Sv: 11-orna
Ooh så fina dina flickor är!
KL
Idag har jag pysslat med lillemannen lite mera än gos-och-kli som är den mera dagliga hanteringen.
Mamma hästen har (i vanlig ordning) åkt på mugg på bakbenen så när jag skulle tvätta och smörja henne passade jag på att träna honom i att vara uppbunden. Har två ypperliga träd mitt på gården som fått agera hästhållare många gånger i exakt samma syfte...
Lilleman protesterade faktiskt lite mot grimman idag, vilket ju varit väldigt enkelt förut, men idag slängde han sig faktiskt bakåt två gånger innan jag fick till det. Tror dock att det var grimskaftet som han backade för, det hängde ju efter på backen - dumt gjort att ha det färdigkopplat i grimman, tänkte mig inte för... När jag tog av det stod han stilla som vanligt!
Han har ju inte alls tyckt att det där med att gå snällt i snöre är nån rolig idé, så jag har haft en ögla runt rumpan alla gånger hittills för att undvika bråk. Så på så sätt fick jag med honom till träden (behöver alltså inte dra i grimskaftet, bara hålla öglan på plats och styra där fram), syrran ledde och satte fast mammsen i ett träd och jag satte fast lillen i det andra (hade redan satt fast ett annat grimskaft där så det var bara att byta). Sen var det bara att vänta på explosionen...
Den kom när jag precis tittade bort så jag såg inte riktigt vad som hände, men plötsligt sa stallägaren (som på min order stod en bit bort på behörigt avstånd...) "där kom den", och när jag sedan vände mig stod han mycket riktigt och hängde bakåt i grimskaftet - med ena bakbenet högt upp i luften!
Hade stackars muls bebis olycka i färskt minne och blev såklart skiträdd... Han stödde inte alls på benet i början utan hoppade fram... Jag lockade fram honom med ena handen bakom rumpan så att han inte drog i grimskaftet, och efter en stund kom benet ner igen och ett par minuter senare stod han som vanligt på det. Men ååååh vad jag hann bli rädd!
Senare stod min syster och vaktade honom lite, men efter att han försökt rycka/slänga sig fri en gång till fattade han och stod som ett ljus resten av tiden, pillade lite med löv, drog loss en barkbit, tittade på morsan... När jag var klar med mamman fick han prova på en borste för första gången samt att lyfta alla fyra benen och kratsa hovarna - också för första gången - vilket allt gick superbra!
På väg tillbaka till hagen gick han helt vanligt i grimskaftet - nu visste han ju att han inte kom nånstans om det tog emot...
Samma sak har funkat exakt likadant på alla mina tre - när de suttit fast första gången har de sedan gått fint i grimskaft! Fast de andra två har varit yngre.
Koronn Mr Jack, lite drygt sex veckor gammal idag, e. Saigon - Antares - Ostwind
Bblir jättesnygga bilder när syrran håller i kameran...
Kratsa hovarna för första gången - trädet var mycket roligare än det matte höll på med...
Grabben visar hur han tänker göra senare när han blir stor!
Tog en liten tur på lägdan innan vi gick tillbaka till hagen
Under tiden vi fixade med hästarna körde två bilar förbi på grusvägen genom gården (ca två meter från Koronn) vilket han inte brydde sig om ett dugg, han tittade bara lite på dom och återgick sedan till sitt träd...
Nu kommer han få fortsätta följa med och vara uppbunden ett par dagar när jag fixar morsan, men bara för att han ska få in lite rutin i att bli ledd och sitta fast, sen kommer han få vara kvar i hagen. Han är otroligt självständig och mamman agerar bara mjölkbar och skiter typ fullständigt i vart han är, så det blir nog inga problem...