Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

kl
Var och kollade Phaloma idag, hon såg tom ut nu, 30 dygn :( Så just nu verkar alla mina ston vara tomma, kul! Dock ska Phaloma kolals imorgon med, hon var ganska uppstressad, vi var ju på selekteringen precis innan. Dom tyckte om Fia, men ansåg att hon var för liten. Förvisso väntat, hon är ju bara 5 veckor men känns kul att varit där och visat, hon skötte sig väldigt bra :)

IMG_6329.jpg

IMG_6327.jpg

IMG_6322.jpg

A woman have to do what a woman have to do helt enkelt :D

Nej, tidspress löser och skapar många problem.
Om jag ändå kunde säga att jag kan kasta lasso, var med att locka till sig fölungen och hoppas att man hann slänga snaran runt halsen på henne innan hon fegade ur. :o

Åkte du innan du skulle kolla ditt sto på 30 dagars dräktighetskontroll och visade sto och föl på selektreringen för Elitaktionen ?

Där hon då stressade upp sig och det tycker du är värt under den mest känsliga tiden under dräktigheten som man ska se till att sitt sto inte stressar upp sig ?? :confused:

Eller har jag missuppfattat något ?

Mia

Åkte du innan du skulle kolla ditt sto på 30 dagars dräktighetskontroll och visade sto och föl på selektreringen för Elitaktionen ?

Där hon då stressade upp sig och det tycker du är värt under den mest känsliga tiden under dräktigheten som man ska se till att sitt sto inte stressar upp sig ?? :confused:

Mia

Precis vad jag också tänkte...

*KL*
Igår var hovslagaren på besök och körde igenom alla hästarna i stallet. Är så glad för mina hästar! Duktiga mammahästen för att hon den här sommaren har haft bättre hovar än hon någonsin haft (efter att vi börjat med enzion.) Var orolig helt i onödan för att hon inte skulle kunna gå utan skor. Lilleman har lärt sig väl av mamma och skötte sig exemplariskt, stod stilla och lyfte snällt på fötterna. Han är en sådan pärla! :love:

Det har varit ett herrans regnande sista gångerna vi varit hos lille fölisen, ska uppdatera med nya bilder så fort det blir lite bättre väder!

Men han har börjat få en väldigt vacker mörk fuxfärg nu! :laugh:

Min lille gosse har också träffat hovslagaren för första gången. Jag var inte med, hade varit kul att vara med på "premiären"!

I allafall frågade hovis stuteriägaren om jag tränat att lyfta fötter över huvud taget! För det sparkades friskt! :o
Jag har hållit på med hästar så länge att jag inte gillade när jag fick säga klassikern "det har han aldrig gjort förut"! :o :o
Men faktum är att när jag eller sambon lyft fötter har han skött sig finfint, aldrig sparkat, och det är bara att lyfta upp vilken fot man vill och hålla i! Men jag avstod att tala med hovis och köra klassikern... :angel:

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Miaa

Där hon då stressade upp sig och det tycker du är värt under den mest känsliga tiden under dräktigheten som man ska se till att sitt sto inte stressar upp sig ??

Mia

Precis vad jag också tänkte...

Jag har uppfattat det som att Sona kollar sitt sto på Flyinge.
Det var väl tur att en av uttagningarna låg där, det blev alltså ingen extra resa till uttagningen. Tror vi är många som skulle visat fram vårt föl om selekteringen var på samma plats och dag som dräktighetskollen.

De andra småkillarna i stallet sparkade och levde rövare en del hos oss också, och det var inte första gången de fick besök av hovis. Båda är dessutom snälla att lyfta fötter på i vardagen, så jag gissar på att det är när hovis måste hålla uppe foten lite längre än man gör i vanliga fall som det blir lite otäckt.:)

*KL*
Mitt lilla hjärta har feber ikväll igen... Och blodprovet från i måndags visar fortsatt något förhöjda värden på vita blodkroppar, om än inom referensintervallet. Abbe var dock pigg och glad och sprang in i stallet ikväll. Efter samtal med kliniken väntar vi och tempar imorgon bitti igen - har han fortsatt hög temp då blir det nog klinik igen. Oavsett vilket verkar det som att han åker på en till kur med antibiotika (sista dosen togs i måndags) och då inte i form av pasta utan via spruta.

Jobbigt det här med att bli med föl. Oroar mig mest hela tiden känns det som. :crazy: Hade ju sett framför mig en lång härlig sommar på bete med hästarna, inte klippkort hos veterinären...

men nej stackarn!!:( Håller tummarna för att han återhämtar sig och ni slipper klinik igen. Man blir ju så orolig för de små..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 259
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka