är han quarter, helt hundra procent pleasurestam. Jag hoppas han kommer gå hem för domarna i haltern med, det borde han göra så som han ser ut <3

Han är i mina ögon perfekt och jävligt snygg. Han har blivit bättre men har fortfarande en rörelsestörning, två månader kvar minst. Fortfarande hingst, fortfarande på box och fortfarande lika trevlig att ha att göra med, om än lite taggad och studsig.

KL

Nu har min plutt också haft bett! I hela 2 minuter, lagom för att hinna äta några morötter och ta den obligatoriska bilden (synd bara att jag bara hade mobilen med sin spruckna kamera....)

Lasse hade bett på sig i somras men det får vänta ett tag till, jag tror nämligen gossen har en vargtand. Så kändes det iaf när jag rotade runt i munnen på honom under tiden de höll på att röntga.

vad fin han ser ut i modellen! speciellt med tanke på att han står på box..

evolution duktig kille! och ett väldigt sött huvud :)

KL.
tycker min pendlar rätt mkt mellan att vara snygg eller ful ;) men just nu ser hon ok ut och har verkligen rundat på sig!

1504100_10151874268711344_1677886835_n.jpg

1504100_10151874268706344_739568149_n.jpg

1531948_10151874274701344_2027579469_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka