11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

WallE har blivit "longerad" idag, med en hygglig inspänning jag gillar, han var väldigt duktig så länge jag inte hade lina på honom.. Men han är inte rädd för spöet längre så länge han står still och han kan trava lugnt om han är lös, det är bara svårt att få någon fason på det känner jag. MEN vi ska jobba vidare. Han ska helt enkelt gå att longera har jag bestämt mig för! haha

Pricken är ju den sötaste! :D

Hahahahaha! :laugh: Ja så kan man ju också se på saken! :D Åh gudars, tack för dagens skratt! :rofl:

KL
Idag var jag ute med min extrema mustangvildkattclownidiotgeni-häst på tömkörningstur! Han var, öhm. Definitivt inte en nordsvensk mer än till utseende. Vi tog en tur ut i skogen och längs vägarna. Han var så taggad så han visste inte vart han skulle ta vägen. :meh: :p Jag hade velat se honom med lös på tur som Exoticz med sin Nangijala, han skulle nog vara ungefär lika tokig som hon. :p

Jaja, han tyckte jag var extremt jobbig som envisades med att träna på stillastående, det var ju mycket roligare att träna piaff eller jättesamlad trav och takta sig fram. Det var lite halt åt honom när han höll på så, men när han nån gång då och då faktiskt tog det lugnt så hade han ju fäste. :sneaky:

Vi gick först på en stig, sen längs en smalare bilväg där vi självklart mötte både en sån där bautastor skogsmaskin som lastade träd precis intill vägen, föraren vinkade dock åt mig att gå förbi och stod helt stilla under tiden. Jag ledde pålle förbi och han gick på snedden och fnyste. Sen mötte vi två bilar och blev omkörd av en. Hehe, där brukar det aldrig köra några bilar, men just idag var det tydligen skytteltrafik. ;) Mycket bra träning för Balder som av nån anledning blivit osäker på trafik, och mycket bra bilförare som förstod vinken när jag klev ut i vägen och samlade ihop tömmarna. De krypkörde förbi så plutt fick titta i godan ro. Sen gick vi på en skogsstig där han fick träna på att gå långsamt, för att jag skulle hinna med och inte stå på näsan. Sen tillbaka och då tog vi den lite större bilvägen, mötte fler bilar på lilla vägen men ironiskt nog ingen på den större. :p

Hemma var mitt lilla mustangvildkattclownidiotgeni svettigt men nöjt. Jag börjar undra om jag ska ge upp inkörningen för i vinter... Han blir fortfarande stressad så fort tömmarna åker ner på länden och jag kommer aldrig kunna hålla i honom om han sticker igen - jag halkar ju lika mycket som honom. :( Blä.

Mattiz: vilka raser? Ja det var en bra fråga :p jag hade kanske gissat på nån liknande blandning som en ridskolehäst: paint/nordsvensk :)
Maja_kandi: haha ja det hade varit en syn med de tokstollarna i skogen :D Nangijala hade blivit överlycklig tror jag och sprungit tills hon inye orkade mera

Kl
Idag är jag en aning mör i kroppen. Igårkväll undrade jag hur jag skulle kunna ta mig upp idag för jag kunde knappt röra mig. Kändes som en rejäl sträckning i nacken/axlar. Vaknade till min förvåning endast lätt stel i ryggen men med en jättebula högt upp på utsidan av låret = ingen ridlektion idag, suck :meh:

Men herre vad yster hon är :).
Är det det som kallas skogstokig häst? :nailbiting:

Himla tur att du inte slog dig mer, hade kunnat gå hur illa som helst.

Kl
Tack för alla "välkommen", det värmer....

Måste skriva att det är en rolig tråd med så mycket olika hästar. Jättekul att få inblick i andra raser än just halvbloden..

Känns lite oroande att läsa om alla hästar som busar, studsar och far:crazy:. Jag har ju tänkt rida in min själv och där ingår inte dessa skutt...
Får hoppas att min är en lugn sort...:)

Tack :) Jag tycker oxå han rör sig bra, han rör sig ännu bättre utan ryttare i nuläget (det är ju lite besvärligt det här med att ha passagerare) så jag hoppas man kommer kunna rida fram mer i framtiden :)

Hunter: Vi har som mål att visa på treårs, men är han inte redo/i fas osv så visar jag naturligtvis inte. Det är ju en jäkla cirkus för en så grön häst, och som du erfor så kan allt hända, tex att de är kissnödiga :P Jag kommer inte åka om inte allt känns 100, och jag kommer bryta om han känns trött eller liknande.

Var faktiskt på kurs i linjär bedömning nu inför treårs, riktigt riktigt bra och matnyttigt! Först hölls en liten genomgång av testet, vad man ska tänka på och träna på osv, sedan var det genomgång på hur man tränar hästar inför löshoppningsmomentet. Två 2-åringar visades och sedan visades två äldre hästar, 3 och 4 tror jag, som om det vore själva treårs. Under tiden kommenterade domarna och berättade vad de tittade på, varför de gjorde som de gjorde, varför de satte de poäng de satte, och hur man kan träna för att förbättra poängen. Sen var det LUNCH! Mycket gott och välbehövligt! Därefter var det genomgång av exteriörbiten, då visades två hästar och domaren förklarade varför han satte de omdömen han gjorde osv, och sedan visades en häst för hand och i lösgalopp innan det var fika. Efter fikan gick de igenom ridprovet med samma koncept. Jag är så himla glad att jag åkte på detta, det var extremt lärorikt och intressant! :)

Vilken fin Walle du har och välkommen till tråden :)

Det är jag som har den tredje Walle, Mr Moonwalk, e. Warsteiner (ue. Cortez, uue. Partisan). Han är född sent, 12 juli, och har för tillfället fastnat i 159 cm-träsket..

Han är tömkörd en del och uppsutten i alla gångarter samt löshoppad. Han har vilat hela december, men snart drar "allvaret" igång igen ;)

Har inga nya bilder att bjuda på, men här är en från september. Nu är han extremt mycket fluffigare :p

1379522_10151968613332122_2086916175_n.jpg

Vilken fin häst! Tilltalade mig mycket!
Tycker dock han ser större ut än 159?
Hmm frågan är om min ens är 155????
Måste nog mäta någon dag...

Jag lider med dig när du skriver om bakslaget i körningen.. Du som verkligen skulle satsa på detta.. :( Det hade ju varit bättre om det hade varit Calle som det hade hänt, för han är ju bara körhäst som hobby, typ..

Kl.

Vi tog oss andra rundan i rockarden igår. Piggelin Calle som gärna travade med oss bägge i vagnen bitvis. (Så fort jag ansåg att det var skymd sikt eller störande moment nära så ledde jag honom istället. En kompis fick agera kusk.) Det blir ju betydligt tyngre nu när det är snö ute (Vi drar inte bara på plogade vägar, men vi har bara ngn decimeter snö) men han drar så glatt, skillnad mot förra året när han stannade i alla uppförsbackar och vägrade gå om inte jag hoppade ur rockarden och puttade på.. ;)

Nu vill jag köpa en ny sele.. Pengar, regna ner på mig, please!!!

*kl*
Idag har bägge mina 11: or fått arbeta lite på volten. Ai-chan har sett en massa spöken senaste tiden så hon behövde springa av sig lite. Så länge vi har minus och snö så har hon vila helt från ridning, men arbetar henne lite från marken ett par dagar i veckan iaf så hon får göra av med lite energi :)

DSC_5952_zps99acfe9a.jpg

DSC_5984_zps8fa7dc11.jpg

DSC_5987_zps5e7d5ea8.jpg

Rebel är lite avig så, han är jätte pigg när man tar ut honom ur hagen men när jag släpper honom lös så vill bara komma in till en annan i mitten och mysa XD Så får driva på honom men massa för annars springer han in. Men det är för att han är sådan som gör att jag vågar gå med honom lös ute :)

DSC_6040_zps5753bea0.jpg

DSC_6016_zps75e90bea.jpg

Tack för alla "välkommen", det värmer....

Måste skriva att det är en rolig tråd med så mycket olika hästar. Jättekul att få inblick i andra raser än just halvbloden..

Känns lite oroande att läsa om alla hästar som busar, studsar och far:crazy:. Jag har ju tänkt rida in min själv och där ingår inte dessa skutt...
Får hoppas att min är en lugn sort...:)

Ja, välkommen :) vi är ett glatt gäng här!

Hunter: Vi har som mål att visa på treårs, men är han inte redo/i fas osv så visar jag naturligtvis inte. Det är ju en jäkla cirkus för en så grön häst, och som du erfor så kan allt hända, tex att de är kissnödiga :P Jag kommer inte åka om inte allt känns 100, och jag kommer bryta om han känns trött eller liknande.

Var faktiskt på kurs i linjär bedömning nu inför treårs, riktigt riktigt bra och matnyttigt! Först hölls en liten genomgång av testet, vad man ska tänka på och träna på osv, sedan var det genomgång på hur man tränar hästar inför löshoppningsmomentet. Två 2-åringar visades och sedan visades två äldre hästar, 3 och 4 tror jag, som om det vore själva treårs. Under tiden kommenterade domarna och berättade vad de tittade på, varför de gjorde som de gjorde, varför de satte de poäng de satte, och hur man kan träna för att förbättra poängen. Sen var det LUNCH! Mycket gott och välbehövligt! Därefter var det genomgång av exteriörbiten, då visades två hästar och domaren förklarade varför han satte de omdömen han gjorde osv, och sedan visades en häst för hand och i lösgalopp innan det var fika. Efter fikan gick de igenom ridprovet med samma koncept. Jag är så himla glad att jag åkte på detta, det var extremt lärorikt och intressant! :)

Min ska ju säljas så får se om jag visar eller inte. Känns ju väldigt trist om han har en dålig dag på testet och så ska han ut till försäljning.

Var gick du på kurs? Lät ju intressant :)

Han blir fortfarande stressad så fort tömmarna åker ner på länden och jag kommer aldrig kunna hålla i honom om han sticker igen - jag halkar ju lika mycket som honom. :( Blä.

Jag har en 07:a som jag tömmar en del. Av någon anledning så har hon aldrig brytt sig ett skvatt om att få remmar ner på baken.

Det där med att halka känner jag till :D! Innan det slog om här och blev kallt så regna det och blåste i kubik. Jag var ute och tömma min häst en sån kväll. Halt i gräset var det och jag snava på en grästuva och damp i backen. Då passa häst på och skjuta iväg och asa mig x antal meter över den dyngvåta backen...:meh: yeay...

KL

Jag tänkte att jag skulle ta och presentera min 11'a.
E: Sir Oldenburg, UE: Wolkentanz I

2014-01-21-0841_52de24949606ee3b2b9ea5ad.jpg

Tyvärr dålig bildkvalité, då killen tog sekvensfoto med sin Samsung =/

Morcraban åh en till Sir Oldenburg avkomma, fin! Hur stor är han? Berätta lite hur långt ni kommit, hur är han i psyket? Ska du visa på treårs, isf var? haha Ja jag är väldigt nyfiken, men har ju också en 11.a e.Sir Oldenburg

Nu har jag inte hängt med riktigt, men är Balder inte körd sedan olyckan? Tråkigt att det gått så mycket bakåt, men jag skulle inte vara alltför orolig om jag vore du. Unghästar har sina perioder då något som funkat tidigare helt plötsligt blir otäckt, tycker det brukar släppa av sig själv efter ett tag om man inte bråkar med dem. Det vill säga, inte låter dem slippa, men bara tar deras tramsande med ett stooooort lugn.

Sen gällande din/er bild av nordsvenskar... :cautious: Jag fattar ju att ni är ironiska, men jag har faktiskt aldrig träffat en nordsvensk som passar in i föreställningen om en sävlig idiotsäker häst som tar ett steg idag och ett imorgon. Utan undantag har de haft nerv och/eller temperament passande den ihärdiga och tungt arbetande skogshäst de trots allt är avlade för att vara. Fyllda av energi, envishet och en hel del egna idéer. Som sagt, jag förstår ju att ni skojar, men jag vet egentligen inte om rasen är hjälpt av att fördomarna fortsätter spridas. Jag skulle nog snarast säga att Balder låter ut att vara ganska rastypisk. ;)

Var rätt längesen jag skrev i denna tråd. Men brukar läsa lite då och då. :)
Jag har börjat rida min -11 e: Bravour nu och det har verkligen gått jättebra! Han är så himla snäll och lugn. Han har dock vaknat lite nu som treåring och det är bara positivt. :D

f17088f84abf11e3abd80a366406ae8a_8.jpg

Har ridit i skritt och trav än så länge. Han har haft problem med tandlossning av och till och veterinären har fått vara här och dra ut tänder. Har ni andra haft problem med sånt på era hästar? Just nu försöker jag rida med bettlöst och det går ganska bra. Han måste bara lära sig. :p Tror ni förresten att jag måste rida bettlöst när han tappar kindtänderna?

Just nu är han väldigt stor och grov! Han har växt otroligt mkt sen jag köpte honom i oktober. Har inte mätt honom noggrant men vi kom fram till att han nog är 168cm nu. Men drar x-full i grimma. Planerar att ta upp löshoppningen snart igen samt fortsätta lära honom grunderna.

d91eb8d86d5111e3bcad1233cc3a27d0_8.jpg

Sen gällande din/er bild av nordsvenskar... :cautious: Jag fattar ju att ni är ironiska, men jag har faktiskt aldrig träffat en nordsvensk som passar in i föreställningen om en sävlig idiotsäker häst som tar ett steg idag och ett imorgon. Utan undantag har de haft nerv och/eller temperament passande den ihärdiga och tungt arbetande skogshäst de trots allt är avlade för att vara. Fyllda av energi, envishet och en hel del egna idéer. Som sagt, jag förstår ju att ni skojar, men jag vet egentligen inte om rasen är hjälpt av att fördomarna fortsätter spridas. Jag skulle nog snarast säga att Balder låter ut att vara ganska rastypisk. ;)

Jag tycker inte heller den beskrivningen stämmer, hittade den på wikepedia.
Men tyckte det var lite kul när Balder verkar vara en riktig buse att referera lite till "rasbeskrivning" :)

Min är ju ett kallblod med (och några % arab i :crazy:)

Va kul, va fin han är :)

Min hade redan fått vargtänderna bortdragna och annars rider jag och tömkör mycket bettlöst så har inte märkt några problem än

gud va skönt att slippa tandproblem!
Jag hoppas att vi också slipper fler problem. Men sist fick han så ont att han fick svårt att äta. :(

Haha nä, jag har heller aldrig träffat nån sån. :p Men som sagt, det var ironi på hög nivå. ;)

Ang Balder så nej, han är tyvärr inte körd sen sista olyckan. Jag gjorde ju illa mig och kunde inte göra nånting med honom på två veckor, och sen blev det blankis i flera veckor så då kunde ingen av oss ta oss fram. Nu är det äntligen före igen men då är han som sagt såhär osäker och stressad istället... :( Jag ska fortsätta traggla, försöker se det som en unghästgrej men det gör ju inte saken bättre att jag själv blev rädd förra gången när han stack. Jag kommer inte tordas spänna för själv så vi jobbar väl vidare med draglinor...

Hunter: Nej varken min 07a eller 10a bryr sig heller ett skvatt om linor, Balder var osäker i början och gick och kickade och fånade sig, men det hade ju släppt och han är körd både med draglinor och däck och med skaklar och stötting sen dess, men nu sen olyckan blev det att börja om på noll igen. :( Förut hade jag ju min nordisfarbror som jag bara hakade fast grabben i, så fick han helt enkelt gå och dra och sura och bråka bäst han ville, han hade ju inget att sätta emot farbror. Men jag är ingen stor och stark nordsvensk på 600 kg med stålskor och brodd, så mig drar han ju bara med. :crazy: Han lärde Balder allt. Lillen tyckte tömmar var farligt, farbror sa "nej" och sen gick vi tills Balder insåg att farbror hade rätt. Balder tyckte det var äckligt med linor på benen, han fick gå bredvid farbror med lina på utsidan tills han inte brydde sig nåt mer, för farbror sa ju att det var okej. Samma med en lös skakel och sen med riktiga skaklar, med rockard osv osv. Usch vad jag saknar farbror... :cry:

Morcraban: Välkommen till tråden! Ser ut som ett riktigt höghus!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Valet i USA