11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Väldigt lugnt på Dino fronten just nu, han har vilat sen den 15.e december. Kryper i kroppen som sjutton på honom, speciellt just nu då han tyvärr står på boxvila pga hagbus. Imorgon väntar klinikbesök för att reda ut vad han egentligen gjort så håll tummarna att det inte är för allvarligt. Min lille hingst som vanligtvis är världens lugnaste och mest uppfostrade hingst flyger och far när vi går på våra dagliga promenader, tuggar på allt och bits. Märks att han har sjukt mycket överskottsenergi och så otroligt understimulerad, tycker så synd om honom.

Är prognosen god så planeras igångsättning i mars igen för lite repetition och vidareutbildning fram till planerat treårstest i slutet av maj med lite korta viloperioder emellan såklart.
Han har äntligen lagt på sig lite hull också efter att jag verkligen försökt fodra upp honom sen han kom hem, äter fri tillgång på Hö plus lite lucern, havre, olja, mineraler och kalk vilket gett resultat nu, börjar bli riktigt fin i hull. Han har även dragit iväg på höjden och gissar på att han säkert vuxit 2-4cm sen rådgivande i november och han mäter säkert 166-168cm nu. Hoppas att han stannar på 170cm.

Nu när han vilat så länge börjar jag få sjuk abstinens att rida och tömköra honom, kikade igenom några filmer och hittade en på när jag tömkörde lite 6 oktober. Han har kommit lång väg sen han tömkördes på filmen men alltid kul att se tillbaka.

http://m.youtube.com/watch?v=ROyJcWFBz9Q

Antingen har jag glömt bort vad han har gjort, eller så har jag missat helt att han gjort sig illa, men, vad hände?

Hoppas att det går bra på kliniken!!

Vilka vackra fullblod!!
Se så coolt ut, jockey(hmm stavas det så??) på galoppör :bow::banana:

Det är en sån där sak i livet jag skulle vilja testa...
Galoppbana.... :)

Han har busat lite mycket i hagen som tyvärr var helt gropig efter all lera och sen när det fryste på var det bara gropar överallt så han måste trampat snett. Troligen har han dragit upp en senskada men det får vi se efter ikväll, hoppas ju verkligen inte det men allt talar för att det är så tyvärr..

Håller tummarna att det inte är något allvarligt!
Vinterunderlag och busiga unghästar är ingen bra kombination.

Jag har kört min lilla pålle idag.
(3 gången i hans liv)

Tog knappt 5 minuter att lasta och stänga bakom honom.
Sen körde vi en lugn liten runda och lastade ut igen.
Han var så duktig och lugn hela tiden.
Å jag är såååååå glad :banana:
Har ju sett bilder i huvudet hur han får panik och sparkar sönder både sig själv och släpet... Knäpp man är :p

1503478_422588894511002_878136645_n.jpg

1545546_422588891177669_902519664_n.jpg

1510848_422588897844335_584634383_n.jpg

1533953_422588904511001_1336493717_n.jpg

Senast ändrad:

Ja, de är himla bra! Det var därför jag bytte släp i somras. Tyckte inte bommen var tillräcklig när man skulle lasta unghäst.
Min medhjälpare tog korten så jag fick in honom själv ett par gånger men när jag väl skulle stänga så stod hon hos honom fram ifall han skulle stressa (vilket han inte gjorde)
Varje gång jag har lasttränat så har han varit med när jag öppnat och stängt där bak så nu när jag stängde luckan reagerade han knappt, snorklade lite bara!

Vilken duktig kille! :) Det är så roligt när träningen ger resultat! :) Såna där dörrar vill jag också ha, jag har bara såna där remmar bakom rumpan... :cautious:

KL
Idag har Balder varit riktigt duktig! :bump: Tog en tömkörningstur såhär på em så det hann nästan bli mörkt innan vi kom hem igen. :) Började som vanligt i stallet med att dra tömmarna runt rumpan och fladdra med dem runt benen. Idag spände han sig ingenting! :bump: Ut på tur och fortsätta träna på att stå still vilket nu börjar sitta riktigt bra! Jag räknar ner från 10 eller 20 och fladdrar och flaxar med tömmarna, byter läge, går runt bakom honom osv innan han får gå. Han har börjat fatta vinken och står snällt still de flesta gångerna! Idag spände han sig heller ingenting när jag slängde med tömmarna! :)

Idag gick det bättre att låta tömmen glida ner längs sidorna. I början trippade han iväg snabbare, då bytte jag taktik och gick fram och ledde honom samtidigt som jag lät yttertömmen hänga ner runt rumpan när vi gick. Första stegen vart han paff och spände sig lite, sen slappnade han av och gick så snällt! Så nu känns det lite bättre, duktig pålle idag! :)

Fin rumpa från sist vi var ute
IMG_20140120_142813_zpsin7jaxq8.jpg

Sötnäsa när vi kommit hem idag! Han fick prova ha nosgrimma för första gången, tyckte han blev så söt! :p
IMG_20140123_161722_zpsxzsslair.jpg

Känner igen det där med rastlös unghäst. Abbe har denna veckan varit nästan lika mycket i luften som han varit på backen. Har ställt honom i sjukhage men vet inte om det dämpat utbrotten tyvärr... Åker också till klinik imorgon så att vi kan reda ut vad det är som hänt.

Han är dock inte svullen längre, men konstigt har det varit med svullnad och värme som flyttat sig från dag till dag (dock samma bakben). Igår var han enbart väldigt "svullen" i en blodådra, men helt torr och sval i övrigt.

Håller tummarna för att vi båda får åka hem med positiva besked imorgon!

*håller tummarna här med!

Maja_Kandi: Vilken mysig första bild :love: vackert

Vimsan: Nej det där verkar ju tusen gånger säkrare! Hade ju en bom som bara krångla när jag flyttade Nasse. De stod bak o krångla hur länge som helst o sen gick inte luckan att stänga för den satt fel... 3dje försöket lyckades vi.
Kompisen gjorde en egen bredare grind bak som hon fäste stoppning på som jag även gillade iden med :)

Så tråkigt med Dinos skada, får hoppas det inte är allvarligt! Håller tummarna för både honom och Abbe imorgon då :)

Vimsan: Duktig häst :D

Maja_kandi: Vad mycket snö ni har! Längtar efter lite sån här nu känner jag ;) jättekul att det gick bra med Balder idag!

Kl
Idag var det en snabbvända till stallet. Hann bara mocka och pussa lite på min ponny. För ovanlighetens skull kom jag när de var längst bort i hagen, men Nangijala kom snällt travande när jag ropade på henne :) gnäggade gjorde hon också, det kommer och går i perioder och jag har börjat fundera på om hon inte gnäggar de perioder jag pysslar mer med henne... Idag fick hon pussar och så hade jag lite godis näven eftersom jag ville träna lite på "snurra". Dock hade jag inga stallkläder och var för lat för att hämta grimma och grimskaft så jag fick ägna ett par minuter innan hon fattade vad jag var ute efter :p när hon väl snurrade runt en gång gick det bättre så när vi slutade snurrade hon lydigt runt när jag bad, visserligen inte så snabbt men marken var lite knölig. På lördag ska jag åka på ridresa och blir borta 6 dagar, vilket jag trodde var det längsta jag varit borta från henne innan. Fast nyss slog det mig att jag ju faktiskt hade stallförbud i en hel vecka efter att jag blev sparkad i ansiktet i oktober ;) men kommer sakna Nangijala mycket...

Fortsatt vila i liten sjukhage med dagliga promenader tills nästa återbesök 2-3 veckor. Han hade en blödning mellan senorna och en kotledsinflammation på samma ben, är nu behandlad så hoppas på snabb läkning. Var rätt rejält halt vid böjprov så lillen måste haft rätt ont. Usch för onödiga skador..

Trist med skadad häst. Men skönt ändå att det är god prognos!
Just det här med att ha unghästar på box är ju inget önskvärt. Skönt att han får gå ut i sjukhage iaf :).
Hoppas på snabb bättring!

KL

Det händer inte mycket med vår 11-a. Red ju henne ett par gånger i november och sedan dess har hon bara gått i hagen. Planerar att börja greja mer med henne när snön försvinner. Tills dess får hon bara gå i hagen och skrota.
Tyvärr växer inte damen :( Ligger fortfarande på runt 155. Hoppet om att hon skall nå 160 minskar.
Vi har bestämt att någon 3-års test blir det inte. Kommer ju att få låga poäng pga storleken så då kan vi lika gärna skippa.
Kommer att löshoppa under våren och det är hos en som är domare i löshoppning så vi får ju höra omdömen av honom direkt.

Maui Samma läge här, vintervila, växer inte, typ 155 cm. Jag ser chanserna minska för att kunna visa. Vad jag förstått är 157 gränsen för att de ska kunna få godkända poäng på typen.

Hurra! Vad härligt att det går åt rätt håll! Fina Balder! :)

KL
I morgon är det dags att sitta upp.. En vecka tidigare än vad jag sa sist, men jag passar på då en tjej som jag har fullt förtroende för kommer på besök. (Man får fånga chansen!)

Skorna sitter på och tänderna har trillat ut. :D

Igår körde vi en sväng i mörkret, jag ledde eftersom jag inte visste hur han skulle reagera när det var mörkt ute. Min medis fick agera kusk. Men det gick utan några problem. Rådjur, hundar och folk på promenad, någon mötande bil med för den delen.. Calle brydde sig föga. Och idag har hans nya brösta till körningen anlänt! Hurra!! Nu blir det säkert ännu bättre!!! :D

Inget roligt klinikbesök, Abbes dagar är räknade och mitt hjärta krossat. Återkommer när jag lugnat mig.

Men NEJ!!! :cry:

Fy fasen, jag lider så himla mycket med dig!! Jag vet att inga ord i världen kan lindra det som du känner och genomlider just nu, men jag vill ändå skicka dig massor med tröstkramar. Livet är för jäkla orättvist..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar