Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

*knapplån*

Tack SweetBriar, Victovie, Peak, Charlottee och Miaa...Vi är verkligen nöjda med henne. Alla stoets avkommor rör sig riktigt bra och vi hoppas att det kommer att gälla även denna..
Som nyfödda har alla varit extremt stela och orörliga och det är helt otroligt att de plötsligt kommer ur sitt skal och glimrar med sin gång..;))

Ett år ringde man från seminstationen/hingststationen och var alldeles förundrade över rörligheten på ungen hon hade med sig - och jag var HELT övertygad om att det var ironiskt menat...;) men gången kom när han var där.

Miaa...Nej det blir nog inte Zuidenwind igen i år även om jag inser att de är en bra match. Jag har länge drömt om att få kombinera två av mina stolinjer och i år får jag chansen. Hon betäcks med Luxus CML.

En fråga, kan man använda noviform på en fölunge som är en vecka? Stoet fick en lättare ögoninflammation efter fölning som verkar sprida sig till ungen.. :(

Vi har kört mitt sto och föl till ett annat sto och föl för sommarbete. Min märr vaktar som skjutton och lillan får inte hälsa på de andra två. Min lilla är jätte tuff och gör allt för att smita från mamma. Det andra fölet har närmat sig och föltuggat som skjutton men inte blidkade det mitt sura sto. Min lilla har jag aldrig sett föltugga och hon gillar främlingar.

Ögoninflammation, där anser iaf jag att det behövs isoptobiotoc lr Cloromycetin (vet inte om något av de preparaten inte säljs längre - båda lika bra i droppform. Jag brukar alltid välja droppform (salvan kladdar så in i bänken).

Jag brukar bara behöva ringa min vet å säga att nu har min jycke ögoninflammation igen - å så ringer han in ett vetrecept.

Samma preparat mot ögoninflammation gäller inom humanmedicinen... :angel:

Kan tillägga att det naturligtvis är penicillin i ovanstående preparat.

*knapplån*

Miaa...Nej det blir nog inte Zuidenwind igen i år även om jag inser att de är en bra match. Jag har länge drömt om att få kombinera två av mina stolinjer och i år får jag chansen. Hon betäcks med Luxus CML.

Självklart ;) Det förstår jag att du gör och att få göra det måste få vara varje uppfödares dröm :love: . Det ska bli spännande att se vad som kommer ut.

Lycka till Mia

I morse kom årets enda föl (på leasing mage i DK) det blev en kille,så nu har jag en guling bebis att sälja i vinter,skit också jag som ville ha ett sto :crazy:
Men men man får inte alltid som man vill och med den stammen/färgen borde han inte vara svårsåld.
Arbetsnamn Minus E:Magic Memphis-Crelido

Det finns en Zudenwindunge i stallet där mina hästar bor, också en fux!

Det fölet är enormt skyggt, han föltuggade hysteriskt så fort en människa närmade sig, alla de andra fölen är helt annorlunda! Är din Zudenwind också mer skygg än normalt?

:rofl:
Förlåt men jag delar stall med Charlottee och skygg och hennes fölis
är inte i närheten av varandra. Han och den andra hingstungen gnäggar
åt oss och kommer springandes till mötes.

Stofölen (som inte kommit på flera år) brukar vara skyggare (och mindre kaxiga...)

Jag har nada erfarenhet av dressyhingstar! :o
Nu är denna fölis mamma mycket speciell, dock inte skygg, kanske är det hennes knepiga temperament som spelar in och gör fölisen skygg.

Det är lustigt det där med vad det blir för kön på fölet kontra vad uppfödaren vill ha för kön!
Jag ville ha ett sto, fick en hingst. I och för sig passar det bättre med en hingst, då kanske jag klarar av att sälja. :o

I allafall så ville stuteriägaren bara ha hingstar, hon hade tom spekulanter på hingstar. Hon hade 5 dräktiga ston. Vad det blev? EN hingst och FYRA ston! :D

Presenterar min väninnas fölis som ska sällskapa med min egen (när nu den behagar ploppa ut) senare i sommar! Nu hoppas vi att min klämmer ut sig sin bebbe snart så denna mamma kan få komma till mig på ordentlig bete. Märren är otroligt smal och de har kämpat med hennes hull jättelänge (hon är svårfödd även i vanliga fall). Hoppas att det vänder snart... Träckprov inskickat och massor med mat trycks i märren, hoppas det ger resultat!!!

Florens Night
Stoföl f. 6/6
e. Cabachon - Indorado - Irco Marco

32465242.jpg

32465243.jpg

32465244.jpg

32465245.jpg

ZW har ju Jazz bakom sig vilket kan ge temperament:) Det är väl även därifrån fuxanlagen kommer.

Kl.
Nu kan jag med mer säkerhet säga att min lilla kille blir en svettfux:bow: När t.o.m semin veterinären säger OJ den där kommer bli jätte mörk! Han är mörk under all päls på HELA kroppen samt svart tagel som kommer i både man och svans.. jaja vi får väl se, spännande är det iaf!:p

Att mitt väldigt mörkbruna sto med väldigt bruna syskon och föräldrar (nåja morfar var ju faktiskt fux) skulle tillverka en svettis med en brun hingst var ju ganska otippat även om jag visste att det kunde bli så:rofl:

:rofl:
Förlåt men jag delar stall med Charlottee och skygg och hennes fölis
är inte i närheten av varandra. Han och den andra hingstungen gnäggar
åt oss och kommer springandes till mötes.

Stofölen (som inte kommit på flera år) brukar vara skyggare (och mindre kaxiga...)

Ja vad hände med stofölen vi skulle fått i år?? Tänk vad livet skulle vara lättare då..:devil::D:D

Ja vad hände med stofölen vi skulle fått i år?? Tänk vad livet skulle vara lättare då..:devil::D:D

HAHA!;)

Mina hingstföl har varit lugna i jämförelse med stofölen! De springer lite och sover lite, stofölen springer och springer och springer. Hingstfölen följer mamma i hasorna, stofölen ger sig ut på egna upptäcksfärder när de bara är några dagar gamla.

Säger också HA HA HA

Mitt sto är orädd och kaxig och pigg. Nu går hon på bete med en 1 månad äldre hingst och hans mamma. Min lilla och mitt sto ja de galopperar, lillan vill leka och busa. Hingsten av annan ras (quarter) är betydligt betydligt lugnare och mer lugn vid all hantering. I går var lillan rabiat bakade upp mot mamman och bara stod och sparkade och mamman säger inte flaskhals då. Mat skulle lillan ha också, hon tog för sig det hon hann, fast hon hittills fått smaka typ en matsked betfor, nu skulle hon också ha pellets och havre ur hinken och det var första gången stoet får ur hink på marken, hittills har hon ju ätit kraftfoder i boxen inne. Lillan tycks sikta på en galoppör framtid, hon har inte fattat att hon är fel ras och ska bli dressyr häst. Vetrinären sa ju till mig när lillan var på dag 2 att hon hade attityd, då tänkte jag det ser man väl inte dag 2 men hon tycks ha rätt.

Haha, vi har inte fått sto föl hos oss på ett par år nu, man hinner glömma..:o:D

Bara en massa odrägliga hingstungar som helst vill gå på bakbenen och smaka på aaalllting som går inklusive mammas svans :angel:

På Eklundas hingstvisning så fick vi veta ett skäl till att välja Sir Oldenburg! Han kunde visst inte lämna fuxavkommor, det var tydligen en merit! ;)

Ja, just fuxar verkar vara förskräckligt enligt många. Själv gillar jag ju fuxar, kanske för att jag har en rödtopp själv ;).

Ja, just fuxar verkar vara förskräckligt enligt många. Själv gillar jag ju fuxar, kanske för att jag har en rödtopp själv ;).

Jag vill minnas att jag nånstans såg nåt som var väldigt likt en fux efter sir oldenburg! Men min kompis sto som är fux, o som nedärver det STARKT fick en brun efter honom i år. Så det är hur som helst, väldigt nära sanningen.

Har för mig att en av avkommorna som visas i hans film på Eklundas sida är skrämmande lik en fux. Det är kanske den du tänker på?! :)

Måste också passa på att än en gång säga att din unge är riktigt fin !
Uppseendeväckande med sin fina teckning. Och vad han har vuxit på sig !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 266
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka