11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Min är född 5 april.. och din?
Hur hög är din häst?

Min Walle som egentligen heter Amazing Warrior är född 18 maj.
Har inte mätt honom på ett tag men han är minst 165 cm.
Jag har inte heller kommit så långt med min trots att jag ägt honom sen han var 6 månader. Jag fick barn för 2,5 månader sen och har inte ridit på 7 månader, så att rida in en unghäst är inte riktigt det fösta barnmorskan tyckte jag skulle göra :p

Tack..han är en kopia av sin mamma.Våran mycke saknade ponny.
Han är som en stor hund till sitt sätt.
Kunde han så skulle han nog sitta i knät..
I sommar är han nog helt grå..då han ska bli skimmel..

Jag vill gärna se föl-nu bilder en för varje år. Namn + stam vill jag också ha så att jag är uppdaterad inför det nya året!

Ni som inte har fölbilder/unghäst får gärna slänga in några bilder som ni har =)

Jag vill också ha en liten berättelse om hur det kom sig att ni köpte era hästar, och vad gör dom så speciella? :)

100 år sedan jag var här och skrev så ingen kommer förmodligen ihåg oss, kör en liten presentation igen :D

Lollipop. e. Kris W (Frieser) u. Candi (SWB) ue. Testarossa 784. Ca 172 cm i dagsläget.

Bjuder på två bebisbilder lånade av förra ägaren samt lite färskingar :)

1454498_10151875495502054_1224085036_n_zps8f4c5a8b.jpg

1426572_10202473666059007_1469599669_n.jpg

1476358_10202359193037253_2135518905_n.jpg

1484725_10202680286304384_781073955_n.jpg

1496205_10202719678849173_524047378_o.jpg

Lollie hamnade hos mig genom förra ägaren till vår shettis som även ägde Lollie och hemskt gärna ville att jag skulle ha henne. Vi åkte och hälsade på henne och jag blev såld! Eller ja, det var väl hon som blev såld ;)

Nu har hon varit hos mig sedan slutet av september och jag tycker mer och mer om henne för varje dag som går.
Hon är otroligt arbetsvillig och vill helst göra saker med matte hela tiden, allt är roligt och hon älskar att få beröm och att stå i centrum. "Se mig matte, Haaallå" säger hon när jag ägnar de andra tid ;)

Vi (mamma som är liten och lätt) har suttit på henne en gång utan minsta bekymmer, en väldigt cool och otroligt trevlig tjej :love:

Min är född 5 april.. och din?
Hur hög är din häst?

MattiZ: jaha min är alltså högre än din? Vad har du för stam på mödernet? Eller är din född senare på året?
Ja min blir nog lite mer åt det grövre hållet, inte så mycket sporthäst:o, men tror att han blir lagom åt mig.
Jag är en glad amatör som gärna ägnar mig åt både hopp, dressyr och ev fälttävlan...
Så förhoppningen är en lagom bra allroundhäst med hög ridbarhet...

Haha inte så konstigt att min WallE är liten eftersom han är en liten knepig korsning mellan Fjordning och Irish cob ;) 151 just nu, men växer stadigt om rumpan så han blir väl kanske 155 om jag har tur :D

jag tror din kommer passa utmärkt till dessa grenar, han ser så himla trevlig ut så! :) Eftersom jag har en kommande dressyrhäst som är en 12.a så får WallE bli alltiallo kan man säga, men jag tror det blir en jäkla hopphäst trotts att han är kraftig för har aldrig sett en häst göra sådana hopp som han gör xD Sedan är han ju inget för 130 höjder, men så högt lär jag knappt våga hoppa ändå så ;)

Tack så mycket!

Ha ha jag missuppfattade visst dig, trodde din hade samma pappa som min:o.

Tror säkert din blir en bra hopphäst, visar han redan fina språng så finns det goda förutsättningar.
Ibland kan de märkligaste korsningar hoppa jättebra.
Vi har en dponny i stallet som är fjording/new forest och hon har gått MSV B. Hoppar skitbra!!

Kl
Ytterligare en dag med hantering. Walle accepterar att vara uppbunden och lyfter åtminstone framfötterna fint :). Bak behöver vi träna lite mer...
Har även trimmat lite man och pannlugg: (efter att bilden togs.:))

Ja men visst är det så, frågan är om han någonsin kommer vara trygg med det. Han är en rätt introvert orolig individ, gör inte en fluga förnäm på utsidan så länge man är på backen med honom, men ser ut att dö på insidan. Hans ögon blir så oroliga, usch. Men men det blir nog bra tillslut! :D Han kan trotts allt hoppa stillastående rakt upp i luften väldigt högt så han kan säkert lära sig hoppa högt med fart framåt också ;)

happyrider: Välkommen!

MattiZ: Är han de raserna? Haha, det hade jag aldrig kunnat gissa :D

Jazzen: Så snygg Lollie är på bilden med repgrimman :)

KL
Idag har jag massa att berätta!! Det som började med en vanlig ridtur med Nangijala som löshäst slutar med att jag sitter med ont lite varstans i kroppen. Red min mammas ponny och hade då en pigg Nangijala lös (se filmsnutten så får ni se hur hon står och sparkar på stället). Vi tog en galopp uppför backarna som alltid. Nangijala springer som alltid först full karriär men stannar så fort jag saktat ner min häst. Problemet var att Lady inte ville stanna, hon lyssnade inte riktigt på hackamoret jag hade idag, så jag tar lite hårdare än vanligt och då knakar det till och tränset brister! Så jag har inget att bromsa med och då springer ju Lady efter Nangijala. Hon i sin tur blir ju jätteglad och ökar farten och då gör Lady det med... i första avtagsvägen (de sprang ju hemåt) så överväger jag att hoppa av för vi skulle snart komma till en rätt brant nerförstbacka där det är en skarp sväng till vänster som leder hemåt (skulle ju aldrig kunna sitta kvar då), men jag hinner inte och vi når toppen av backen. Då bestämmer sig Nangijala att ta en stig tidigare in till vänster och Lady far ju efter. Själv far jag i full fart ner i marken (tack gode gud för snön) och när jag kommer på benen fortsätter de på stigen - som inte leder hemåt utan mot ett hus vid en trafikerad 80väg. Vid huset kan man antingen ta en väg så vi kommer tillbaka där jag flög av eller gå över vägen. Tack och lov visade spåren i snön at hästarna vänt tillbaka in i skogen igen och var påväg tillbaka därifrån vi kom. Men när jag nådde den delen där vi kom var det ett jäkla virrvarr av spår och jag fick inte ihop vart de tagit vägen. Var jättesäker på att de stuckit hem så genar genom skogen. Inga hästar. Hämta grimma, ringa mamma och sedan ut i skogen igen. Försöker reda ut vart de tagit vägen men hittar dem inte. Mamma kör längs vägen och min syster väntar i stallet. Upptäcker tillslut spår i toppen av backen där tränset brast, på en stig som också leder hemåt. Följer den och är tillslut tillbaka där jag kom gående innan. Där fanns nu spår som inte fanns där sist jag gick så jag ökar takten och hinner tillslut ikapp hästarna när de är 200m från stallet. Glada och uppenbart nöjda över att de kan gå fram och provtugga på allt går de sakta längs stigen men låter sig snällt infångas. Nangijala börjar till och med bocka omkring lite fastän hon är genomsvettig :grin: sammanlagt tog det ca 50min från det jag flög av tills jag hittade hästarna. Så två glada hästar och en mörbultad ryttare är resultatet efter dagens mödor :p tack och lov red jag inte ut med shettisens ryttare som planerat. Den ponnyn hade aldrig gått att stoppa så då hade vi varit två som farit av.

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=S64_P_MVlX4
Fotade lite bilder igår i snön

dsc02948_52dc1e8888e59da5ffbd4f73.jpg

dsc02961_52dc1f67e087c34ff44771c3.jpg

dsc02957_52dc1f199606ee47b3a8e7cd.jpg

dsc03030_52dc204088e59d3938a5febe.jpg

dsc02968_52dc1f9e2a6b221ee1ef9f3d.jpg

Vilken fin Walle du har och välkommen till tråden :)

Det är jag som har den tredje Walle, Mr Moonwalk, e. Warsteiner (ue. Cortez, uue. Partisan). Han är född sent, 12 juli, och har för tillfället fastnat i 159 cm-träsket..

Han är tömkörd en del och uppsutten i alla gångarter samt löshoppad. Han har vilat hela december, men snart drar "allvaret" igång igen ;)

Har inga nya bilder att bjuda på, men här är en från september. Nu är han extremt mycket fluffigare :p

1379522_10151968613332122_2086916175_n.jpg

Senast ändrad:

Exotizc: Haha ja han ser inte ut att vara Fjording direkt, det är bara färgen som avslöjar ;) Brunblack ju, sedan så är han smäckrare än en Irish cob brukar vara vid 2års ålder ^^ Men vad hade du gissat på att han var för raser då? ;)

Huga, vilken vända! Tur att allt gick så bra ändå! Det där med hack som går av har även jag erfarenhet av.. :(

Oj jäklar! :eek: Snacka om mardröm! Tur att det gick så bra som det gjorde ändå... Skrattade gott åt filmen, tokhäst. :p *boink boink boink boink boink* :D

SaraMara: Kunde inte se dina filmer, men hon är himla fin din prick! :) Hon är väl alldeles lagom i hull?

Jazzen: Klart vi minns! Kul att du hittade tillbaka! :)

Kl
Igår visade Balder upp hela sitt vackra register i frågan om att vara i luften... Herregud vad han kan bocka! Han stod still och gjorde en Nangijala, rätt upp i luften och jordens kick uppåt bakåt, det ser nästan ut att kunna bli en framåtvolt, så högt slår han. :o Sen iväg i full fart och alltså han slår nästan knut på sig själv i luften, det ser fullkomligt livsfarligt ut! Jag skojar inte om alla fyra benen är en meter upp i luften samtidigt - INNAN han skjuter rygg och kickar bakut. :o Han har sån jäkla balans på bakbenen också och kan uppenbarligen bocka som en äkta rodeohäst, så nånting säger mig att inridningen kommer bli mycket intressant... :crazy: :p Tur han har mycket man som man kan grabba tag i. ;)

Men gud va skönt! Måste kännas gott i mattehjärtat :)
Fin hon är

--

Här händer det inte mycket. Grisen växer, märks för han ligger ner mycket i boxen och jag har jobbat hela helgen....
Vilket betyder bra lön, vilket resulterade i tröstshoppat täcke :D

Har inte Balder koll på vad han är för ras? Han kanske inte har sett sitt pass?

"Kallblod; Den har i allmänhet ett mer flegmatiskt temperament än de lättare hästarna.

*Det flegmatiska temperamentet var trögt, lugnt och sävligt, senfärdigt och föga stark i sina känslorörelser, likgiltigt. Ordet kommer av flegma som betyder slem"

Hahaha!!!! :rofl: Nej du, vid närmare eftertanke kan han omöjligt ha sett sitt pass... *stoppar ner det i fickan för att visa när jag går ut* Han ska ju vara en lättövertalad slempropp som mest bara lunkar på och säger "okej". :D

Han måste vara korsning med mustang, vildkatt, clown och idiot, han är omöjligt en äkta nordsvensk. ;) Hoppas jag lyckas fånga hans tjurrusningar på film eller bild nån gång, det ser verkligen livsfarligt ut när han far runt. :p

Hahaha :D Idiot? Han är ju ett geni!

Vi har 2 genier i familjen, min mammas hund och Nasse. Nasse bajsade i sitt hö häromdagen
Mammas hund gick rakt in i en stolpe när jag ändå varnade honom innan

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar