11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag blev tårögd när jag såg finaste Koronn i tråden igen. Han satte avtryck och var en sådan häst jag tyckte jag kände trots att jag bara följt honom i 11: ornas tråd. :love:

Men AJ! :o Stackare.. fy fan.. :( Hoppas du kryar på dig snart och det läker fint!

Maja: Fina Koronn :love: Förstår att du saknar den vackra killen.

KL - Jag har inte mycket att skriva om. Zacke fick vila efter tömkörningskursen och när jag åkte ut för sen longera honom stod fjanten med skadat ben. Troligtvis har han försökt klättra på en av stona som brunstar (han har inte gått med ston innan) och fått sig en fin spark. Bra för han har inte försökt mer sen utan sattes på plats men gillar inte ha skadade hästar! Dålig erfarenhet av det.
Svullnaden hade vandrat ner igår och idag gått ner lite, ingen feber eller så. Tror mest han fick en fin lårkaka för han hade inget blodigt sår utan mest "luggat" av pälsen så lär inte infekteras eller så. Får se hur det ser ut tis-ons. Är det inte bättre då får man väl be veterinären kika på honom.
Han har dessutom fått gå tillbaka till egen hage för han har farit på RUMPA minst 3 gånger när de lekt i hagen. Han är oskodd och det är inte halt eller lerigt ute men han far omkull. Lite Bambi över min långben. Så nu medan han läker får han gå ensam och vila. Sen ska vi stänga av lite och fixa vinterhagen då de ännu har jättestort och öppet (sommarhagen) innan han får gå med dem igen.

1384094_171801276357685_716827923_n.jpg

Vackrast i världen, älskade mammahästen!

hopslaumlpp025_zpsc56005e5.jpg

oanki: Ja, livet är INTE rättvist för fem öre! :cry: Våra fina fina pållar...

KL
Men konstigt nog går livet vidare, även fast jag skulle ge vad som helst för att spola tillbaka till den 2 oktober 2012 och bara ändra allt som gick fel... :(

Men jag fick mig en ny vän som idag har varit duktigast! Jag tog sambon med mig på promenad och körde för första gången stöttingen längs grusvägen! Först längs vår infart som är mjuk och bara lite stenig, sen ut på grusvägen en bit, ner på lägdan (Han gjorde världens hopp ner från vägen även fast det inte ens är ett dike där, snacka om att stöttingen flög, jag var inte ett dugg beredd! :o). Sen gick vi i kanten bredvid vägen ner till en bäck, där traskade vi upp på grusvägen igen också fick husse gå före för att visa att varken bäcken eller oljudet var nåt att bry sig om. Duktig Balder knallade bara på! I det olivet skulle man inte ens höra om ett tåg flög förbi, det gnissnar och skrapar så jag vet inte vad, men lilleman gick med spetsade öron och lika glada kliv som alltid. :love:

Sen kom vi in på en mindre väg som också är mjuk så där kunde vi vila öronen lite. Den följde vi tills där den tyvärr slutar, den är gjord som en liten rondell längs bort så där bara vände vi. Längs den vägen är det mycket vattenpölar varav på ett ställe det är vatten över hela vägen. Balder stannade, stoppade ner näsan och bara plaskade rakt över både bortåt och hemåt. :D På hemvägen travade vi också för första gången i skaklar (iaf planerat, han brukar ju alltid småtrava för att han är så pigg och glad)! Kanske 100 meter i friskt tempo, glad häst sprang med spetsade öron och såg så lycklig ut!

På hemvägen blev vi omkörda av typ halva jaktlaget när vi kommit upp på lägdan (tur vi hunnit förbi biten med grusväg!), det tyckte Balder var läskigt och ville gärna börja springa när bilarna kom nära. Men superbra träning! :) Allra sista biten innan vår infart kan man gå i diket då det är brett och plant där, kanske bara 15-20 meter mellan lägdan och vår infart, där mötte vi en bil precis men jag fortsatte köra för jag tänkte ju ändå bara gå i diket, då hoppar knashästen rakt upp på vägen helt utan förvarning, rakt upp mot bilen! :eek: Ja, det var ju tur att han höll sig i kanten... :nailbiting: Jag blev lite chockad, säkert tanten som körde bilen också. Men Balder fortsatte gå på som om ingenting hänt...

Hemma i stallet var han sååå nöjd! Hade blivit ordentligt svettig på bringan och under magen mellan och bakom frambenen. Alldeles lagom runda på ca 30 minuter! :) Han skötte sig även alldeles strålande både vid an- och frånspänning.

Filmade lite på infarten på hemvägen! :) Om ni tycker att det låter mycket nu, så lägg till ungefär 10 gånger mer så har ni hur det låter på grusvägen. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=dYagBMasNVQ

Åh va duktig han är!!!
Va roligt att du hittade en ny vän efter allt tråkigt. Ni passar verkligen varandra du och Balder :love:

+ Vimsan: Jätteduktig var han! *stoltsomentupp* Och ja, han börjar få riktigt fin rumpa! :D När han kom var han ju så liten och spenslig. :p Lite muskler på det här så! Längtar tills jag kan börja åka där bakom också!

Vad tråkigt med din kille. :( Hoppas han repar sig snabbt, aldrig roligt med skadade hästar... Skönt att det mest verkade ytligt ändå. Är lite nervös för att Balders kompis ska skos om, då blir det med brodd runt om och de leker ju inte direkt stillsamt. :crazy:

*kl*

Nu är det höst och hästarna har fått flytta till skogshagen för denna säsongen.

1383055_390079844428574_1258087748_n.jpg

1379859_390079741095251_1657690562_n.jpg

Men det blev en spännande avslutning på det hela.
Jag hade släppt upp hästarna i gräshagen ett par timmar. Kossorna i hagen hade precis åkt hem och strömmen var bortkopplad.
Grannen hade helgkurs så jag åkte ner en sväng för att titta.
När jag sen kommer hem en timma senare möts jag av maken som viftar för fullt.
Då har vi en annan flock kor i trädgården :o
Hästarna tyckte det var jättespännande med bruna kor!!

1291374_543120669092208_547913346_o.jpg

Jag får väl se det som bra miljöträning :p
Innan vi hittade rätt ägare åt de upp mina jordgubbsplantor och alla äpplena som ramlat ner. Plus att de lämnade lite gödsel efter sig O_o

Hästrumpor är ju mysiga. Kul dessutom när de vickar när de går ;) Kan förstå att du längtar tills du kan åka! Blir sugen på köra in min haha :D

Jo. Jag har dålig erfarenhet med skadade hästar. Avlivningar, klinikvistelser på långtid osv. Jag vill inte ha skadade hästar! *köper bubbelplast* :p Usch broddskor :( Min ska skos om några veckor så det gör mig nervös nog. Att han ska halka på ända så som han druttar runt :o

Förlåt men, hahaha! :laugh: Du får se det som miljöträning, gratis gödning till buskar, jordgubbar och äppelträd. ;) Fast lite synd att de åt upp jordgubbsplantorna förstås. :p

Ackio: Ja hästrumpor är goa dom! Koronns mamma gick med sjumilakliv (om hon gick helt avslappnat hade hon typ en halvmeters övertramp i skritten, man fick träningsvärk bara av att skritta henne på lång tygel) och vickade därmed jättemycket på rumpan när hon gick. En kompis kallade henne för anka just därför. :p

Och det där med brodd är så jobbigt... Här är det ju frost endel morgnar och då halkar ju Balder kompis bara runt i sina blanka sommarskor, så nu behövs broddarna. Men det är alltid nervöst just med risken för både tramp- och sparkskador. :crazy:

*kl

Nasse förstår sig inte alls på vilodagar. Han vill hitta på något med matte varje dag och följer efter mig i hagen :love:

Vill du ha lite av min bubbelplast? ;)

Vimsan: hahaha :rofl: Bra träning helt klart ;) snällt att de lämnade lite gödsel så du kan plantera nya plantor ;)

Fragile: Söt nasse :love:

Sitter och tröstar mig med årets besök till Gekås i morgon. Skrivit lista på julklappar till barnen och deras kusiner, saker till hemmet, hundarna osv osv. Men kommer inte på något jag vill köpa till Zacke :o Är helt chockad över att jag inte kommer på något. Eller är det sunt tecken på att jag insett att han har nog med saker? :D Han har ju bara 3 träns, 4 paket lindor, 2 uppsättning skydd, 8 täcken mm. Hmm inget schabrak! *skriva upp*

kl

Äntligen har jag kommit igång!
Igår longerade jag min hingst för första gången! Han var lite frågande först "ska jag verkligen gå ifrån dig matte" men det tog inte många minuter sen gick han runt mig på en volt. Longerade en liten stund idag med, idag gick han direkt ut på volten och han har börjat snappa kommandona och kunde idag sakta av till skritt och sen upp i trav ner i skritt och upp i trav! Den här första biten tycker jag är rolig (sen lämnar jag gärna själva uppsittningen till någon annan :angel:) ! Dom lär sig så otroligt fort när dom har förtroende :bump:
Nu har jag använt kapson men ska ta med ett träns nästa gång så han får prova ha bett i munnen också :)

Fick inga bilder från helgen så får bli från förra helgen

IMAG1476_zps47f8c563.jpg

Mätte honom idag 161 cm :nailbiting: 2 år och 5 månader - måtte han växa några cm till!!!

Åh, Gekås :d Schabrak måste du ju ha, minst 3st :D Bling pannband?

Jag har bara 5 täcken...

Har du hittat någon sadel förresten?

Senast ändrad:

Pannband tänkte jag beställa utomlands. Hittade denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1198347 :love:

Han har en sadel som ligger om på honom. Fick låna en :) Den funkar med padd nu för vänja sig vid sadel. Sen innan uppsittning hittar vi en som ligger bra :) Men schabrak hade jag helt glömt :o Är väl för han inte har någon egen sadel än haha. Jag som alltid haft massa schabrak förr :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar