Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Tack :love:, älskar också hennes huvud, är otroligt vackert live - har inte lyckats göra det rättvisa på bild ännu tyvärr :o
Hoppas det med ;)

*KL*

Alla ni som visar . Har era fölisar fällt fölpälsen vid visningen ? Och vad sjutton gör man om de helt plötsligt börjar se malätna ut pga av att de fäller fölpälsen . Ska man inte kunna visa då ?

Vår fölis blir precis 2 mån vid visningen och jag är rädd att han ska se maläten ut vid visningen och då kanske det inte är någon ide att visa ??

Men inte ska det väll vara raggigheten som man ska bedömma utan kvaliteerna på fölis .

Känner mig helt kluven och anmälmningstiden går ut imorgon .

Mia

Kan glädja dig med att "vårt" Bellagioföl också har riktigt vacker huvud och hals!
Går fölvisning nästa helg, så syns förhoppningsvis i Ridsport snart ;)

Victovie, din lilla är bedårande!! Vilken underbar teckning :love:

Min ska oxå visas nästa helg :D har dock inga förhoppnignar om att hamna i ridsport :D men hoppas på att få fint omdöme iaf :D Han har så fina ben :love:

Men inte bedömer de pälsen. Skulle va´om inget annat gott finns att säga då. Ta en titt på fölfilmer och broschyr till Hannovers kommande auktion; där gör de en kul grej av de flesta ser ut som björnligan eller halva har en färg och andra halvan annan.

KL

Är lite osäker på om vårt föl är litet. Finns det någon tumregel för hur högt ett halvblodsföl bör vara vid 2 månaders ålder för att bli ca 165?:crazy:

Just nu är hon betydligt högre på baken men manken är nog inte mer än 114 cm.

Så här såg jag och min medhjälpare ut på visning förra året. För enhetlighetens skull tycker iaf jag att båda visarna ska vara likadant klädda:)
46002_1466123144967_1590181870_1050165_2548509_n.jpg

Måste bara säga att det där var BRA mycket snyggare än att ha ridbyxor.

Kan glädja dig med att "vårt" Bellagioföl också har riktigt vacker huvud och hals!
Går fölvisning nästa helg, så syns förhoppningsvis i Ridsport snart ;)Victovie, din lilla är bedårande!! Vilken underbar teckning :love:

Vi ska hejja på som sjutton!:D

Han borde gå vidare, det vore väl jätteroligt iaf!

Ooh så fina dina flickor är!

KL
Idag har jag pysslat med lillemannen lite mera än gos-och-kli som är den mera dagliga hanteringen.

Mamma hästen har (i vanlig ordning) åkt på mugg på bakbenen så när jag skulle tvätta och smörja henne passade jag på att träna honom i att vara uppbunden. Har två ypperliga träd mitt på gården som fått agera hästhållare många gånger i exakt samma syfte...
Lilleman protesterade faktiskt lite mot grimman idag, vilket ju varit väldigt enkelt förut, men idag slängde han sig faktiskt bakåt två gånger innan jag fick till det. Tror dock att det var grimskaftet som han backade för, det hängde ju efter på backen - dumt gjort att ha det färdigkopplat i grimman, tänkte mig inte för... När jag tog av det stod han stilla som vanligt!

Han har ju inte alls tyckt att det där med att gå snällt i snöre är nån rolig idé, så jag har haft en ögla runt rumpan alla gånger hittills för att undvika bråk. Så på så sätt fick jag med honom till träden (behöver alltså inte dra i grimskaftet, bara hålla öglan på plats och styra där fram), syrran ledde och satte fast mammsen i ett träd och jag satte fast lillen i det andra (hade redan satt fast ett annat grimskaft där så det var bara att byta). Sen var det bara att vänta på explosionen... :grin:
Den kom när jag precis tittade bort så jag såg inte riktigt vad som hände, men plötsligt sa stallägaren (som på min order stod en bit bort på behörigt avstånd...) "där kom den", och när jag sedan vände mig stod han mycket riktigt och hängde bakåt i grimskaftet - med ena bakbenet högt upp i luften! :cry:
Hade stackars muls bebis olycka i färskt minne och blev såklart skiträdd... Han stödde inte alls på benet i början utan hoppade fram... Jag lockade fram honom med ena handen bakom rumpan så att han inte drog i grimskaftet, och efter en stund kom benet ner igen och ett par minuter senare stod han som vanligt på det. Men ååååh vad jag hann bli rädd! :crazy:

Senare stod min syster och vaktade honom lite, men efter att han försökt rycka/slänga sig fri en gång till fattade han och stod som ett ljus resten av tiden, pillade lite med löv, drog loss en barkbit, tittade på morsan... När jag var klar med mamman fick han prova på en borste för första gången samt att lyfta alla fyra benen och kratsa hovarna - också för första gången - vilket allt gick superbra! :laugh:
På väg tillbaka till hagen gick han helt vanligt i grimskaftet - nu visste han ju att han inte kom nånstans om det tog emot... :angel: Samma sak har funkat exakt likadant på alla mina tre - när de suttit fast första gången har de sedan gått fint i grimskaft! Fast de andra två har varit yngre.

Koronn Mr Jack, lite drygt sex veckor gammal idag, e. Saigon - Antares - Ostwind

Bblir jättesnygga bilder när syrran håller i kameran...

32626940.jpg

Kratsa hovarna för första gången - trädet var mycket roligare än det matte höll på med...
32626945.jpg

Grabben visar hur han tänker göra senare när han blir stor!
32626948.jpg

Tog en liten tur på lägdan innan vi gick tillbaka till hagen
32626950.jpg

Under tiden vi fixade med hästarna körde två bilar förbi på grusvägen genom gården (ca två meter från Koronn) vilket han inte brydde sig om ett dugg, han tittade bara lite på dom och återgick sedan till sitt träd... :D

Nu kommer han få fortsätta följa med och vara uppbunden ett par dagar när jag fixar morsan, men bara för att han ska få in lite rutin i att bli ledd och sitta fast, sen kommer han få vara kvar i hagen. Han är otroligt självständig och mamman agerar bara mjölkbar och skiter typ fullständigt i vart han är, så det blir nog inga problem...

*kl*

I onsdags fick jag hämta hem mina älsklingar och det var två lyckliga hästar som sträckte ut sig i hagen när vi kom hem. Lilleman har haft så mycket spring i benen att man kan tro han får något annat än hippotrim.;)

Abbe fick beröm för att han var så snäll och go att behandla och ta hand om på kliniken. Och jag håller med. Jag ställer upp honom i gången när det är dags för medicin och temp 2 ggr per dag och han sköter sig exemplariskt! Mamma håller dock inte med fullt ut eftersom han i boxvilans tristess ätit upp halva hennes svans...

På måndag tar vi blodprov för kontroll och om allt ser bra ut får de då släppas ihop med kompisarna igen. Fram till dess står de inne på nätterna och går i hege som vi kan ha uppsikt över hela dagarna.

Blev inspirerad av ditt inlägg, och beslutade mig för att testa att binda upp min kotte idag.. Han har ju blivit ledd en del, och testade bara rätt så milt för att vara 1:a gången uppbunden.

Vi hade en lämplig trästolpe (Läs: Gammal telestolpe, dvs stoooor, stabil och tjock.) alldeles utanför hagen, med slät mark runt. Den såg lämplig ut. Han testade dock om linan höll om han sakta satte sig bakåt, och när den gjorde det så reste han sig sakta och makligt upp igen, tuggade lite och slickade sig om munnen.. Och vips, så kunde han lyfta snällt på alla hovarna direkt! Och såret som han lyckats få bredvid sin knäled (Tack o lov) gick hyfsat att göra rent och fixomulla med.

Känns som om vi tog ett stort steg mot framtiden idag! :)

Hjälp vad jag hade blivit rädd!
Förstår dig, jag är för feg för sådant där, vågar inte binda dom hårt runt något
ifall dom skulle dra sig bakåt... Så nog är du vågsam minsann.

*KL*

Min bebis och mamma flyttade förra helgen till fler bebisar och mammor. Hopsläppet belv något dramatiskt när ett annat sto tyckte att hon kunde ta mitt föl, så fölis kom genom tråden och in i en annan (tom) hage. Allt löste sig till slut, men jag var beredd att lasta och köra hem dem istället, hopsläpp är inte kul... Nu funkar det dock jättebra efter att bråkmakerskan fick gå i annan hage ett par dagar. Fölis lever rövare och leker med de andra fölen, underbart!

Mitt grimproblem löste sig till slut, för att då upptäcka att grimman är nästintill för liten! Vilken storlek/märke/modell på grimma har ni på era när de är 2 månader+ ? Jag kommer inte träffa mitt föl på några veckor nu så hanteringen är utleasad, men måste ha skaffat en ny grimma tills jag kommer dit nästa gång. Min pojke har ett ganska litet, fint huvud, som sin mor, men det växer ju ändå...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 259
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka