12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Jajamän, han är en welsh cob! Han är från Tyskland, e. Arvalon Assassin, ue. Nebo Brenin.

Allround mot dressyr hade jag tänkt mig. Han har inte visat så mycket gång, men tyckte mig se en fin trav emellanåt imorse.

Jacky är ganska grön i det mesta. Att leda honom är lite av ett äventyr :D Idag ville han inte ens gå in i boxen, lade i handbromsen och slog med framfötterna. Knasboll. Vi ska öva lite på att ledas, bli tagen på och lyfta hovarna de närmaste veckorna. Han verkar dock vara stabil i knoppen, det känns på förhand bra!

Ozen: Tack :love:

Är så förtjust i min lille cobling! Imorse var han lugn och sansad och kunde följa med till hagen utan stöd från sin lekpappa. Han stod tyst och väntade snällt när jag gick för att hämta "pappsen" :love:

Haha Hollie är säkert en bättre typ, men jag tror jag blir lite extra knäsvag för just hans utstrålning och färgen såklart! :love: Svettfux eller mörkfux som det heter lär för alltid ligga mig varmast om hjärtat!.

ja mörka fuxar är underbart :d men igentligen föredrar jag mörkbruna hästar... om man nu får välja... men det får man inte i avel tydligen

en mer rättvis bild på fröken, tagen idag, bakdelen har dragit iväg och hon har även breddat sig! Hennes typ passar mig som handen i handsken, men hon kunde få stanna under 170... dream on lr?

1545216_10151940665151344_521707761_n.jpg

phie: Vilken fin grabb, kommer bli så läcker när han blir äldre och växt klart!

kl.

Själv studerar man ju hemmifrån men mycket häst-mys blev det under jul-uppehållet :)
Vi var ytterligare en gång med Chicago och löshoppade, och jag säger bara WOW! Den grabben kan hoppa, och blir bara bättre :D
Börjar dock märkas att han är hingst :devil:, inte längre from som ett lamm utan har lite attityd, tyckte inte att han behövde följa med mig hela tiden. Dock fortfarande medveten om att jag bestämmer (jag låter honom inte glömma ;)) och gick med men såg något ofantligt missnöjd ut :meh:
Vi mätte honom också och fick att han var i varje fall 166 cm i manken, högre bak, så det är bara att fortsätta konstatera att han blir stor. Vi träffade på hans ett år äldre helbror, som vi uppskattade till kanske 164-165 cm... Men fin och trevlig var han :)

Gamla bilder från tre månader sedan då ingen hade tid för kameran.

Chicago Fire e.Chirlon ue.Briar
dsc_0344_5277b54dddf2b30d870d41e9.jpg

dsc_0440_5277b5469606ee2022c9ab4a.jpg

Jag gillar verkligen Hollies typ, riktigt fin! Tycker hon ser färdig ut, om man jämför med min sparris som ser så gänglig och bebisaktig ut.

Neverinmyfoot: Tack! Längtar till när han tänker maffa till sig. Just nu är han som ett streck :D

så roligt med löshoppningen! med den stammen kan han ju bli både och ;)

men 166cm!!!! och jag som tycker min är stor haha...

Han ser iaf jättefin ut! Skulle vara intressant att se bilder på hur han ser ut idag också.

tack så trevligt att höra :) hon var väldigt gänglig och ala älgkalv länge också, men nu börjar det ta sig, syns ju dock att hon växer haha

....men din är ju bedårande! Är själv svag för cobbar... han kommer att bli superfin med den härliga färgen också :d

lustigt med två vita,två svarta ben diagonalt!

Ska kolla lite närmre på probimin :) Har börjat utfodra ove med en större del hö nu och ska ge bakjäst ett tag och se om han stabiliserar upp sig. Vårt hösilage är jävligt blött så att säga. 10 kg får utan problem plats i en ikea påse.
Så nu får han följande grovfodergiva uppdelat på tre tillfällen: 10 kg hö + 20 kg hösilage så får se om det gör någon skillnad.

KL

Ikväll var min man fiiiiin men billig. Så satans med överskottsenergi i honom just nu så skickade ut han i paddocken, tyvärr dog mobilen så kunde inte filma men jäklar vad bakben och elasticitet han bjöd på. Tyvärr var han ungefär lika käftig och skulle stå mer på bakbenen och nafsa än att gå fint i snöret tillbaka till stallet sen. Men men man får se det positiva, gillar temperament ;)

Senast ändrad:

Åh, tack :) Han ser väldigt fördelaktig ut, om man säger så. Han beräknas bli "åtminstone" 150 cm. Skrev till uppfödaren att jag blev chockad hur liten han är (är fulmätt till ca 137 fram och 140 bak) i och med att hon alltid hävdat att han blir stor. Fick mail tillbaka att jag inte skulle oroa mig för det, höjden kommer! Tycker dock att han är som en liten räka :o

Jättetjusig häst, snacka om ös! Rör sig verkligen trevligt. Hur stor beräknas din pojke bli? Cobbigt var bara förnamnet :love:

Det är ju rätt stor skillnad på bak och fram på honom då så han kommer säkert att växa en hel del till! WC kan ju växa ganska länge innan de är färdiga. :)
Min är 147 i mhd och 148 över rumpan nu så hans tillväxtkurva börjar nog plana ut lite nu. Är dock i en växtfas just nu som man kanske kan se om man kollar på filmen för halsen och bogen har inte växt ikapp rumpan riktigt som har biffat till sig rätt rejält i vinter ;) Förväntad mhd är ca 150-152, jag hoppas på över 150 men med tanke på hur hög han är nu så borde han nå över..?:nailbiting:

Din skulle stå på box nu eller? Hade han gått på lösdrift i Tyskland?

Jag tror absolut Musse kommer över 150! :) Nu vet jag ju inte om de är så lika eller så, men jag köpte ju en Irish cob/fjording och har för mig att båda de raserna växer lite långsammare och längre precis som WC? :) Han var ju då 2,5år och 147 bara, men han är 151 fram och 154 bak nu så där har ni ju en liten solskenshistoria i alla fall ;)

Verkligen! :) Hur känns det förresten att sitta på 3 cm nerförslut?;) Tänkte bara så man är förberedd, WC kan ju också bli lite överbyggda.

Här är unghästarna i sin ligghall imorse. :) Det går två äldre valacker där också men de är antagligen utanför och äter på rundbalen.

1551596_605972742784650_847748490_n_zpscb69520b.jpg

Okej, det bådar ju gott :) Han står just nu på box på kvällarna, men ska introduceras för gubbarna i lösdriften till veckan. Han går tillsammans med flockledaren som är superduktig lekpappa. I Tyskland gick han med ett 20-tal andra hingstungar på lösdrift.

MattiZ: Lite sol i mörkret! Hoppas verkligen att det börjar knaka lite på växtfronten. Håller tummarna för att sol och gröngräs gör sitt till sommaren! Uppfödaren till min sade att WC:ar kan växa ända upp i sjuårsåldern, så jag har inte fått panik riktigt än :p

Här är lite bilder på plutten och lekpappan (connemara) från imorse. Det är ju så mycket bus hela tiden!

jd12.jpg

jd13.jpg

jd14.jpg

jd15.jpg

jd16.jpg

Underbart med så mycket bus:D Jag har följt den här tråden länge eftersom jag själv har en 12a som jag fött upp. Tar mig dock aldrig tid att skriva själv men nu sover min dotter middag så tänkte göra ett försök.

Min grabb,ReVolt är efter Ampere och mamman är efter Dávenir och undan Martinique (elit efter Martini-Ceylon). Revolt står en bit bort på lösdrift (samma där Charlottee har haft sina och IronWill) så jag är inte där jätte ofta. Men han har haft träns några gånger (vargtänderna är tagna), tömkörd o longerad några gånger och så har han haft sadel på sig. Det bästa med honom är hans underbara psyke. Han är så trevlig att ha att göra med och är så trygg i sig själv. Och har vi gjort något en gång så verkar han nästan kunna det nästa gång.

Jag filmade sist jag var där. Hoppas jag lyckas länka:http://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=8nsARq_msbs

Haha ja alltså jag har faktiskt inte suttit på honom sedan han drog i väg i baken så vet inte än ;) Tidigare var han helt jämn nästan så då märktes det inte alls, jag tror helt klart att han växer i kapp sina cm, men jag dör nog inte om han blir lite överbyggd :) Han var så jämn när han kom dock så tror han slutar jämn, fast man vet ju aldrig ;)

Åh va kul med fler cobar i tråden!

Jag har en liten hingst e.Vallas Caracas som är 1 år och 5 månader snart. :)
Han mäter 138 för tillfället och jag hoppas på 10cm till, hehe.

Ja de stod tillsammans :-) inte otippat att filmen inte går att se så teknisk som jag är:) ska be min man om hjälp ikväll. Annars går det kanske att söka på ReVolt och Ampere på Youtube.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka