Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Min har inte ens växt i sin fölgrimma xD
Har en protector på MINSTA i stort sett för hon inte ska tappa det :o

Min är snart 4 månader och har en föl grimma av modell större nu, för ca 2 veckor sedan bytte jag till den från den lilla fölgrimman.

Lilla fölgrimman börjar bli för liten här
282705_10150231271566344_563156343_7453103_4941287_n.jpg

Fölgrimman han bär idag, finns flera hål tillgodo att spänna ut vid behov:)
281507_10150247947766344_563156343_7612393_1850152_n.jpg

Min är 2 månader och en vecka, och han är på vippen att passa i ponnygrimman. Fölgrimman är för liten, men shetlands/föl modellen från h**ks som är ställbar överallt passar än, och kommer att göra det tills han är stor nog för ponny, dvs, ett par veckor till. Många grimköp blir det. (Men min ponnygrimma i läder mätte jag mot en tyrelenecobgrimma, och de var lika stora, så jag har nog fått ett jätteexemplar..)

Jag hade samma problem! Kunde inte introducera grimman på mitt föl lika tidigt som stuteriägaren gjorde på sina, den var helt enkelt för stor! :o

Mitt föl har fortfarande litet huvud fast han är långt ifrån minsta ungen på stuteriet, men jag är inte förvånad, hans mamma har också litet och nätt huvud.

Jo stoet till denna har det (cop och smal runt nos trots 165 cm hög) men men ändå.. man såg lite snopen ut när grimman gled :D hallå liksom.. liten fölgrimma! Litet huvud.. logik? ;)
Men icke.. men nu har hon sin protector på andra inifrån.. vi har växt ett helt hål. Snart kanske hon kan ha sin A***a fölgrimma hon fick när vi tecknade foster föl ;) utan att den lägger sig som ett halsband runt halsen :)

Svårt att svara på när vi inte vet vilken storlek du har nu ;)
Har varit väldigt individuellt när de växt ur de olika storlekarna börjar alltid med ponnyfölgrimma för att sedan växla över till halvblodsfölgrimma när de är tror jag runt en månad om jag minns rätt. Sen shettisgrimma - ponny - cob efter behov vill alltid ha grimmor som passar perfekt och inte åker ner på halsen o dyl så har en hel hög att växla med.

En sak som jag introducerade sist är faktiskt minishettisgrimma istället för halvblodsfölgrimman av den enkla anledningen att det inte finns fölgrimmor med hake vid ganashen, jag vill numera introducera att dra på grimman över öronen så tidigt som möjligt efter att jag har en dam av äldre årgång som jag dum som jag var inte tog tag i när hon började klydda när vi kommit upp i ponnystorlek och detta blev aktuellt hon var ju rätt stor då och det blev ett hiskeligt bråk så jag var "snäll" och knäppte upp grimman i nacken istället något jag aldrig mer kommer göra om - det är inte lika kul att stå och montera isär ett träns för att kunna trä det över nacken istället för att dra det över öronen.
Så redan innan en månads ålder numera så skall grimman dras över öronen dels är de så små då så att det är enkelt dels har de liksom inte hunnit befästa hur en grimma egentligen normalt skall tas på.

Fölgrimman jag köpte i år på "Hästbutikkedjan som har allt i alla färger" hade till min stora uppskattning hake. Den har jag fortfarande till min tvåmånaders och har fortfarande knut kvar på nackremmen för att den inte ska vara för stor. Nu kan jag nog knyta upp och använda de första hålen.

Har fått låna en fölgrimma av min hovis, den är super! Helt ställbar med spännen utan hål, kommer aldrig ihåg vad det kallas, och med en enkel hake vid ganashen! Spännena sitter dels bakom nacken och sen på nosryggen - kanonbra! Då blir det inte så mycket jox under hakan där grimskaftet ska vara! ;)

KL
Idag tog jag en liten promenad med mor och son. Förbi ett ställe som mamma hästen alltid är jättefånig för och blåser upp sig som en ballong, och vidare ut på en lägda för att hon skulle få beta lite. Har idag fått se FÖRSTA riktiga tecknen på grabbens glömda gångart - trav - och det var bara helt underbart ögongodis! :love: Sen spände han upp sig lite för vovven och tog ett par skutt runt mamma, och jag är bara sååååå käääär i min lilla kille! :love: Ska försöka få lite bra bilder och nån film på honom nån dag - tänkte höra mig för om jag får låna grannens paddock en stund! ;)

Är så stolt över min 4 månaders bebbe ! :) blev finare än vad jag trott. Men får svar på tal i helgen då hon ska bedömmas ! :)

Var meningen att hon skulle säljas, Men de tankarna är långt i yttre rymden just nu (a)

281488_2286085036100_1368143504_32622636_4530884_n.jpg

229716_2286086076126_1368143504_32622641_1023483_n.jpg

Håller med! Mörk fux är det snyggaste! Grattis

KL
----------------------------
Idag är min fölunge RUSKIGT billig!
Varje gång mellan betäckningarna så har hon precis hunnit bli tam för att sen hos hingst blitt helt förvildad. Trodde allt var bra nu, vi stod o mös länge igår o vi har fått på grimman i hagen två ggr dessa två veckor de har varit hemma.
Men idag när jag skulle hämta hem dem från betet för att ULa mamman så gick det bara inte att få tag på henne!
Fick komma fram o pussas, klias och mysa, lyfta fötter o allting, men så fort en minsta antydan till att jag skulle fånga henne så drog hon iväg.
DÅ jag hade begränsat med tid så gick jag o hämtade brorsans lasso :mad:
Tänkte, att bara hon märker hon sitter fast igen (har inte varit några problem med att sitta fast) så är det lugnt.
Sagt o gjort, vid bästa tillfälle så slänger jag snaran runt halsen på henne. och då börjar hon steta emot och slänga sig hej vilt i säkert 5 min! :eek:
Men efter ett tag så ger hon sig, men trodde nästan hon skulle hålla på tills hon svimmade! och jag kan lugnt och stilla sätta på grimman och sen var det lugnt och vi promenerade problemfritt till stallet :cool:
Väl i stallet så passades det på att fixa fötterna på henne, då var hon duktig, inte lika duktig som förra gången men helt klart duktig. och jag fick under de 3 timmar de var på stallet lugnt o problemfritt byta grimma två ggr. klappa o mysa lite innan vi tog en promenad tillbaka till betet och fick beta lite långt grönt gott gräs på vägen.
Nu får min vilda mustang tyvärr gå med grimma till på fredag då vi måste ULa igen. Hoppas hon inte fastnar i nått.
Men min rygg har så ONT o jag har brännsår i hnderna trotts handskar, så kan inte bråka med henne igen.
Hoppas verkligen att det hr var det enda bråk vi "behövde", men antar att det skulle vara för bra för att vara sant...:grin:

KL

Länge sedan jag uppdaterade med bilder här. Blingh Blingh växer så det knakar, börjar se ut som en riktig häst nu. Hon håller på att få en helt underbar brun färg under fölpälsen:love:

Blingh8aug.jpg

Verkligen en tjusig färg!!:d

kl.
Min kille blir också mörk fux, nytagen bild från idag. Är han inte vacker min lilla otursförföljda fighter!:love: Eller är matte en aningens partisk kanske?:p

267375_10150254123411344_563156343_7676639_4762731_n.jpg

Han är verkligen riktigt fin !

Jag har sett ganska många åringar vara sådär mörka och sedan har de blivit röda igen senare

Ja, jag har tänkt att visa henne, den 28 aug. Hon är så fin just nu så jag är rädd att hon skall komma i en "ful" fas just då;)

Verkligen fin färg! :laugh:

Min fölis har börjat tappa fölpälsen, och som det ser ut så har han likadan färg som ditt föl! Om han nu "låter bli" att bli vit! ;)

Lasso?! :eek: :D

Många gånger har jag när någon häst bestämt sig för att tjafsa (tex min förra häst som hade en sådan period) och inte gå att fånga tänkt, tänk om man kunde kasta lasso och hade ett lasso!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 259
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka