12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

kul att se bilder på silhouette! Ser att att vara full rulle :D fin tjej!

Quinny underbart vad söt Bobbo är :love:

KL.
Vi har fått en del snö så idag dammade jag av Hollie och på med tömkörningsgjord o sidepull (bettlöst) så lekte vi oss fram lite i skritt, med proffshjälp bakom tömmarna.

Hon var lyhörd och lagom känslig för hjälperna, stencool och superduktig :love: tror det blir plättlätt att rida in henne senare.
Hon är olika sin bror, som hade mkt humör och svarade bakåt om det inte passade.

Hon har även hamnat i en tråkig växtfas och är ganska ful för tillfället :D fy för unghästar!

1525399_10151920963096344_1730793176_n.jpg

Och här kommer den obligátoriska "första gången bilden" :D

994998_10151910629086344_1089778132_n.jpg

Såå fin :love:!

Aliah: Söt! Tycker inte alls att hon ser tjock ut. Medelhull snarare. Tacksamt att de har lite hull, inte ovanligt annars att de växer så mkt att de är svåra att hålla ok hull på.

sandra1989: Snygg Fjording :d. Ska bli spännande att höra omdömet efter hingstpremieringen! Lycka till!

IronWill: Sötaste Storm :love:!

*kl*

Följer tråden dagligen, är lite sämre på att skriva själv... Tycker att det är så bra att få höra om allas lika gamla unghästar som den man har själv. Allt med hantering, växtperioder och allt annat de går igenom känns lättare och lugnare när det är fler som går samma saker trots att det är min andra häst som jag har från början. Lex har jag ju tom beställt ;)

I dag har Lex tvättat svansen för första gången. De ska vara fruset länge nu så jag tänkte att det passade bra att tvätta ur all lera han har samlat på sig... Superduktig var han! Spola benen gör vi ganska ofta men det är utanför hans stall och i dag var vi i "nya stallet" där vi har vatten inomhus. Det är ganska otroligt hur lik sin pappa han är i sättet, jag längtar verkligen till nästa höst när det är dags för inridning!

Ibland kan man se vilken fin häst han kommer att bli men mest av tiden är han en väldigt gänglig men söt unghäst i olika växtfaser. Just nu är han ca 159 fram och 162 bak, jag hoppas på att han blir strax över 170. Vad tror ni som har unghästar som ser ut på liknande sätt?

Inte de bästa förutsättningarna för fina bilder men tycker att han är så söt!:love:

Tycker att man ser lite av den vuxna hästen här :d :D

så fin han är! och duktig :)

Äger du honom själv?
Om inte har jag en misstanke om att jag känner hon som gör det ;)

Glömde första gången träns-bilden... ;)

supercassie
Tack! Jag äger honom själv, eller i alla fall ihop med min sambo :D
Känner du någon som har en Luxus-avkomma?

Så fin han är.

När det gäller tillväxt så är det så olika hur de växer. Min erfarenhet är om de ser ganska färdiga och jämna ut nu så blir de inte så mycket högre, då menar jag kanske inte mer än 5 cm högre än bakdelen just nu. Ofta kan man följa ett mönster för hur nära släktingar, mamma, pappa och syskon, har växt.

Själv har jag en 12a som jag inte mätt exakt nu, men jag hoppas på lite stopp i tillväxten där, runt 170 i bakdelen nu. Nu lämnar mamman stort, och tillväxten på höjden brukar vara tills de är 5-6 år innan man kan se var de slutar, så jag tror nog på 175 cm minst, med + på det kanske... ( b la en bror som mätts till 178 cm när han var 5 år, och han är säkert 180+ nu som 7 åring).

blixt5.jpg
blixt8.jpg

Så här ser vår 12:a ut nu. Lite mörka kort. Han är ganska gänglig fortfarande och valpig :) Otroligt snäll och rar. Jag har inte gjort så mycket med honom, mer än dagligt pyssel. Provat på longering har vi gjort. Jag rider hans mamma nu och hon är också fantastiskt trevlig, så han verkar ha ärvt det. Han mäter 165 cm både fram och bak.

AW: Jag måste först säga att han är fruktansvärt snygg! Och som elle12 skriver så ser han väldigt klar ut emot många andra, så likt henne tror jag inte han blir så jätte stor faktiskt. Men det behöver ju inte stämma för det ;) Jag skulle gissa på att han blir 164cm ca :)

Kanel: Vilken fining! Tänk om min kunde växa så jämnt som din ser ut att göra ;D

1492546_10202768410834431_1405847828_o.jpg

Hemma hos oss njuter vi av den lilla snö vi har och passar på att hoppa lite diken när vi är ute på promenad. Träns på för andra gången har hon btw :)

*delvis kl*

Kul att ni tycker att han är fin! Men om ni tycker att han ser färdig ut så måste bilderna vara väldigt missvisande. Lex är valpig unghäst personifierad. Han går med täcke och har ganska kort päls på kroppen, kanske det gör att han ser färdigare ut?

Kanel
Han ser jättefin ut, gillar verkligen hans uppsyn!

Aliah
Underbar bild! Häftigt att lyckas fånga ögonblicket så bra :D

Senast ändrad:

Jag håller med dig! Tycker inte att han ser "klar" ut än. Han kommer nog växa i sin kropp betydligt mer än vad han har gjort.
Men jättefin, helt klart! :love:

Han är såklart jättefin!:d
Men jag tycker också att han är valpig, det syns att han har en del att växa i.... precis som hos min fröken, hon är 160 fram och 163 bak, tror hon blir en bit över 170cm iaf :)

Han ser rejäl ut i ffa ledgångar, vad är det för stam på mödernet?

kanel det där är en ädel snygging!

Victovie tack :love:

aliah härlig stil :D

supercassie härlig bild när ni galoppar! trist med snor... dagissjuka :wtf:

Tack Charlottee.

Vad kul att det gick så bra med tömkörningen av Hollie :) Hon ser verkligen stor ut på den bilden. Växer hon igen?;)
Jag har ju också haft proffshjälp att tömköra Silhouette. Nu sist tyckte han att hon och jag är mogna för att göra det på ridbanan utan hans hjälp. Iallafall i skritt. Sillan har bra koll på tömtagens betydelse och är inte rädd för tömmarna mot baken/benen. Däremot får man "tjata" på henne för att hon ska gå aktivt fram. Men hon blir inte sur iallafall. Jag använder ett smalt tredelat bett på henne med bettskivor. Hon trivs bra med det. Nosgrimma har vi inte provat än.
Jag hoppas också att hon blir smidig att rida in. Tänker att hon är stor och inte så kvick i sina rörelser som den andra förvuxna ridponnyn (krutdurken) jag har här. Dessutom är hon inte tittig utan cool i skallen.:love:

Grattis, Quinny! Vilken fin liten kille!

Nästa vecka får jag hem en 12:a :D Det är en welsh cob-kille, sitter på nålar!

Jag har en fråga till er i tråden. Min lille kille kommer att gå på lösdrift med ett gäng valacker från åldrarna 6-14. Hästarna äter hö, fri tillgång genom smhn. Jag har pratat lite med en veterinär som pysslar med häst, och hon tyckte inte att det är att rekommendera att ha småttingar på den typen av foderlösning.

På grund av att en av valackerna har haft fång så är fri "fri tillgång", dvs mat utan nät, inte ett alternativ. Är ganska säker på att de vuxna hästarnas ägare inte är så pepp på att låta lillen gå med någon av dem i en annan hage och ha fri tillgång utan nät. Vill inte gärna byta ställe i och med att lösdriften är så bra skött, men att ha lillen själv är ju också otänkbart.

Hur löser man detta, tro? Är det någon som har några idéer?

Tycker det är så intressant att följa med era fullblods utbildning :)

aw: Fin färg på din 12:a, har alltid varit svag för fuxar..

Phie: Min går på lösdrift och äter ur nät, för hennes del har det gått bra i alla fall, hon får i sig tillräckligt som det ser ut nu.. Annars om vi haft några hästar som varit lite tunna så har vi delat på dom några timmar per dag och gett "löshö" åt dom som behöver, endera i egen hage eller så har de fått stå inne och käka :)

Ååhhh, Phie! Vad roligt att vi stöter på varandra igen! :) :)
Ska bli superkul att följas åt!

Igår var jag och tittade på en lösdrift till Bobbo på ett fjordingstuteri. Det kändes helt klockrent! Ägarna har så sunt hästtänk så jag nästan blev tårögd!
Bobbo ska dela lösdrift med 2 st 3 åriga valacker och ett 2-årigt sto. Eventuellt kommer deras enda halvblod, valack på 3 år, också åka ut på lösdriften emellanåt! Ägarna tyckte det var kul att få dit ett hbl, deras hbl tror nämligen att han är fjording! Hihihi....

Ägarna ska visa sitt hbl på 3 års, så jag ska "praktisera" så jag vet vad som komma skall, om jag bestämmer mig för att visa Bobbo!

Jadu.. Jag har ju också en Welsh Cob (hingst) som står på lösdrift. Han går med en 3-årig hingst och två valacker på 5 och 12 och valackerna är väl lite väl runda om magen men hingstarna är precis lagom så de hade nog inte klarat att äta tillräckligt mycket med finmaskigt nät. Och då får de ändå lite kraftfoder utöver också. Men det är nog väldigt individuellt det där; hur lätt/svårfödda de är, om de är i någon tillväxtfas, vad det är för värden i höt osv. Din var väl valack med? Kanske behöver han inte lika mycket då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka